خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل | چرا عربستان بحران‌سازی می‌کند؟

علی المؤید، عضو مجلس اعلای اسلامی عراق در یادداشتی برای سایت دیپلماسی ایرانی نوشت: ایران باید به دنبال تخفیف بحران رفته و در دام نقشه‌های عربستان نیفتد و با روش‌های خاص خود بحران را به عاملی برای برد سیاسی تبدیل کند.

متن کامل این تحلیل در پی می آید:

به نظر می رسد که رفتار و کردار و روش گفتمان عربستان با آمدن کابینه جدید ملک سلمان و اولیای عهد او و بالاخص فرزند جوان و کم تجربه اش محمد بن سلمان چه در فضای داخلی عربستان و چه در سیاست خارجه با تغییری شگرف روبرو است.

لذا شایسته است که دلایل این تغییر رفتاری حاد را در چند محور مورد تحلیل و تجزیه قرار داد:

اولا: کوشش کابینه جدید سلطنتی عربستان برای تثبیت ارکان حکومت خود در داخل کشور بوسیله بحران سازی خارجی و مذهبی می تواند باشد. پس از فوت ملک عبدالله اختلافات خانوادگی سختی درون خاندان آل سعود اتفاق افتاد و خاصه بین فرزند ملک عبدالله و سلمان و فرزندش محمد و همچنین این اختلافات به استعفای امیر مقرن نیز منجر شد.

لذا شتاب زدگی و عجله کابینه جدید برای جنگ یمن، آتش زدن به بحران سوریه، سنگ اندازی در انتخاب ریاست جمهوری لبنان و افزایش تنش مذهبی با شیعیان منطقه و خاصه جمهوری اسلامی همه و همه برای نوعی کسب مشروعیت داخلی و سکوت و خاموشی معارضان کابینه جدید قلمداد می شود که اگر بخواهند مخالفت کنند به خیانت و کمک به اجنبی معرفی شوند.

ثانیا: وجود رقیب مذهبی و ایدئولوی عربستان مانند داعش: آمار ها چند ماه پیش گواه بر این بود که بیش از ۶۰ درصد مردم عربستان از لحاظ فکری مایل و همفکر و موافق اقدامات داعش هستند و پر واضح است که داعش با فکر سلفی وهابی جهادی خود رقیب سرسختی برای عربستان هم مذهب خود است. خلیفه المسلمین بغدادی در قبال خادم الحرمین الشریفین سعودی. و این رقابت نیاز به ازدیاد تنش با رافضی ها به قول خودشان و شیعیان دارد که رقیبان از مساله یارگیری عقب نیفتند. جالب است که چه داعش و چه عربستان هر دو شیعیان را از غرب و صهیونیست ها خطرناک تر می دانند و این برای ما یک موضوع کلیدی است.

لذا گهگاهی می شنویم که رسانه های مرتبط با عربستان، داعش را ساخت ایران و شیعیان نیز قلمداد می کنند که موقعیت مذهبی آن ها را خوار و کوچک کنند و همچنین اتهام ایران به همکاری با القاعده وهابی نیز در همین راستاست.

ثالثا: رقابت تنگاتنگ عربستان با دیگر کشورهای عربی و اسلامی سنی برای زعامت سیاسی و روحی اهل سنت: چند سالی است که عربستان از طرف گروهای سنی در منطقه به عجز و بی کفایتی در مقابله با قدرتمندی شیعیان در منطقه متهم است.

همچنین به عقبگرد در مقابل کشورهای در حال صعود و نفوذ سنی همچون مصر و ترکیه و کمتر از آن قطر نیز می توان اشاره کرد. لذا عربستان در پی کشاندن اهل سنت به دنبال خود و بوسیله استفاده از سه عامل مذهب و دخالت نظامی و پرداخت پول است.

رابعا: بازگشت ایران به محیط منطقه ای و جهانی در پی توافق هسته ای و پایان محاصره ظالمانه جهان علیه ایران: عربستان همیشه نان نبود ایران را خورده و با بازگشت ایران حجم و جایگاه و نفوذ خود را در خطر می بیند. خاصه که غرب زبان ایران را بهتر از عربستان می فهمد و هم اکنون در همه جا مطالعات و مقاله های غرب حاکی از این است که آنان اعتدال شیعی را بر جنون وهابیت ترجیح داده و ایران را هر چند دشمن ولی دشمنی عاقل و حکیم قلمداد می کنند که پای حرف خود می ایستد و می توان با او اعتمادسازی کرد. از تاثیرات این بازگشت اتهام غرب است به عربستان در حمایت از فکر تکفیری و تند و تروریستی.

عربستان از اینکه ایران از جرگه محور شر و تروریست خارج شود و تمام اتهام ها به او اشاره کند بس ناراحت است و نگران. لذا رسانه های عربی در پی چسباندن اتهام ارتباط القاعده و داعش و تروریسم با ایران هستند!

به نظر می رسد که ایران فرصت بسیار مناسبی دارد که توازن مختل در منطقه را به حالت عادی یا به نفع خود عوض کرده و با بازگشت به صحنه جهانی و فعالیت بیشتر راه را بر عربستان تنگ کند.

خامسا: ناکارآمدی نظامی عربستان و نیروهای تابع او در عراق و سوریه و لبنان و یمن و عقب نشینی آنان در مقابل صعود و استحکام گروه های مرتبط با ایران.

عربستان می داند که منطقه رو به تسویه های بزرگ می رود و همیشه کشور ها در این حالت تنش را به بالا ترین درجه می رسانند که یا سقف برد خود را بالا ببرند یا باخت های خود را لاپوشانی بکنند و این دقیقا همان چیزی است که بر سر عربستان خواهد آمد.

عربستان با کارگیری سلاح نفت و مذهب و نیروی نظامی و همچنین جنگ روانی و رسانه ای در پی گل آلود کردن آب منطقه است.

به نظر می رسد ایران باید با حکمت بسیار بالا و به صورت عاقلانه و با آرامش خاطر به دور از هر تشویش به دنبال تخفیف این بحران رفته و به هیچ عنوان در دام نقشه های عربستان نیفتد و مقابله به مثل نکرده و با روش های خاص خود بحران را به عاملی برای برد سیاسی تبدیل کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا