خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیم تعلیق برجام

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی توقف مذاکرات احیای برجام نوشت:

توقف موقت در مذاکرات وین و نبود چشم‌اندازی مشخص وضعیت بلاتکلیفی را به کشور تحمیل کرده است. هفته‌های گذشته خبرهای مختلفی درباره گفته‌ها و شنیده‌های رسمی و غیر رسمی با محوریت مذاکرات هسته‌ای در نشریات کشور منتشر شده است. رسانه‌های خارجی و بلندگوهای رسمی دولت‌های خارجی نیز در این بخش ساکت نبوده‌اند و هر کدام از دولت‌ها با وجود درگیری و جنگ در اوکراین، ادامه حملات موشکی در یمن، خط و نشان کشیدن چین برای تایوان و بی‌ثباتی نسبی در پاکستان همچنان درباره بازگشت به برجام و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌نویسند و تحلیل‌های خودشان را به مخاطبان ارائه می‌کنند. بنابراین این وقفه در ظاهر مذاکرات هسته‌ای اتفاق افتاده، ولی در عمق مسئله هسته‌ای وارد مرحله‌ای خاص و چه بسا هولناک شده است. به عبارتی مشخص‌تر، اصل مذاکرات متوقف شده است، اما رسانه‌ها در حال فضا سازی برای آن هستند و به جای آنکه با روایت‌های مستقیم طرف‌های مذاکره کننده روبرو باشیم، جای این همه را تحلیل و اظهار نظرهای مثبت و منفی گرفته است.

به نظر می‌رسد وضعیت امروز مذاکرات ترسیم نقشه راه بخشی از اقتصاد کشور، سیاست خارجی، ادامه توانمندی هسته‌ای صلح آمیز، پذیرفتن برخی محدودیت‌ها و قرار گرفتن در شرایط جدید بین‌المللی را در آینده فراهم خواهد کرد. نمی‌توان از توافق هسته‌ای سخن گفت اما به برقرار شدن کانال‌های مالی بین‌المللی دقت نکرد و چشم امید به رفع تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصاد از قبیل فراهم شدن فروش نفت به صورت مستقیم به خریداران، فروش و بازگشت پول محصولات پتروشیمی، واردات کالاهای صنعتی و تکنولوژی‌های روز، توسعه برخی از صنایعی که با تحریم‌ها به محاق رفتند نداشت و این همه را نادیده انگاشت. شرایطی که در آینده ایران بتواند با توجه به تعهدات برجام از آورده آن استفاده بهینه کند. امکان تحقق یافتن این همه پس از بازگشت و احیای برجام وجود خواهد داشت و چندان دور از ذهن نخواهد بود. همان‌گونه که پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای در سال 92 زمینه‌ای فراهم شد تا کشور نفس راحتی از تحریم‌ها بکشد و با سرعت بیشتری در بخش‌های مختلف ارائه خدمات و سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع مادر سریع‌تر عمل کند، تردیدی نیست که در این دور نیز چنین خواهد شد.

اما آن سوی داستان معلق ماندن مذاکرات، چیزی به غیر از باز گذاشتن دست لابی کشورهای متخاصم و خصوصاً مخالفان همیشگی برجام را به همراه نخواهد داشت. آنان برنده واقعی این وقفه خواسته-ناخواسته خواهند بود. لابی کشورهای عربستان، امارات، اردن، مصر، بحرین و رژیم اسراییل در این زمان سکوت نکرده‌اند و هر روز با ارائه پیشنهاد و برنامه‌ای کلیت توافق را زیر سؤال می‌برند. چه بسا موفق شوند تا براساس زمینه‌سازی‌های گذشته تمام برجام را به هوا بفرستند و یا با فشارها و بده و بستان‌های خارج از عرف روابط بین‌المللی از برجام شیر بی‌یال و دمی را باقی بگذارند که اجرای آن نه برای ایران ارزش افزوده‌ای ایجاد خواهد کرد و نه سایر کشورها از اجرایی شدن آن اطمینان خاطر داشته باشند. در این جدال شکل گرفته و خطرناک، جایگاه چنین کشورهایی با راه انداختن ستیز بیشتر، حذف ایران از بازار نفت و گاز، دامن زدن به فضای ترسناک جنگ و ادامه دشمنی بیش از امروز تأمین می‌گردد.

اگر قرار بر وقفه و رسیدن به نتیجه‌ای روشن و مشخص بود، به نظر می‌رسد این فرصت سه هفته‌ای برای تمام طرفین کفایت می‌کند،‌ اما چنانچه همچنان به همین رویه ادامه بدهند این احتمال نیز دور از ذهن نخواهد بود که راه رسیدن برای احیای برجام از مسیری پرهزینه‌تر و مخاطره آمیزتر تحقق خواهد یافت. چنین مباد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خیلی جالبه جوری صحبت می کنید انگار در یک کشور دمکرات که حرف حساب خریدار داره زندگی می کنید .کره شمالی هسته ای داره هیچی نداره عوضش حکومتش از بقا خیالش راحته ونزوئلا تورم چهار صد ،پونصد هزار درصد داره مردم بدبختن ولی حکومت مادور پا برجاست بابا ادای مردم هند را در نیاورید اینجا گاندی بازی مشتری نداره فقط حرف ،حرف اصولگرایان اقلیت .

    1
    1
  2. نویسنده محترم .برجام درذات خود برای کشورهزینه هایی فوق سنگین به کشور تحمیل کرده و هیچ دستاوردی برای منافع ملی ایران نداشته و حتی یک تهدید امنیتی برای کشور شده است ..توافق مجدد برجام هم از این قاعده مستثنی نیست .همان بهتر که مذاکرات پوچ برجام متوقف شده و تکلیف همه روشن شود .از برجام چیزی برای ملت ایران نمیرسد .فقط رانتخواران حرامخوار حکومت از ان بهره مند میشوند و بس .جمهوری اسلامی هم با خیال راحت ( به زعم خودش )به غنی سازی و ساخت بمب اتمی اقدام کند .مرگ یک بار و شیون یک بار .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا