خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به انتقاد سیدجواد هاشمی و دیگر هنرمندان از رئیسی در مهمانی افطار

محمود گبرلو، مجری تلویزیون و منتقد سینما و از جمله حاضران در مراسم افطار رئیس‌جمهور می‌گوید جواد هاشمی به رئیس‌جمهور گفته است که برخی هنرمندان مایل به ملاقات با او نیستند و این جمع، همه هنرمندان ایران نیست. او ادامه داد رئیسی در پاسخ اعلام کرد خدمتگزار همه است؛ چه کسانی که به او رای دادند و چه کسانی که به او رای ندادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود گبرلو، مجری تلویزیون و منتقد سینما با بیان روایتی از مراسم افطار رئیس‌جمهور با هنرمندان که شامگاه پنجشنبه ۲۵ فروردین در محیط باز ساختمان دولت برگزار شد به آن‌چه سیدجواد هاشمی، بازیگر و کارگردان تلویزیون و سینما خطاب به رئیس‌جمهور گفت، پرداخت.

او در بخشی از این روایت در صفحه اینستاگرامش چنین نوشت: «حرکت پسندیده رئیس‌جمهور بعد از سخنرانی, حضور در جمع هنرمندان بدون حفاظت و سخت‌گیری و گوش دادن به تک تک حرف‌ها بود. دیداری که طبیعتاً درددل‌های خصوصی و شخصی هنرمندان در آن مطرح شد و گاه مواردی را هم به مسئولین برای پیگیری یادآور شدند. دقت ایشان به حدی بود که زمانی که نزدیک امیر دژاکام شدند گفتند شما فرمودید سه نکته دارید اما فقط دو نکته را اشاره فرمودید! رضایت نسبی در این دیدار میان طرفین مشهود بود و احساس می‌شد هیچکدام مایل نبودند این لحظات صمیمی را ترک کنند.»

گبرلو در ادامه به این نکات اشاره کرد: «زیباترین برخورد آقای رئیس‌جمهور زمانی بود که سیدجواد هاشمی، بازیگر و کارگردان بدون هماهنگی ایستاد و گفت: «برخی هنرمندان مایل نیستند با شما ملاقات کنند و این جمع همه هنرمندان ایران محسوب نمی‌شوند» رئیس‌جمهور هم در پاسخ با لبخند و احترام اعلام کرد «من رئیس‌جمهور و خدمتگزار همه هستم چه رای داده باشند و چه رای نداده باشند و ای کاش زمان و مکان اجازه میداد با همه دیدار کنم.»»

حمیدرضا نوربخش، منوچهر شاهسواری، جواد شمقدری، شاهین فرهت، امیر دژاکام، مسعود ده‌نمکی، سیدضیاء هاشمی، مرتضی شعبانی، جواد بختیاری و انسیه شاه‌حسینی هنرمندانی بودند که در مراسم افطار با رئیس‌جمهور دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را برای رفع مشکلات هنرمندان مطرح کردند.

——-

از جمله هنرمندان حاضر در مراسم افطار رئیس‌جمهور، سیدجواد هاشمی بود که خطاب به رئیسی گفت گمان نکنید جمعیت حاضر واقعاً نمایندگان هنر این کشور هستند. او ادامه داد واقعیت این است که شما باید حرف‌های کسانی را بشنوید که ۸ سال منتظر آمدن‌تان نبودند و من از شما خواهشمندم فکر نکنید حرف همه هنرمندان همان چیزهایی است که در اینجا شنیدید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم افطار رییس‌جمهور با اهالی هنر از جمله هنرمندان حوزه موسیقی، سینما، تئاتر و تجسمی عصر پنجشنبه ۲۵ فروردین برگزار شد. محمد اروجانی، امیر دژاکام، مسعود ده‌نمکی، سیدضیاء هاشمی، منوچهر شاهسواری، مرتضی شعبانی، محمدرضا شفیعی، عنایت بخشی، لوریس چکناواریان، مهوش صبرکن، حمیدرضا نوربخش و سیدجواد هاشمی از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

در همین زمینه، حواشی دیدار هنرمندان با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مستندی به نام «عصر هنر»، روز یکشنبه ۲۸ فروردین از شبکه سه سیما پخش شد. در ادامه، بخش‌هایی از صحبت هنرمندان با رییس‌جمهور را می‌خوانید.

از طرف مرکز فرهنگی- هنری پناهندگان حضور پیدا کردم

در این دیدار، محمد اروجانی هنرمند افغانستانی که حدود ۳۸ سال است در ایران سکونت و در رشته خط نستعلیق فعالیت دارد، گفت: «از طرف مرکز فرهنگی- هنری پناهندگان در مراسم دیدار با رئیس‌جمهور ایران حضور پیدا کردم. اینکه یک مسئول عالی‌رتبه این‌قدر صمیمانه با افراد حاضر احوالپرسی کند، به صحبت‌های آن‌ها گوش دهد و بخشی از مسائلشان را هم به همراهان خود بسپارد تا در دست پیگیری قرار بگیرد، بسیار حس خوبی است.»

تئاتر زبان زنده و ملموس تجربه است

امیر دژاکام، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما در این مراسم چنین گفت: «می‌گویند اگر انسان بعد از مرگش در این دنیا زنده می‌شد، می‌توانست با استفاده از تجربیات زندگی گذشته‌اش، زندگی بهتری داشته باشد اما چون چنین چیزی ممکن نیست، از تجربیات دیگران استفاده می‌کنیم.»

او افزود: «گاهی اوقات این تجربه‌ها در قالب تاریخ، کتاب، دانشگاه و سخنرانی منتقل می‌شوند، یک وقت هم زبانش تئاتر است. زبانی که زنده و ملموس است و انگار خودتان آن تجربه را انجام داده‌اید. من امروز دلم می‌سوزد که این هنر استراتژیک که به عنوان مادر سینمای بزرگ کشورمان کارهای بزرگی را در سطح کشور و جهان انجام داده، مظلوم و مهجور باقی مانده است.»

دژاکام ادامه داد: «به عشق گفتن این حرف‌ها امروز به اینجا آمدم، ببخشید اگر صریح سخن می‌گویم اما اگر در خانه خود با بزرگ‌تر خود صحبت نکنم، با چه کسی باید حرف بزنم؟»

به اسم جوان‌گرایی، بچه‌گرایی نکنیم

مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما در دیدار با رئیسی گفت: «حوزه فرهنگ حوزه آزمون و خطا نیست که به اسم جوانگرایی، سرنوشت فرهنگی کشور را در اختیار امثال من که هیچ آشنایی با این حوزه ندارند، بگذاریم.»

او با بیان این‌که عرصه فرهنگ و هنر عرصه پخته‌گرایی است نه پخمه‌گرایی، گفت: «به اسم جوان‌گرایی، بچه‌گرایی نکنیم. کسی که تصویب‌کننده یک اثر سینمایی و یا فیلمنامه است باید با این حوزه آشنا باشد. اگر قرار است آدم‌ها تغییر کنند، از پخته‌ترین آن‌ها استفاده کنید تا کسی که موی خود را در راه فیلمسازی، موسیقی و… سفید کرده، پیش مسئولی حرف بزند که پیچ و خم کار را می‌شناسد.»

حضور جوان‌ها در کنار پیشکسوتان عین عدالت است

سید ابراهیم رئیسی، نیز در پاسخ به او گفت: «باید همواره پویایی را در کار ببینیم تا کار رشد کند. اگر یک روز سینما یا مستندسازی ما در یک مرحله بوده، باید ارتقا پیدا کند و ما نیز باید به ارتقا آن بیندیشیم و نباید به هیچ‌وجه به وضع موجود قانع شویم تا بتوانیم به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.»

وی توجه به پیشکسوتان را در مسیر رشد بسیار مهم دانست و گفت: «پیشکسوتان چراغ راهند که همواره باید مورد حمایت و توجه قرار بگیرند اما باید به جوان‌ها هم اهمیت داد زیرا آنها آینده‌سازان کشور هستند و کار به دست آنها انجام خواهد شد. اینکه پیشکسوتان نقش معلم و استاد داشته باشند و جوان‌ها هم به دنبال کسب علم، دانش‌آموختن، ورزیدگی و حرفه‌ای شدن باشند عین عدالت است.»

رئیس دولت سیزدهم همچنین توانمندسازی بخش خصوصی را وظیفه دولت دانست و گفت: «وظیفه دولت در مرحله اول هدایت، دوم نظارت و در وهله سوم حمایت است. باید کار دست بخش خصوصی باشد و دولت هم آنها را هدایت، نظارت و حمایت کند، نه اینکه کار به بخش خصوصی واگذار و سپس رها شود. همچنین باید تسهیلات به این بخش پرداخت شود و حمایت‌های قانونی و مالی از آنها صورت بگیرد. این اتفاق در همه حوزه‌های اقتصادی هم باید انجام گیرد.»

صوت و تصویر فراگیر به وزارت ارشاد بازگردد

از دیگر حاضران در این نشست، سیدضیاء هاشمی، تهیه‌کننده سینما بود که خواسته‌اش را در زمینه رسیدگی به وضعیت شبکه‌های صوت و تصویر فراگیر، این‌گونه مطرح کرد و گفت: «تقاضای ما این است که صوت و تصویر فراگیر را به وزارت ارشاد برگردانید. این وظیفه بزرگ وزارت ارشاد است‌. صوت و تصویر فراگیر، یکی از جاهای مهمی است که می‌تواند کمک‌های شایانی به سینما بکند، چون گذران معیشت ۶ هزار فعال سینمایی وابسته به این عرصه است. ضمن این‌ که نهایتاً تولید صد فیلم در سال میسر نیست.»

کاهش اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطر بزرگی است

منوچهر شاهسواری نیز در این دیدار گفت: «ممکن است فعالیت‌های سمعی و بصری کشور به دلیل تنوع موقعیت‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز و در پی غلظت حاکم بر برخی از رفتارها به انسداد ختم شود که باید از رخ دادن چنین مسئله‌ای جلوگیری کرد زیرا انسداد جز با انفجار هیچ راه‌حلی ندارد.»

این تهیه‌کننده ادامه داد: «ما همه مسئول و متعهد هستیم که اجازه ندهیم این رفتارها منجر به انسداد این مسیر شود. کاهش تولید خطر بزرگی برای کشور است، کاهش اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه وظایف قانونی‌اش به شدت باعث نگرانی است.»

به بیمه و مسکن هنرمندان توجه شود

مرتضی شعبانی، مستندساز نیز در این دیدار حضور داشت و با اشاره به این‌که مستندسازان عاشق کار خود هستند، گفت: «این افراد مستندسازی را شغل نمی‌دانند زیرا عاشق این حرفه‌اند، اما در عین حال مظلوم هم هستند. کسوت و تعداد مستندسازان زیاد است. شاید خیلی از آن‌ها در طول سال کار زیادی نداشته باشند و این باعث شود که زندگیشان به سختی بگذرد. خوب است که توجه ویژه در بحث بیمه و مسکن این عزیزان صورت بگیرد.»

«آقای رییس جمهور فیلم‌ها را ببینید و نظر دهید»

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده تلویزیون و سینما نیز خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «من چند سال پیش یک فیلم درباره مدافعان حرم ساختم که دوست دارم آن را ببینید. امسال هم یک فیلم درباره ماجرای هفتم تیر داشتم که نام آن «ضد» بود و در جشنواره فیلم فجر هم اکران شد، حتماً آن را ببینید و نظرتان را بگویید. اگر نظرات شما درباره فیلم‌ها رسانه‌ای شود امیدی برای جامعه هنری است که مسئول عالی رتبه کشور فیلم فیلمسازان ایرانی را می‌بیند و نظر می‌دهد.»

۶۰۰ هنرمند سقفی بالای سر خود ندارند

در ادامه، عنایت بخشی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: «چند وقتی بود که می‌خواستم خدمت برسم و سلامی عرض کنم. من نماینده کانون هنرمندان پیشکسوت در اینجا هستم. کانون ما حدود ۶۰۰ نفر عضو دارد و بسیاری از آنها هنوز سقفی بالای سر خود ندارند.»

او با بیان اینکه ۶۰ سال است بازی می‌کند، ادامه داد: «از زمانی که تلویزیون یک کانال بیشتر نداشت وارد عرصه بازیگری شدم که تا الان هم ادامه یافته است. من هم همانند دیگر همکارانم هنوز سقفی بالای سرم ندارم.»

در ادامه نیز رئیسی هم وعده داد که نامه کانون پیشکسوتان و همچنین رسیدگی به درخواستشان در اسرع وقت پیگیری خواهد شد.

سیدجواد هاشمی به رئیسی: هنرمندانی هستند که دوست نداشتند شما رئیس‌جمهور شوید/ در افطار رئیس‌جمهور چه گذشت؟

ویترین هر ملت ارکستر و فرهنگ آن است

در بخش دیگری از این دیدار لوریس چکناواریان، آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ایرانی گفت: «موسیقی بودجه خیلی‌خیلی زیادی می‌خواهد تا بتواند سازهای خوب بخرد، نوازنده‌ها را تامین و هنرمندان خوب را دعوت کند زیرا موسیقی یک هنر بین‌المللی است و ما هم باید هم سطح دیگر کشورها باشیم. چرا که ویترین هر ملت ارکستر و فرهنگ آن کشور است.»

درد دل کردیم کمی سبک شدیم

مهوش صبرکن بازیگر پیشکسوت تلویزیون نیز در این مراسم حضور داشت و گفت: «اولین‌بار است که خدمت یک رئیس جمهور رسیدم و سخنان بزرگان و نمایندگان اصناف را می‌شنوم. چه این صحبت‌ها را ترتیب اثر بدهند چه ندهند، همین که یک درد دل صورت گرفته است، کمی آدم را سبک‌تر می‌کند.»

چراغ موسیقی سنتی در حال خاموشی است

حمیدرضا نوربخش مدیر خانه موسیقی هم در این دیدار برای هویت موسیقی هشدار داد و گفت: «بنده به عنوان نماینده قریب به ۱۶ هزار موسیقیدان در کشور صحبت می‌کنم. باید بگویم زنگ خطر هویت موسیقی ما مدت‌هاست که به صدا درآمده است و بهبود این وضعیت نیاز به حمایت جدی دارد.»

او افزود: «بدون تعارف چراغ موسیقی سنتی ما در حال خاموش شدن است. موسیقی اقوام هم وضعیت خوبی ندارد. این مسائل را خدمت آقای اسماعیلی وزیر ارشاد هم مطرح کرده‌ایم، او تلاش‌های ارزشمندی داشته و خواهد داشت، اما گمان می‌کنم حمایت جنابعالی سرعت رسیدن به نتیجه را بیشتر می‌کند.»

حرف همه هنرمندان آن نیست که الان می‌شنوید

در بخشی از این دیدار سید جواد هاشمی بازیگر و کارگردان خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «گمان نکنید جمعیت حاضر واقعاً نماینده‌های هنر این کشور هستند. واقعیت این است شما باید حرف‌های کسانی را بشنوید که ۸ سال منتظر آمدن شما نبودند. من از شما خواهشمندم فکر نکنید حرف همه هنرمندان همان چیزهایی است که در اینجا شنیدید.»

سید ابراهیم رئیسی هم در پاسخ گفت: «ما احساس می‌کنیم که نسبت به ۸۵ میلیون مردم وظیفه داریم و خودمان را متعهد می‌دانیم که نسبت به همه خدمت‌گزار باشیم‌. علی‌القاعده امکان دعوت همه دوستان امکان‌پذیر نبود زیرا مکان، زمان و شنیدن حرف‌های همه دوستان در یک جلسه امکان‌پذیر نیست. اما ما هم دنبال این هستیم که صحبت‌های اقشار مختلف را بشنویم‌.»

انتهای پبام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا