خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ فرزند سروش به اتهام ادعای پیغمبری: گنجی پرونده سازی می کند

دکتر سروش دبّاغ، اتهامات «اکبر گنجی» به پدرش – دکتر عبدالکریم سروش – مبنی بر ادعای پیغمبری را رد کرد و گفت: تنها نتیجۀ انتشار این مقالات گنجی (که روزگاری به بولتن نویسی اشتغال داشت)، دادن تیغ به کف زنگیان مست و جار زدن این امر است که ایهاالناس چه نشسته اید که فلانی (عبدالکریم سروش) از دایرۀ دیانت اسلام خارج شده، چماق ارتداد و تکفیر بردارید و حقّ او را کف دستش بگذارید!

به گزارش انصاف نیوز، سروش دباغ در پاسخ به این سؤال که «نظرتان دربارۀ سلسله مقالات اکبر گنجی به عنوان نقد نظریۀ «رؤیاهای رسولانۀ» دکتر سروش، خصوصاً آخرین مقالۀ ایشان تحت عنوان «ادّعای پیامبری سروش و وعدۀ عالمگیر شدن فرقه سروشیه» چیست؟»، گفت:

«حقیقتش بنای سخن گفتن دربارۀ سلسله مقالات ایشان در این باب را نداشتم و ندارم؛ چرا که فاقد معیارهای حداقلیِ تحقیق و پژوهش های عالمانه و منصفانه اند و نظیر اکثر کارهای ایشان در این حوزه از جنس بولتن نویسی و پرونده سازی و آسمان و ریسمان را به هم بافتن است؛ مضافاً که ایشان، به گواهی پیشینۀ معرفتی و نوع آثارش، ورودی در مسائل الاهیاتی- فلسفی ندارد و در این عرصه ها، فاقد بضاعت و صلاحیت لازم است و مکتوباتش، جز نقل قولهای فراوانی که از عمرو و زید می آورد، ارزشی ندارد و غیر قابل استفاده است. اما، از آنجایی که نوشتۀ اخیر ایشان متضمن بهتان و تهمتی آشکار است و نسبت ادّعای پیامبری و فرقه سازی به عبدالکریم سروش داده، این چند سطر را می نویسم.

اگر تمام نقل قولهای گنجی از سروش را که در مقالۀ خود آورده، کنار هم قرار دهیم، اندک دلالتی بر ادّعای پیامبری و فرقه سازی توسط سروش نمی کند. پس، یا گنجی با مقولۀ استنتاج منطقی آشنایی ندارد و نتایجی که از مقدمات (نقل قولها) گرفته، نتایجی که بیشتر به شوخی و مزاح شباهت دارد، محصول ذهنی آشفته و مغشوش است؛ و یا از سر خصومت و عداوت و به قصد پرونده سازی، این مقاله و توسعاً این سری مقالات را نوشته است. هر کدام که باشد، ادّعاهای بی بنیاد و اتهام زنی های ناموجه ایشان در ترازوی تحقیق وزنی ندارد و ارزش پرداختنِ بیش از این را ندارد. مع الاسف، تنها نتیجۀ انتشار این مقالات گنجی (که روزگاری به بولتن نویسی اشتغال داشت)، دادن تیغ به کف زنگیان مست و جار زدن این امر است که ایهاالناس چه نشسته اید که فلانی (عبدالکریم سروش) از دایرۀ دیانت اسلام خارج شده، چماق ارتداد و تکفیر بردارید و حقّ او را کف دستش بگذارید!»

«جار زدن» یک «زنگی مست»؟!

داریوش سجادی، بلاگر ایرانی – آمریکایی همسو با جریان احمدی نژاد که او نیز مانند اکبر گنجی در گذشته از هواداران جریان اصلاحات بوده است، در واکنشی تلگرامی به ادعای آقای گنجی در یادداشتی با عنوان «پیغمبر خجالتی!»، نوشت:

«بعد از آنکه برخی خبرگزاری ها اعلام کردند «فتح الله گولن» روحانی اهل سنت ترکیه ادعای مهدویت دارد! در تازه ترین خبر و بعد از نظریه شاذ رویاهای رسولانه «دکتر سروش» اکنون «اکبر گنجی» و پیش از ایشان «آرش نراقی» به استناد نظریات شاذ «دکتر» به زبان طعنه خبر از آن می دهند که دکتر سروش نیز از منتهی الیه تشیع داعیه پیامبری دارند!
هر چند اینجانب نیز پیش تر و به سهم خود ذیل مقاله «خوابگزاران خوابگرد» تحشیه ای بر داعیه «رویاهای رسولانه» دکتر سروش زده بودم اما ادعای پیغمبر بودن دکتر سروش ماجرای دیگری است که کذب و صدق آن بر عهده «دکتر» است که علی الظاهر ایشان تاکنون نفیاً یا اثباتاً در این مورد اتخاذ موضع نکرده اند.
اما صورت قضیه در ادله مطروحه گنجی از داعیه «خود پیغمبر دانی» دکتر سروش از جنس اثباتی است و در این صورت جای این پرسش باقی می ماند با فرض صحت ادعای گنجی مبنی بر «خود پیغمبر دانی سروش» حال باید پرسید این چگونه پیغمبری است که در ابلاغ رسالت پیغمبری و اعلام مبعوث شدن اش به رسول اللهی، ماخوذ به حیا اند! و دیگرانی مانند گنجی باید باشند تا داعیه پیغمبری ایشان را کشف و اعلان کنند!؟
اگر بنا بر استنادات گنجی، سروش پیغمبر است یا داعیه پیغمبری دارد در آن صورت قرار نیست که این پیعمبر نوین در پستوی منزل شان رسالت محوله خود را پی گیری فرمایند و قهراْ و قطعاً موظف اند بدون لکنت و خجالت مبعوثیت خود از جانب خداوند را رسماً اعلام و ضمن معرفی دین نوین خود اجزا و کلیات این دین خلق الساعه را نیز منجزاْ توشیح و تشریح فرمایند!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا