خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مراحل راه اندازی کسب‌ و کار در ایران

رپورتاژ‌ آگهی

راه اندازی کسب و کار، گام مهمی در رسیدن افراد به استقلال مالی است. بسیاری از افراد سعی می‌کنند بجای کار برای افراد دیگر، کسب ‌وکار خود را راه اندازی کنند. برای ایجاد کسب و کار، شما باید مهارت لازم در ارتباط با فعالیتی که می­خواهید شروع کنید، داشته باشید.

در بعضی مواقع یک ایده در ذهن افراد شکل می‌گیرد، اما به دلیل نداشتن مهارت کافی آن ایده به نتیجه نمی رسد. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران، دو مثال در این خصوص را بررسی کنیم. مراحل راه اندازی کسب‌ و کار در ایرانرا می توان در طی کردن گام های زیر خلاصه کرد.

1.   خلق ایده

قبل از هر چیز  لازم است ابتدا یک ایده مناسب که در بازار جای رقابت دارد، پیدا کنید. ممکن است یک فرد رویای ایجاد کسب ‌و کار و استقلال مالی را در سر بپروراند، اما ایده مناسب برای ورود و ماندگاری در بازار را نداشته باشد. بنابراین قبل ‌از هر چیز، فرد باید یک ایده قابل رقابت در ذهن خود داشته باشد.

2.   بررسی بازار

یکی از مراحل راه اندازی کسب‌ و کار در ایران،بررسی بازار است. تحلیل و بررسی بازار، به معنای بررسی میزان تقاضا برای ایده‌ای که قرار است تبدیل به محصول یا خدمت شود. از طرف دیگر در این مرحله باید میزان مخاطبان و بررسی سلایق مشتریان صورت گیرد. تحلیل بازار، از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و گردآوری اطلاعات و داده‌ها می­تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.

اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم، باید بگوییم بسیاری از افراد با بررسی بازار در زمان شیوع ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که تولید ماسک، یکی از پرسودترین کسب و کارها در دوره کرونا است و با راه اندازی یک کسب و کار بر این پایه، به سود بالایی هم رسیدند.

3.   ایجاد طرح اولیه

بعد از شکل‌گیری ایده و بررسی رقبا، حالا باید نقشه راه برای توسعه محصول و خدمتی که ارائه می‌شود، طراحی شود تا بتوان این طرح را توسعه داد و وارد بازار کرد. در کنار ارائه نقشه، شما می‌توانید حمایت‌های مالی و تسهیلاتی را جهت پوشش هزینه­ها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مؤسسات مالی و بانک­ها دریافت کنید.

4.   ارزیابی سرمایه اولیه

برای شروع و ادامه هر نوع کسب و کاری، هزینه‌های متفاوتی وجود دارد. در این مرحله باید سرمایه اولیه برای ارائه نمونه محصول و ارتقاء آن در بازار بررسی و برآورد شود. بسیاری از افراد زمانی ‌که کسب ‌و کاری را شروع می‌کنند، در طی مسیر به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانند آن را در بازار به‌ صورت مداوم ارائه دهند. پس باید منابعی که برای حمایت مالی از آن‌ها بهره می‌گیرید، به طور دقیق برآورد شوند.

1.   بررسی ساختار قانونی کسب و کار

هر کسب و کار، ساختار قانونی مشخصی دارد. انواع مختلف ساختار شامل موارد زیر است:

  • شراکتی
  • ·        مالکیت انحصاری
  • ·        مسئولیت محدود
  • مسئولیت نامحدود
  • سهام

 هرکدام از این ساختارها، جایگاه ویژه­ای در مراحل راه اندازی کسب‌ و کار در ایران دارند. مثلاً ثبت شرکت سهامی، با ثبت کسب و کار شراکتی تفاوت دارد.

2.   انتخاب نام تجاری یا برند

بعد از طی مراحل قبل، حالا وقت ایجاد یک برند یا نام تجاری است. مهمترین نکته در ثبت نام تجاری این است که نباید مشابه آن در بازار وجود داشته باشد. اگر بتوان از نامی استفاده کرد که به نام برندهای دیگر نزدیک نباشد، ماندگاری بیشتری خواهد داشت. نام تجاری باید چنان باشد که در ذهن مخاطبان جا بیفتد و برای مشتریان دارای اعتبار و محبوبیت باشد. همچنین در این مرحله لازم است برند خود را به ‌صورت رسمی ثبت کنید.

3.   دریافت مجوزها

یکی از مهمترین مراحل راه اندازی کسب‌ و کار در ایران، دریافت مجوزهای قانونی است. هر استارتاپ یا کسب و کاری برای ورود به بازار، نیازمند ثبت ثبت قانونی است و باید مجوزهای مربوطه را دریافت کند. شاید این گام، یکی از پروسه­های زمان بر در مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران باشد. با این حال به تازگی امکان دریافت الکترونیکی مجوز کسب و کار در درگاه ملی مجوزهای کشور فراهم شده که این فرآیند را ساده تر کرده است.

4.   تشکیل تیم

برای پیشرفت در بازار و جلو زدن از رقبا ایجاد یک تیم قوی ضروری است. یک تیم موفق می­تواند با همدلی و همراهی اعضا، شانس ماندگاری خود را در بازار بالا ببرد. برای موفقیت تیمی، باید تقسیم وظایف و تعیین نقش‌ها صورت گیرد. گفتنی است داشتن یک تیم همراه و همدل به اندازه‌ی نام تجاری مهم است.

1.   بازاریابی قوی

هر چقدر هم که شما محصول یا خدمات فوق العاده ای داشته باشید، اگز کسی از آنها خبر نداشته باشد، عملا به موفقیت نخواهید رسید. در نتیجه برای رسیدن به موفقیت باید از انواع روش های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، همچون راه اندازی یک وب سایت یا حضور در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. در ادامه به منظور آشنایی کامل شما با فرآیند راه اندازی کسب و کار در ایران، دو کسب و مختلف را بررسی خواهیم کرد.

راه اندازی واحد روغن گیری؛ کسب و کاری پربازده

یکی دیگر از کسب ‌وکارهای پردرآمد و قابل رقابت، راه اندازی واحد روغن گیری است که در آن فرد تنها با تهیه یک یا چند دستگاه روغن گیری با کیفیت که می توانید در اینجا ویژگی های آن را مشاهده کنید؛ می‌تواند کسب و کار خود را آغاز کرده و آن را توسعه دهد.

برایراه اندازی واحد روغن گیری دو راه وجود دارد:

  • تولید در حضور مشتری توسط یک یا چند دستگاه روغن گیری و در مغازه ای سطح شهر و یا هایپر مارکت ها
  • راه اندازی کارگاه یا کارخانه روغن گیری که به دستگاه­های روغن گیری بیشتری نیاز دارد.

دستگاه روغن گیری می‌تواند کاربرد بسیاری داشته باشد و انواع روغن­ها مثل روغن کنجد، روغن زیتون، روغن سیاه‌دانه و … قابل تهیه است. دستگاه روغن گیری انواع مختلفی دارد که با قیمت­های متنوع بسته به نیاز خریدار در بازار ارائه می­شود.

نحوه راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف

امروزه ظروف یکبار مصرف به جزء جدایی ناپذیر زندگی ما انسان ها تبدیل شده است و همگی از این ظروف پلاستیکی در مهمانی ها، دورهمی ها، سفرها و … استفاده میکنیم تا از زحمت شست و شوی ظرف ها در امان باشیم. البته ظروف یکبار مصرف تنها شامل ظروف پلاستیکی نمیشود و ظروف یکبار مصرف گیاهی و ظروف یکبار مصرف آلومینیومی، دیگر انواع ظروف یکبار مصرف به شمار می روند.

همین عوامل نشان دهنده این موضوع هستند که راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف، می تواند یکی از کسب و کارهای سودده باشد که بازار مناسبی دارد.

برای راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف مراحل قانونی وجود دارد. از جمله:

  • دریافت جواز تأسیس از اداره صنایع و معادن
  • ·        دریافت تسهیلات بانکی
  • تحقیق در مورد انتخاب دستگاه‌ها
  • برآورد میزان سرمایه‌گذاری
  • ·        انتخاب سازنده دستگاه
  • تهیه سالن برای تولید و …

یکی از نکات مهم راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف، توجه به فضای مورد نیاز برای تجهیزات و ماشین آلات و متریال مصرفی در تولید ظروف یکبار مصرف و در نظر گرفتن محلی برای انبار کردن محصولات تولید شده است. تجهیزات و دستگاه­های مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید ظروف یکبار مصرف، دارای سایز و قیمت­های متنوعی هستند که در ابتدای کار با توجه به میزان سرمایه، باید برآورد هزینه­ها بدرستی صورت گیرد و تعداد و نوع دستگاه های مورد نیاز تعیین شود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا