خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیدار تدارکاتی ایران با تیم های اروپایی و آفریقایی تقریبا غیرممکن

در حالیکه بسیاری از علاقه مندان به فوتبال امید بازی دوستانه با تیم‌های بزرگ دنیا را دارند، اما تقویم فشرده فیفا در ماه های پیش رو، احتمال این بازی ها را به صفر نزدیک کرده است.
به گزارش “ورزش سه”، در شرایطی که محتوای صحبت های اغلب هواداران فوتبال در ایران روی این موضوع است که حضور موفقیت آمیز در جام جهانی معطوف به برگزاری دیدارهای دوستانه با تیم های خوب و پرقدرت جهانی است، اما این امکان تا آغاز رقابت های جام جهانی، به سختی برای تیم ملی ایران قابل تصور است.

مهمترین زمان برگزاری بازی های دوستانه تا آغاز رقابت های جام جهانی، خرداد پیش رو است که دو پنجره فیفا دی (شامل 4 مسابقه) باز می شود. اما نکته اینجاست که اغلب حریفان ایده آل و مورد نظر تیم ملی ایران در آن زمان مشغول انجام مسابقات رسمی و رقابتی در قاره خود هستند.

  • اروپا: امکان بازی دوستانه بزرگ، نزدیک به صفر درصد!
    نخستین فیفا دی پیش رو در قاره سبز، از تاریخ 30 می تا 14 ژوئن (9 خرداد تا 24 خرداد) خواهد بود. تمامی تیم های ملی اروپایی در تاریخ یاد شده درگیر مسابقات لیگ ملت های اروپا هستند. به طور مثال، تیم ملی انگلیس که سرگروه ایران در جام جهانی به شمار می آید، در تاریخ های 14، 17، 21 و 24 خرداد چهار مسابقه خود در این پیکارها را به ترتیب برابر تیم های مجارستان، آلمان، ایتالیا و مجددا مجارستان برگزار خواهد کرد.

تمامی تیم های مطرح اروپایی از جمله فرانسه، کرواسی، اسپانیا، پرتغال، سوئیس، بلژیک، لهستان، هلند، ولز، لهستان و… درگیر مسابقات لیگ ملت های اروپا هستند. علاوه بر این، تیم های حاضر در سطح B لیگ ملت ها از جمله روسیه، رومانی، صربستان، سوئد، نروژ و… نیز در تاریخ های ذکر شده در سطح دوم از این پیکارها مشغول برگزاری مسابقات هستند و عملا برگزاری دیدار دوستانه با حریف اروپایی غیرممکن است.

در ماه های جولای و آگوست نیز که مصادف با زمان استراحت و تعطیلات تیم ها و بازار نقل و انتقالات تابستانی و آغاز فصل جدید است، هیچ فیفا دی وجود ندارد و دومین فیفا دی پیش رو از تاریخ 19 تا 27 سپتامبر خواهد بود. خبر بد برای تیم ملی، برگزاری دوره ی بعدی لیگ ملت های اروپا در تاریخ تعیین شده است. در سطح A این پیکارها، تیم های بزرگی که بالاتر اسم برده شد، در تاریخ های 22، 23 و 24 سپتامبر بازی دور پنجم و در تاریخ های 25، 26 و 27 سپتامبر نیز بازی دور ششم خود را برگزار خواهند کرد.

در واقع تیم ملی ایران تنها در یکی از روزهای 19 یا 20 سپتامبر (28 یا 29 شهریور) و یا 27 سپتامبر (5 مهر) زمان دارد که با یکی از تیم های مطرح اروپایی دیدار دوستانه ای را برگزار کند.

  • آفریقا: فیفا دی‌هایی که درگیر مسابقات مقدماتی است
    قاره آفریقا در فیفا دی های پیش رو، درگیر برگزاری رقابت های مقدماتی جام ملت های آفریقا 2023 خواهد بود. تا زمان آغاز جام جهانی، هشت فیفا دی برای کشورهای آفریقایی در پیش خواهد بود که از این تعداد، شش مورد آن صرف مسابقات مقدماتی جام ملت های این قاره می شود و عملا زمان چندانی برای برگزاری دیدارهای دوستانه در این قاره وجود ندارد. احتمالا 4 بازی رسمی مقدماتی در خرداد برگزار می‍شود و تکلیف دو بازی ماه سپتامبر (پیش از جام جهانی) مشخص نیست.
  • کونکاکاف: معضلی به نام لیگ ملت‌ها!
    قاره آمریکای شمالی و مرکزی نیز درگیر رقابت های لیگ ملت های کونکاکاف خواهد بود. این مسابقات دومین دوره خود را سپری خواهد کرد که شامل 41 عضو کونکاکاف خواهد بود. چهار دور از این پیکارها از 2 تا 14 ژوئن (12 تا 24 خرداد) برگزار می شود و دورهای پنجم و ششم نیز در مارچ 2023 از سر گرفته خواهد شد.
    کشورهایی نظیر مکزیک، آمریکا، کانادا، کاستاریکا، جامائیکا، پاناما و… در فیفا دی ژوئن، درگیر مسابقات لیگ ملت های کونکاکاف خواهند بود.
    البته فیفا دی سپتامبر زمان خوبی برای انتخاب حریفانی از این قاره است. تیم هایی مثل کانادا که شانس بازی خوبی با آنها داریم.
  • آمریکای جنوبی: فرصت بزرگ برای دیدار با برزیل یا آرژانتین
    در این بین تنها کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی برنامه آزادی دارند و می توانند در فیفا دی های پیش رو، بازی های دوستانه ای را برای خود تدارک ببینند. نکته حائز اهمیت این است که بازی معوقه میان برزیل و آرژانتین در رقابت های مقدماتی جام جهانی ممکن است در کشور قطر برگزار شود تا استادیوم لوسیل که قرار است میزبان دیدار فینال جام جهانی باشد، با حضور دو تیم بزرگ دنیای فوتبال افتتاح شود. حضور برزیل و آرژانتین در قطر می تواند بزرگترین فرصت برای فدراسیون فوتبال ایران باشد تا با آغاز رایزنی های خود، یک دیدار دوستانه را با یکی از این دو تیم شکل دهد. هر چند که انجام این مسئله بسیار سخت است اما جزو معدود فرصت های تیم ملی برای انجام یک دیدار دوستانه بزرگ است.
    درباره سایر تیمای این قاره هم باید به برنامه آنها نگاه کرد. ظاهرا برخی از تیم های کونمبول برای ماه خرداد در آمریکا اردو می‌زنند که همین مسئله آنها را از دسترس خارج می‌کند.

در فیفا دی های پیش رو، 90 تیم از 211 تیم درگیر بازی های رسمی هستند و حتی در قاره آسیا و آمریکای جنوبی نیز تیم ها درگیر مسابقات خود خواهند بود. این بدان معناست که تیم های در دسترس، در حد انگشتان دو دست است. مسئله ای که نمی تواند خبر خوبی برای کادرفنی تیم ملی ایران باشد.

*البته یک راه دیگر می تواند پیش روی فدراسیون فوتبال باشد و آن نیز، برگزاری دیدارهای دوستانه خارج از فیفا دی است. قطعا یافتن حریف قدرتمندی در روزهای خارج از روزهای فیفا کاری سخت و دشوار است و انجام بازی تدارکاتی با برخی از تیم های مهم باشگاهی، می تواند یکی دیگر از نقشه ها و گزینه های روی میز فدراسیون فوتبال باشد.

*راه حل دیگر نیز می تواند هماهنگی با فدراسیون فوتبال قطر جهت انجام بازی های دوستانه دوم باشد. بدین صورت که کشورهایی که راهی قطر می شوند تا بازی دوستانه ای را برگزار کنند، در دیدار تدارکاتی دوم خود به مصاف ایران بروند و یا اگر دو تیم به این کشور دعوت می شوند، به صورت ضربدری با ایران و قطر بازی تدارکاتی برگزار کنند. با توجه به اینکه لژیونرهای زیادی در این کشور حضور دارند، شاید کار ساده تری برای تیم ملی باشد.

*به هر شکل پیچیدگی و دشواری بسیار زیادی پیش روی تیم ملی است. به طور مثال اگر قرار باشد در فیفا دی خردادماه تیم ملی در 4 بازی دوستانه به میدان برود، باید بعد مسافتی را در نظر گرفت. اگر شاگردان اسکوچیچ بازی اول را در تهران برگزار کنند، برای بازی دوم ممکن است راهی کشور دیگری شوند و جهت انجام بازی های سوم و چهارم نیز مسئله مسافت و جابجایی در میان است. (البته به نظر در خرداد دو تا سه بازی ملی قابل انجام است).

**در هر صورت زمان بندی دشواری پیش روی فدراسیون فوتبال است و باید تیم ملی خود را به سرعت برای آغاز اردوهای آماده سازی و تدارکاتی، مهیا کند. بخصوص در خرداد که مهمترین زمان بازیهای تدارکاتی برای تیم هایی مثل ماست که هنوز هیچ تدارک مشخصی را در نظر نگرفته‌اند.

تیم ملی در حال حاضر نیاز به کار شبانه‌روزی و برنامه ریزی و درک اهمیت موضوع حضور در جام جهانی دارد. چیزی که در فضای امروز چندان اثری از آن نیست.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا