خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخبر: مشکل آب با شیرین کردن آب دریا حل خواهد شد

روزنامه شرق نوش: جلسه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی صبح دیروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و بر تامین آب مورد نیاز صنایع و مصرف شرب استان های با تنش آبی به ویژه سیستان و بلوچستان از دریا تاکید شد.

به گزارش ایسنا، محمد مخبر در این جلسه با اشاره به اراده و عزم قاطع و جدی دولت برای حل مشکل آب درکشور به ویژه از طریق طرح شیرین سازی و انتقال آب دریا تصریح کرد: برگزاری ۹ جلسه در شش ماه گذشته پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم برای طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی نشانگر اولویت و اهمیت اساسی حل مشکل آب کشور در این دولت است.

معاون اول رییس جمهور حل مشکل تنش آبی در کشور و همچنین اجرای انتقال آب از دریا به فلات مرکزی و تامین مورد آب نیاز صنایع را اقدام ماندگار و یادگار دولت سیزدهم برای نسل های کنونی و آتی کشور عنوان کرد و گفت: برگزاری جلسات منظم در کنار اقدامات عملیاتی و اجرایی برای تاسیس ایستگاه های آب شیرین کن و پمپاژ آب و همچنین طراحی و کارگزاری خطوط انتقال آب به فلات مرکزی ایران در این دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم حل مشکل آب شرب بهداشتی و همچنین مورد نیاز صنعت کشور از طریق شیرین سازی و انتقال آب دریا نهایی شود.

مخبر با اشاره به اینکه مسئله آب در آینده یک اولویت و نقش اساسی در معادلات منطقه ای و جهانی خواهد داشت، گفت: در حال حاضر هیچ اولویتی مهمتر از مسئله آب در کشور وجود ندارد که باید شرکت های سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی با هم افزایی و همکاری روز افزون مشکل تامین آب در کشور را حل کنند.

وی خاطر نشان کرد: قابل قبول نیست که کشوری همانند ایران که درشمال و جنوب از نعمت خدادادی دریا برخوردار است، در نواحی مرکزی با مشکلات کم آبی و در عین حال مراکز تجمع جمعیتی مواجه باشد که باید با اعمال مدیریت صحیح و تخصیص بهینه آب این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین از وزارت نیرو خواست تا در پروژه های انتقال آب به فلات مرکزی ایران علاوه بر تامین نیازهای شرب و صنعت، به بخش کشاورزی نیز توجه کرده و در صورت امکان تخصیص های لازم در نظر گرفته شود.

وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت های قابل توجه و بسیار زیاد طرح های آب شیرین کن و طراحی و پیشرفت ۵ خط انتقال آب دریا به فلات مرکزی و همچنین اجرا، ‌تکمیل و طراحی ایستگاه های پمپاژ آب در دولت سیزدهم گفت: طرح های نهایی شده و قابل بهره برداری در سال جاری و با همت وزارت نیرو در دولت سیزدهم بیش از میانگین و معادل کل طرح های اجرا شده در گذشته خواهد بود که با بهره برداری کامل از ظرفیت ایستگاه های آب شیرین کن در بندرعباس و چابهار تا ۵۰۰ هزار متر مکعب به ظرفیت آب شیرین سازی شده در سال جاری اضافه می شود.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب مورد نیاز صنعت ادامه داد: با اجرایی و نهایی شدن طرح های انتقال آب میزان سرانه آب بخش صنعت سه برابر خواهد شد که خوشبختانه این بخش استقبال خوبی از تامین آب پایدار انتقالی از دریا داشته است.

در این جلسه که وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت و همچنین مدیران شرکت های سرمایه گذاری و مسئولان دستگاه های مربوطه در حوزه صنعت و آب حضور داشتند، وزارت نیرو گزارشی از طرح جامع تامین آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران ارائه کرد.

در ادامه این جلسه گزارشی از سیمای منابع آب و سرانه آب کشور، آب قابل برنامه ریزی برای مصارف مختلف( کشاورزی، شرب، صنعت و فضای سبز) از منابع آب تجدید پذیر، مصرف فعلی و نیاز آتی شرب و بهداشت با لحاظ نمک زدایی از دریا، مقایسه وضع موجود پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهری، مصرف فعلی و تامین نیاز آتی صنعت و برداشت آب از دریا جهت مصارف صنعتی کشور، طرح نمک زدایی از دریا، مجوزهای مورد نیاز و همکاری و هماهنگی دستگاه های مربوطه و حمایت های مورد نیاز جهت تسریع و تسهیل اجرای پروژه های انتقال آب از دریا ارائه شد.

در این جلسه در خصوص پتانسیل بازتخصیص آب در بخش صنعت و تامین آب مورد نیاز کنونی و آتی این بخش تاکید شد که با پتانسیل جایگزینی با آب دریا و همچنین پساب تصفیه خانه ها علاوه بر تامین نیاز صنعت، به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، کاهش فرونشست زمین و توجه به محیط زیست کمک شایان توجهی می شود.

همچنین گزارشی از سیمای کلی طرح های توسعه ای وزارت نیرو برای حل مشکل تنش آبی و تامین آب کشور ارائه و عنوان شد که بالغ بر ۵۷۰ طرح در دست اجرا شامل سد سازی، شبکه آبیاری، زهکشی و ایجاد تاسیسات فاضلاب شهری با اعتبار ۷۴۰ هزار میلیارد تومان و همچنین ۳۳۶ طرح اولویت دار بخش آب و آبفا تا پایان دولت سیزدهم با اعتباری بالغ بر ۲۹۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی آغاز به کار کرده و در حال انجام فعالیت های مقدماتی است.

در انتهای این جلسه نیز گزارشی از میزان پیشرفت لوله گذاری خطوط انتقال آب و همچنین میزان آب تحویل داده شده از محل شیرین سازی به بخش صنعت تا کنون ارائه و تاکید شد که پس از دستور معاون اول رییس جمهور برای اختصاص اعتبارات مورد نیاز، عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم انتقال آب از محل ایستگاه های شیرین سازی و همچنین اجرای ایستگاه های پمپاژ آب به فلات مرکزی با کمک سرمایه گذاران اجرایی شده است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام
    بنده این را غیر ممکن میدانم که مشکل آب کشور با آوردن آب از خلیج فارس و عمان و غیره حل شود.
    این هم به جهت قیمت تمام شده است و هم ادامه دار بودن آن که قرار است قرنها ادامه پیدا کند. خب من وشما بهتر است برویم سر چشمه تا اینکه 1000 کیلومتر آب را بیاوردند بدهند ما اینجا نوش جان کنیم!
    مسخره است نه!
    این حماقت از کجا ریشه گرفته که باید آب را ببریم 1000 کیلومتر آنطرفتر

  2. جناب مخبر
    تا حالا که شرکای شما هر جا در طبیعت دست بردن جز تخریب چیزی برای ملت و نسل‌های بعد به بار نیاوردن: خشکی تالابهای مهم کشور، سیلهای عظیم و ریزگردها و غیره.
    کی میخواین طرحهای استالینی رو که دهه هاست غلط بودنشون ثابت شده رها کنید؟
    آقاجون! همه منتقدانتون کافر! شما که ناسلامتی مسلمونین. مگه ناموس طبیعت همون قوانین الهی نیست؟ جرا اینقدر دست اندازی در طبیعت؟
    تا کی میخواین در دریای جهل ناشی از اراده گرایی غوطه ور بمونید؟

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا