خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گلایه‌ی دانشجویان اقتصاد از «جذب اساتید بی‌کفایت»

چند نفر از دانشجویان دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران طی تماسی با خبرنگار انصاف نیوز از جذب اساتید بی‌کفایت در این دانشکده گلایه کردند.

این دانشجویان می‌گویند بعضی از اساتیدی که در این دانشکده جذب می‌شوند صلاحیت لازم را ندارند و دانشجوها ازعملکرد بسیاری ازاستادهای فعلی راضی نیستند. همچنین اظهار می‌کنند باندبازی‌هایی که در دانشکده وجود دارد مانع از جذب اساتید متخصص در این حوزه می‌شود.

این دانشجویان می‌گویند دانشگاه برای اطلاع از نظر دانشجویان درباره‌ی اساتید هر ترم نظرسنجی می‌کند اما گویا اصلا آن نظرسنجی‌ها را ملاک قرار نمی‌دهند و به خواسته‌ی دانشجویان توجهی نمی‌شود.

گفت وگوی انصاف نیوز با دو نفر از دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران درادامه می آید:

یکی ازدانشجویان مقطع دکتری دانشکده‌ی اقتصاد که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت: دانشکده‌ی اقتصاد چند مشکل جدی دارد که به طور خلاصه عرض می‌کنم:

مسأله‌ی اول فرآیند جذب اساتید است. دانشکده یک هیات جذب دارد که در مورد استخدام اساتید جدید تصمیم‌گیری می‌کند. متاسفانه ملاک‌های جذب اساتید شفاف نیست و به همین دلیل سلیقه‌ی اعضای هیات جذب مبنای تصمیم قرار می‌گیرد. از طرف دیگر بعضی از اعضای این هیات جزء بدترین اساتید دانشکده هستند؛ هم از جهت نحوه‌ی تدریس، هم به روز نبودن و هم نحوه‌ی برخورد با دانشجو.

این مشکلات در چند سال اخیر باعث شده که برخی از فارغ التحصیلان متخصص و به‌روز دانشکده که نظرات کارشناسی‌شان مورد توجه مجامع اقتصادی مهم کشور است، نتوانند کرسی استادی بگیرند. در همین حال شاهد جذب اساتیدی هستیم که در دانشگاه‌های متوسط خارجی درس خوانده‌اند. از آن‌جایی که در حال حاضر تعداد زیادی از اساتید نزدیک سن بازنشستگی هستند، اگر به جای آنها اساتید جوان باکیفیتی به کار گرفته نشوند، تا سال‌های طولانی وضعیت دانشکده بهبودی نخواهد داشت.

وی افزود: مسأله‌ی دوم این است که در جذب، ارتقا و یا اخراج اساتید به کیفیت تدریسشان توجهی نمی‌شود. دانشکده در پایان هر ترم از تمام دانشجویان نظرسنجی می‌کند، اما نتایج آن مبنای تصمیمات بعدی قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال بعضی از اساتید مسن دانشکده هر ترم با نارضایتی عمومی دانشجویان مواجه می‌شوند، اما دوباره برای ترم بعد کلاس می‌گیرند.

این دانشجو در ادامه گفت: مسأله‌ی سوم بی‌توجهی به مسایل و مشکلات روز کشور است. انتظار می‌رود اساتید دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران به عنوان یکی از بهترین دانشکده‌های اقتصاد کشور، در مورد مشکلات و وقایع اقتصادی کشور در رسانه‌ها و همچنین در کلاس‌های درس اظهارنظر کنند. این اتفاق می‌تواند باعث شود که دانشجویان به کاربردی بودن درس‌هایی که می‌خوانند پی ببرند. اما به ندرت دیده‌ایم که اساتید این کار را انجام دهند. در واقع بیشتر اساتید حتی نسبت به این مسایل تحلیل درستی ندارند که بخواهند در کلاس‌ها ارائه کنند! علاوه بر این، دانشکده (به ویژه شخص رییس فعلی) به درس‌های اقتصاد اسلامی و اقتصاد ایران (به عنوان درس‌های بومی کشور) اعتقادی ندارد. به عنوان مثال قرار بود در سال گذشته گرایش اقتصاد ایران در مقطع دکتری ارائه شود، اما با مخالفت جدی رییس دانشکده جلوی آن گرفته‌شد. بهانه‌ی ایشان این بود که اساتید خبره برای این گرایش نداریم، در حالی که اساتیدی مثل دکتر طیب‌نیا (وزیر سابق اقتصاد) مایل به تدریس در این گرایش بودند.

او در پایان گفت: این مسایل و مشکلات، مجموعاً باعث شده که دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران -که انتظار می‌رود محیطی علمی، پرنشاط و امیدوار به اصلاح کشور داشته باشد- فضای سرد و بی‌روح و بدون نشاط علمی را تجربه کند و نقش چندانی در بهبود وضع اقتصادی کشور نداشته‌باشد.

اساتبد دانشکده‌ی اقتصاد به‌روز نشده‌اند

یکی دیگر از دانشجویان کارشناسی دانشکده‌ی اقتصاد با بیان اینکه برخی استادان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران انتزاعی و به‌روز نشده‌اند،گفت:  از آنجایی که این اساتید هیات جذب هستند، اساتید با کفایت را به بهانه‌های واهی رد می‌کنند.

او افزود: اساتیدی که دیدگاهی متفاوت به مسایل  سیاسی و اقتصادی دارند از طرف هیات جذب یا طرد می‌شوند یا فضا را طوری برای آن‌ها تنگ می‌کنند که دیگر نتوانند اظهارنظر کنند و یا معمولا اساتید خارج رفته را جذب می‌کنند، حتی اگر آن فرد در دانشگاه‌های با رنک پایین درس خوانده باشد.

او ادامه داد: اما مثلا دانشجویان باسواد و قوی فارغ التحصیل دانشکده اقتصاد که حتی در جلسات هیات دولت نیز شرکت کرده‌اند را جذب نمی‌کنند‌ در این دانشکده تنها چیزی که یاد می‌دهند چند تا نمودار و انتگرال ساده است و حرفی از اقتصاد کشور زده نمی‌شود، چون خود اساتید حرفی برای گفتن ندارند و یا مثلا کتاب خود را برای کلاسی که در آن تدریس می‌کنند معرفی می‌کنند در حالی که کتاب ضعیفی است.

این دانشجو که نمی‌خواست نامش فاش شود افزود: اما حالا طبق شنیده رییس دانشکده فضا را خفقان‌آور کرده است. مثلا استادی در دانشکده به نام دکتر محسنی داشتیم که ایشان مشاور بانک جهانی بوده‌اند اما از دانشکده طرد شدند. خود دکتر محسنی می‌گفتند که کلاس زبان سه را که در سایت تشکیل می‌دادند چندبار که می‌خواستند برای تدریس به کلاس بروند می‌دیدند که کلاس خالی است، یا مثلا از طرف دانشکده با شاگردهای ایشان تماس می‌گرفتند و می‌پرسیدند  دکتر محسنی چه چیزی را در کلاس تدریس می‌کند.

او درپایان گفت: ما به دنبال تغییر ساختار در دانشکده هستیم‌ و امیدواریم این ‌تغییرات در دانشکده‌های دیگر نیز اتفاق بیافتد زیرا پای آینده‌ی دانشکده در میان است و اساتید در سن بازنشستگی هستند و این‌ مهم است که چه کسانی در دانشکده جذب هیات علمی شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حرف های این دوستان کاملا صحیح است و گویای شرایط دانشکده است .
    و این مشکلات به انگیزه دانشجو ها لطمه زد و باعث شده دانشجویان روحیه فعال و دانشجویی خود را از دست بدهند و فقط به دنبال کسب نمره و پاس کردن دروس باشند بی انکه قدرت تحلیل مسائل را کسب کنند .از دکتر عباسی نژاد خواهشمندم به مشکلات دانشکده رسیدگی کنند البته به صورت درست و بدون باند بازی .
    به امید روزی که مشکلات به پایان برسد و دانشکده اقتصاد به دانشکده ای با روحیه پویا و فعال تبدیل شود .

    1. دانشگاه تهران سالهاست به یک بنگاه سیاسی اقتصادی تبدیل شده است. به اعضای هیات علمی استخدام شده یا منتقل شده از سایر دانشگاهها به دانشگاه تهران در دذوران مهرورزی نگاه کنید. به تعداد نمایندگان مجلس که عضویت هیات علمی دانشگاه تهران را دارند ببینید.

  2. دانشگاه تهران سالهاست به یک بنگاه سیاسی اقتصادی تبدیل شده است. به اعضای هیات علمی استخدام شده یا منتقل شده از سایر دانشگاهها به دانشگاه تهران در دوران مهرورزی نگاه کنید. تعداد نمایندگان مجلس که عضویت هیات علمی دانشگاه تهران را دارند ببینید.. وقتی فارغ التحصیل دانشگاه آزاد ارومیه و دکترای علوم تحقیقات فقط به دلیل نایب رییس مجلس بودن می شود عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خود بخوانید از این مجمل!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا