خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تأملی بر بازگشایی مدارس و شیوه‌نامه‌های بهداشتی

لقمان محمدیان، فرهنگی، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی بازگشایی مدارس و موانع رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نوشت:

وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته است روز چهاردهم فروردین با رعایت شیوه نامه های بهداشتی اقدام به بازگشایی مدارس کند. اگرچه اولین بار نیست که متولیان آموزش و پرورش در ایران تصمیمی می‌گیرند که زمینه‌ی اجرایی  مطلوبی ندارد و نشان می‌دهد که تصمیم‌گیران آموزش و پرورش هیچ گونه آشنایی با کلاس درس و آموزش ندارند اما در شرایط فعلی این پرسش مطرح است که تا چه حد امکان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مدنظر وزارت بهداشت وجود دارد؟

دانش‌آموزان می‌توانند با اما و اگرهایی مانند هزینه‌ی تهیه‌ی ماسک مناسب و تعویض بە موقع ماسک و پایبندی به استفاده از ماسک در طول زمان حضور در مدرسه، با ماسک در کلاس‌های درس حضور یابند اما آیا امکان تدریس اثربخش برای معلمی که ماسک زده فراهم است؟ باید تصمیم‌گیرندگان را به صورت آزمایشی به کلاس فرستاد تا ببینیم با زدن ماسک چگونه تدریس می کنند؟!

اولا، یکی از موارد مهم آموزش حضوری که نقش چشمگیری در آموزش، خصوصا در پایه ی ابتدایی دارد توجه دانش آموز به حرکت لب‌های معلم است که ماسک این امکان را از دانش‌آموز می‌گیرد.

دوما، هنگامی که معلم با ماسک تدریس می‌کند در اثر حرکات صورت، ماسک بارها جابجا می‌شود و باید معلم به‌طور مداوم، مشغول میزان کردن ماسک روی صورت خود باشد و عملا استفاده از ماسک برای معلم غیر ممکن می‌باشد.

در بخشنامه‌ی وزارتی بر اهمیت بسیار بالای سلامت دانش آموزان تأکید شده است و عنوان شده است که در صورت مشاهده موارد شیوع مجدد بیماری و افزایش مبتلایان، مدیران نسبت به ثبت اطلاعات مبتلایان در سامانه‌ی مراقبت کوید۱۹ و ارجاع آنها به نزدیک‌ترین مرکز سلامت اقدام کنند.
برای رعایت این بند، باید کارشناسان بهداشتی در مدارس حضور داشته باشند تا نسبت به پایش شیوع بیماری و ثبت آمار مبتلایان اقدام کنند و اجرای این بند از بخشنامه از عهده‌ی مدیران  مدارس خارج است. در بند فوق بر اهمیت سلامت دانش آموزان تأکیده شده اما توجه به سلامت کارکنان مدارس و معلمان، مورد غفلت واقع شده است و کمترین اشاره‌ای به آن نشده است.

آیا آموزش و پرورش نمی‌تواند محل حضور معلم را به گونه‌ای طراحی کند که تدریس، برای معلم بدون استفاده از ماسک ممکن باشد و برای حفظ سلامتی معلم کمترین ارتباط فیزیکی میان معلم و دانش‌آموزان وجود داشته باشد؟ همانگونه که سایر ادارات، محیط کاری کارمند را با شیوه‌های گوناگونی از ارباب رجوع جدا کرده‌اند.

یکی از بندهای بخشنامه‌ی صادره، به آموزش دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دانش آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای از طریق بستر شاد اشاره می‌کند، به نظر می رسد که معلمان علاوه بر حضور درمدرسه باید نیم نگاهی هم به آموزش مجازی داشته باشند و اتفاقا آموزش مجازی با هزینه‌ی شخصی و استفاده از وسایل و امکانات شخصی در غیر زمان اداری از مواردی است که معلمان، به شدت نسبت به آن معترض بوده‌اند اما به نظر می‌رسد این اعتراضات شنیده نشده است.

در بخشنامه‌ی صادره تأکید شده که کلاس‌ها باید از تهویه‌ی مناسب برخوردار باشند، تنها تهویه‌ی موجود در مدارس ما باز کردن پنجره‌ها است. مساحت کلاس‌های درسی ما تقریبا دوازده تا بیست متر می‌باشد که در هریک از این کلاس‌ها به صورت میانگین بیست و پنج تا چهل دانش آموز حضور دارد، آیا با چنین تراکم دانش‌آموزی امکان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی  وجود دارد؟ آیا مدارس ما  سرویس بهداشتی مناسب، متناسب با تعداد دانش آموزان را دارند؟ آیا مدارس، از فضای مناسب و کافی برای حضور معلمان و کارکنان برخوردار هستد به گونه‌ای که کارکنان مدارس بتوانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس حضور یابند و از ابتلا به بیماری مصون بمانند.

اگر وزارت آموزش و پرورش  واقعا قصد بازگشایی مدارس را دارد و بازگشایی مدارس، حرکتی نمایشی و صوری نیست  باید قبل از صدور  چنین بخشنامه‌هایی، زمینه و شرایط لازم را برای عملی کردن آنها فراهم نماید تا اجرای آنها دشوار یا غیر ممکن نباشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا