خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افشاگری های مهم درباره میانکاله

میانکاله شبه جزیره ای است نزدیک بهشهر مازندران که در ادامه آب دریای خزر از طریق خلیج گرگان وارد آن ‌‌‌می شود این منطقه زیبا دارای تالابی به همین نام است که سالیانه پذیرای مهاجرین فصلی و ساکنان دائمی یعنی پرندگان به خصوص فلامینگوها است.

به گزارش همشهری آنلاین یک فعال محیط زیست گفت: این دوستان دنبال زمین‌خواری هستند یعنی به بهانه پتروشیمی که می‌دانند عملا آنجا اجرا نمی‌شود و ملاحظات و ارزیابی‌های محیط زیست در این زمینه مثبت نخواهد شد حدود ۹۰ هکتار از مرغوب‌ترین زمین‌های منطقه را گرفته‌اند و بعد درخواست تغییر کاربری خواهند داد.

میانکاله

 مخالفت با احداث پتروشیمی میانکاله بعد از کلنگ‌زنی احمد وحیدی وزیر کشور در رسانه‌ها و فضای مجازی داغ شد. البته آقای وزیر اعلام کرد مجوزهای لازم برای احداث این پروژه دریافت شده است اما علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، این پروژه را فاقد مجوز اعلام کرد. مسئولان شرکت پتروشیمی هم اذعان داشتند اصلا چنین طرحی در فهرست طرح‌های این شرکت نیست. اما وزارت صمت مدارکی ارائه کرد که نشان می‌داد اقدامات انجام‌شده از سوی این وزارتخانه با درخواست وزارت نفت، شرکت ملی پتروشیمی و تایید اولیه سازمان محیط زیست بوده است و مجلس شورای اسلامی هم در جریان همه مراحل قرار دارد. پس از این اظهارات ضد و نقیض مخالفت‌ها با احداث این پروژه بحث داغ فضای مجازی شد و علاوه بر فعالان محیط زیست حتی برخی از هنرمندان نیز وارد عمل شدند و مخالفتشان را با اجرای این پروژه بیان کردند. 

سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان، ۲۱ فروردین جاری خبرگزاری‌ها از دستور رئیس‌جمهور برای توقف احداث پروژه پتروشیمی میانکاله خبر دادند: «در پی دستور رئیس‌جمهور به رئیس سازمان محیط زیست برای جلوگیری از احداث پتروشیمی میانکاله به دلیل بروز مشکلات زیست‌محیطی، ابطال مصوبه دولت قبل درباره این پروژه در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفته و به زودی پرونده آن برای همیشه بسته خواهد شد.» 

روز بعد (۲۲ فروردین) سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران اعلام کرد اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله متوقف شده است و اجرای این پروژه منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست است و می‌بایست از هرگونه عملیات اجرایی قبل از انجام مطالعات تکمیلی و صدور مجوز محیط زیستی اجتناب شود. 

همچنین ۲۳ فروردین دادیار دادسرای دیوان عالی کشور و مدیر کل حوزه حقوق عامه دادستانی کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد.

با وجود دستور رئیس‌جمهور و دادستان استان مازندران مبنی بر توقف این طرح، ۲۵ فروردین با پیگیری‌های صداوسیما مشخص شد همچنان اجرای این طرح ادامه دارد و کارگران در این منطقه مشغول کار بوده‌اند. در واقع مجریان این طرح با بی‌اعتنایی به دستور رئیس‌جمهور و دادستان به کار خود ادامه دادند. {ببینید | حمله به خبرنگار تلویزیون توسط نماینده پتروشیمی میانکاله | بی‌تفاوتی به دستور رئیسی و دادستان}

اما امروز (۲۷ فروردین) محمد درویش فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری‌آنلاین از توقف کار در این مجتمع خبر داد. 

او گفت: اطلاعی که امروز از منطقه دارم این است که خوشبختانه فعالیت پیمانکار به طور کامل متوقف شده است و فعلا پیمانکار کاری انجام نمی‌دهد، اما دیروز استاندار مازندران و ائمه جمعه بهشهر و گلوگاه و … همه با هم یک‌صدا از پیمانکار و مالک پتروشیمی میانکاله حمایت کردند. درواقع نشان‌دهنده این است که مالک این پروژه از پایگاهی جدی برخوردار است. 

پتروشیمی میانکاله بهانه است؛ دنبال زمین‌خواری‌اند | مرغوب‌ترین زمین‌ها را گرفتند و تغییر کاربری دادند | مافیای قلدر به سازمان محیط زیست فشار می‌آورد

حمایت مسئولان از این طرح غم‌انگیز است

درویش افزود: حمایت از این طرح در حالی انجام می‌شود که اعلام شد نام شرکت سازنده پتروشیمی میانکاله در صدر لیست بدهکاران بانکی قرار دارد که توسط بانک مرکزی منتشر شده است و حتی یک حکم زندان هم دارد. شگفتی زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینیم این مقامات مسئول در استان‌ به جای این‌که خودشان را از این متخلفان و بدهکاران دور کنند از این‌ها حمایت هم می‌کنند که واقعا خیلی غم‌انگیز است. 

این فعال محیط زیست درباره دلیل حمایت برخی از مسئولان از این طرح توضیح داد: آن‌ها بهانه می‌آورند که این پروژه می‌تواند مشکل اشتغال را حل کند، اما باید بدانیم صنعت پتروشیمی با وجود سرمایه‌گذاری‌ای که می‌کند متاسفانه کمترین میزان اشتغال را بین صنایع مشابه ایجاد می‌کند و اصلا صنعتی نیست که بخواهیم روی اشتغال آن حساب کنیم بنابراین این بهانه هم رد است. 

پتروشیمی بهانه است؛ دوستان دنبال زمین‌خواری هستند

او به وجود ۹۰ پروژه پتروشیمی نیمه‌کاره در کشور اشاره کرد و با انتقاد از تاسیس یک پتروشیمی جدید گفت: واقعا لزومی ندارد پروژه جدید دیگری به این لیست اضافه شود به همین دلیل من فکر می‌کنم این دوستان دنبال زمین‌خواری هستند یعنی به بهانه پتروشیمی که می‌دانند عملا آنجا اجرا نمی‌شود و ملاحظات و ارزیابی‌های محیط زیست در این زمینه مثبت نخواهد شد حدود ۹۰ هکتار از مرغوب‌ترین زمین‌های منطقه را گرفته‌اند و زمین را هم در جایی گرفته‌اند که نیاز به دسترسی جاده دارد و آنجا برای جاده هم یک زمین دیگر می‌گیرند یعنی این ۹۰ هکتار عملا به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هکتار می‌رسد و آن وقت می‌توانند بگویند چون اینجا چند میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم حالا برای جبران خسارت اجازه تغییر کاربری بدهید مثلا بگذارید اینجا را به یک شهرک توریستی تبدیل کنیم. بعد شروع می‌کنند به ویلافروشی و کارهایی از این دست که این واقعا غم‌انگیز است. امیدوارم سازمان حفاظت محیط زیست تا انتها در برابر این تخلف بایستد. 

فشار مافیای قلدر بر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

درویش با تاکید بر این‌که این تخلف را عیسی کلانتری در دولت دوم حسن روحانی مرتکب شده است، گفت: خوشحالم که علی سلاجقه جلوی این تخلف را گرفته است. من شنیدم الان به خاطر دستور توقف پروژه میانکاله و همین‌طور توقف سد سینه فشارهای زیادی به ایشان وارد می‌شود. درحقیقت این مافیای قلدر می‌خواهد همان بلایی را سر علی سلاجقه بیاورد که سر معصومه ابتکار آورد زمانی که با طرح انتقال آب خزر به سمنان مخالفت کرد. امیدوارم با هوشیاری مردم، فعالان محیط زیست و رسانه‌ها این اتفاق نیفتد و آقای سلاجقه هم محکم به مسئولیت‌های خودش عمل کند و کوتاه نیاید.

خطر راه‌اندازی پتروشیمی میانکاله برای منطقه

این فعال محیط زیست در پاسخ به این سوال همشهری‌آنلاین که برخی افراد ادعا می‌کنند پتروشیمی صنعت سبز است و خطری را متوجه میانکاله نمی‌کند، تصریح کرد: پتروشیمی صنعتی به‌شدت آب‌بر است و متوسط آبی که لازم دارد بیش از دو برابر صنایع آب‌بری مثل فولاد است. این منطقه هم به دلیل بارگذاری‌های زیاد در بالادست الان با بحران آب روبه‌رو شده است و هر سال می‌بینیم که ورودی آب شیرین به تالاب میانکاله آنقدر کم شده است که باعث مسمومیت پرنده‌ها و آبزیان می‌شود. در چنین شرایطی اگر این پروژه پتروشیمی راه بیفتد، بحران آب در منطقه جدی‌تر خواهد شد. دومین مسئله این است که فاضلاب یا پساب پتروشیمی به شدت خطرناک و نگران‌کننده است. ما تجربه پتروشیمی را در منطقه ایلام، لردگان و در منطقه پتروشیمی‌های بندر ماهشهر داشته‌ایم که به خاطر ورود جیوه حتی کودکان ناقص‌الخلقه زیادی به دنیا می‌آیند و این مشکلی خیلی‌خیلی جدی و حاد است.  نکته آخر این‌ است که همین الان هم به نیروگاه نکا ۶ ماه در سال گاز نمی‌رسد و مجبورند مازوت استفاده کنند و طبیعی است اینجا هم گاز جوابگوی سوخت پتروشیمی نخواهد بود و مازوت‌سوزی در منطقه تشدید خواهد شد و به دنبال آن آلودگی هوا شدت خواهد یافت که برای همه زیست‌مندان از جمله انسان‌ها می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا