خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش های جهانی به حمله ی اسرائیل به مسجد الاقصی

ایسنا نوشت: یورش نظامیان اسرائیل به مسجد الاقصی و سرکوب نمازگزاران در این مسجد در دومین هفته ماه مبارک رمضان که به زخمی شدن بیش از ۱۵۰ تن و بازداشت ۴۰۰ تن منجر شد، محکومیت و واکنش‌های عربی و بین المللی گسترده‌ای را به همراه داشته است.

به گزارش صدی البلد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به رخدادهای اخیر کرانه باختری و مسجدالاقصی از همه طرف‌ها دعوت کرد تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.

وی خواستار حفظ و پایبندی به وضعیت قانونی اماکن مقدس در قدس اشغالی است.

نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز یورش پلیس و نیروهای ویژه اسرائیل به مسجد الاقصی و حمله به نمازگزاران را به شدت محکوم کرد

وی بر لزوم احترام اسرائیل به وضعیت تاریخی و قانونی موجود در قدس اشغالی و مقدسات آن و توقف همه اقدامات غیرقانونی تاکید کرد و از جامعه جهانی خواست تا مسئولیت خود را برای حفظ امنیت مسجد الاقصی و نمازگزاران عمل کند.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب هم به نوبه خود نسبت به شعله ور شدن اوضاع در الاقصی هشدار داد و نیروهای اسرائیلی را که دست به تجاوز خطرناکی علیه مردم فلسطین می زنند و حق آنها برای انجام مناسک در داخل الاقصی را پایمال می‌کنند، مقصر دانست.

همزمان دولت آمریکا با ابراز نگرانی شدید از درگیری‌ها در قدس و مسجد الاقصی، از همه طرف‌های درگیر خواست تا خویشتن دار باشند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از همه طرف ها می خواهیم که خویشتن داری کرده و از اقدامات تحریک آمیز و لفاظی ها بپرهیزند و وضعیت تاریخی در مسجد الاقصی را حفظ کنند.

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر هم در سخنانی یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الأقصی و درگیری آنها با نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرد.

وی ضمن اعلام مخالفت قاهره با هرگونه خشونت و هتک حرمت مسجد الاقصی بر ضرورت خویشتن داری و حمایت و حفاظت کامل از نمازگزاران مسلمان فلسطینی تاکید کرد.

وزارت خارجه عربستان نیز اقدامات رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی را محکوم کرد.

این وزارتخانه اقدامات جمعه نظامیان اسرائیل را هتک حرمت آشکار مسجد الاقصی و جایگاه آن میان امت اسلام و نقض قطعنامه‌ها و منشورهای بین‌المللی مربوطه خواند.

وزارت خارجه امارات نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت هتک حرمت مسجد الاقصی توسط صهیونیست‌ها و بازداشت و مجروح کردن شماری از آنها خواستار حفاظت از فلسطینی‌ها و نمازگزاران فلسطینی شد.

این وزارتخانه در ادامه از مقامات دولت اسرائیل خواست که به حق و حقوق فلسطینی‌ها برای انجام مناسک دینی و مذهبی خود احترام بگذارند.

وزارت خارجه امارات همچنین بر ضرورت حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه تاکید کرد.

دولت بحرین هم در اقدامی مشابه رخدادهای روز جمعه در مسجد الاقصی را محکوم کرد.

وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم کرد.

این وزارتخانه بر حمایت کامل عراق از ملت فلسطین برای بازپسگیری حق و حقوقشان تاکید کرد.

اتفاقات جمعه در مسجد الاقصی همچنین واکنش گروه‌های مختلف عراقی را به همراه داشت. جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی گردان های حزب‌الله، قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق و نصر الشمری، دبیرکل جنبش النجباء عراق هم اقدامات صهیونیست‌ها علیه نمازگزاران فلسطینی و اماکن مقدس آنها را محکوم کردند.

همچنین وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد این تجاوزات نقض آشکار قوانین بین‌المللی و هتک حرمت مسجدالاقصی به شمار می‌رود. در این بیانیه بر ضرورت حمایت کامل از نمازگزاران فلسطینی و دادن اجازه به آنها برای انجام شعائر خود در مسجدالاقصی تاکید شده و از جامعه بین‌الملل و شورای امنیت خواسته شده است که به وظایف محوله عمل کرده و برای توقف این تجاوزات و حمایت از ملت فلسطین و اماکن مقدس آنها اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

قطر هم ادامه جنایات و تجاوزات هدفمند صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه قطر با تاکید بر موضع ثابت دوحه در قبال مسئله فلسطین آمده است که این تجاوزات مکرر و هدفمند از سوی اشغالگران به ملت بی‌دفاع فلسطین و مقدسات مسلمانان نتیجه فرار مکرر اشغالگران از بازخواست و خیانت جامعه بین‌الملل به مسئله فلسطین است.

هتک حرمت مسجد الاقصی توسط نظامیان اسرائیل همچنین محکومیت دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن را به همراه داشت.

در بیانیه دفتر سیاسی انصارالله آمده است: تحولات کنونی در فلسطین اشغالی ایجاب می‌کند که ملت‌های عرب و مسلمان برای حمایت از پایداری ملت فلسطین و ایستادگی در کنار آنها در برابر دشمن و مقابله با آن، اقدام جدی و مؤثری انجام دهند.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با محکومیت هتک حرمت به مسجد الاقصی، اسرائیل را مسئول کامل و مستقیم اتفاقات روز گذشته دانست.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «کمپین دروغ پردازی سران رژیم اشغالگر درباره حفظ وضعیت موجود در مسجدالاقصی، تلاشی آشکار برای گمراه کردن جامعه جهانی و افکار عمومی و سرپوش گذاشتن بر تخلفات و جنایات آنها علیه قدس و مقدسات آن است.»

وزارت‌های خارجه ۴ کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز در بیانیه‌ای مشترک خشونت در قدس شرقی را محکوم کردند.

این چهار کشور همه طرف‌ها را به خویشتنداری و خودداری از هرگونه خشونت فراخواندند.

آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در ادامه خواستار احترام به وضعیت موجود در اماکن مقدس در قدس اشغالی و تولیت اردن بر آنها و حمایت از تلاش‌ها برای تحقق صلح بر اساس راه حل دو کشوری شدند.

همچنین تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح در خاورمیانه از وخامت اوضاع در فلسطین و قدس ابراز نگرانی کرده و از مقامات اسرائیل خواست که اقدامات تحریک آمیز در مسجد الاقصی را متوقف کنند.

پیتر استانو، سخنگوی امور خارجه اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش اخیر در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و درگیری در مسجد الاقصی، خواستار احترام کامل به وضعیت موجود اماکن مقدس در شهر قدس شد.

وی بر ضرورت توقف فوری خشونت و جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان تاکید کرد.

مسجد الاقصی و شهر قدیمی قدس شاهد درگیری های خشونت آمیزی بود که از ساعات اولیه بامداد روز جمعه پس از یورش نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی و سرکوب نمازگزاران در داخل مسجد القبلی آغاز شد و طی آن نیروهای اشغالگر اسرائیل ۱۵۳ تن را زخمی و حدود ۴۰۰ جوان فلسطینی را بازداشت کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا