خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی ادعای عربستان و کویت بر میدان نفتی آرش

ایلنا نوشت: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: هر سه کشور کویت، عربستان و ایران می‌توانند از میدان آرش برداشت کنند اما با توجه به مشکلات احتمالی سه کشور باید به صورت سه‌جانبه خط مرزی را دوباره مشخص کنند تا مسئله حقوقی خاصی مطرح نباشد.

علی‌اصغر زرگر درباره برنامه عربستان و کویت برای توسعه میدان آرش و موضوعات مربوط به خط مرزی میدان اظهار داشت: در سال 1347 (اکتبر 1968) قراردادی بین ایران و عربستان سعودی امضا شد که به اختلاف دو کشور در مورد فلات‌قاره و خلیج‌فارس پایان داده یعنی مرز دریایی تعیین شده و باتوجه به خط عمودمنصف طبق قوائد خاص تقسیم شده است، در مورد میادین مشترک با قطر نیز حد و حدود مشخص است.

وی ادامه داد: ایران با کویت هم در سال 1348 (1369) در فلات‌قاره به توافق رسیدند، در موضوع مرزی اروندرود (شط‌العرب) نیز بین ایران و عراق هم در سال 1975( 1354) طبق قرارداد الجزایر توافق حاصل شده است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اکنون در پارس‌جنوبی مشخص است که در چه محدوده‌ای دو کشور ایران و قطر برداشت گاز داشته باشند و حد و فاصله دکل‌های حفاری هم باید مشخص شود.

وی ادامه داد: در مورد میدان آرش مدت‌هاست فعالیت‌هایی از سوی دو طرف در حال انجام است و در هر حال هر سه کشور کویت، عربستان و ایران می‌توانند برداشت کنند اما با توجه به مشکلات احتمالی سه کشور باید به صورت سه‌جانبه خط مرزی را دوباره مشخص کنند تا مسئله حقوقی خاصی مطرح نباشد، بنابراین باید با مذاکرات قضیه را همانگونه که با قطر و بحرین و حل و فصل کردیم، فیصله دهیم.

زرگر بیان داشت: گاز سیال است و هر طرف که بیشتر برداشت داشته باشد گاز به همان سمت روانه می‌شود، اکنون عربستان و کویت به دنبال سرمایه‌گذاری و توسعه میدان هستند و ایران از این بابت معترض است و این اقدام را قانونی نمی‌داند، بنابراین لازم است دوباره درباره خطوط مرزی مذاکره شود.

وی تاکید کرد: به نظر بنده یکی از راهکارها می‌تواند این باشد که به صورت مشاء بهره‌برداری صورت گیرد و آنچه استحصال می‌شود به صورت مشترک تقسیم شود، یعنی با توجه به حقوق بین‌الملل و تکنیک‌های شناخته شده بین دریایی در خلیج‌فارس مرز مشخص شود، زمانی که مرز و عرض و طول جغرافایی مشخص شود، می‌توانند بهره‌برداری کنند.

این کارشناس حوزه انرژی بیان داشت: در هر صورت این موضوع نیاز به مذاکره و دیپلماسی دارد.ضمن اینکه اگر قراردادی منعقد می‌شود ایران هم در جریان قرار گیرد و با هماهنگی بهره‌برداری از این منبع مشترک برداشت صورت گیرد، این موضوع نیز قابل تامل است که کشورهایی مثل کویت و شورای همکاری خلیج‌فارس شیخ‌نشین‌ها در حول و حوش همین قضایای تعیین خطوط مرزی میادین مشترک به استقلال رسیده‌اند.

به گزارش ایلنا، وزیر امور خارجه کویت در دیدار روز گذشته با همتای ایرانی خود در پاسخ به لزوم تعیین مرز آبی و بهره برداری از میادین مشترک، آمادگی کویت را برای از سرگیری مذاکرات حقوقی دو کشور اعلام کرد.

همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ششم فروردین ماه توافق جدید بین عربستان سعودی و کویت درباره میدان گازی آرش را مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی و غیرقانونی خوانده و گفته بود که این توافق تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید ایران نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا