خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رئیسی: باید از ظرفیت های دانش بنیان استفاده شود

رییس دولت گفت: در کشور ظرفیتهای بسیاری وجود دارد که در کنار خرد، علم و دانش قیمتی می‌شود و خام فروشی با تکیه بر دانش‌بنیانی به حداقل می‌رسد از این رو بنای دولت بر حمایت جدی از شرکتهای دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال است.

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رییسی روز پنجشنبه در بازدید از پارک علم و فناوری خراسان رضوی در مشهد، افزود: «باور این است که آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار اعلام می‌کند نیاز جدی کشور است که به شکل شعار خودنمایی می‌کند و در واقع دستور کاری برای تمام دستگاه‌های کشور است.»

وی اضافه کرد: امروز تولید، محوری‌ترین نیاز کشور است و بسیاری از مشکلات ایران نظیر بیکاری با حمایت از تولید برطرف می‌شود و اقتصاد مقاومتی، استقلال سیاسی و اقتصادی در کشور با تولید امکان‌پذیر است و عزت ملی در گروی تولید است و موانع تولید باید رفع و با تمام امکانات از آن حمایت شود.

رییسی گفت:

تولید باید علم‌پایه و دانش‌بنیان شود، باید دانایی‌ها افزایش یابند تا ثروت و ارزش افزوده تولید شود و اقتصاد بتواند اقتصادی پایدار باشد تا تکانه‌های موجود در منطقه و دنیا تاثیری بر اقتصاد نداشته باشد و آن را بی‌ثبات نکند

وی افزود: تکانه‌ها نباید اقتصاد را به نحوی جا به جا کند که فعال اقتصادی احساس بی‌ثباتی کند، در کشور نیز ظرفیتهای بسیاری وجود دارد که اگر در مسیر درست با دانش دقیقی به کار گرفته شود بسیاری از موانع و مشکلات برطرف می‌شود.

او ادامه داد: مطالبات دولت به شرکتها باید پرداخت شود و دولت خوش‌حسابی باید داشته باشیم از این رو در جلسات دولت بر پرداخت مطالبات تاکید شده‌ است.

او اضافه کرد: اعطای تسهیلات کم‌بهره به شرکتها و حمایت حقوقی، قضایی و مالی از شرکتهای دانش‌بنیان باید مورد توجه باشد و تحولی باید در این حوزه ایجاد شود و اولین گام در این خصوص باید داشتن رویکرد شناختی باشد.

ضرورت تحول در فرایندها

رییس جمهور گفت: در بخش فرایندها نیز باید تحول ایجاد شود، صدور مجوزها و مکان‌یابی برای شرکتهای تولیدی علم‌پایه باید تسریع شود، اموال و املاک بدون استفاده دولتی در استان و کشور باید برای کارهای تولیدی مورد استفاده قرار گیرد که ایجاد اشتغال و رفع دغدغه مردم را در پی دارد.

رییسی افزود: اموال مازاد دولت در کشور کم نیست از این رو باید این اموال شناسایی و مورد استفاده شرکتهای اقتصادی دانش‌بنیان قرار گیرد تا استقلال اقتصادی ایجاد شود.

وی با اشاره به تشویق دستگاه‌های دولتی به واگذاری طرحها به شرکتهای دانش‌بنیان، ادامه داد: تمرکززدایی کشاورزی و صنایع غذایی از ضرورتهای خراسان رضوی و خراسان بزرگ است و فرهیختگان و خلاقیتها فقط مربوط به مراکز استانها نیست، افراد خلاق زیادی در شهرستانها وجود دارند همچنین در حوزه علمیه خراسان فرهیختگانی داریم که نگاه گره‌گشای مبتنی بر فقه دارند.

سید ابراهیم رئیسی گفت: تحول در فرایندها برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان ضروری است، فرایندها در کشور باید نو شود و دستگاه‌های مختلف باید از نوآوران حمایت کنند چنانکه دولت نیز از این مهم حمایت می‌کند و تمام دستگاه‌ها و مدیران باید فرایندها را بازنگری کنند.

رییسی افزود: محور تحول در دولت، عدالت است که اقتضای آن تقسیم بودجه و امکانات به شکل عادلانه است و باید با تکیه بر سند آمایش سرزمینی برای تخصیص بودجه اقدام کرد.

وی ادامه داد: در برخی استانها نظیر خراسان رضوی چندین پارک علم و فناوری وجود دارد که باید یک مرکزیت وجود داشته باشد تا ساز و کاری در نوع مدیریت وجود داشته باشد و بتوان امکانات را جذب و به شکل عادلانه توزیع کرد، همچنین صندوق نوآوری باید از شرکتهای دانش‌بنیان حمایت کند و در سال جاری بر این امکان افزوده خواهد شد.

رییس جمهور دولت سیزدهم با اشاره به وجود رابطه تنگاتنگ بین شرکتهای دانش بنیان و شهرک‌های صنعتی، افزود: با میدان دادن به جوانان در حوزه‌های مختلف ضرر نخواهیم کرد البته جوانان نیز باید آستانه تحمل را بالا ببرند و نگاه به فرهیختگان نیز به عنوان چراغ راه مورد تاکید است

رییسی افزود: با توجه به وجود این همه ظرفیت و فرهیختگان در مشهد و خراسان رضوی نباید شاهد بیکاری و فقر باشیم و با تقویت فعالیتهای دانش‌بنیان مشکل حل نشدنی وجود نخواهد داشت و دولت نیز در این راستا حمایتهای لازم را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید طرحی نو داشت و گامها را محکم تر برداشت و بر خلاف آنانی که از ناامیدی دم می‌زنند بسیار به آینده کشور امیدوار هستیم.

در پایان این نشست، رییسی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری خود و یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی از نمایشگاه جنبی این مراسم که شامل ۳۲ شرکت دانش بنیان در حوزه‌های نفت و گاز، کشاورزی، آی.تی، صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی بود دیدن کرد.

پارک علم و فناوری خراسان با ۳۷۰ شرکت فناور و ۱۳۰ شرکت دانش بنیان تنها پارک دارای شرایط پارک برتر در میان ۴۹ پارک علم و فناوری کشور است که توانسته است حدود ۶ هزار شغل پایدار در بستر دانش بنیان فراهم آورد.

وی و تعدادی از اعضای هیات دولت روز چهارشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در نخستین سفر استانی خود در سال جدید وارد استان خراسان رضوی شدند.

سفر استانی رییسی و هیات دولت در خراسان رضوی امروز پنجشنبه نیز ادامه دارد.

ابراهیم رئیسی را در این سفر وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان،آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی و نیز معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری همراهی می کنند.

رئیسی پیش از این به ۱۷ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا