خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه سرگشاده به رئیس قوه‌قضائیه درباره‌ی «تداوم نقض حقوق زندانیان اعتراضات آبان ۹۸»

احمدرضا حائری، فعال سیاسی و کنشگر حامی حقوق‌بشر، در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه‌قضائیه به آنچه تداوم نقض حقوق زندانیان اعتراضات آبان ۹۸ خوانده است پرداخت.

متن نامه‌ی آقای حائری که برای انتشار در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است در پی می‌آید:

جناب آقای غلامحسین محسنی‌اژه‌ای

ریاست قوه قضائیه

سلام علیکم

پیرو نامه سرگشاده به جنابعالی به تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۰، در خصوص تداوم حبس شماری از زندانیان اعتراضات آبان ۹۸، و لزوم صدور دستور عفو عمومی برای پایان دادن به پرونده متهمان و زندانیان این اعترضات؛ با توجه به عدم رسیدگی مجدد، آزادی مشروط یا عفو ایشان(حسب دستور صریح جنابعالی در دیدار با خانواده شماری از زندانیان این اعتراضات به تاریخ ۴ آذر ۱۴۰۰)، بنا بر وظیفه انسانی و شهروندی خود لازم دیدم نکاتی را یادآور شوم.

آنچه ‌که در دو سال و نیم گذشته بر زبان رئیس پیشین قوه قضائیه و جنابعالی جاری شده، حکایت از وجود عزم و اراده‌ای برای بستن پرونده‌ زندانیان و متهمان اعتراضات آبان داشته، اما آنچه که در دادسراها و زندان‌ها مشاهده شده، حاکی از تداوم محاکمه و حبس شهروندان با عنوان عمومی (حضور در اغتشاشات و اتهام اقدام علیه امنیت ملی و…) بوده است.

به عنوان مشتی از خروار وحید باقری از محکومان این اعترضات که خانواده وی نیز در همان تاریخ ۴آذر ۱۴۰۰ با جنابعالی دیدار کرده بودند، در شرایطی که با وعده عفو در عید سعید فطر در مرخصی به سر می‌برد، با هجوم ماموران به خانه مادری‌اش ناچار شد روز گذشته خود را به زندان تهران بزرگ معرفی کند، چندی پیش نیز دادگاه تجدیدنظر شعبه ۳۶ برخلاف دستور صریح جنابعالی با درخواست آزادی مشروط وی و شمار دیگری از زندانیان اعتراضات آبان و…مخالفت کرد. این مخالفت درحالی بود که بنا بر نامه ضابط امنیتی (وزارت اطلاعات) بازجویان (البته بر خلاف قانون و در حالی که موضوع عفو یا آزادی مشروط ارتباطی به آنها ندارد) با آزادی مشروط نامبرده موافقت کرده بودند.

جناب آقای اژه‌ای

مستحضر هستید که عموم بازداشت‌شدگان آبان ۹۸ از حق دادرسی منصفانه و دسترسی به وکیل و… در دوران بازداشت و محاکمه محروم بوده‌اند، و این مهم باید موجب توجه بیشتر به آنها و تلاش جدی‌تر برای اعاده حقوقشان شود. اما تصدیق می‌فرماید، وقتی با شهروندی که به جنابعالی دسترسی داشته و دستور صریح‌تان برای رسیدگی مجدد به پرونده و… را گرفته است، و از سوی دیگر ضابط پرونده‌اش هم با آزادی او موافقت کرده، چنین رفتار خصمانه‌ای می‌شود، خدا آگاه است که با دیگر زندانیان بی و نام و نشان اعتراضات آبان۹۸ و… در دیگر زندان‌های کشور چگونه رفتار می‌شود.

ذکر این نمونه تاسف‌آور کافی است که جنابعالی آگاه شوید به اینکه، دستورات صریح‌تان در مجموعه گسترده، و بعضا تحت تاثیر نهادهای امنیتی به مرحله اجرا نمی‌رسد و چنانکه در نامه پیشین آمد، تنها راه پایان دادن به آزار و اذیت شهروندان این کشور که تنها از حقوق طبیعی و قانونی خود همچون حق تجمع و حق اعتراض (بدون تخریب یا تحریق و…) بهره برده‌اند، همان درخواست اعلامی مبنی بر عفو عمومی همه متهمان و زندانیان اعترضات آبان ۹۸ و دیگر اعتراضات سال‌های اخیر از مقامات عالی نظام است.

احمدرضا حائری
فعال سیاسی و کنشگر حامی حقوق‌بشر

۲۸ فروردین ۱۴۰۱

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا