خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در شهرداری چه خبر است؛ تعدیل نیرو یا اخراج سیاسی؟

محمد توکلی، انصاف نیوز: نایب‌رئیس پیشین شورای شهر تهران با اشاره به خبرهای منتشر شده از تعدیل نیرو در شهرداری تهران گفت: بحث تعدیل نیرو نیست، در حقیقت بحث بر سر این است که بعضی از دوستان با تنگ نظری تصور می‌کنند افرادی که در دوره‌ی گذشته مشغول به کار شده‌اند و از تفکر دیگری هستند آنها را باید جدا کنند و عذرشان را بخواهند و افرادی را که با تفکر خودشان همسو هستند را به کار بگمارند.

ابراهیم امینی درباره‌ی وظیفه‌ی شورای شهر در مواجهه با این اقدام شهرداری تهران می‌گوید: قاعدتاً آنها به عنوان کسانی که از شهروندان رای گرفته‌اند و نمایندگان شهروندان در شورای شهر هستند باید به  این موضوع ورود کنند و ورودشان هم امری طبیعی و منطقی محسوب خواهد شد ولی اینکه چه تصمیمی در این ارتباط داشته باشند را باید از خودشان سوال کرد. 

آقای امینی با رد این ادعای مدافعان تعدیل نیروهای شهرداری تهران مبنی بر اینکه که «دلیل تعدیل نیرو مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی است»، گفت: چنین چیزی نیست؛ اینها به‌جای این نیروها قطعا نیرو خواهند گرفت و نیروهایی را خواهند آورد که تصور می‌کنند که از جنس خودشان هستند. مشکلات مالی که الان شهرداری تهران با آن مواجه است به مراتب کمتر از مشکلاتی است که ما در دوران شورای شهر پنجم با آن درگیر بودیم.‌

ابراهیم امینی

ابراهیم امینی، نایب رئیس پنجمین دوره‌‌ی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: من درباره‌ی عملکرد شهرداری در دوره‌ی مدیریتی جدید تا الان مصاحبه نکرده‌ام و بنا هم ندارم مصاحبه‌ای در این زمینه داشته باشم اما راجع به تعدیل نیروهای شهرداری چون یک مسئله‌ی مهمی است باید مطالبی مطرح شود. صحبت درباره‌ی این موضوع را از یک خاطره در پنجمین دوره‌ی شورای شهر تهران و‌ در زمانی که در شورا حضور داشتیم شروع می‌کنم.

وی‌ ادامه داد: قبل از اینکه که ما در سال ۱۳۹۶ وارد شورای شهر شویم بعضی مدیران وقت شهرداری مصاحبه‌هایی داشتند و گفتند که قراردادهای نیروهای قراردادی را برای سال آینده تنظیم نخواهیم کرد؛ همان زمان من به این گفته‌ها واکنش نشان دادم و مصاحبه‌ای کردم و گفتم که الان مهم‌ترین دغدغه‌ی شهروندان مسئله‌ی معیشت و مشکلات اقتصادی است و این چه عیدی است که با چنین کاری داریم به شهروندان‌مان می‌دهیم و قبل از عید به اینها می‌گوییم که شما دیگر بعد از عید از کار بیکار هستید. در حقیقت ما عید این شهروند و خانواده‌اش را با این کار به عزا تبدیل کردیم و این اقدام باعث نگرانی آنها خواهد بود.

امینی در ادامه افزود: در همین زمینه در آن زمان تلاش کردیم که این کار صورت نگیرد. حتی در کمیسیون حقوقی زمانی که خودم بودم بعضی همکاران که قراردادی بودند و قراردشان تمام شده بود نگران بودند و دغدغه داشتند که ما به دلیل اینکه در دوره‌ی قبل استخدام شده‌اند قراردشان را تمدید نکنیم. من اینها را خواستم و گفتم که شما جوان‌های این مملکت هستید و و ما کاری به تفکر شما نداریم و به کارتان با خیال راحت ادامه دهید. اتفاقا تا زمانی هم که ما در شورای شهر تهران بودیم، فعالیت می‌کردند و از کار آنها هم راضی بودیم.

ابراهیم امینی با اشاره به موضوع تعدیل نیروها در دوره‌ی جدید شهرداری گفت: الان هم مسئله همین است. بحث تعدیل نیرو نیست، در حقیقت بحث بر سر این است که بعضی از دوستان با تنگ نظری تصور می‌کنند افرادی که در دوره‌ی گذشته مشغول به کار شده‌اند و از تفکر دیگری هستند آنها را باید جدا کنند و عذرشان را بخواهند و افرادی را که با تفکر خودشان همسو هستند را به کار بگمارند.

وی افزود: بعد از تعطیلات نوروز و اول سال و ایام ماه مبارک رمضان که ماه رحمت است چنین برخوردی با کارکنانی که دستشان به هیچ جا بند نیست و به چندرغازی اکتفا می‌کنند که زندگی‌شان را بگذرانند و  از کار بیکار کردن این افراد هم خلاف انصاف است، هم خلاف آرمانهای اخلاقی و فرهنگی و دینی ما است.  من فکر میکنم که واقعا ما باید خودمان را در مقابل این جوان‌ها مسئول بدانیم و اجازه دهیم که به فعالیت‌شان ادامه دهند. اگر کسی یک تخلقی از نظر قانونی دارد و یا مثلا در انجام وظایف خود کم‌کاری می‌کند آن را مراجع انتظامی اداری است که می‌تواند به تخلف آنها رسیدگی کند. 

نایب رییس پیشین شورای شهر در پاسخ به این سوال که «آیا دلیل این تعدیل نیروها کمبود منابع مالی است؟»، گفت: چنین چیزی نیست؛ اینها به‌جای این نیروها قطعا نیرو خواهند گرفت و نیروهایی را خواهند آورد که تصور می‌کنند که از جنس خودشان هستند. مشکلات مالی که الان شهرداری تهران با آن مواجه است به مراتب کمتر از مشکلاتی است که ما در دوران شورای شهر پنجم با آن درگیر بودیم.‌ مشکلاتی همچون جذب نیروهای فله‌ای که قبل از ما و بسیار زیاد صورت گرفته بود یا درآمدهایی که در آن دوران بسیار کمتر از امروز بود.

این عضو پیشین شورای شهر تهران گفت: من فکر نمی‌کنم که مسئله‌ی کمبود منابع مالی آنقدر مسئله حادی باشد که بخواهند به این خاطر نیروها را تعدیل کنند. من فکر نمی‌کنم به‌جای نیروهایی تعدیل‌شده، نیرویی نیاورند و افرادی را که با تفکر خودشان همسو هستند را به کار می‌گمارند در حالی که ما باید سعی کنیم که با مهربانی و الفت با این نیروهای که در حال فعالیت هستند رفتار کنیم تا این حداقل زندگی را بتوانند ادامه دهند، به خصوص در این اوضاع و احوالی که هم شرایط وخیم اقتصادی و هم شرایط کرونا به ملت ما فشارهایی را تحمیل کرده است. 

امینی درباره‌ی این ادعا که «در دوره‌ی قبل مدیریت شهری نیز چنین تعدیل‌هایی در شورای شهر و شهرداری تهران صورت گرفته بود»، گفت: در آن زمان تعدیل نیرویی به آن صورت نداشتیم؛ ممکن است که مثلا نیروهای بسیار اندکی در دوره‌ی گذشته جذب شده باشند که این هم طبیعی است و همیشه بوده. الان هم اینها می‌توانند بر اساس نیازهایی که وجود دارد جذب نیرو داشته باشند. به هر حال نیروهایی که بازنشسته می‌شوند را می‌توان جایگزین کنیم و سازمان امور استخدامی مجوز می‌داد و ردیف‌هایی را اختصاص داده بود و بر اساس آن نیرو جذب می‌شد و یا بر اساس نیازهایی که زیرمجموعه شهرداری داشت نیروهایی جذب می‌شدند این یک امر طبیعی و همیشگی بوده است. الان هم هست، در گذشته هم بوده و در آینده هم خواهد بود ولی اینکه بخواهیم یک عده را از نان خوردن بیندازیم من فکر می‌کنم که نه کار اخلاقی و نه کار فنی و مدیریتی درستی است.

امینی درباره‌ی احتمال ورود شورای شهر تهران به این موضوع نیز گفت: اینکه وارد شوند یا خیر بستگی به دیدگاه و نظر اعضای فعلی شورای شهر دارد اما قاعدتاً آنها به عنوان کسانی که از شهروندان رای گرفته‌اند و نمایندگان شهروندان در شورای شهر هستند باید به  این موضوع ورود کنند و ورودشان هم امری طبیعی و منطقی محسوب خواهد شد ولی اینکه چه تصمیمی در این ارتباط داشته باشند را باید از خودشان سوال کرد. 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برخی شنیده‌ها در مورد «انتقال برخی نیروهای نخبه به نواحی شهرداری‌ها»، اشاره کرد و گفت: یک بحث دیگر هم بحث نیروهایی است که به عنوان دستیار در دوره شورای پنجم با مجوز سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی از طریق آزمون جذب شدند. این افراد معمولا نیروهای نخبه و صاحب صلاحیت از نظر علمی هستند که می‌توانند در حوزه‌ی تخصصی خودشان خدمات خوبی را در حوزه‌ی مدیریت شهری به جای بگذارند. شنیده‌ها حاکی از آن است که تصمیم گرفته‌اند آنها را در اختیار نواحی شهرداری‌ها قرار دهند که این اقدام هم باعث می‌شود که توان این افراد نخبه و صاحب صلاحیت به هرز برود و آنچنان که می توانند مفید فایده واقع نشوند.

ابراهیم امینی، نایب رئیس پنجمین دوره‌ی شورای شهر تهران در پایان با تاکید بر حل چنین مسائلی گفت: همین مسائل و مانند آن است که موجبات فرار مغزها از کشور را به دنبال خود دارد. این موضوع را هم باید به یک شکل درستی با آن مواجه شد که فضایی ایجاد شود که اینها در حوزه تخصصی خودشان همچنان منشاء اثر باشند.  

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از هر دری که خدا وارد شود شیطان هم بدنبالش میاید . اگر نمیخواهید شیطان بدلتان راه یابد خدا را از آن بیرون کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا