خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اکران نوروزی چنگی به دل نزد

علی سرتیپی و محمدقاصداشرفی معتقدند که در مقایسه با اکران نوروزی ۱۳۹۸، مخاطبان بسیار کمی در سالن‌های سینما حاضر شده‌اند که دلیل این اتفاق، انتخاب نامناسب فیلم‌ها بوده است. با این حال، هر دو باور دارند که با توجه به شرایط جامعه، اکران نوروزی امسال را نباید شکست خورده دانست و می‌تواند آغازی مناسب برای سال ۱۴۰۱ باشد.

به گزارش خبرآنلاین ۸۹۵ هزار نفر، به نظر عدد بالایی می‌رسد، اما زمانی که متوجه شویم این رقم برای اکران ۷ فیلم سینمایی در ۲۶ روز است، به این نتیجه می‌رسیم که نه تنها زیاد نیست، بلکه برای اکران نوروزی، کم هم هست.

زمانی که نام فیلم‌ها برای اکران نوروزی اعلام شد، عده‌ای گفتند با این فیلم‌ها سینما جانی دوباره می‌گیرد و برخی گفتند که این ترکیب راضی کننده نخواهد بود، در نهایت فیلم‌ها اکران شدند و میزان فروش و حضور مخاطبان نشان داد که با توجه به شرایط، هرچند نمی‌توان گفت اکران نوروزی شکست نخورده، اما موفقیت چندانی هم به دست نیاورده است.

این موضوع را علی سرتیپی، مدیر پردیس سینمایی کوروش هم تایید می‌کند و می‌گوید: «میزان مخاطبانی که در سینماها حاضر شدند متوسط بود و فیلم‌ها نیز فروش بدی نداشتند، اگر فیلم‌هایی کمدی‌ چون «انفرادی» و «شیشلیک» اکران می‌شدند، قطعا مخاطبان بیشتری به سینماها می‌آمدند. اگر بخواهیم مخاطبین ۱۴۰۱ را با سال گذشته مقایسه کنیم، قطعا وضعیت فروش فیلم‌ها و حضور مخاطبان بهتر بود، اما اگر بخواهیم با ۱۳۹۸ مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که مخاطبان‌مان خیلی کاهش یافته است. نمی‌توانیم بگوییم یک اکران نوروزی خوب داشتیم، اما اکران‌مان هم شکست خورده نیست.»

او ادامه می‌دهد: «حضور مخاطبین می‌توانست پر رنگ‌تر باشد، متاسفانه هیچ‌یک از سالن‌های ما، در هیچ سانسی در کوروش پر نشد. هرچند نمی‌توانیم منکر وجود سایه کرونا بر سر مخاطبان شویم.»

در حالی که عده‌ای، علت کاهش مخاطبان سینما را افزایش قیمت بلیت می‌دانند، این تهیه‌کننده در این‌باره نظر می‌دهد: «فکر نمی‌کنم قیمت بلیت ۴۵ هزار تومانی روی کاهش مخاطبان سینما تاثیرگذار بوده باشد، اگر فیلم‌ها باب میل مخاطبان باشند، برای تماشای آن هزینه می‌کنند.»

در سه سال گذشته وضعیت سینما چگونه بود؟
اگر کمی به گذشته برگردیم. سال ۱۳۹۸ سینماها رونق خوبی داشتند، در اکران نوروزی حدود ۲ میلیون مخاطب در سه هفته ابتدایی اکران در سینماها حاضر شدند و این موضوع چند دلیل داشت. اولی قیمت پایین بلیت سینما، دوم نبود کرونا و سوم اکران فیلم‌های پر مخاطب و پر فروشی مثل «رحمان ۱۴۰۰»، «متری شیش‌ونیم»، «چهار انگشت»، «زندانی‌ها»، «پیشونی سفید ۳»، «غلامرضا تختی» و «ژن خوک».

سال بعد، یعنی ۱۳۹۹، به علت آغاز همه‌گیری کرونا، تمام سینماهای کشور تعطیل بود و هیچ فیلمی اکران نشد. سال ۱۴۰۰ سینماها باز شد، اما به علت کرونا و انتخاب فیلم‌هایی که چندان مناسب نوروز نبودند، تنها حدود ۵۳ هزارنفر به سینماها آمدند. اما انتظارها از ۱۴۰۱ کمی بیشتر بود، چون کرونا بسیار کاهش یافته بود و با انتخاب فیلم‌های مناسبِ اکران نوروزی، امکان این وجود داشت که در نوروز، جمعیت بیشتری به سینماها بیایند که در نهایت این اتفاق نیفتاد.

از اواسط اسفند سال گذشته، کشمکش بر سر انتخاب فیلم‌ برای اکران نوروزی بالا گرفت. «انفرادی»، «لامینور» و «علف‌زار» تنها سه نمونه از گزینه‌های رو میز بودند که انتظار می‌رفت درصورت اکران، فروشی بالا داشته باشند، اما هر یک به نحوی حذف شدند و هفت فیلم «سگ‌بند»، «موقعیت مهدی»، «شادروان»، «مرد بازنده»، «روز صفر»، «گل‌به خودی» و «قدغن» روی پرده سینما آمدند کحه تا امروز، در مجموع، ۳۴ میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

محمد قاصداشرفی، رییس انجمن سینمادارن تهران هم باور دارد مخاطبان اکران نوروزی کم بوده‌اند که دلیل این اتفاق هم انتخاب فیلم‌های اشتباه است.

او درباره میزان رضایتش از حضور مخاطبان در اکران نوروزی و کیفیت فیلم‌ها می‌گوید: «از مراجعه مخاطبین در این شرایط به سینماها راضی هستم و فکر می‌کنم خود مخاطبان استقبال خوبی انجام دادند، اما فیلم‌ها نتوانستند رضایت مخاطبان را جلب کنند و این مخاطبین و حضورشان در سالن‌های سینما است که می‌تواند سرنوشت فیلم‌ها را تعیین کند.»

نظرِ قاصداشرفی درباره تعداد مخاطبان اکران نوروزی، چنین است: «میزان مخاطبان حاضر در سالن‌های سینما اصلا رقم خوبی نبود، اما با توجه به کیفیت فیلم‌ها و شرایط کرونایی از این تعداد، راضی هستم.»

گیشه نوروزی چنگی به دل نمی‌زند، ولی شکست‌خورده مطلق هم نیست

با توجه به مخاطب ۹۰۰ هزار نفری امسالِ سینماها، اکران نوروز ۱۴۰۱ نسبت به نوروز ۹۸ بیش از ۶۰ درصد و نسبت به نوروز ۹۷ بیش از ۵۰ درصد افت کرده است. در واقع می‌توان گفت ۷ فیلم اکران نوروز امسال به اندازه یک فیلم اکران نوروزی ۹۸ هم مخاطب نداشته‌ است.

پر مخاطب‌ترین فیلم امسال یعنی «سگ بند»، تاکنون ۳۵۰ هزار تماشاگر داشته و آمار به شدت پایین‌تری نسبت به صدرنشینان گیشه نوروزی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ را ثبت کرده، این درحالی است که فیلم «چهار انگشت» که در رتبه سوم اکران نوروز ۹۸ قرار داشت، حدود ۳۰۰ هزار مخاطب را در تعطیلات نوروز به سینما کشانده بود.

برای مقایسه کافی

علی سرتیپی و محمدقاصداشرفی معتقدند که در مقایسه با اکران نوروزی ۱۳۹۸، مخاطبان بسیار کمی در سالن‌های سینما حاضر شده‌اند که دلیل این اتفاق، انتخاب نامناسب فیلم‌ها بوده است. با این حال، هر دو باور دارند که با توجه به شرایط جامعه، اکران نوروزی امسال را نباید شکست خورده دانست و می‌تواند آغازی مناسب برای سال ۱۴۰۱ باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا