خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بریزید روزه خواران را جمع کنید» اشتباه است

یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه تاکید کرد: تریبون‌های نماز جمعه باید نقش امنیت‌آفرین داشته باشد و منجر به ایجاد آرامش شود. امروز دارو به صورت پلکانی گران می‌شود. مایحتاج مردم افزایش قیمت پیدا می‌کند. چرا دولتمردان و آقایان خطبای نماز جمعه در این موارد فریاد نمی‌کشند؟

حجت‌الاسلام فاضل میبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره نقش تریبون‌های نماز جمعه در وحدت‌آفرینی به جای ایجاد تفرقه و دسته‌بندی آحاد جامعه در مقابل یکدیگر گفت: تریبون‌های نماز جمعه باید نقش امنیت‌آفرین داشته باشند و منجر به ایجاد آرامش شوند. متاسفانه بخشی از خطبا در خطبه‌هایشان برخوردهایی دارند که از آنها مقداری رویکرد سلب آرامش در جامعه احساس می‌شود.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه با اشاره به سخنان یکی از خطیبان نماز جمعه کشور در مورد برخورد مردم با روزه‌خواران گفت: حال یک عده‌ای در گوشه‌ای روزه‌خواری می‌کنند؛ اگر قرار است تذکری هم داده شود بسیار خوب است افراد متولی با ادبیات درست به آن‌ها تذکر بدهند، این‌که بگویند مردم بریزید بساط روزه‌خواران را جمع کنید حرفی است که درونش خشونت خوابیده است، به اعتقاد من چنین سخنانی برای جامعه ما که به انداره کافی دارای خشونت است خطرناک است مخصوصا استفاده از چنین تعابیری از سوی یک خطیب، جالب نیست.

وی تاکید کرد: اسلام هیچ‌گاه در نهی از منکر اینگونه دستور نمی‌دهد که بریزید بساط فلان گروه را جمع کنید. بله تذکر می‌دهد و در جاهایی بحث می‌کند. اسلام می‌گوید اگر یک جایی مشاهده کردید عده‌ای روزه می‌خورند، با این اشخاص صحبت کنید که بسیار بیشتر موثرتر واقع می‌شود تا این بریزید بساط آنها را جمع کنید. متاسفانه باید گفت بعضی از آقایان دستوراتی که اسلام برای نهی از منکر گفته است را نمی‌خوانند در صورتی که اگر بخوانند بهتر می‌توانند به دیگران توصیه کنند.

میبدی با تاکید بر این‌که دنیای امروز را باید بشناسیم و درک کنیم، عنوان کرد: خطبه‌های نماز جمعه سیاسی است، در واقع هر مسئله‌ای که درباره جامعه مطرح کنید سیاسی تلقی می‌شود، برخوردهای سیاسی هم در جامعه جواب عکس می‌دهد. برخوردی که در مشهد با خانم‌ها صورت گرفت بسیار تلخ بود و پیش‌تر اسیدپاشی‌هایی که در اصفهان رخ داد چقدر تاسف‌بار بود؛ متاسفانه این رفتارها که ربطی به نظام ندارد به پای نظام گذاشته می‌شود و این منصفانه نیست.

وی خاطرنشان کرد: این‌که دستور می‌دهند نانوایی بربری تعطیل شود، دستورات اسلام نیست، بلکه یک نوع برخورد سلیقه‌ای توام با خشونت از اسلام است و باید تاکید کرد این نوع برخوردها و صحبت‌ها جواب عکس دارد. اگر آقایان در پی حل مشکلات جامعه هستند، به جای این که سراغ این مسائل جزئی بروند، به دنبال این باشند که چه کاری کنند تا اقتصاد جامعه درست شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تا مشکلات اقتصادی حل نشود، اخلاق اجتماعی درست نمی‌شود. تا اخلاق اجتماعی درست نشود، امنیت اجتماعی درست نمی‌شود. زیربنای حل همه این مشکلات این است که بتوانیم به نام دین و جمهوری اسلامی مشکلات اقتصادی را حل و تورم را مهار کنیم.

وی افزود: مردم بسیار از زبان کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند وعده‌های نادرست شنیده‌اند، یک عده‌شان گفتند مشکلات را ۳ روز و ۱۰ روز حل می‌کنیم یک عده‌شان گفتند همه معظلات را ۱۰ شب نشده حل می‌کنیم اما مشاهده می‌کنیم روی کار که می‌آیند همه چیز نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه بد هم می‌شود.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه یادآور شد: امروز دارو به صورت پلکانی گران می‌شود. مایحتاج مردم افزایش قیمت پیدا می‌کند و مردم در فقر هستند و ندارند. چرا دولتمردان و برخی آقایان خطبای نماز جمعه در این موارد ساکت هستند؟ ریشه مشکلات جامعه ما در ناامنی اقتصادی است، چرا کسی در این مورد مواظب نیست و نهی از منکر نمی‌کند؟ چرا کسی فریاد نمی‌کشد؟

وی ادامه داد: اینکه بگویید بریزید ودعوا کنید، خوف و ترس ایجاد می‌کند در صورتی که هیچ‌گاه ایجاد خوف و ترس مشکلی را حل نمی‌کند بلکه فقط منکری که در خیابان است را زیر خاکی می‌کند که خطرش بیشتر است.

میبدی تاکید کرد: اگر مردم را آزاد بگذارند و مشکلات اقتصادی را حل کنند قطعا اخلاق و اعتماد عمومی افزایش پیدا می‌کند اما امروز این اعتماد کمرنگ شده است چون مردم از ما صداقتی درباره وعده‌هایی که برای حل مشکلات دادیم، ندیده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا