خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از قالیباف تا حداد عادل؛ از جلیلی تا قالیباف؛ از سیسمونی تا صیانت

خبرآنلاین نوشت: یکی از مهمترین تحلیل های حامیان قالیباف این است که رقبای او که عمدتا وابسته به جبهه پایداری هستند، سناریویی برای انتشار ویدئوی خانواده قالیباف در فرودگاه امام خمینی ترتیب داده اند… صبا آذرپیک روزنامه نگار با انتشار تصویر دختر قالیباف در ترکیه، نوشته «به نظرتون کی تعقیب‌شون می‌کرده در ترکیه، که این عکس رو ازشون‌گرفته؟ آقای #قالیباف گویا تاریخ مصرفت برای برخی به اتمام رسیده!»

نوزادی که در راه است برای پدربزرگش دردسر شد. سفر دختر،همسر و داماد رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه با انتقاد شدید افکارعمومی همراه شده است. تقریبا بجز الیاس قالیباف که دفاعیه از این موضوع داشت، منتقدان رئیس مجلس را طیفی از دانشجویان، اصناف، کارگران، اساتید دانشگاه، روحانیون و نخبگان جریان های سیاسی تشکیل می دهند. از منظر منتقدان، سفر به کشور ترکیه، آن هم در ماه مبارک رمضان برای آنچه خرید سیسمونی گفته می شود، خطایی نابخشودنی است. حامیان قالیباف در پاسخ به منتقدان که سفر دختر رئیس مجلس برای خرید سیسمونی را به باد انتقاد گرفته اند، او را حامی اقتصاد مقاومتی، تولیدملی و مستضعفان می دانند و می گویند باید حساب قالیباف را از دختر وفرزند او جدا کرد. همانند جدا کردن حساب نوح از پسرش.

داماد و دختر محمدباقر قالیباف در ترکیه و فرودگاه امام خمینی

ضرورت سفر به ترکیه در ماه رمضان

الیاس قالیباف فرزند رئیس مجلس در پاسخ به منتقدان، نوشته خواهر و مادرش برای خرید سیسمونی به ترکیه نرفته بودند و رئیس مجلس هم از این سفر خبر نداشته است. احسان بداغی از فعالان رسانه در پاسخ نوشته «یعنی با یک زن باردار برای هواخوری آن هم وسط ماه رمضان رفته‌اند ترکیه و آنجا هم خیلی اتفاقی و از روی بی‌کاری رفته‌اند خرید سیسمونی؟» حامد هم نوشته «رییس مجلس انقلابی خبر نداره زنش وسط ماه رمضون برای چی رفته ترکیه، شما توقع داری از مشکلات ما خبر داشته باشه؟» .

پروژه رقبا برای حذف قالیباف

یکی از مهمرین تحلیل های حامیان قالیباف این است که رقبای او که عمدتا وابسته به جبهه پایداری هستند، سناریویی برای انتشار ویدئوی خانواده قالیباف در فرودگاه امام خمینی ترتیب داده اند. دراین میان، نیکزاد که جدی ترین گزینه پایداری ها برای ریاست مجلس، مورد اتهام حامیان قالیباف است. سیدصادق حسینی، روزنامه نگار نوشته «ماجرای سیسمونی_گیت، ناشی از رقابت درون اصولگرایی برای تضعیف قالیباف و احتمالا انتقام از او در موضوع صیانت است. حالا دیگر همه فهمیده‌اند درد اصولگرایان مردم و ساده‌زیستی و این‌ها نیست؛ مساله‌شان قدرت و بهره‌مندی از همه‌ی سفره است.»

محمد رهبری دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران، هم نوشته «توی این ماجرای #سیسمونی بهتره صرفا دعوای قالیباف رو با تیم جلیلی/پایداری نظاره کنیم.»او گفته نمیتوان از نقش مخرب وحیداشتری از نزدیکان سعیدجلیلی و مخالف سرسخت برجام در تخریب قالیباف چشم پوشی کرد. ماجرایی که به گفته او از صحنه گردانی حامیان سعیدجلیلی و جبهه پایداری خبر می دهد. در همین حال، برخی کاربران با انتشار تصاویری که از دختر قالیباف در ترکیه منتشر شده مدعی اند، انتشار تصاویر و خبرهای مربوط به آن، نوعی تسویه حساب داخلی با قالیباف برای حذف سیاسی او بوده است.

از #سیسمونی گیت تا پروژه پایداری / جلیلی برای زدن قالیباف
عکس دختر قالیباف در بازار ترکیه

صبا آذرپیک روزنامه نگار با انتشار تصویر دختر قالیباف در ترکیه، نوشته «به نظرتون کی تعقیب‌شون می‌کرده در ترکیه، که این عکس رو ازشون‌گرفته؟ آقای #قالیباف گویا تاریخ مصرفت برای برخی به اتمام رسیده!»

در تایید این گزاره، علی اکبر غلامی دبیر سیاسی سابق سایت «مشرق» مدعی شده «ماجرای مسافرت خارج از کشور خانواده آقای قالیباف و نحوه عملیات رسانه‌ای‌اش، بر اساس تجربه، نتیجه پروژه رسانه‌ای – امنیتی است و ساده‌نگری است که ایده، عملیات و اجرای طرح را در یک شخص ببینیم…به نظر می‌رسد که تیم امنیتی نسبت به ورود و خروج این خانواده اشراف داشته است …»

سیسمونی گیت زیر سایه طرح صیانت از فضای مجازی

برخی از فعالان سیاسی معتقدند ماجرای سیسمونی گیت، نه فقط حاصل حمله جبهه پایداری و حامیان جلیلی به قالیباف برای حذف او از ریاست مجلس، بلکه قراردادن مردم در موضعی است که بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند. چشم پوشی از خطای خانواده قالیباف درسفر به ترکیه که عصبانیت اقشار انقلابی را به دنبال داشته در حال تقلیل به دعوای سیاسی بین رقبای انتخاب در پیش رو ریاست مجلس شورای اسلامی است. در این ارتباط، حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، تخلیل هایی که ماجرای سفر دختر رئیس مجلس را «نزاع سیاسی قالیباف و جبهه پایداری / جلیلی» می دانند، نادرست دانست.

بازتاب های متفاوت ماجرای خرید خانواده رئیس مجلس از ترکیه

انتحار سیاسی خانواده قالیباف

دسته ای از حامیان قالیباف، این اقدام همسر و دخترش را انتحار سیاسی نامیده و از محدباقر قالیباف که نتوانسته بر خانواده اش نظارت کند انتقاد کردند. علی اکبر غلامی دبیر سیاسی سابق سایت «مشرق» در توئیتی نوشت «خانواده آقای قالیباف قطعا مرتکب خلافی شده است که از منظر منطق و فلسفه سیاسی به هیچ عنوان جای توجیه ندارد، چگونه می‌شود خانواده‌ای در سطح رییس یک قوه، توان فهم شرایط سیاسی و اجتماعی را نداشته باشد و چنین بی‌محابا، انتحار سیاسی کند؟ و چرا مخالفت عملی با این سفر صورت نگرفته است؟»

خطای فرزندان یا پیروی فرزندان از پدران

محمد سعید احدیان، مشاور رسانه ای قالیباف در توئیتی جریان سفر دختر قالیباف برای خرید سیسمونی نوزاد را خطای فرزند نامیده که نباید به پای پدرش نوشته شود. اما حسین شمقدری کارگردان سینما خطاب به قالیباف نوشته «یه سیاستمدار به همه روزهای سخت اقتصادی مردم نیشخند زد. ولی من دلم برای چادری میسوزه که این وسط شد نماد همه‌ی اون نیشخندها»

سفری عادی یا خطایی اخلاقی در وضعیت تحریم

برخی کاربران، اقداماتی که قالیباف برای نشان دادن وجه مردمی خود انجام داده بود را مغایر با واقعیت دانستند. اقداماتی از قبیل سفر با هواپیمای عادی به مناطق محروم یا کمک به مردم مستضعف. وحید اشتری، فعال رسانه ای نوشته «برای زایمان می‌روند اروپا، برای درمان می‌روند انگلیس، برای تحصیل فرزندان‌شان را می‌فرستند آمریکا، برای خرید #سیسمونی می‌روند ترکیه، برای سخنرانی در مورد اقتصاد مقاومتی می‌آیند راهپیمایی!» غلامحسن اسلامی صدر از فعالان مبارزه با فساد نوشته «هم ماجرای طلاق جرمی کرُبن، رئیس سابق مجلس و رهبرحزب کارگر انگلیس را بازگو کردند که وقتی همسرش بر تحصیل فرزندانش در مدرسه خصوصی اصرار می کرد، زندگی آنها به طلاق منجر شد.» یا مهدی خانعلی زاده، مدرس دانشگاه نوشته «تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا زمانی که فرزندش را به جای مدرسه دولتی به یک مدرسه خصوصی فرستاد، با واکنش شدید افکار عمومی و رسانه‌های انگلستان مواجه شد؛ تا جایی که به خاطر این “رسوایی” مجبور به عذرخواهی شد.»

بازتاب های متفاوت ماجرای خرید خانواده رئیس مجلس از ترکیه
بازتاب های متفاوت ماجرای خرید خانواده رئیس مجلس از ترکیه
جنجال خرید سوغات حداد عادل از فروشگاهی در انگلیس

قالیباف در چرخه مکافات عمل!؟

حمله سیاسی به دختران خانواده اولین بار ازسوی محمدباقر قالیباف و در جریان رقابت های انتخاباتی سال۹۶ و برای حمله به دختر دانش آشتیانی، وزیر دولت یازدهم مطرح شد. آن زمان قالیباف در مناظره دوم، گفته بود ‌ «شرم آور است دختر دانش آموز برای مدرسه رفتن چادر ندارد، اما دختر وزیر لباس وارد می‌کند.» این بخش فیلم سخنان قالیباف بسیار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. «قالیباف در همان مناظره گفته بود: «وزیر آموزش و پرورش می‌رود لباس بچه از ایتالیا می‌آورد، مردم شما فکر می‌کنید اقتصاد ما درست می‌شود، هرگز.» محمد مبین، فعال رسانه ای نوشته «الیاس قالیباف دیر فهمیده: «گناه فرزند را به پای پدر نمی نویسند» پدرش در انتخابات ۹۶ وزیر آموزش و پرورش را به خاطر کار دخترش مقابل میلیون ها بیننده تلویزیونی بی آبرو کرد»

بازتاب های متفاوت ماجرای خرید خانواده رئیس مجلس از ترکیه
لیست اموال محمدباقر قالیباف که در جریان انتخابات۹۶ منتشر کرد

مخالفان مذاکره با امریکا، واردکننده سیسمونی از ترکیه

دسته ای از کاربران، اظهار نظرهای قالیباف درباره ضرورت اقتصاد مقاومتی و تحمل در برابر تحریم ها را مرور کرده و ناامید کردن حامیان دولت رئیسی را مهمترین ضربه خانواده قالیباف ارزیابی کردند. نیلوفر قدیری، روزنامه نگار ، نوشته «گویندگان شعار فشار حداکثری شکست خورد و ما در جنگ اقتصادی پیروز میشویم و ما مقاومت میکنیم و بدون برجام و FATF کشور را اداره میکنیم. مصیبت زندگی ما ازاین ها است.»

خانواده پر دردسر قالیباف در رسانه ها

این اولین بار نبود که خانواده قالیباف زیر سایه نقد افکارعمومی قرار می گرفت. افشای املاک نجومی، دستگیری معاون قالیباف در شهرداری تهران به اتهام فسادمالی، یادآوری فساد مالی شهرداری تهران در جریان انتشار فایل صوتی فرمانده سابق سپاه، انتقادات به الیاس قالیباف برای فعالیت های اقتصادی و همسر قالیباف برای فعالیت در موسسه خیریه را به دنبال داشته است. یاشار سلطانی که با افشای املاک نجومی، مجلس را در موضع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران قرار داد در توئیتی از فساد هلدینگ یاس ومدیریت خیریه امام رضا توسط همسر قالیباف انتقاد کرد.

بازتاب های متفاوت ماجرای خرید خانواده رئیس مجلس از ترکیه
یاشار سلطانی ، روزنامه نگار افشاگر املاک نجومی شهرداری تهران

این همان انتقادی است که امیرحسین ثابتی مجری شبکه افق نوشته «وقتی کسی در جمهوری اسلامی مسئولیتی را برعهده میگیرد، نمیتواند خود را از رفتارهای غلط خانواده اش مبرا بداند، به خصوص زمانی که قبلا با استفاده از جایگاه حقوفی خود (شهردار تهران)، برای همسرش نیز جایگاه اجتماعی و حقوقی (مشاور شهردار) درست کرده بوده است

استاندارهای دوگانه در مواجه با فرزندان مسئولین

برخی از کاربران با انتقاد از رفتار دوگانه نهادهای نظارتی با مسئولان نظام، نحوه مواجه با سفر خارج از کشور دختر علی لاریجانی برای درمان و تحصیل را با سفر دختر قالیباف برای خرید سیمونی به ترکیه مقایسه کرده و از آن انتقاد کردند. بهروز عزیزی فعال رسانه ای نوشت «لاریجانی چون دخترش برای درمان به خارج از کشور رفته بود اشرافی است، اما جناب قالیباف که سیسمونی را از ترکیه می‌خرد انقلابی است»

بازتاب های متفاوت ماجرای خرید خانواده رئیس مجلس از ترکیه

استعفای قالیباف یا بقای او در ریاست مجلس

بسیاری از کاربران فضای مجازی و نخبگان سیاسی خواستار استعفای قالیباف شدند.عباس عبدی در همین مورد نوشت: «این خبر آن قدر مهم و ویرانگر است که وی باید از همه مناصب خود استعفا دهد حیف که اطمینان دارم نفر جایگزین او، نامناسب‌تر خواهد بود. پس پیشنهاد استعفا نمی‌دهم. فقط نمی‌دانم (قالیباف) از این پس چگونه در دوربین نگاه کرده و علیه ۴ درصدی‌ها حرف می‌زند چون این خرید خاص طبقه یک در ده‌هزاری‌ها است … » داود حشمتی روزنامه نگار هفته نامه صدا می گوید «آیا نتیجه سیسمونی_گیت برای قالیباف خروج از ریاست مجلس خواهد بود یا نه؟ روانشناسی حکومتی به من می گوید او می ماند چون رویه تغییر اینچنین نیست. اما در عین حال با نسخه ای ضعیف شده از او در دوره ریاست مجلس روبه رو خواهیم بود.».

این دسته از کارشناسان سیاسی معقدند جبهه پایداری که سرلیست آن را محمدباقر قالیباف تشکیل می داده قادر نخواهد بود از سرلیست خود در انتخابات مجلس به راحتی عبور کند. از این رو حذف قالیباف پروژه ای ناممکن اما تضعیف جایگاه او در مجلس و تخریب ویرانگر سرمایه اجتماعی او بین مردم بویژه اقشار انقلابی، از پیامدهای سیمونی گیت است. دسته دیگر معتقدند در شرایطی که در مجلس شاهد جولان تندروها هستیم و قالیباف تا حد زیادی در برابر طرح صیانت از فضای مجازی و مخالفان مذاکرات ایستادگی کرده، استعفای او به پیش روی تندروها خواهد انجامید. دسته ای دیگر معتقدند تناقضات رفتاری مسئولان تمام ساحت های اجتماعی و فردی ایرانی ها تحت تاثیر قرار می دهد. در همین ارتباط هشتگ استعفا-قالیباف در توئیتر از سوی کاربران با تصاویر شهدای دفاع مقدس و ویدئوهای قالیباف درباره اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی منتشر شده و کاربران خواهان استعفای او از ریاست مجلس شده اند.

بازتاب های متفاوت ماجرای خرید خانواده رئیس مجلس از ترکیه
بازتاب های متفاوت ماجرای خرید خانواده رئیس مجلس از ترکیه

آنچه اهمیت دارد احترام به مردمی است که در شرایط تحریم اقتصادی و افزایش روزانه قیمت ها از سوی مسئولانی همچون قالیباف دعوت به صبوری و تحمل شرایط می کنند و طبیعی است رفتار خانواده مسئولان برای سفر به ترکیه آن هم در ماه رمضان، احساسات عمومی را جریحه دار می کند . این سوء رفتار که دایره ای از انتظارات برای استعفا و عذرخواهی قالیباف را به دنبال داشته ، فرصت و بستر برای رقابت های سیاسی میان جبهه پایداری و حامیان سعید جلیلی با قالیباف بر سر ریاست مجلس را زنده کرده است. موضوعی که افکارعمومی انتظار دارند نه با بهانه های مصالح عمومی بر آن سرپوش گذاشته شود و نه با استفاده ابزاری از افکارعمومی ، گرفتار بازی رقابت های سیاسی شد و به حذف و طرد پرداخت. موضوعی که در نهایت هزینه های آن را مردم می پردازند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا