خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاتمی: اصلاح طلب واقعی با انتخابات، با حاکمیت و با مردم قهر نخواهد کرد / قدرت حاکم با اصلاح و اصلاح طلبی قهر کرده است

رئیس دولت اصلاحات در دیدار اعضای حزب مجمع ایثارگران تاکید کرد: اصلاح طلب واقعی با کسی قهر نیست و قهر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در دیدار اعضای حزب مجمع ایثارگران در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

از دیدار با اعضاء محترم و منتخب شورای مرکزی و شورای سیاسی مجمع ایثارگران بسیار خوشوقتم و امیدوارم نشست سراسری شما دارای آثار و برکات فراوان برای جامعه باشد.

من برای هر تشکّل و نهاد مدنی، با همه وجودم، احترام زیادی قائل هستم، اما شما دارای این امتیاز هستید که دارای عنوان ایثارگری می باشید و ایثار و ایثارگری از متعالی ترین ارزش های اخلاقی است.

در موضوع اخلاق بحث های گسترده ای وجود دارد. از جمله مباحث دوران جدید در اخلاق، تقسیم اخلاق به اخلاق خودگرا و دیگرگراست. یعنی آنچه مورد نظر و مبنای عمل (اخلاقی) است خود است؛ دیگرگرائی هم مطرح است و نظر برتر (و موجه‌تر) اینکه اخلاق وقتی تحقق می یابد که انسان دیگرگرا باشد یا خودگروی او در حوزه وسیعتر دیگرگروی قرار گیرد. انسان خودگرا و خودمحور فقط خیرخود را می خواهد و دیگرگرا خیر دیگران را نیز مدّ نظر دارد.

ایثارگری اما یک مرحله متعالی و بالاتری است؛ و آن اینکه نه تنها باید دیگرخواه بود، بلکه برای اینکه دیگری بهتر زندگی کند بتوان از منافع خود و حتی اگر اقتضاء کند از جان خود هم گذشت. گذشت از خود، راحت، و حتی زندگی خود برای دیگران و برای یک هدف بالاتر. البته به نظر من گرچه ممکن است احیاناً صاحب گرایش های دنیوی هم ایثارگری کند ولی ایثارگری واقعی بعنوان یک اصل محکم و پایدار بر پایه ایمان به خدا (که خیر اعلی) است میسّر است.

در عرصه کنونی نیز اصلاح طلبی این افتخار را دارد که بخش مهمی از ایثارگران خود را اصلاح طلب و اصلاح خواه می دانند و این یک ارزش است. مشخص است که اصلاح طلبی خواستار اصلاح خود در درجه اول و اصلاح جامعه در درجه بعد است و از جمله اگر انحراف و ناراستی در سطوح بالا و در کل نظام هم بود می خواهد اصلاح شود.

اصلاح طلب واقعی با کسی قهر نیست و قهر نخواهد کرد. گرچه ممکن است موضع داشته باشد و انتقاد کند و باید بکند ولی با انتخابات، با حاکمیت و بخصوص با مردم قهر نخواهد کرد. برعکس، دلش می خواهد درکنار مردم و با مردم و به نفع مردم عمل کند. اگر هم قهری هست نه از سوی اصلاح طلبان که از سوی قدرت حاکم است که با اصلاح و اصلاح طلبی قهر کرده است.

و در مسئله انتخابات هم باید از انتخابات دفاع کرد. چرا که انتخابات راه رسیدن به یک نظام مردمی مردم سالاری است که می تواند خیر مردم را تامین کند و مردم در آن احساس رضایت کنند؛ هم دنیای مردم را بهتر کند و هم آنها که اهل آخرت هستند احساس کنند که در این دنیا می توانند مسیر آخرت خود را، بدون آنکه مزاحم کسی شوند و بدون اینکه کسی مزاحم آنها شود طی کنند. پس از نظر ما انتخابات بسیار مهم است و اگر انتقادی هم هست، به این می باشد که انتخابات در جای خود نیست و باید بجای اصلی خود برگردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا