خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | قرار شد گروهی تشکیل دهیم که جوان‌ها مجبور به فساد نشوند

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

چهارشنبه 17 مرداد 1369 

نیروهای نظامی آمریکا وارد عربستان سعودی شده‌اند. قرار بود امروز عصر، جرج بوش و صدام حسین، رؤسای جمهور آمریکا و عراق سخنرانی مهم داشته باشند. بوش، اعلان رسمی اعزام نیرو برای جلوگیری از شرارت صدام را گفت و تصریح کرد نیرو برای دفاع از عربستان به‌کار گرفته می‌شود و نه پس گرفتن کویت؛ عراق هم اعلان داشت که کویت را ضمیمه عراق کرده است.  

شب، شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارزتهران، جلسه داشت. لیست نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان در دستور بود که تصویب شد.   

پنج‌شنبه 18 مرداد 1369 

آقای احمد احمدی، معاون خارجی وزارت اطلاعات آمد. از اهمیت اطلاعات برای نظام گفت و از کم توجهی به اطلاعات و مشکلات‌شان با وزارت امور خارجه گله داشت.

آقای مجید انصاری آمد. از عدم توجه رهبری به رادیکال‌ها، مجلس و مسایل مجلس خبرگان انتقاد داشت. من هم از موضع‌گیری‌های آنها انتقاد کردم. 

دکتر ولایتی، وزیر امور خارجه آمد. گزارش سفر به سوریه، عمان، امارات، قطر و بحرین را داد و گفت، آنها خیلی از موضع ایران ممنون هستند و به حُسن روابط، اظهار علاقه می‌کنند و از صدام، خشمگین و از کمک‌های گذشته به عراق، پشیمان‌اند.
 
آقای سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستادکل نیروهای مسلح اطلاع داد که سازمان ملل می‌گوید که یک کشتی از بصره به طرف ام‌الرصاص می‌آید؛ گفتم درگیر نشوند؛ بعداً معلوم شد کشتی با باد و جزر و مد جابجا می‌شده است.  

جمعه 19 مرداد 1369 

عصر احمدآقا آمد. درباره مسایل کویت و عراق مذاکره شد. گفت بعضی پیشنهاد دارند که با عراق بسازیم؛ قرار شد این موضوع در جلسه فردا مورد بحث قرار گیرد. مسایل کویت و عراق در گزارش‌ها و اخبار، در صدر است.  

شنبه 20 مرداد 1369 

آقای عبدالله نوری، وزیر کشور آمد. درباره مسایل زلزله‌زدگان، مبارزه با مفاسد اجتماعی، طرح ادغام نیروهای انتظامی، مسایل خلیج فارس، صدام، کویت و نیروهای خارجی در منطقه مذاکره شد. 

آقای سیدحسین موسویان آمد.گزارش مذاکره با سفیر سوئیس و نیز ملاقات با سفیران غربی را داد؛ همه آنها از ایران انتظار دارند، علیه صدام، بیش از وضع موجود فعال شود؛ نوعی پیشنهادِ دادنِ تسلیحات و حمایت در سازمان ملل، در جهت اجرای قطعنامه می‌کنند.  

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. در مورد سیاست‌های برخورد با مسأله کویت و عراق و نیروهای خارجی، مذاکره و تصمیم‌گیری کردیم. قرار شد از درگیری نظامی با عراق پرهیز شود. با حضور نیروهای خارجی در منطقه مخالفت شود. آمادگی کامل نظامی، برای استفاده از فرصت‌ها حفظ شود و مذاکرات ژنو ادامه یابد. همچنین پذیرش فرستاده صدام به ایران، مشروط به اعلان پذیرش معاهده 1975 الجزایر باشد. ضمناً تبلیغات کنترل شود و نیز مذاکره و مراوده با کشورهای جنوب و شوروی، فعال شود.  

 شب با احمدآقا و دکتر ولایتی وزیر امور خارجه، مهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودیم. همین مصوبات مطرح و مورد تأیید ایشان قرار گرفت. 

یکشنبه 21 مرداد 1369

سردبیران جراید و آقای محمد هاشمی، مسئول سازمان صداوسیما آمدند. سیاست‌های نظام را در مورد برخورد با عراق و مخالفانشان در مسأله کویت توضیح دادم که در رسانه‌ها مراعات کنند؛ به سئوالات‌شان پاسخ دادم.  

سر شب دکتر روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، آمد  و برای مسایل جاری نظرخواهی کرد. شوروی‌ها خواسته‌اند موافقت کنیم که 40 هزار تبعه آنها در عراق، از طریق ایران به شوروی منتقل شوند؛ چون احتمال سوءاستفاده از هواپیما، در برگشت، برای رساندن تدارکات به عراق در جهت شکستن تحریم می‌رود؛ تأکید کردیم که به صورت زمینی از عراق خارج شوند. 

شب مهمان آقای خامنه‌ای بودم. درباره مسایل جاری کشور مذاکره کردیم. قرار شد برای تعیین حدود اسلامی در برخورد با مفاسد اجتماعی و همچنین دادن تسهیلات برای اجرای دین سهله و سمحه، گروهی تشکیل دهیم که جوان‌ها مجبور به فساد نشوند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1369

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا