خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نتیجه نظرسنجی: اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی در اولویت مردم

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگویی به تشریح آخرین نظرسنجی ایسپا در خصوص انتظارات مردم از نمایندگان مجلس پرداخت.

به گزارش ایسنا، سعید پورعلی در ابتدا به ضرورت استفاده از نظرات مردم جهت اداره کشور پرداخت و گفت: مدیریت جوامع در جهان امروز بدون در نظر گرفتن خواست و نیازهای اولویت‌دار شهروندان، تشخیص روشمند و علمی اولویت‌ها، تدوین سیاست‌ها و پیگیری اجرای سیاست‌ها متناسب با اولویت‌های شناخته شده و رصد و پایش مستمر تغییر و تحولات اولویت‌ها و انتظارات شهروندان، با چالش کارآمدی روبه‌رو می‌شوند. بر این اساس یکی از وظایف مهم مدیریت‌های کلان کشور به ویژه نهادی با شأن و جایگاه مجلس به عنوان نهاد تقنین، ارتباط مستمر و روشمند با مردم و شناخت نیازها،‌ انتظارات و اولویت‌های آنهاست.

پورعلی ضمن تأکید بر جلب مشارکت مردم در اداره کشور یکی از راه‌های حضور مستمر رأی و نظر مردم را استفاده از نظرسنجی‌ها دانست و گفت: نتیچه چنین فرآیندی مشارکت بیشتر مردم در طول دوران مسئولیت منتخبین خود خواهد بود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی همواره به دنبال این هدف بوده که بتواند با انجام نظرسنجی، زبان گویای مردم برای مسئولان باشد. در مقطع کنونی و همزمان با آغاز کار مجلس دهم، ایسپا فرصت را مغتنم شمرد تا انتظارات فعلی مردم از مجلس جدید را مورد بررسی و به سمع نمایندگان برساند. لذا طرح نظرسنجی از مردم در خصوص انتظارات از مجلس دهم را در اردیبهشت 1395 به انجام رساند.

وی تأکید کرد: گاهی برخی اغراض سیاسی و آمال جناحی خویش را در قالب داده‌های ایسپا منتشر می‌کنند که فقط آنچه از طریق مجاری رسمی ایسپا انتشار می‌یابد مورد تأیید می‌باشد.

پورعلی در ادامه به تشریح ابعاد نظرسنجی پرداخت. جامعه آماری این نظرسنجی شهروندان کل کشور اعم از شهری و روستایی بوده‌اند. شیوه نمونه‌گیری چندمرحله‌ای و گردآوری اطلاعات در 11 استان کشور انجام شده است. حجم نمونه نظرسنجی 4379 نفر بوده است. 51 درصد نمونه را مردان و 49 درصد را زنان تشکیل داده‌اند. 33.7 درصد پاسخگویان در رده سنی 18 تا 29 سال، 42.5 درصد در رده سنی 30 تا 49 سال و 23.7 درصد نیز در رده سنی 50 سال و بالاتر بوده‌اند. 65.7 درصد پاسخگویان متأهل و 28.1 درصد مجرد بوده‌اند. 4.7 درصد نیز بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر بوده‌اند. 76 درصد پاسخگویان ساکن مناطق شهری و 24 درصد ساکن مناطق روستایی بوده‌اند.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه به تشریح برخی نتایج این نظرسنجی پرداخت.

وی گفت: یکی از مباحث مهم در فرهنگ سیاسی مردم موضوع آگاهی سیاسی است؛ ایسپا در بیشتر نظرسنجی‌های خود به دانش سیاسی مردم پرداخته است. در این طرح نیز متناسب با موضوع نظرسنجی این مطلب مورد سوال واقع شده است. در همین راستا سوالی با این مضمون پرسیده شد که «کدام یک از موارد جزو وظایف نمایندگان مجلس است؟» در گزینه‌های این سوال سه پاسخ درست و سه پاسخ نادرست گنجانده شده است. پاسخگو در این سوال می‌توانسته چندین گزینه انتخاب کند و از این نظر محدودیتی وجود نداشته است که 53.1 درصد آنها «قانون‌گذاری»، 48 درصد «تصویب بودجه سالیانه» و 43.9 درصد «نظارت بر عملکرد سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها» را جزو وظایف نمایندگان دانسته‌اند. جالب توجه است که سه مورد بعدی که جزو وظایف نمایندگان نیست اما 32 درصد مردم به «اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه انتخابیه»، 23.4 درصد به «اعطای وام» و 18.8 درصد به «عزل و نصب مدیران حوزه انتخابیه» به عنوان وظایف نمایندگان اشاره کرده‌اند. بر اساس پاسخ‌های افراد به این سوال، پاسخگویی که سه گزینه پاسخ درست را انتخاب کرده‌اند و هیچ کدام از پاسخ‌های اشتباه را انتخاب نکرده‌اند 8.8 درصد از کل پاسخگویان بوده‌اند.

وی در ادامه به بیان برخی انتظارات مردم از مجلس پرداخت و افزود: در این نظرسنجی 21 مورد از وظایف مجلس مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج نظرسنجی 93.6 درصد مردم مبارزه با تورم و گرانی،‌92.9 درصد تصویب قوانینی در راستای اشتغال و رفع بیکاری جوانان، 88.9 درصد تصویب قوانینی در جهت ساماندهی مسکن، 86.6 درصد مبارزه با فساد مالی، اداری و رانت‌خواری، 85.5 درصد گسترش تأمین اجتماعی (بیمه و حمایت‌های اجتماعی)، 84.8 درصد مبارزه با ناامنی و آسیب‌های اجتماعی، 83 درصد تسهیل شرایط برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان، ‌81.5 درصد اتخاذ سیاست‌های مبارزه با آلودگی هوا و 79.1 درصد توجه به محیط زیست را بسیار لازم برای در اولویت قرار گرفتن در دستور کار مجلس دهم دانسته‌اند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: از 9 آیتمی که در رتبه‌های اول تا نهم جای گرفته‌اند 6 مورد به طور مستقیم و غیرمستقیم به مسائل اقتصادی مردم مربوط است و دو مورد به مسائل اجتماعی مربوط می‌شود.

پورعلی پررنگ بودن اقتصاد طبق نظر مردم را نشانه‌ای برای توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: نتایج نظرسنجی، سخنان مقام معظم رهبری برای در اولویت قرار گرفتن اقتصاد در کوتاه مدت را تأیید می‌کند.

معاون جهاد دانشگاهی یکی از یافته‌های مهم نظرسنجی را امیدواری مردم به بهبود اوضاع کشور با روی کار آمدن مجلس جدید دانست و افزود: 66 درصد مردم کشور در این خصوص امیدوار هستند. همچنین در این خصوص نزدیک به 44 درصد پاسخگویان معتقدند در این دوره تعامل مجلس با دولت بهتر خواهد بود، 46 درصد معتقدند این تعامل به نسبت قبل تغییر نخواهد کرد و فقط 8 درصد معتقدند این تعامل بدتر خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا