خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | شکایت فلاحیان از عدم همکاری وزارت خارجه و تداخل کار با سپاه

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

جمعه 12 مرداد 1369 

در منزل بودم. گزارش‌های مربوط به کویت را تا شب خواندم؛ اتفاق تازه مهمی پیش نیامده است. آقای سرتیپ منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی اطلاع داد که هواپیماهای عراقی، مراکز نفتی کویت را بمباران می‌کنند؛ علت برایم نامعلوم است. در اخبار آمده است که ترمینال نفتی الاحمدی را هم گلوله‌باران کرده‌اند. 

به دکتر ولایتی گفتم بهتر است سفر را به تأخیر بیاندازد. عصر احمدآقا آمد؛ در مورد مسائل کویت و پیام صدام صحبت کردیم. از ژنو گزارش رسید که صدام پیغام داده است که اقداماتش با ایران تاکتیک نیست و خواسته است که تدوام یابد. 

شنبه 13 مرداد 1369 

در اخبار آمده بود که عراق اعلام کرده از فردا عقب‌نشینی از کویت را آغاز می‌کند؛ به شرط اینکه حکومت جدید مستقر باشد و خاندان الصباح برنگردند؛ تقریباً تعلیق به محال کرده است. 

شورای‌عالی‌امنیت ملی جلسه داشت. راجع به مسایل کویت و عراق و جواب پیشنهاد صدام مذاکره کردیم. قرار شد بگوییم به شرط اعلان پذیرش قرارداد 1975 الجزایر می‌توانند به ایران بیایند.
 
یکشنبه 14 مرداد 1369 

آقای سیدحسین موسویان از وزارت خارجه آمد. گزارش ملاقات سفیر سوئیس – حافظ منافع آمریکا –  را داد که پیام جرج بوش، رییس‌جمهور آمریکا را آورده بود که به نوعی اطلاع از دخالت نظامی در مساله کویت داده و خواسته بود که ایران درگیر نشود؛ می‌خواستند نظر ما را بفهمند که گفتم لازم است از طرح آمریکا مطلع باشیم تا نظر بدهیم. 

آقای علی فلاحیان، وزیر اطلاعات و معاون اطلاعات خارجی آمدند. گزارش کار دادند و از عدم همکاری وزارت امورخارجه و تداخل کار با سپاه پاسداران شکایت داشتند.  

شب مهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. درباره مساله کویت و عراق و نامه صدام و احتمال مداخله آمریکا مذاکره شد. نظر ایشان و من متّفق بود: برای جلوگیری از دخالت آمریکا، نباید عملاً درگیر شویم و نباید اظهار رضایت کنیم. 

سازمان حفاظت و اطلاعات ارتش، اطلاع داد که شنود مکالمات عراقی‌ها، نشان می‌دهد که صدام دستور آماده‌باش کامل پدافند داده و گفته است، ساعت سه بامداد، آمریکا به عراق حمله خواهد کرد.  

دوشنبه 15 مرداد 1369 

در خبرها، احساس تشدید فشار برعراق مشهود است. 

آقای قاسم شعله‌سعدی، نماینده شیراز آمد. مقداری از رادیکال‌ها بدگفت و تذکراتی‌درباره امور اجرایی داد. 

آقای سیدحسین موسویان آمد و پیام دوم آمریکا را که از طریق سفارت سوئیس رسیده بود، آورد؛ نوعی اعلان قصد دخالت نظامی در مساله کویت است؛ می‌خواهند مطمئن شوند که ایران با آنها درگیر نمی‌شود.

به آقای علی‌محمدبشارتی، قائم مقام وزیر امور خارجه، درباره مقاله‌ای که در روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص اشغال کویت نوشته است، تلفنی تذکر دادم.

 آقایان حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محسن رضایی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران آمدند. درباره سیاست برخورد با عراق مذاکره کردیم. تصمیماتی اتخاذ شد.  

مصاحبه فرهاد بهبهانی، یکی از اعضای توبه‌کرده جمعیت لیبرال‌ها راگوش دادم. 

سه‌شنبه 16 مرداد 1369 

آقای محسن رضایی آمد. درباره مسایل جبهه‌ها و تجاوز عراق به کویت مذاکره شد؛ خیال می‌کنند طرح شوروی است. 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1369

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا