خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اولین پرواز فضایی غیردولتی


اولین پرواز “کاملا خصوصی” به ایستگاه فضایی امروز انجام می‌شود
چهار مسافر شرکت‌های فضایی اسپیس‌ایکس و آکسیوم اسپیس امروز برای اقامتی هشت روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر می‌کنند.

به گزارش ایسنا، امروز، هشتم آوریل، شرکت اسپیس‌ایکس چهار شهروند را طی سفری تجاری موسوم به Ax-1 به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رساند.

خدمه این ماموریت که به طور کلی ۱۰ روز به طول خواهد انجامید، شامل فضانورد سابق ناسا “مایکل لوپز-الگریا” (Michael López-Alegría) و “لری کانر” (Larry Connor)، “مارک پتی” (Mark Pathy) و “ایتان استیبه” (Eytan Stibbe) هستند.

در ابتدا قرار بود این سفر روز ۳ آوریل صورت گیرد، اما آزمایش “تمرین لباس خیس” موشک غول‌ پیکر ناسا آن را به تعویق انداخته و به روز ششم آوریل موکول کرد. از آن جا که سکوی پرتاب موشک ناسا و موشک اسپیس‌ایکس هر دو در مرکز فضایی کندی و در کنار یکدیگر قرار دارند، امکان انجام همزمان این دو ماموریت وجود ندارد.

ماموریت Ax-1 به دنبال بروز مشکلی در آزمایش ناسا و به تعویق افتادن آن، به روز هشتم آوریل موکول شد. اگرچه آزمایش ناسا هنوز به طور کامل انجام نگرفته؛ اما این آژانس فضایی چندی پیش اعلام کرد که آزمایش خود را به زمانی پس از پرتاب موشک اسپیس‌ایکس موکول می‌کند.

اولین پرواز “کاملا خصوصی” به ایستگاه فضایی امروز انجام می‌شود

مایکل لوپز-الگریا در سال ۲۰۰۷

به تازگی فضانورد سابق ناسا “مایکل لوپز-الگریا” اعلام کرده که از نظر او این ماموریت یک سفر توریستی نیست. “لوپز-الگریا” که ماموریت مشترک شرکت اسپیس‌ایکس و آکسیوم اسپیس را به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی فرماندهی ،می‌گوید: این سفر اصلا یک سفر توریستی نیست.

او برای این ماموریت ۱۰ روزه دستمزد دریافت خواهد کرد، در حالی که سه مسافر دیگر این ماموریت حدود ۵۵ میلیون دلار برای این سفر هزینه پرداخت کرده‌اند.

“لوپز-الگریا” می‌گوید: چنین سفرهایی اغلب “توریسم فضایی” نامیده می‌شوند. اما این یک کار واقعی است و به آمادگی زیادی نیاز دارد و من فکر نمی‌کنم آرامش‌بخش باشد.

وی افزود:‌ Ax-1 مانند یک ماموریت ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی است و من به هیچ وجه آن را با یک ماجراجویی تفریحی و توریستی برابر نمی‌دانم.

در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از پرتاب در روز اول آوریل “پگی ویتسون” (Peggy Whitson) که اکنون مدیر پروازهای فضایی دارای خدمه آکسیوم اسپیس‌ است، اعلام کرده بود که خدمه به خوبی آموزش دیده‌اند و صدها ساعت را صرف آماده‌ شدن برای این پرواز کرده‌اند.

به گفته‌ی “لری کانر” (Larry Connor)، خلبان ماموریت Ax-۱1، ‌ خدمه آموزش را بیش از یک سال قبل از پرواز آغاز کرده‌ و بسته به نقششان، بین ۷۵۰ تا بیش از ۱۰۰۰ ساعت را صرف آموزش کرده‌اند.

“کانر” افزود: ما ۲۵ آزمایش مختلف انجام خواهیم داد که شامل بیش از ۱۰۰ ساعت تحقیق در طول هشت روز اقامت در ایستگاه فضایی خواهد بود.

اولین پرواز “کاملا خصوصی” به ایستگاه فضایی امروز انجام می‌شود

به ترتیب از راست: “ایتان استیبه”، “مارک پتی”، “لری کانر” و “مایکل لوپز-الگریا”

این مسافران سوار بر موشک کپسول کرو-دراگون موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در ساعت ۱۱:۱۷ به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹:۴۷ به وقت تهران) از پایگاه فضایی کندی ناسا به فضا خواهند رفت و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، کپسول کرو-دراگون اسپیس‌ایکس به همراه خدمه خود در روز شنبه، نهم آوریل در ساعت ۷:۳۰ به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۶:۰۰ به وقت تهران) به ایستگاه فضایی خواهد رسید.

در حال حاضر هفت فضانورد حرفه‌ای در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند که شامل سه فضانورد آمریکایی از جمله “راجا چاری”(Raja Chari)، “کایلا بارون”(Kayla Barron) و “توماس مارشبرن” (Tom Marshburn)، “ماتیاس ماورر”(Matthias Maurer) آلمانی و سه فضانورد روسی با نام‌های “سرگئی کورساکوف”(Sergey Korsakov)، “اولگ آرتمیف”(Oleg Artemyev) و “دنیس ماتویف”(Denis Matveev) می‌شود و “کیل لیندگرن”(Kjell Lindgren)، “رابرت هاینز”(Robert Hines) و “جسیکا واتکینز”(Jessica Watkins) به همراه “سامانتا کریستوفورتی”(Samantha Cristoforetti) ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا اواخر این ماه در ماموریتی جدید جایگزین فضانوردان آمریکایی خواهند شد.

اولین پرواز “کاملا خصوصی” به ایستگاه فضایی امروز انجام می‌شود

تا همین اواخر، اصطلاح “فضانورد” تعریف خاص و محدودی داشت. اما امروزه تنها شرکت‌های فضایی دولتی نیستند که می‌توانند انسان‌ها را به فضا بفرستند، بلکه شرکت‌های خصوصی نیز پا به این عرصه گذاشته‌اند.

شرکت‌هایی مثل اسپیس‌ایکس، ویرجین گلکتیک و بلو اوریجین گردشگری فضایی را آغاز کرده‌اند و Ax-1 اولین ماموریت کاملا خصوصی خواهد بود که به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا