خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«روسیه دشمن جهان است»

ترجمه‌ی گزارشی از الکساندر نظریان در یاهونیوز درباره‌ی پیامدهای حمله‌ی نظامی روسیه به خاک اوکراین را در ادامه می‌خوانید:

وقتی ولادیمیر پوتین به اوکراین حمله کرد تقریبا با اطمینان انتظار یک پیروزی برق‌آسا و قاطع را داشت تا بتواند نفوذ و قدرت کرملین در اروپای شرقی را تثبیت و دوباره برقرار کرده و جایگاه و وجهه خود را به عنوان رهبر روسیه تا سطح کاترین کبیر و پیتر کبیر بالا ببرد.

بعد از هفته‌ها روسیه منفور جهان شده و پیشروی‌اش به بن‌بست خورده است، در حالی که مقاومت سرسختانه اوکراین به رهبری رئیس جمهور کاریزماتیک اوکراین ولودیمیر زلینسکی تحسین مردم را در بیشتر نقاط جهان برانگیخته است.

تردیدی نیست که اگر روسیه تصمیم بگیرد می‌تواند با تسلیحات و قدرت نظامی که دارد همسایگان کوچک‌تر خود را با خاک یکسان کند. اما هزینه‌های آن برای جامعه روسیه می‌تواند برای سال‌ها و حتی برای نسل‌های بعدی بسیار هنگفت و کمرشکن باشد.

نینا خروشچوا، دانشمند علوم سیاسی نیواسکول که پدرش نوه نیکیتا خروشچف رهبر شوروی سابق بود گفت: «کار روسیه تمام شده است». نیکیتا خروشچف که اصلیت روسی داشت و در خانواده‌ای کشاورز در روستایی در مرز اوکراین بزرگ شد پایه‌های ترقی در نظام کمونیستی را بیشتر در اوکراین طی کرد. در واقع این نیکیتا خروشچف بود که در سال 1954 به عنوان منطقه تحت حاکمیت دولت شوروی کریمه را به اوکراین واگذار و به تغییرات ژئوپلیتیکی دامن زد به طوری که این تغییرات بعدها به جنگ منجر شد.

شش دهه بعد یعنی در سال 1393 پوتین ابتدا به اوکراین لشکرکشی کرد تا کریمه و همچینن دو منطقه شرقی را که اکثریت ساکنان آنها را روس‌ها تشکیل می‌دهد بازپس گیرد. وقتی پوتین در ماه گذشته یک تهاجم تمام عیار علیه اوکراین را استارت زد تقصیرها را به خاطر اشتباهی که حاکمان سابق شوروی مرتکب شده بودند گردن آنها انداخت و گفت که اکنون این وظیفه اوست که اشتباه آنها را تصحیح کند.

خارج از کرملین تعداد بسیار اندکی هستند که قضیه را به این شکل می‌بینند. خروشچوا با پیش‌بینی وخیم‌تر شدن دوره انزوای بین‌المللی روسیه گفت: «بقیه جهان از روسیه نفرت دارند». او با بدبینی آینده روس‌ها را چنین تجسم می کند: «ما یک دوره صد ساله دیگر آدم شرورهای جهان خلقت می‌شویم». نینا می‌گوید: «روسیه دشمن جهان است و این وضعیت به این زودی پایان نخواهد یافت». پرزیدنت بایدن اعلام کرد که ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کانادا و آسیا همه در حال کنار گذاشتن روسیه از جایگاه خود به عنوان یک شریک تجاری برتر هستند، حرکتی که در راس یک سری از تحریم‌ها و خروج تعداد زیادی از شرکت‌های غربی مانند مک‌دونالد صورت می‌گیرد.

در واکنش به تحریم‌ها چشم امید مسکو یقینا به پکن خواهد بود و در حالی که چین از پیوستن به اجماع محکومیت جهانی علیه روسیه شانه خالی کرده با بلندپروازی‌هایش می‌تواند پوتین را تا حد مخاطره‌آمیزی مدیون و وامدار خود بکند.

علیرغم اینکه مشخص نیست تحریم‌ها تا چه مدت زمانی طول خواهد کشید ادوارد آلدن عضو شورای روابط خارجی به روزنامه هیل گفت: «تا حدودی روشن است که روسیه فقیرتر و از نظر فناوری عقب مانده‌تر خواهد شد. برای سال‌های متمادی گزینه‌ها و انتخاب‌های شهروندان روسیه به شدت افت خواهد کرد».

اما از قبل معلوم بود که سه دهه امیدواری برای خروج روسیه از جنگ سرد و تبدیل آن به یک دموکراسی تمام عیار مدرن در حد و اندازه‌های آلمان به طور قطع به یاس تبدیل شده است. خروج مک‌دونالد که در سال 1990 در میان موج احساسات و شور و اشتیاق مردم در میدان سرخ مسکو افتتاح شده بود نماد رقت‌باری از سرخوردگی و یاس از ناچیز بودن تغییرات از زمان سقوط کمونیسم بود.

وضع تحریم‌های اولیه نه باعث تعجب کرملین شد و نه تا زمان حاضر به عنوان عاملی بازدارنده عمل کرده است. کرملین با به نمایش گذاشتن بی‌اعتنایی خود به تحریم‌ها به استقبال آنها رفت. پوتین در نطق‌ها و نوشته‌های خود از جمله در مقاله‌ ویژه‌ای به زبان انگلیسی که دو سال قبل در مجله امریکایی نشنال اینترست منتشر شد بی‌پرده درباره تاریخ از دیدگاه ژئوپلتیتکی بحث می‌کند و شاید می‌خواهد موافقت و حمایت خود را از جو نارضایتی جمعی و فشار بر عموم به‌واسطه عملی ساختن ایده خود برای بازگشت و احیای امپراتوری روسیه که اوکراین و احتمالا جمهوری‌های شوروی سابق را هم شامل می‌شود نشان دهد. اما مدت‌هاست که دستیابی به این هدف و عملی ساختن این ایده باعث درد و رنج گسترده روس‌ها و همینطور مردم اوکراین شده که به نوعی محکومیت جهانی را در پی داشته است. این محکومیت تقریبا عمومی در دنیایی از منافع ملی پیچیده و متضاد چیزی نادر محسوب می‌شود.

مجله اکونومیست در سرمقاله خود با حمله به پوتین نوشت: «ولادیمیر پوتین منزوی شده و اخلاقا مرده به حساب می‌آید». این مجله در سرمقاله خود پوتین را با جوزف استالین مقایسه می‌کند. پوتین سخت تلاش می‌کند تا چهره این دیکتاتور بی‌رحم شوروی سابق را بازسازی و تطهیر کند.

خروشچوا معتقد است که مقایسه پوتین با استالین منصفانه نیست. خروشچوا می‌گوید: «حتی استالین هم ایده‌ و دیدگاهی داشت». و می‌افزاید که او با استالین، مستبد ستمگر شوروی که میلیون نفر از شهروندانش را به زندان و به کام مرگ فرستاد همدردی نمی کند. نکته مهم در این مقایسه بیشتر تاکید بر ناتوانی پوتین در اعلام صریح دلیل تهاجم به اوکراین است، ملتی که وابستگی‌ها و اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی با روسیه  دارد اما از سال 1370 به استقلال دست یافته است.

او ایده پوتین درباره یک «دولت پان اسلاویک» شامل روسیه، اوکراین و بلاروس را چیزی ماورای «نگاه به گذشته» تلقی می‌کند و گذشته از آن بر این باور است که پوتین درک و اطلاعات درستی درباره گرایشات جمعیت روسیه نداشته و احتمالا قضاوت نادرستی از میزان اشتیاق و رغبت مردم روسیه به جنگ داشته باشد.

علیرغم همه اینها جنگ اکنون بنام روسیه در جریان است و هر چه قدر بیشتر ادامه یابد به نظر می‌رسد پوتین بیشتر خطرناک‌ می‌شود. اعمال زور و استفاده از فشار یک ویژگی کلیدی سیاست خارجی اوست و این روال برای دهه‌ها ادامه داشته است. او در سال 1379 در مصاحبه‌ای با خبرنگاران روسی درباره آغاز دومین تهاجم روسیه علیه چچن گفت: «ضربه اول را شما باید وارد کنید و چنان ضربه‌ای باید بزنید که حریف شما نتواند سر پا بایستد». مناقشه چچن این جمهوری جداشده را به تلی از سنگ و خاک تبدیل کرد و بعد از خروج ارتش روسیه چیزی غیر از رنج و اندوه و ویرانی بجا نگذاشت.

اگرچه پوتین ممکن است تمایلی به تخریب کامل این شهر تاریخی مهم نداشته باشد اما مشابه همان رعب و وحشت با نزدیک شدن سربازان روس به کیف افزایش یافته است. با این وجود ناکامی در تصرف یایتخت اوکراین برابر با شکست است. خروشچوا می گوید: «فکر نمی‌کنم روسیه بتواند بهترین نتیجه را کسب کند. روسیه به هیچ وجه یک راه حل خوب در آستین ندارد».

حاصل یک جنگ بدون پیروزی قطعی می‌تواند برای شخص پوتین که دو دهه است قدرت بلامنازع در روسیه است اسفبار باشد. تا اینجا تلاش‌های او در مذاکرات صلح به شکست انجامیده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد سردرگمی و فقدان تفاهم در مسیر پیش رو هم در جبهه دیپلماتیک و هم در جبهه نظامی به شدت بالا گرفته است.

فرانسیس فوکویاما استاد (دانشمند) علوم سیاسی معتقد است که نیروی مقاومت اوکراین با حمایت غرب سرانجام بر ارتش روسیه که از نظر اندازه و تعداد برتر اما از ضعف مدیریت و انگیزه و روحیه پایین رنج می‌برد غلبه خواهد کرد. فوکویاما در بلاگ جدید خود با بحث درباره این جنگ پست کرد: «جنگ با شکست سریع روسیه پایان خواهد یافت و بدنبالش پوتین سقوط خواهد کرد. پوتین در روسیه از حمایت برخوردار است چرا که همه او را به عنوان شخصی قدرتمند می‌شناسند. وقتی ناکارآمدی و بی‌کفایتی خود را نشان دهد و از قدرت سرکوبگرانه و قوه قهریه او کاری ساخته نباشد و عملا خلع سلاح شود چه چیزی برای عرضه دارد؟»

خروشچوا معتقد است که حتی اگر پوتین از ریاست جمهوری کنار گذاشته شود ساختار قدرت کلپتوکراتیک روسیه (کلپتوکراسی: دزدسالاری؛ نظامی که در آن اقتصاد، دولتی و رانتی و بر پایه استخراج منابع کشور است. در این نوع نظام‌ها که اغلب دیکتاتوری هستند گروهی خاص به منابع و بودجه‌ها دسترسی دارند و اختلاس و رشوه در بودجه‌های دولتی در سطح کلان و خرد در ادارات و سازمان ها شیوع دارد) بدون تغییر خواهد ماند و این، مسیر جانشین او را به آسانی برای قبضه قدرت بدون اعمال اصلاحات هموار خواهد کرد یعنی به همان شیوه ای که دیمیتری مدودف در سال 1387 وقتی رئیس جمهور روسیه شد عمل کرد. (پوتین در آن سال به علت محدودیت در دفعات نامزدی بر اساس قانون اساسی نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شرکت کند. به همین علت او این قانون را عوض کرد تا حکومت تقریبا مادام العمر خود بر روسیه را تضمین کند)

خروشچوا که بحث درباره دوره پساپوتین را خیلی زود می‌داند به یاهونیوز گفت: «این نظام راه به جایی نخواهد برد». او گفت: «محبوبیت پوتین سیر صعودی دارد». اگرچه نظرسنجی‌ها در روسیه ممکن است درست نباشد اما محبوبیت او در ماه گذشته بالای 70 درصد بود. خروشچوا پیش‌بینی کرد: «مردم در کوتاه‌مدت دور او را خواهند گرفت و به طور مقطعی محبوبیت او بالا خواهد رفت. (اشاره او به تاثیر «تجمع دور پرچم»است که اصطلاحی است در علوم سیاسی و روابط بین الملل و به بالا رفتن موقتی میزان محبوبیت حاکمان و رهبران سیاسی و حمایت از آنها در بحران‌های بین‌المللی اشاره دارد. این بالا رفتن مقطعی محبوبیت معمولا به کاهش انتقادها به سیاست‌های دولت منجر می شود) اما او پرچم های زرد و آبی اوکراین را که در بیشتر شهرهای غرب اینجا و آنجا دیده می‌شود فراموش کرد.

مترجم: علیرضا طالب‌زاده

منبع:

https://news.yahoo.com/russia-is-the-global-enemy-fallout-from-ukraine-invasion-could-last-for-years-200040659.html

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ممکن است شهاب سنگ باعث نابودی بشر شود ممکن است شیوع بیماری خطرناک ،گرم شدن زمین، تعییرات اقلیمی و غیره .عامل دیگر ملتهایی هستند که نسبت به عواقب دیکتاتوری حاکمان خود بی تفاوت هستند این ملتها کمتر از بیماری خطرناک برای بشر نیستند

    4
    1
  2. کسانی که خود را لیبرال می دانند این چنین ایدئولوژیک بودن خود رو نشون میدن حمله روسیه به اوکراین تجاوزه در این شکی نیست ولی پروپاگاندای غرب و رونق فیک نیوزها بر خلاف ادعای غرب برای مبارزه با اونها نشون میده چهره واقعی جهان غرب چقدر پشت آرایش های زننده قرار داره

    4
    4
    1. سیاست دوگانه اقتدارگرایان کودک کشی در یمن و فلسطین محکوم کودک کشی در اوکراین و سوریه که تصادفا عامل هر دو پوتین است پروپاگاندای غرب. من وفاداری اقتداگرایان به دیکتاتوری مثل پوتین را درک می کنم ولی چرا خردگرایان یاد نمی گیرند از امثال زلنسکی که نقطه مقابل پوتین هست
      حمایت کنند

      2
      1
    2. اگه قبول داری تجاوز است پس بقیه حرفات ماله کشی است .غرب غرب غرب تفکرات ساندیسی جماعت شده بدگویی از غرب.باشه بابا غرب بد غرب پدر سوخته مدل مملکت داری شما این مدلی هست که مدام بد غرب بگی و خودت هیچی واسه گفتن نداشته باشی و مشکلاتی که پیش میاد هی بیاندازی گردن دیگران همون دشمن

  3. به این خاطر است که مردم جهان این قدر به رسانه های آنها اعتماد دارند. مردم اخبار درست را از منابع خارج از کشور می گیرند. خبر داغون کردن هواپیمای اوکراینی را کی برای اولین بار به جهان مخابره کرد؟ سیستم غربی طوری چیده شده که تاب بی قانونی و دروغ را ندارد. هر چقدر هم به غرب نگاه بدبینانه و توام به خصومت داشته باشیم باز هم نمی تونیم قدرت خبررسانی انها را منکر شویم. اندکی هم دروغ های ناشیانه صدا و سیما ره هم مدنظر داشته باشید. و آن مرد حزب اللهی و مومن را هم داشته باشید که با زبان خود گفت که صدها اکانت جعلی برای نظام درست کرده است.

    3
    2
  4. مقاومت سرسختانه اوکراین به رهبری رئیس جمهور کاریزماتیک اوکراین ولودیمیر زلینسکی
    این قسمت مقاله جوک باحال بود
    کدوم مقاومت!!
    زلنسکی داره مذاکره می‌کند برای تسلیم

    4
    6
    1. مذاکره و آتش بس روالی عادی و جزئی از هر جنگ می باشد. قبل از تسلیم باید نشانه های شکست را بتوان دید. اما اوکراین تازه داره با موشک و هلی کوپتر تاسیساتی را در داخل خاک روسیه هدف قرار می ده. شاید چون دوست دارید اوکراین شکست بخوره مقاومت اوکراین و مدیریت زلینسکی را جک می دونید. اخبار جنگ اوکراین-روسیه را از منابع معتبر نه از صدا و سیما بدقت پی گیری کنید ببینید که علایم شکست اوکراین دیده میشه یا نه.

    2. آقا امید، چنان حرفت چرت بود که من که هیچ وقت جواب نمیدم، دارم کامنت می‌گذارم. الان یعنی مقاومت اوکراین و زلنسکی رو نمیبینی؟!!!
      شما خواب نیستید، بلکه خودتون رو به خواب زدید و بهتره بگم در کما هستید چون ارباب پوتین تون شکست خورده . به قول معروف، آب رو بریز همون جا که میسوزه.

  5. امید , سیاست مداران غربی از مذاکره نمیترسند . اینطور نیست که در حد جر خوردن مقاومت کنند و بعد بشینند سر میز مذاکره . همین روسیه با اینکه دست برتر داره تو جنگ ولی اومده داره با طرف مقابلش مذاکره میکنه .

    1. در مقابل هر دشمنی حتما دوستی هم هست. شک نکنید که آنها دوست جهان هستند و رهبران آنها برای برقراری صلح جهانی تلاش می کنند. ضمنا چرا که همه می خوان سیستمشان را به سیستم آنها نزدیک کنند یا عین آنها باشند. بیشتر چیزهای خوب را آنها ایجاد کرده اند. دموکراسی، حقوق بشر، سازمان ملل، اینترنت، می تو ووو … اصلا ببینید مردم جهان در جاده ای یک طرفه به کدام کشورها و شهرها مهاجرت می کنند؟ چرا سوری های آوراه شده به عربستان نرفتند؟ هر ایرانی آرزو داره به کجا مهاجرت کنه؟ به روسیه؟ به چین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا