خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عدم موفقیت زاکانی در راضی کردن شورای شهر؟

روزنامه شرق نوشت: بخش جامانده لایحه اصلاح ساختار در شهرداری تهران که سال گذشته در روزهای پایانی اسفندماه بررسی و به تصویب رسید، روز گذشته باز هم در دستور کار صحن شورای شهر تهران قرار گرفت. در بند «د» این لایحه درخواست شده بود که به شهرداری تهران اجازه داده شود برای سازمان‌دهی، یکپارچه‌سازی و پیشبرد امور مربوط به هوشمندسازی، فناوری‌های نوین، نوآوری و کسب‌وکارهای نوپا در مدیریت شهری با انجام تشریفات قانونی نسبت به تأسیس و جانمایی سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری شهری زیر نظر مستقیم شهردار اقدام کند که در این زمینه شهرداری باید اساسنامه این سازمان را ظرف مدت یک ماه تهیه و به شورای شهر تهران ارائه کند.

مخالفان ایجاد چنین سازمانی معتقد بودند شهردار تهران هشت معاونت و ۲۲ منطقه دارد و با توجه به دیگر نهادهایی که زیر نظر شهردار ۴۲ واحد به طور مستقیم زیر نظر شهردار است که در هیچ دستگاهی این‌گونه نیست.

به اعتقاد مخالفان ایجاد یک سازمان جدید در شهرداری با چابک‌سازی و منطقی‌سازی مغایرت دارد.

این بار علیرضا زاکانی خود به صحن شورا آمد و در یک سخنرانی طولانی سعی کرد نظر اعضای شورای شهر تهران را برای ایجاد این سازمان جدید تغییر دهد. او گفت که موانع قانونی را از سر راه برداشته و به مجوز سازمان امور اداری و استخدامی اشاره کرد که درخصوص ایجاد این سازمان موافقت خود را اعلام کرده است.

شهردار تهران گفت که فناوری به دو قسمت دیجیتال و غیر‌دیجیتال تقسیم می‌شود؛ همه فناوری‌های دیجیتال در سازمان فناوری فعلی دنبال می‌شود و فناوری غیردیجیتال در سازمان پیشنهاددهنده شهرداری دنبال خواهد شد؛ این دو سازمان قابل ترکیب با یکدیگر نیستند. درخواست شهرداری این بود که سازمان فناوری از زیرمجموعه معاونت جدا شود. این اتفاق مسبوق به سابقه بود و زمانی ‌که آقای قائمی با آقای قالیباف کار می‌کرد، اگر آقای قالیباف به‌عنوان شهردار، پشت سر سازمان فناوری نبود، این سازمان امکان پیشبرد اهداف خود را نداشت.

به گفته زاکانی در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با حمایت مقام معظم رهبری تغییر و تحولات دانش‌بنیان را شاهد بودیم؛ در‌حالی‌که قبل از آن طرح توسعه را داشتیم؛ بنابراین نباید راه رفته غلط دیگران را برویم و نیازمند مدیریت متمرکز هستیم. یکی از راه‌های اصلی نجات شهر تشکیل سازمان فناوری‌های نوین است.

اما مخالفان نگاه دیگری داشتند. ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران، در واکنش به سخنان شهردار گفت که اجازه دهید بحث‌های کارشناسی صورت بگیرد، شفاف شود شاید قانع شدیم و به یک جمع‌بندی جدید رسیدیم. حرف بنده و آقای زاکانی تقریبا یکی است؛ یعنی در هدف هیچ اختلافی با هم نداریم. در اینکه فعالیت‌های شهرداری حتما باید دانش‌بنیان و هوشمند شود. تنها در یک نقطه کوچک با هم اختلاف داریم و این است که ما می‌گوییم چرخ نباید دوباره اختراع شود. اگر چرخی که قبلا اختراع شده، مشکل دارد، سرعت ندارد و کج شده را باید به‌روز کرد و اشکال آن را برطرف کرد نه اینکه دوباره آن را اختراع کرد.او ادامه داد: همه مثال‌ها و مصداق‌هایی که آقای زاکانی گفتند در گذشته با همکاری سازمان فاوا و همکاری کسانی که مستقیم درگیر این فرایندها بودند تا مراحل زیادی هوشمند و دانش‌بنیان شدند. امانی تأکید کرد: نمی‌شود گفت «تو کار کن و دیگری برایت فکر کند» این عملی نیست. هر جا در شهرداری در طراحی و اجرای سیستم‌ها موفق نبودیم، ناشی از عدم همکاری اپراتورهای اجرائی با کارشناسان سازمان فاوا بوده؛ یعنی کارشناسان سازمان فاوا گفتند ما طراحی می‌کنیم و شما اجرا کنید و کسانی که اجرا می‌کردند، می‌گفتند مجری هستیم و باید خودمان طراحی کنیم؛ در‌حالی‌که نقطه درست این بود که هر دو در طراحی و اجرای سیستم با هم همکاری کنند.

این عضو شورا اضافه کرد: در گفته‌های آقای زاکانی تعریف جامع و مانعی از سازمانی که گفتند تحت عنوان سازمان فناوری‌های نوین شهری ندیدم، اگر سازمان فاوا عقب‌ماندگی دارد آن را برطرف سازد و اگر ابزاری ندارد به ابزار جدید مجهزش کنند. آقای زاکانی می‌گوید فاوا نمی‌تواند، پس باید یک سازمان فناوری نوین ایجاد کنیم که او بتواند این کارها را بکند. توضیحاتی که امروز آقای زاکانی دادند، چیزی به اطلاعات ما اضافه نکرد. حرف من این است که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یا فاوا می‌تواند همه آن چیزی را که آقای زاکانی به دنبالش است با برطرف‌کردن اشکالات و گذاشتن یک مدیر مقتدر حل کند.

به گفته امانی معاونت علمی و فنی ریاست‌جمهوری هم خودش هیچ کار اجرائی ندارد و یک سازمان پشتیبان است و از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند و دست‌شان را می‌گیرد و به آنها کمک مالی کرده و وام می‌دهد، خودش هیچ طرحی را اجرا نمی‌کند. برای کمک مالی به این حوزه اصلا نیاز به سازمان جدید نداریم. کمک مالی در شهرداری یک تعریف مشخص دارد و راهکارهای قانونی آن هم معلوم شده است. در اهداف همه را قبول داریم و این کارها باید صورت بگیرد و هیچ تردیدی در آن نیست؛ اما می‌گوییم برای این کارها همین سازمان فاوا و معاونت‌های تخصصی شهرداری تهران کفایت می‌کند.

علی‌اصغر قائمی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران که زمانی مسئولیت سازمان فاوا در شهرداری را بر عهده داشت هم در این زمینه گفت:‌ اگر قرار است سازمان پیشنهادی تشکیل شود سؤال من این است که این سازمان مطالعاتی است یا اجرائی. اگر مطالعاتی است که ما سازمان مطالعات را داریم و مشکل در این سازمان این است که مطالعات کتابخانه‌ای انجام می‌دهد و باید مکلف شود که مطالعات اجرائی و میدانی انجام دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر قرار است سازمان اجرائی باشد، آغاز تزاحم بین این سازمان و نهاد موجود فعلی در این بخش است و اگر قرار است ترکیبی باشد که این تزاحم بیشتر خواهد بود.

در نهایت اعضای حاضر در شورای شهر از سخنان شهردار قانع نشدند و به نظر می‌رسید این بخش از لایحه رأی نیاورد که از سوی سروری اعلام شد تصمیم‌گیری در این زمینه در جلسه بعدی شورای شهر انجام می‌شود. او به بررسی بیشتر این طرح در جلسه هم‌اندیشی اعضا با شهردار اشاره کرد. این جلسات بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود و معمولا اطلاعات بیشتر، شفاف‌تر و دقیق‌تری ردوبدل می‌شود.

به نظر می‌رسد در فرصت داده‌شده شهرداری بتواند اعضای بیشتری را برای ایجاد این سازمان جدید قانع کند.

در حاشیه این جلسه بارها شنیده شد که داماد شهردار که به گفته شهردار یکی از نخبگان حوزه هوشمندسازی است، همچنان به طور غیررسمی در دفتر شهردار در این حوزه فعالیت می‌کند و ایجاد این سازمان هم ایده اوست که شهردار در حاشیه صحن شورای شهر به این شایعات پاسخ داد و گفت: این صحبت‌ها دروغ است و متأسفانه حیا هم نمی‌کنند و اسناد آن را نیز فتوشاپی  منتشر می‌کنند.

——————————————————————
اعتراض به بخش‌نامه نخبگان شهرداری
یکی از کانال‌های خبری شهری دوشنبه‌شب از ابلاغ بخش‌نامه ضوابط «ساماندهی دستیاران مدیر» در شهرداری خبر داده بود که نتایج آن حذف و طرد نخبگان جذب‌شده در شهرداری بود. براساس خبر منتشر‌شده این دستیاران که تعداد آنها ۲۵۶ نفر اعلام شده و اکثرا جوانان فارغ‌التحصیل بهترین دانشگاه‌های کشور هستند، در دو سال اخیر بر‌اساس یک روال کاملا قانونی، شفاف و بر‌اساس رقابت در آزمون علمی و مصاحبه‌های تخصصی به شهرداری جذب شده‌اند.

در این بخش‌نامه با مطرح‌کردن مواردی مانند شرایط احراز، طبقه‌بندی مشاغل، تعیین محل خدمت و… زمینه برای خداحافظی این نخبگان از شهرداری ایجاد شده است. دو عضو شورای شهر تهران روز گذشته نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

جعفر شربیانی در این زمینه در صحن شورا گفت که: طرح به‌کارگیری دستیاران در سال ۱۳۹۹ با هدف به‌کارگیری شایسته‌سالاری با یک فرایند شفاف از طریق سازمان سنجش کشور انجام شده است.

او ادامه داد: پذیرش داوطلبان در سه بار فراخوان و آگهی در روزنامه همشهری در شهریور همان سال و با شرکت سه‌هزارو 500 نفر با اعتماد به شهرداری تهران شرکت کرده و در سه مرحله آزمون کتبی و مصاحبه ارزیابی ۲۵۰ نفر جذب شدند. پذیرفته‌شدگان نهایی با احراز مدارک تحصیلی در گروه‌های شغلی قراردادی تابع قانون کار مشغول به کار شدند. این منتخبان با‌انگیزه در مجموعه‌های مختلف شهرداری استقرار یافته و ارزشیابی‌های اخیر حاکی از رضایت‌مندی مدیران از عملکرد آنها بوده است.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران گفت: در شرایطی که مدیران عالی کشور از بازگشت نخبگان به داخل کشور صحبت می‌کنند، این اقدام معاونت توسعه منابع انسانی در تنزل جایگاه شغلی نخبگان در سال جدید جای تأمل دارد.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تأکید بر تخصص، توانایی و دانش این افراد گفت: طبق این بخش‌نامه نیروهایی که در شهرداری مناطق مشغول به فعالیت هستند، ملزم به انتقال به نواحی هستند که این یک تقلیل و تضعیف برای این افراد است؛ یعنی باید نخبه‌ترین نیروها را به نواحی بفرستیم و کار در نواحی که به‌ نوبه خود ارزشمند است؛ اما متناسب با نوع توانایی‌ها و مهارت‌های علمی این افراد نیست.

مظفر ادامه داد: در بخش دیگری از این بخش‌نامه نیروهای فعال در شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز باید مجدد با توجه به مدرک تحصیلی و سابقه، گروه آنها تعیین شود. طبیعتا سابقه همه این افراد کم است و اگر بخواهیم با توجه به سابقه کاری و قواعد بوروکراتیک اداری جانمایی کنیم، در حق این ظرفیت ممتاز و نخبه ظلم خواهد شد.

لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار تهران هم در پاسخ به انتقادها گفت که زمانی که این افراد به کار گرفته شدند، پست سه، شانزده به آنها داده شد که اعتراضات زیادی را در بدنه به دنبال داشت. کارشناسانی در شهرداری سال‌ها زحمت کشیده بودند و باید افراد بر‌اساس سلسله مراتب مانند برخی دستگاه‌ها و بر‌اساس انجام کارهای کارشناسی ارتقا داشته باشند.

او ادامه داد: کسی که از دانشگاه بدون کار اجرائی وارد شده باشد، تنها با ظرفیت مطالعاتی خود نمی‌تواند کار چندانی را انجام دهد و باید کار اجرائی نیز انجام داده باشد. ما در راستای جابه‌جایی دستیاران و انتقال آنها به نواحی و مناطق سعی کردیم تبعیض را بین دستیاران قدیمی که چندین سال سابقه فعالیت عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد تا درباره ظرفیت علمی و تجربی استخدام‌شدگان در جریان جذب نیروی‌های دستیاران مدیران شهرداری در دوره گذشته تک‌به‌تک بررسی شود.

ناصر امانی هم در دفاع از سخنان فروزنده گفت که دوستان گفتند نحوه جذب در دوره گذشته یک فرایند کاملا علمی و منطقی بوده؛ ولی این اقدام دو بازتاب منفی در بدنه شهرداری داشت؛ یکی اینکه از این افراد مستقیم در پست‌های بالا استفاده کردند و دوم عنوانی به آنها دادند که اصلا در ساختار شهرداری مصوب نبود؛ یعنی عنوان دستیار مدیران؛ از شهردار ناحیه تا معاون شهردار تهران. به اعتقاد این عضو شورا این دستیاران آورده‌ای برای شهرداری نداشتند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا