خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عارف: تیم فعلی برای احیای برجام جشن هم می‌گیرد!

گزارش نشست دکتر عارف با فعالان رسانه‌ای؛ از موضوع سیسمونی تا روایتی از گفت وگو با حداد عادل

دکتر محمدرضا عارف در نشستی با فعالان رسانه‌ای ضمن تبیین موضوع مطالبه گری و پاسخگویی در نظامات سیاسی به پرسشهای متعدد خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش امیدنامه،در این نشست که در دفتر بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، رئیس این بنیاد با تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) و گرامی داشت شب‌های قدر، در خصوص وضعیت جامعه و لزوم پاسخگویی مسوولین، اظهار کرد: اگر راهبرد مطالبه‌گری و پاسخگویی جدی داشتیم که با انگیزه منافع ملی جایگاه واقعی خود را در نظام‌ پیدا کرده بود، مطمئنا وضع ما بهتر از شرایط فعلی بود. بعد از ۴ دهه که از انقلاب می‌گذرد، بحث پاسخگویی هنوز برای بسیاری از مقامات جا نیفتاده است و عده‌ای از مقامات کشور برای خود قداست الهی و کاذبی قایل هستند و کسی نمی‌تواند در مورد عملکردشان از آنها سوال بپرسد.

وی تصریح کرد: مسئولیت نباید محدود به طبقات خاص در حکومت شود و عده‌ای از پاسخ‌گویی مبرا باشند. گاها دیده شده که همه کاسه کوزه ها سر مسئول رده هشتم شکسته شده، چرا که برخی خود را مبرا می‌دانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر پاسخگویی مسئولین ادامه داد: باید این نکته جا بیافتد که، هر اندازه جایگاه فردی بالاتر برود باید پاسخ‌گویی او بیشتر شود. در حال حاضر در کشور مشکل پاسخگوی داریم به عنوان مثال نماینده‌ای در روستایی وعده‌ای می‌دهد که نمایندگان مناطق بزرگ‌تر نمی‌دهند. یک بار به نماینده‌ای گفتم که می‌دانید این پرسش شما چقدر وقت یک وزیر را می‌گیرد، سوالاتی که بعضاً انتهای آن به هوای نفس می‌رسد. بخشی از مطالبات مردم در چهار دهه گذشته وعده‌هایی است که داده می‌شود اما عملی نمی‌شود و این مطالبات در گذر زمان تبدیل به حق می‌شوند. حقوق بگیران نمونه‌ای از این قضیه هستند. لذا باید فرهنگ پاسخگویی را جا بیندازیم. البته مطالبه گری خود فرهنگ خاصی را می‌طلبد.

وی افزود : فرهنگ پاسخگویی باید به عنوان فرهنگ ارزشی در مملکت نهادینه شود و مسوولین به طور شفاف به مردم اعلام کنند که دلیل عدم اجرای مطالبات آنها چه بوده است و در این میان رسانه‌ها نقش پررنگی دارند.

عارف بیان کرد: مردم سرخورده شده‌اند و احساس می‌کنند به مشکلات آنها توجهی نمی‌شود؛ لذا نظام ما باید به سمت نظام حزبی برود اما نه حکومت آمادگی آن را دارد و نه سیاسیون.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص عدم حضورش در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حدود ۲۳ سال عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و این طبیعی است که بعد از این مدت حضور نداشته باشم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه فضای امروز کشور پیام یک‌ مشارکت مردمی نیست و مردم سرافکنده شدند و بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب کنار گذاشته شدند در پاسخ به سوالی درخصوص کناره گیری اش از شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ،گفت:این شورا نماد اجماع و ائتلاف بود و اگر بنا باشد مسوولین آن برای مدت‌ها بر سر کار بمانند، کارآمدی خود را از دست می‌دهد؛ لذا اعتقاد من به گردش نخبگانی است. منطقی ترین کار این بود که در فضای مسمومی که ایجاد شده بود با ارسال نامه ای به مسئول ائتلافی که مجوز شورای عالی را از وزارت کشور اخذ کرد از ائتلاف اصلاح‌طلبان کنار بکشم لذا به این نتیجه رسیدیم که در نهادی مانند بنیاد امید به سمت اهداف خود حرکت کنم.

عارف درباره احتمال تشکیل دولت سایه از سوی اصلاح‌طلبان بیان کرد: کوچکترین نظر مخالف در کشور ما تحمل نمی‌شود. معمول است که مهمترین مسالۀ هر دولت جدیدی، نفی دولت قبلی است و این روند زنجیروار ادامه می‌یابد.در ابتدای انقلاب گذشته را نفی می‌کردیم و این روند ادامه پیدا کرد. کدام دولتمرد با دولتمردان قبلی تعامل داشته است؟ به نظرم آمادگی برای تشکیل دولت در سایه وجود ندارد.

وی ادامه داد : یکی از بزرگان در اوایل روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد از من پرسید که آیا احمدی‌نژاد با شما تعامل دارد؟ چرا که در آن زمان و در ماه های ابتدایی دولت وقت چند جلسه ای در دولت بودم و به احمدی نژاد گفتم هر چه دارم متعلق به نظام است و در خارج از دولت هر کمکی بخواهید این آمادگی وجود دارد که تجربیات خود را منتقل کنم در دولتهای بعدی هم بارها اعلام کردیم که حاضر هستیم در قالب بنیاد امید ایرانیان چالش‌ها و مشکلات را بررسی کنیم و به دولتها کمک کنیم اما هیچکس توجهی نکرد.

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم همچنین درباره جلسات گفت‌وگوهای ملی گفت: این جلسات همچنان با حضور جناح‌های سیاسی ادامه دارد. ما معتقدیم اشتراکات زیادی بین دو جناح کشور وجود دارد، اما برخی دعواها بیهوده راه افتاده است. این جلسات ادامه می‌یابد و از دولت سیزدهم هم یک عضو در این جلسات حضور دارد. البته حضور او به دلیل مسئولیت در دولت سیزدهم نیست و قبل از تشکیل دولت سیزدهم هم این فرد در جلسات ما حضور داشت.

عارف با ذکر خاطره ای از گفت وگویش با دکتر حداد عادل ،یادآور شد : من به آقای حداد عادل هم گفتم که قطار شما به هر ایستگاهی که می رسد، یک عده را به بیرون هول می دهید اما ما در هر ایستگاه اول دست او را می گیریم و بعد او را گزینش می کنیم و در واقع ما برای یک فرد ارزش قائل می شویم.

عارف در پاسخ به این سوال که «آیا برای انتخابات مجلس دوازدهم برنامه ای دارید؟» عنوان کرد: طرح این مسئله که آیا اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می کنند یا خیر، یک سوال انحرافی است، ما یک جریان سیاسی در داخل نظام هستیم و حتما باید در انتخابات شرکت کنیم هر چند از نهادهای نظارتی گله های جدی داریم اما انقدر ظرفیت این جریان و مردم بالاست که اگر قشر نخبه کشور با اصلاح طلبان نیایند جذب اصولگراها هم نمی شوند.

وی در همین زمینه ادامه داد : اصلاح‌طلبان ظرفیت زیادی دارند و نظام باید قدر آن را بداند. من معتقدم آرایی را که اصولگرایان نمی‌توانند جذب کنند، اصلاح‌طلبان می‌توانند جذب کنند. ما باید به طور جدی در انتخابات شرکت کنیم؛ البته به رد صلاحیت‌ها هم عادت کرده‌ایم و نسبت به آن نگرانیم.

عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «وضعیت فعلی جریان اصلاحات در سپهر سیاسی کشور را با توجه به شکست در انتخابات 1400 چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: وضعیت فعلی نگران کننده است، اگر همان روند انتخابات گذشته پیش برود که رد صلاحیت ها ادامه پیدا کند، نگرانی خیلی بیشتر از این می شود.اقدام نهادهای نظارتی در رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان عملی ضد امنیت ملی است.

وی خاطر نشان کرد: نهادهای دست اندکار امور سیاسی به خصوص نهادهای نظارتی هم باید به مسئولیت سنگین خود با توجه باتوجه به سهمی که در این فضای فعلی و از دست دادن سرمایه اجتماعی داشتند، توجه کنند.دستگاه های نظارتی نمی توانند بگویند ما وظیفه خودمان را انجام دادیم و کاری به مشارکت مردم نداریم این ها زنجیره های واحد برای یک هدف خاص هستند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: عملکرد این مجلس اظهر من الشمس است. چند درصد سوالات و تذکرات به خاطر رضایت خدا و منافع مردم است؟ چرا وزرایی را که خودشان آورده‌اند، آزار می‌دهند؟ مجلس باید به اولویت‌ها بپردازد، در حالی که «شعاری» شده است.

عارف درباره احتمال بازسازی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان نیز گفت: ما هزینه دولت روحانی را پرداختیم. دلیل آن هم این بود که سال 92 کاندیدای اصلاح‌طلب را کنار گذاشتیم و روحانی را انتخاب کردیم. در انتخابات مجلس دهم لاریجانی را در قم سرلیست کردیم و افراد نزدیک به دولت را در لیست گذاشتیم که همان‌ها موقعی که لازمشان داشتیم پا پس کشیدند. با این حال من معتقدم می‌توانیم سرمایه اجتماعی خود را بازگردانیم. در سال‌های 90 تا 92 وضع از الان هم بدتر بود.البته وضعیت مشارکت مردم نگران کننده است و امیدوارم با تلاشی که همه انجام می‌دهند سرمایه اجتماعی بازگردد.

وی همچنین درباره طرح موسوم به صیانت نیز گفت: طرح صیانت در مجلس دهم مطرح شد و در آن زمان بنده نظر کارشناسی خود را دادم و گفتم به صلاح نیست و پرونده آن را ببندید و جلوی طرح آن را گرفتیم و پرونده اش بسته شد اما در مجلس یازدهم مجدداً مطرح شد.

عارف در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارت رئیس جمهور درباره مسببین وضع موجود، اظهار کرد: وضع موجود نتیجه عملکرد همه دولت‌ها و حکومتی‌ها در 40 سال گذشته است. هیچ‌کس نباید نسبت به این مساله شانه خالی کند، بلکه باید از گذشته درس گرفت و وضع موجود را اصلاح کرد. در این مسیر باید از افرادی استفاده شود که توانایی اصلاح شرایط موجود را دارند. اگر من بودم، هیچ‌وقت نمی‌گفتم بانیان وضع موجود نباید سر کار باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات برجام نیز گفت: تیم فعلی شاید تمایل به استفاده از عنوان برجام نداشته باشد ولی به دنبال احیای برجام است و این تیم وقتی احیای برجام نهایی شد برای آن جشن هم می گیرند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در واکنش به سوالی که آیا نوه دارد و سیسمونی نوه اش را از کجا تهیه می کند با لبخند گفت: نوه دارم و سیسمونی را از یزد تهیه می کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا