خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارزان ترین ماشین ایران کدامست؟

مجله سایت خودرو 45 نوشت:

خودرو اقتصادی یکی از انواع ماشین است که بیشترین تقاضا را در بازارهای جهانی و همین طور بازار خودرو ایران دارد. در صد و چند سالی که از ورود خودرو به ایران می‌گذرد، محصولات خودروسازان گوناگون عنوان ارزان ترین ماشین ایران را به خود اختصاص دادند و توانستند با قیمت اقتصادی خریداران قشر متوسط را به سمت خود جلب کنند. البته تورم مزمن و مداوم موجود در اقتصاد ایران موجب شده تا قیمت خودروهای داخلی، چه قیمت خودروی دست دوم و چه قیمت روز خودرو صفر همیشه رو به افزایش باشد، به طوری که در یک دهه اخیر، به‌خصوص از سال ۱۳۹۷، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود و حتی خرید ارزان ترین ماشین ایران نیز برای اقشار متوسط به پایین جامعه کار سختی شده است.

حتما بخوانید:
جدیدترین محصولات ایران خودرو و سایپا
ارزان ترین خودرو بازار ایران
بازار خودرو ایران به دلایل مختلفی مثل برنامه‌های اقتصادی دولت و تحریم‌های خارجی، شرایط خاصی دارد و چندان امکان واردات محصولات متنوع خودروسازان خارجی وجود ندارد. از این رو، بعضی خودروها سال‌های سال روی خط تولید و مونتاژ شرکت‌های داخلی باقی می‌مانند و تعدادی از آنها برای دو سه دهه به عنوان ارزان ترین ماشین ایران شناخته می‌شوند.

پراید
پراید از اوایل دهه ۷۰ خورشیدی وارد بازار کشور شود و تا سال ۱۳۹۹ که از خط تولید کنار رفت، به مدت ۳ دهه عنوان ارزان ترین ماشین ایران را به خود اختصاص داده بود. پراید در مدل‌های سدان، هاچبک، استیشن و وانت و با اسامی گوناگونی به دست مشتریان ایرانی رسید. آخرین مدل‌های مسافری این خودرو با نام‌های پراید ۱۱۱، پراید ۱۳۱، پراید ۱۳۲ و پراید ۱۴۱ در سال ۹۹ به تاریخ خودرو ایران پیوستند و در حال حاضر فقط وانت پراید ۱۵۱ روی خط تولید باقی مانده است. ابعاد و اندازه جمع و جور و مصرف سوخت کم در کنار قیمت اقتصادی پراید را به عنوان پرفروش‌ترین خودرو ایران از دهه ۷۰ تا ۱۴۰۰ معرفی کرد.

تیبا
تیبا اولین خودرو ملی و انحصاری گروه خودروسازی سایپا است که در سال ۱۳۸۸ معرفی شد. این خودرو روی پلتفرم X200 ساخته شده و به گفته مدیران سایپا ایمنی بیشتری از پراید دارد. البته ظاهر تیبا از پراید خیلی بهتر و جدیدتر است و موتور قوی‌تری با ۸۷ اسب بخار دارد. این خودرو قرار بود جایگزین پراید باشد، اما با وجود عرضه تیبا به بازار، تولید پراید همچنان ادامه پیدا کرد. تولید تیبا به عنوان ارزان ترین ماشین ایران در سال ۱۴۰۰ متوقف شد.

تیبا ۲
تیبا ۲ که با نام تیبا هاچبک شناخته می‌شود، در سال ۹۲ و چهار سال بعد از مدل صندوقدار عرضه شد. این خودرو جزو محصولات X200 سایپا، شامل تیبا صندوقدار، ساینا و کوییک است و مشخصات فنی یکسان با این ماشین‌ها دارد. تیبا ۲ تا پیش از توقف تولید در سال ۱۴۰۰، ارزان‌ترین هاچبک صفر سایپا محسوب می‌شود و بعد از آن جای خود را به کوییک داد.

پژو ۲۰۶
پژو ۲۰۶ یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودرو هم در بازار ایران و هم در بازارهای جهانی است. هاچبک فرانسوی در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار راهی خیابان‌های کشور شد و در آن زمان به دلیل فاصله کم بین عرضه در ایران و فروش ماشین در بازارهای جهانی، خودروی مدرنی به حساب می‌آمد. پژو ۲۰۶ در ۶ تیپ تولید می‌شد که از نظر پیشرانه، گیربکس و آپشن با هم متفاوت بودند. در حال حاضر فقط پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بین فهرست محصولات ایران خودرو باقی مانده است و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را باید در بازار دست دوم پیدا کرد. ایران خودرو جدیدترین مدل هاچبکش را با نام پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما معرفی کرده است.

پژو ۲۰۶ SD
پژو ۲۰۶ SD در سال ۱۳۸۵ به بازار ایران معرفی شد و از آن زمان با هشت تیپ عرضه می‌شد اما از سال ۹۳ فقط تیپ V8 تولید می‌شود. تنها تفاوت ۲۰۶ صندوقدار با هاچبک در اتصالات فنربندی عقب است که باعث بهتر شدن فرمان‌پذیری خودرو شده است. تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.

پژو ۴۰۵
پژو ۴۰۵ قدیمی‌ترین خودروی ساخت داخل است که سه دهه روی خط تولید قرار داشت و آخرین مدل آن در سال ۱۳۹۹ به دست مشتریان رسید. این اوایل دهه ۷۰، با موتورهای ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری به مشتریان ایرانی معرفی شد و از سال ۸۱ موتور ۱.۸ لیتری XU7 به ۴۰۵ قدرت داد. صندوق عقب ماشین دوگانه‌سوز به دلیل نصب باک گاز CNG، گنجایش کمتری از مدل بنزینی دارد. پژو ۴۰۵ SLX آخرین تیپی این سدان است که همچنان تولید می‌شود و در ظاهر تفاوت‌هایی با GLX دارد و از پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ استفاده می‌کند.

حتما بخوانید:
بررسی تیبا ۲ معمولی و پلاس
دنا
دنا در سال ۱۳۹۳ و یک دهه بعد از اولین خودرو ملی به مشتریان داخلی معرفی شد. این خودرو هم مثل بقیه اعضای خانواده سمند، روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده اما طراحی بهتری نسبت به سمند و سورن دارد. این سدان ایران خودرو از موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری EF7 استفاده می‌کند و یک خودرو خانوادگی محسوب می‌شود. تولید دنا در سال ۱۴۰۱ متوقف شد و در حال حاضر مدل جدیدتر این خودرو با نام دنا پلاس روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد.

رانا پلاس
رانا پلاس یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو است که سال ۱۴۰۰ از طریق طرح‌های فروش ایران خودرو عرضه شد. این خودرو هم مثل دیگر محصولات سری پلاس، تلاشی برای اعمال بهبود بر رانا LX است، طراحی و امکانات بهتری نسبت به مدل معمولی دارد. آلایندگی موتور کاهش یافته، فرمان خودرو برقی استفاده شده، گرافیک چراغ‌ها تغییر کرده، آینه بغل به راهنما مجهز شده و در کابین هم از تجهیزات پژو ۲۰۷ استفاده شده است. رانا پلاس در ابتدا با جعبه دنده دستی ۵ سرعته به فروش می‌رسید، اما سری‌های جدیدتر آن به گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز شده‌اند.

ساینا
ساینا یکی دیگر از اعضای خانواده X200 گروه خودروسازی سایپا است و در اواسط دهه ۹۰ و به عنوان فیس لیفت تیبا معرفی شد. ساینا هم مثل تیبا و تیبا ۲ و کوییک از همان موتور M15 با قدرت ۸۷ اسب بخار استفاده می‌کند. بعد از اینکه تیبا در سال ۱۴۰۰ از فهرست محصولات سایپا حذف شد، ساینا جای آن را به عنوان ارزان ترین ماشین ایران گرفت.

سمند LX
سمند LX یکی از تیپ‌های خودروی ملی است که در سال ۱۳۸۳ و با هدف رفع کاستی‌ها و نواقص تیپ‌های قبلی و هم‌زمان با تیپ SE به بازار آمد. در سال ۱۳۸۸، مدل دوگانه‌سوز این خودرو عرضه شد و دو سال بعد موتور بنزینی EF7 روی سمند LX قرار گرفت. این خودرو یکی از جادارترین ماشین‌های تولید داخل است و البته جزو کم‌آپشن‌ترین‌ها هم به حساب می‌آید. سمند LX ساده با موتور XU7 به فروش می‌رسد که روی پژو ۴۰۵ و پارس هم استفاده شده و قدرت کمتر و مصرف بیشتری از سمند LX با موتور EF7 دارد.

سمند سورن پلاس
سمند سورن پلاس، فیس لیفت ELX است که دارای گرافیک متفاوت چراغ‌ها، جلوپنجره مشکی رنگ و باله روی صندوق عقب است. سمند سورن ELX تیپ و مدل جدیدی از سمند سورن بود که در سال ۱۳۹۰ به بازار آمد. در این تیپ موتور EF7 مثل بقیه محصولات ایران خودرو استفاده شد و همین طور ترمزهای چهار چرخ به نوع دیسکی تغییر پیدا کرد.

شاهین
شاهین جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا، برای اولین بار در سال ۹۷ در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. این سدان جمع و جور در ابتدا با نام رهام اما بعد به دلیل شباهت ظاهری با پرنده شاهین و به خاطر حمایت از این پرنده، نامش تغییر پیدا کرد. موتوری که زیر کاپوت شاهین قرار گرفته، همانی است که قبلا در ساینا، تیبا و کوییک استفاده شده بود، با این تفاوت که توربوشارژ دارد. این خودرو دارای دو تیپ S (لو آپشن) و G (فول آپشن) است که فعلا فقط شاهین G را می‌توان در طرح فروش سایپا خریداری کرد.

کوییک
کوییک در کنار پراید ۱۱۱ و تیبا یکی از انواع هاچبک سایپا است و هر چند به طور رسمی اعلام نشده اما مدل هاچبک ساینا محسوب می‌شود. هر چند کوییک از نظر ظاهری شباهت‌هایی به تیبا ۲ دارد و از نظر فنی کاملا مشابه این هاچبک است اما ارتفاع بیشتر، روف ریل و زه پلاستیکی باعث شده تا شکل و شمایلی اسپرت‌تر و جذاب‌تر پیدا کند. کوییک در مدل‌های مختلفی وارد بازار ایران شده است که به دلیل ظاهر متفاوت و همین‌طور سطح آپشن‌ها از نظر قیمتی اختلاف دارند. اما ارزان ترین ماشین ایران در بازار خودروهای هاچبک، کوییک دنده‌ای است.

حتما بخوانید:
سایپا اطلس، جایگزین پراید و تیبا
ارزان ترین ماشین های چینی
ورود انواع خودروهای چینی به بازار ایران از اواخر دهه ۸۰ شروع شد و به تدریج با افزایش تقاضای بازار، شرکت‌های جدیدی به حوزه مونتاژ محصولات چینی وارد شدند. از سال ۱۳۹۷ و به دنبال ممنوعیت واردات خودرو، تولیدکنندگان محصولات شرق آسیا بازار بزرگ‌تری را پیش روی خود دیدند و فعالیتشان را گسترش دادند. این روزها قیمت خودرو خارجی و مونتاژی چین اختلاف معناداری با ماشین‌های ملی ایرانی دارد و ارزان ترین ماشین ایران، البته از نوع چینی را می‌توان با پرداخت چند صد میلیون تومان خرید.

ام وی ام ۱۱۰
ام وی ام ۱۱۰ اولین ماشین چینی است که در سال ۱۳۸۸ وارد کشور شد و از آن تاریخ همیشه جزو ارزان ترین ماشین های خارجی در ایران و همین طور ارزان ترین ماشین های چینی در ایران شناخته می‌شود. این خودرو بعدها فیس لیفت شد و ظاهر به‌روزتری پیدا کرد. ام وی ام ۱۱۰ که از روی دوو ماتیز کپی‌برداری شده، به دلیل کیفیت ساخت پایین و همین طور موتور ضعیف نتوانست مثل خودرو کره‌ای نظر مثبت ایرانی‌ها را داشته باشد. به همین دلیل مشتریان ترجیح می‌دهند برای خرید خودرو دست دوم به سراغ ام وی ام ۱۱۰ نروند.

ام وی ام ۳۱۵
ام وی ام ۳۱۵ اسمی است که برای فروش چری A13 در ایران انتخاب شده است. هاچبک چینی در تابستان ۹۹ توسط مدیران خودرو عرضه شد و سومین فیس‌لیفت این خودرو است. طراحی ام وی ام ۳۱۵ به طور کامل عوض شده و فقط قسمت عقب دست‌نخورده باقی مانده است. علاوه بر بدنه، کابین ۳۱۵ نیز به‌روز شده است. این خودرو دارای جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته است و از امکانات جدید مانند کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، نمایشگر ۸ اینچی، فرمان برقی و آینه بغل دارای گرمکن بهره می‌برد. ام وی ام ۳۱۵ در حال حاضر تولید نمی‌شود، با این حال یکی از ارزان ترین ماشین های چینی است که می‌توان دست دوم آن را در بازار پیدا کرد.

ام وی ام X22
ام وی ام X22 مدل کراس اوور ام وی ام ۳۱۵ است که در پایان سال ۹۵ و با مونتاژ در کارخانه مدیران خودرو به بازار آمد. تیپ اسپرت اکسلنت ترکیبی از دو تیپ اسپرت و اکسلنت شامل سقف مشکی، حالت رانندگی اسپرت، گارد و رکاب اسپرت است و بعد از اضافه شدن امکانات جدیدی مثل حسگر فشار باد تایر، کنترل کشش، کمکی در حرکت سربالایی، کنترل پایداری و سیستم ترمز کمکی، نامش به اکسلنت اسپرت تغییر پیدا کرد. ام وی ام X22 با دو گیربکس اتومات و دستی در بازار موجود است که حدود ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. اگرچه ام وی ام X22 ارزان ترین ماشین ایران نیست، اما می‌توان آن را جزو ارزان ترین ماشین های چینی در ایران به حساب آورد.

برلیانس H220
برلیانس H220 از سری H200 (اچ۲۰۰) و دارای ساختار و پلتفرم جدیدی نسبت به خودروهای سری H300 (اچ۳۰۰) است. این هاچبک تست تصادف چین را با موفقیت کامل پشت سر گذاشته و ۵ ستاره کسب کرده است. تولید برلیانس H220 (اچ۲۲۰) از سال ۹۵ در کارخانه پارس خودرو آغاز شد. برلیانس هاچبک با گیربکس اتومات هم عرضه می‌شود که قیمت آن بیشتر از مدل دنده‌ای است. این خودرو ارزان ترین ماشین ایران با برند برلیانس به حساب می‌آید.

برلیانس H230
برلیانس H230 نسخه سدان H220 است که سال ۲۰۱۲ در چین روی خط تولید قرار گرفت و سال ۱۳۹۴ توسط سایپا در ایران عرضه شد و یک سال بعد خط تولید آن به پارس خودرو تحویل داده شد. این خودرو از نظر امکانات و تجهیزات تفاوتی با مدل هاچبک ندارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۱۴.۵ ثانیه است و خودرویی کند به حساب می‌آید اما از نظر مصرف سوخت اقتصادی است و ۶.۸ لیتر در صد کیلومتر می‌سوزاند.

برلیانس H320
برلیانس H320 از سال ۱۳۹۳ توسط پارس خودرو تولید می‌شود. برلیانس H320 با بدنه هاچبک و برلیانس H330 با بدنه سدان در بازار ایران موجود است. با وجود تفاوت نوع بدنه، طراحی ظاهری این خودروها هیچ تفاوتی با هم ندارد و از نظر آپشن و مشخصات فنی هم یکسان هستند. در سال ۱۳۹۶، پارس خودرو پیشرانه ۱.۶۵ لیتری را زیر کاپوت هاچبک قرار داد که قدرت بیشتر و شتاب سریع‌تری از مدل‌های ۱.۵ لیتری دارد. برلیانس H320 برعکس رقبا دارای زنجیر تایم است و از این لحاظ، رانندگان دیگر نگرانی بابت پاره شدن تسمه تایم نخواهند داشت.

برلیانس H330
برلیانس H330 از سری H300 برلیانس و نسخه سدان H320 است و از سال ۹۴ زیر پای مشتریان ایرانی قرار دارد. در آخرین به‌روزرسانی، با موتور ۱.۶۵ لیتری و جعبه‌دنده جدید عرضه می‌شود. استفاده از زنجیر تایم باعث شده تا رانندگان دیگر دغدغه‌ای درباره پاره شدن تسمه تایم نداشته باشند. هر چند این خودرو بزرگ‌تر از سدان H230 است اما صندوق عقبش ۴۰ لیتر گنجایش کمتری دارد. این خودرو در زمان تولید یکی از ارزان ترین ماشین های چینی در بازار ایران محسوب می‌شد.

حتما بخوانید:
نکات مهم برای خرید خودرو هاچبک
نتیجه گیری
ارزان ترین ماشین ایران همیشه اولین گزینه برای مشتریان داخلی است، چرا که تورم موجب می‌شود قیمت خودروها هر ساله نوسانات شدید قیمتی داشته باشد و سال به سال، با کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کند و در نهایت، مشتریان امکان خرید آسان خودرو را نداشته باشند.

سوالات متداول
ارزان‌ترین ماشین دست دوم در ایران کدام است؟

پراید همچنان ارزان ترین ماشین ایران در بازار دست دوم است. البته می‌توان خودروهای جدیدتری مثل کوییک و ساینا را نیز به عنوان ارزان‌ترین ماشین کارکرده خریداری کرد.

کدام خودروهای ارزان بازار ایران، ارزش خرید بیشتری دارند؟

با توجه به قیمت خودروها در بازار ایران و همچنین سطح امکانات و تجهیزاتی که در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارند، ساینا و کوییک ارزش خرید بیشتری دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا