خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک مرجع تقلید: به دست آوردن ظرفیت عملی ساخت بمب هسته‌ای اشکال ندارد

یک مرجع تقلید در پاسخ به سوالی درباره‌ی حکم شرعی به دست آوردن «ظرفیت عملی ساخت بمب هسته‌ای» گفت: به دست آوردن ظرفیت و دانش این کار اشکال ندارد.

آیت‌الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی در پاسخ به استفتا خبرنگار انصاف نیوز مبنی بر اینکه «آیا به دست آوردن دانش و ظرفیت عملی ساخت بمب هسته‌ای و نه ساخت بمب حرام است؟» اعلام کرد:

«بسمه تعالی

به دست آوردن دانش و ظرفیت عملی اشکال ندارد».

این‌ مرجع تقلید به پرسشی درباره‌ی دیدگاه فقهی خود پیرامون حکم شرعی «تولید، استفاده و‌ نگهداری بمب هسته‌ای» پاسخی نداد.


آیت‌الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی در سال ۱۳۳۰ به دنیا آمد؛ وی نوه‌ی آیت‌الله ‌العظمی بروجردی، مدیر حوزه علمیه قم و مرجعیت عامهٔ شیعیان است.

آیت‌الله علوی بروجردی از استادانی نظیر حضرات آیات وحید خراسانی، میرزاجواد تبریزی، گلپایگانی، محمد روحانی، جعفر سبحانی، سیدمحمدرضا صدر، جوادی آملی، مرتضی مطهری و… درس آموخته است.

این مرجع تقلید در سال ۱۳۷۰ تدریس خارج اصول و در سال ۱۳۷۵ تدریس خارج فقه خود را آغاز کرده است.

در ادامه مروری خواهیم داشت به برخی از دیدگاه‌های آیت‌الله علوی بروجردی:

  • حفظ استقلال مرجعیت و حوزه امری ضروری است و در طول تاریخ تشیع نیز حوزه و مرجعیت مستقل بوده‌اند.
  • همان سابقه تمدنی که ایران دارد و همان فرهنگ غنی‌ که در گذشته داشته است باعث پیوند ایران و تشیع می‌شود. یعنی ایران در گذشته هم مهد ظهور پیامبرانی مثل زرتشت بوده است. قبل از اسلام هم در ایران حکومت‌هایی بودند که در دنیا ابرقدرت بودند و قسمتی‌های عظیمی از دنیا را در اختیار داشتند. این سابقه به نحوی با شیعه‌شدن ایران پیوند دارد. در گذشته، مثلاً در جنگ‌هایی که بین ایران و روم واقع شده است، نشان لشکر ایران را در مصر می‌بینید. حتی کانال سوئز و این آبراه که الان باز شده است، ریشه اصلی‌اش به زمان داریوش برمی‌گردد. یعنی داریوش برای حمل‌ونقل سپاه و مهمات خودش دستور داد این آبراه را حفر کنند. منشور کورش [هم] یک بیانیه است که در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و حقوق بشر را در دنیا مطرح می‌کند؛ یعنی حقوق اقلیت‌ها و حقوق مذاهب غیرحاکم در کشور را بیان می­‌کند. اینکه تمدنی در آن روزگار به حقوق اقلیت‌ها توجه داشته است، نشان می‌دهد در گذشته ایران دیدگاه وسیعی وجود داشته است.
  • یکی از مواردی که به من عیب‌ و خرده می‌گیرند و از من انتقاد می‌کنند بر سر قضیه منشور کوروش است. چرا که بنده از منشور کوروش تجلیل می‌کنم. آقایان می‌گویند که نه، اسلام آمده و قبل از خودش را از بین برده است. این معنا را من قبول ندارم. این تفکر سقیفه‌ای است، تفکری که بعد از پیغمبر (ص) در سقیفه بنی‌ساعده درست کردند. در آنجا گفتند «حسبنا کتاب‌الله» و غیر قرآن را دور بریزید. لذا وقتی به ایران حمله شد کتابسوزی انجام شد. این را ما نباید انکار کنیم. چه کسی این کار را انجام داد؟ تفکری که می‌گوید ما غیر از قرآن را نمی‌خواهیم.
  • ما قدری از مردم فاصله گرفتیم و دیگر برای مردم پدری نمی کنیم. مردم به قول معروف در حوادث و ناراحتی ها همیشه به ما پناه می آوردند و ما پناه مردم بودیم، اما امروز این مساله کمرنگ شده به این دلیل که فرد روحانی متصدی اجرا شده، به این دلیل که ما آنطور که باید و شاید مسئولیت های خودمان را جدی نگرفتیم، به این دلیل که از جامعه خود شناخت لازم نداشتیم.
  • حرمت مرجعیت را باید شخصیت مراجع و روحانیت حفظ کنند و بی جهت در مسایل از آبروی روحانیت مایه نگذارند، اگر این حرمت حفظ شد، هر کجا شیعه هست، نفوذ فتوا هم خواهد بود. و بدانیم که اگر به طور روزمره مرجع تقلید در همه کارها دخالت کرد و وارد شد، اثر فتوا از بین می رود، اما در مواقع حساسی که هویت شیعه، هویت مملکت و ناموس شیعه به خطر می افتد، وظیفه ورود دارد.
  • آیت الله سیستانی در مسایل سیاسی و حکومتی به گونه ای عمل کردند که آبروی مرجعیت سرمایه کسی نباشد و این برداشت صورت نگیرد که این شخص را مرجعیت سرکار آورده و  اگر خوب عمل نکرد، مرجعیت کاستی پیدا کند؛ این هنر آیت الله سیستانی است. یعنی تا به امروز نه تنها ایشان عراق را با این تدبیر گرداندند بلکه به گونه ای حرکت کردند که  گَردی به دامن مرجعیت و روحانیت ننشسته است و این نقش بسیار ارزنده و ارزشمندی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. احسنت به انصاف نیوز
    به نظرم ما داریم تفاص داشتن بمب اتم را می دهیم بی انکه بمب اتم داشته باشیم پس حالا که کسی حرف ما را قبول نمی کند چرا نباید بمب اتم داشته باشیم ؟!
    ما هر چقدر.قسم و ایه بخوربم و بگوییم بمب اتم نمی خواهیم غربی ها قبول نمی کنند پس بگذار بمب اتم بسازیم مرگ یک دفعه ، شیون هم یکدفعه
    به نظر می رسد مسئولان کشور دل و جرات ساختن بمب اتم را ندارند ولی باید در ازای این فشار اقتصادی ناشی از تحریم چیزی هم به دست اوریم و ان چیز وجهه و منزلت کشورمان را در دنیا بالا می برد

    3
    4
    1. این حرف ها دیگه فایده ای نداره از برجام دیگه گذشته
      سلاح های اتمی کاملا ساختش درسته
      الان تمام تسلیحات قدیمی و 50 سال پیش ایران رو باهم جمع بزنی به اندازه یک بمب اتم پاکستان هم نیست

      10
      3
      1. بسم الله الرحمن الرحیم
        سلام
        امیدوارم که سلاح هسته ای ساخته باشیم چون :
        اگر آمریکا یا خود پاکستان یا هند و….. بخواهند همین فردا به ایران حمله اتمی داشته باشند آیا ایران مثل روسیه و چین و کره شمالی و….. بازدارندگی و توان دفاعی داره که مانع حمله آمریکا و باعث ترسیدن غربی ها باشه؟
        ایران که کشور پر از منابع هستش و بارها بهش حمله شده پس باید قوی بود وگرنه سرنوشتی مشابه مثل اوکراین خواهیم داشت.
        وقتی قرآن کریم گفته ای مؤمنان برای دفاع از خودتان و پاسخ به دشمنان به بهترین و قوی ترین سلاح مجهز باشید و آمریکا از تنها سلاحی که وحشت داره بمب هسته ای هستش پس باید به فکر توسعه این سلاح ها بود
        یک موشک هسته ای = توان 2 میلیون نظامی

        اللهم عجل لولیک الفرج

  2. سلام‌به‌سوال‌اصلی‌یعنی‌تولید‌وانبار‌
    کردن‌بمب‌اتمی‌پاسخ‌ندادند‌‌برخی‌
    باستان‌شناسان‌‌و‌وکسانی‌که‌زبان‌
    باستانی‌میدانند‌دراینکه‌این‌منشور
    درست‌معنی‌شده‌ومتعلق‌به‌کورش‌
    باشد‌تردید‌دارند‌وبرخی‌رد‌میکنند
    ‌‌درفضای‌مجازی‌میتوان‌برخی‌را‌یافت

    4
    8
  3. مستقل از درست یا غلط بودن بحث، پرسش اصلی این است که آقای بروجردی، که البته بسیار خوش سیما هستند، دقیقا از چه کسی اجازه ی اجتهاد دارند. مرجعیت که با شجره نامه ثابت نمی شود. ای کاش سایت محترم انصاف که ایشان را “مرجع” خوانده، در این مورد ابهام زدایی کند، چون واقعا در آن ابهام جدی وجود دارد.

    5
    6
    1. حالا تو هم دنبال بهانه بنی اسرائیلی هستی؟ یهودی؟ که خب حرف بی ربط و مزخرف و بهانه در ذات شما یهودی هاست
      وحشت داری جمهوری اسلامی ایران به سلاح های اتمی رسیده باشه؟
      نترس خودم میام تل آویو و گردنت رو خواهم شکست

      آفرین این فتوا کاملا درسته
      درود بر این مرجع دانا

      10
      4
  4. ایشان نوه آدم خوبی بوده ولی نه از سیاست سر درمیاورد نه کسی هست که بتواند ورود کند تا دیروز برجامیان به به بودند الان برعکس شده یکمی آهسته حداقل با مردم هم کلام نیستید با مردم همگام شوید

    2
    4
  5. سلام.
    عجیب است که دوستان، دو جاده انحرافی برای این خبر درست کردند: عده ای حرف از «داشتن بمب اتم» زدند، در حالی که صحبت از «ظرفیت علمی بمب هسته ای» هستش. عده ای دیگه هم رفتن سراغ مسائل حاشیه ای و شخصی و … .
    در خصوص اصل خبر، ممکن است بعضی فکر کنن که «خب، این چه فرقی با داشتن بمب اتم» داره، نظر شخصی حقیر اینه که این دوتا با هم خیلی تفاوت داره. ظرفیت علمی، بر میگیرده به قدرت و پیشرفت علمی، و ممکنه یه کشوری قدرت علمی بسیاری از چیزها رو داشته باشه، اما نسازه. ظرفیت علمی ساخت بمب اتم، به معنای داشتن بمب اتم نیستش و مجوّزی فقهی هم برای داشتن بمب اتم نیست. یعنی ممکنه یه مرجع قائل به صحت ظرفیت علمی باشه اما داشتن و یا استفاده از بمب اتم رو جایز ندونه. ظرفیت علمی ساخت بمب هسته ای، بخشی از پیشرفت و قدرت علمی یک کشور هستش. انسانها در تلاشش علمیشون ممکنه به خیلی قدرتهای برسند اما استفاده از اونها یه امر دیگه ای هستش. عین همین مسئله هستش ظرفیت علمی ساخت بمب شیمیایی، بمبهای کشتار جمعی مثل خوشه ای، و غیره. ظرفیت علمی اینها اشکال نداره. اما داشتن و استفاده کردن از اونها دو حرف مجزّا هستش.

  6. اینکه ما دنبال بمب هسته ای نیستیم و ساخت سلاح هسته ای را حرام اعلام کردیم یک دروغ مضحک که نه داخل کشور و نه خارج کشور هیچ کس این حرف باور نمیکنه .آخه کدوم عقل سالم و حتی نیمه سالمی به خاطر مصارف صلح آمیز هسته ای این همه تحریم و فشار به جون میخره ؟!! ما هدفمون از انرژی هسته ای چی بود تولید ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ مگاوات برق؟!! خوب این مقدار برق یا حتی خیلی بیشتر از این میشه از راه های خیلی ساده تر و کم هزینه تر و کم حاشیه تر به دست آورد !! و با در نظر گرفتن بعد ایدئولوژیک و عقیدتی که ما داریم هیچکس هرگز باور نمیکنه که هدف ما صلح آمیز ،خودمون باور نمی‌کنیم چه برسه به دشمنی که شب و روز علیهش شعار میدیم و خواستار نابودیشون هستیم !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا