خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برداشتن دامنه نوسان چه کمکی به بورس می‌کند؟

+ حجم مبنا چیست؟

قرن نو نوشت: یک کارشناس اقتصادی گفت: قطعاً اگر دامنه نوسان برداشته شود وضعیت بازار سرمایه بهبود پیدا خواهد کرد و اگر بازار سرمایه تحت سلطه حاکمیت نبود خیلی زودتر باید این اتفاق می‌افتاد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، در گفت‌وگویی با قرن نو از حذف دامنه نوسان از بازار سرمایه خبر داد و گفت: «اوایل امسال دامنه نوسان برداشته می‌شود و این اقدام بی‌تردید تأثیری بسیار مثبت بر بورس باقی خواهد گذاشت.»

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار قرن نو و در پاسخ به این پرسش که حذف دامنه نوسان چه تأثیری بر روند بازار سرمایه خواهد گذاشت؛ گفت: در هیچ کشوری در دنیا دامنه نوسان به اندازه کشور ما محدود نیست و در برخی از کشورها دامنه نوسانی برای بازار سرمایه به این معنا گذاشته نشده است؛ به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا مدارشکن وجود دارد که اگر در یک روز نوسانات خیلی بزرگ شود معاملات برای چند دقیقه تعطیل خواهد شد تا بازیگران بازار از احساسات دست بردارند و تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرند و این مدارشکن قرار نیست در بازار سرمایه و روند معاملات دخالتی کند و حتی ممکن است دو تا سه بار از آن در طول معاملات استفاده شود و اما در کشورهایی که دامنه نوسان برای بازار سرمایه آنها وضع شده است نیز این دامنه نوسان آنقدر محدود نیست و پنج درصد برای دامنه نوسان معنایی ندارد.

وی در ادامه افزود: برداشته شدن دامنه نوسان دراین‌راستا صورت می‌گیرد که بازار سرمایه کارا شود؛ زیرا اگر دامنه نوسان به این محدودی در بازار سرمایه باشد سهام و معاملات دائما در معرض آن قرار می‌گیرند و دائما دیده می‌شود که سهام شرکت‌ها در صف‌های خرید و فروش قرار می‌گیرد و این صف‌های خرید و فروش نیز از نظر روانی بر معاملات بازار سرمایه تأثیر خواهد گذاشت و خیلی از مواقع فعالان بازار سرمایه منتظر تشکیل صف‌هایی هستند که دنباله‌رو آنها قرار گیرند و این صف‌های خرید و فروش منجر به تسری نوسانات خواهد شد.

رادپور در ادامه افزود: اگر سهمی می‌خواسته است بیست درصد افزایش قیمت داشته باشد به خاطر صف‌های خرید افزایش قیمت سی‌درصدی را تجربه خواهد کرد و اگر سهمی نیز می‌خواسته ده درصد بریزد، ازآنجایی‌که در صف فروش قرار می‌گیرد پانزده تا بیست درصد خواهد ریخت و این دامنه نوسان باریک و صف‌های خرید و فروش، نوسانات قیمتی را تشدید خواهد کرد و موجب انحراف قیمتی خواهد شد و در نتیجه کارایی بازار را کاهش خواهد داد که در نهایت امکان تأمین سرمایه و تأمین مالی برای شرکت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کارایی به این معنا است که اگر اطلاعاتی وارد بازار سرمایه شود که این اطلاعت باعث جابه‌جایی سهم گردد فوراً دیده شود؛ گفت: زمانی‌که دامنه نوسان وجود دارد این دامنه اجازه نمی‌دهد که جابه‌جایی قیمتی بالافاصله روی قیمت سهم منعکس شود.

این کارشناس اقتصادی در آخر گفت: قطعاً اگر دامنه نوسان برداشته شود وضعیت بازار سرمایه بهبود پیدا خواهد کرد و اگر بازار سرمایه تحت سلطه دولت نبود خیلی زودتر باید این اتفاق می‌افتاد.


توضیحات تکمیلی، میرکیارش خمسی, انصاف نیوز:

بورس تهران و فرابورس ایران دارای دامنه نوسان ده درصدی هستند. در این حالت هر سهم با پر کردن حجم مبنای خود می‌تواند در یک روز از +۵ تا -۵ درصد نوسان کند. در برخی از سهم های دارای بازارگردان و صندوق ها این دامنه دو برابر می‌شود و از +۱۰ تا -۱۰ قابل نوسان است. در بازار فرابورس ایران قسمتی به نام بازار پایه وجود دارد که از سه تابلو زرد نارنجی و قرمز تشکیل می‌شود که به ترتیب دامنه نوسان ۶، ۴ و دو درصدی را تجربه می‌کنند.

در بازارهای دو طرفه مانند فارکس یا تبادل ارز جهانی که معامله گران نسبت ها را معامله می‌کنند حجم مبنا معنایی ندارد و همچنین در بازار رمز ارزها ممکن است از -۹۹ درصد تا +۱۰۰۰۰ درصد را تجربه کنیم.

برخی از سهم های بازار سرمایه حدود دو سال است که در صف فروش هستند و با معامله نشدن و پر نشدن حجم مبنا سرمایه مردم قفل شده است. با برداشتن دامنه نوسان پویایی و نقد شوندگی بازار افزایش می‌یابد.

همچنین دوره های رشد و ریزش بازار به حالت عادی بر‌می‌گردد و اگر دوره ریزش و رکود دو سال در این حالت طول کشیده با باز شدن دامنه نوسان شاید حتی هیجانات در یک روز تخلیه شود.

البته این نکته را باید مد نظر داشت که با برداشتن دامنه نوسان این بازار حرفه‌ای خواهد شد و ممکن است معامله گران در یک روز نوسانات بسیار زیادی را ببینند.

برخی از فعالان و تحلیل کران معتقد هستند با برداشتن دامنه نوسان بازار تحلیل پذیرتر خواهدشد و حتی می‌توان به تایم فریم های پایین مانند یک دقیقه نیز مراجعه کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا