خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل زیدآبادی از اظهارات فائزه هاشمی و واکنش‌ها به آن

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «باز هم استفادۀ ابزاری از دین؟» نوشت:

پس از مخالفتِ فائزه هاشمی با خروج نام سپاه پاسداران از فهرست “گروه‌های تروریستیِ” موردِ نظرِ دولت آمریکا، اینک رسانه‌های اصولگرا فیلمی را از وی منتشر کرده و مدعی شده‌اند که او به پیامبر اسلام توهین کرده است.

انتشار این فیلم متعاقب آن مخالفت، نخستین چیزی را که به ذهن یک ناظر بی‌طرف متبادر می‌کند استفادۀ ابزاری از مسائل دینی برای تصفیه حساب‌های سیاسی است.

اگر سخنان خانم هاشمی در یک صحبت خصوصی، واقعاً توهین به پیامبر است چرا سایت‌های اصولگرا آن را منتشر کرده و سبب اشاعۀ آن در سطح عموم شده‌اند؟ این مثلاً چه نوع “غیرت دینی” است که یک توهینِ فرضیِ دور از چشم عموم را به فضای مجازی کشاندن و در سرتاسر جهان نشر دادن؟ من نمی‌دانم بخشی از این مدعیان اصولگرایی، دیانت‌شان را از کدام منابع به دست می‌آورند که در هر مورد که بزرگان دین، امر به پرده‌پوشی کرده‌اند، آنها پرده‌دری می‌کنند و در هر مورد که دین امر به افشا داده آنها روی آن را می‌پوشانند!

اگر طبقِ درخواست اصولگرایان، قرار به دخالت مدعی‌العموم در این ماجرا باشد، بدون هیچ تردیدی متهم اصلی این ماجرا رسانه‌هایی‌اند که آن را نشر داده‌اند! قانون مطبوعات هم، مدیران مسئولِ نشریات را مسئولِ مندرجات نشریۀ خود می‌داند نه خبرنگاران آنها را.

جدای از این قضیه، مشهور است که در زمان حیات پیامبر اسلام، مرد بادیه‌نشینی نزد او آمد و گفت: یا محمد! زنِ من زشت و آفتاب‌سوخته است حال آنکه تو زنی زیبا داری! نمی‌شود چند روزی زنان‌مان را معاوضه کنیم؟ پیامبر در برابر مرد بادیه‌نشین سر به زیر انداخت و گفت؛ خداوند اجازۀ چنین کاری را نداده است.

حال اگر صحبت خانم هاشمی به زعم این سایت‌ها، توهین به پیامبر است، سخن آن فرد بادیه‌نشین چه بوده است؟ و اگر درخواست برخورد و مجازات فائزۀ هاشمی علامت “غیرت دینی” است، برخورد پیامبر با آن بادیه‌نشین چه نام داشته است؟

البته از نظر من فائزۀ هاشمی در برخی زمینه‌ها با بی‌مبالاتی سخن می‌گوید اما این بی‌مبالاتی‌ها جای نقد منطقی و منصفانه دارد. به جای نقد منطقی، پای حساسیت‌های دینی و مذهبی را وسط کشیدن و در بارۀ آنها غوغا و پرونده‌سازی کردن، علاوه بر آنکه جفای به دین و استفادۀ ابزاری از آن است، تنها بازتابی که در افکار عمومی پیدا می‌کند هم این است که:
طیف سرسخت اصولگرایان که هیچ راه‌حلی برای مشکلات کشور ندارد و در عین حال، با هر راه‌حل واقع‌بینانه‌ای از سوی دیگر طیف‌های جناح متبوعِ خود نیز مخالفت می‌کند، از طریق دامن زدن به این غوغاها، می‌کوشد فضای سیاسی کشور را متشنج کند و با گل‌آلود کردن آب، ماهی مقصود خود را از آن بگیرد.

جمعی هم طبعاً این سر و صداها را به قصدِ منحرف کردن افکار عمومی از برخی ماجراهای دیگر این روزها نسبت می‌دهند.

خلاصه آنکه فصل این قبیل غوغاها گذشته و بهتر است اصولگرایان به جای بازگشت به آنها، فکری به حال این وضعیت نابسامانی کنند که امان بسیاری از مردم را بریده و کارد را به استخوان‌شان رسانده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌به‌نظر‌من‌این‌خانم‌میخواهد‌در‌تیتر
    باشد‌وشاید‌بزعم‌خودش‌پدر‌مرحومش
    را‌‌‌‌به‌نوعی‌‌دگر‌اندیش‌تر‌بنامند‌.الله‌اعلم
    اما‌اصول‌گرایان‌محترم‌میخواهند‌موفق
    باشند‌باید‌ترازو‌در‌جامعه‌وکشور‌وتقسیم
    تجمیع‌بیت‌المال‌به‌نسبت‌جمعیت‌هر‌
    منطقه‌‌اقدام‌شود‌ومی‌شد‌‌مثلا‌متوسط
    درآمد‌سرانه‌آذربایجان‌یک‌سوم‌متوسط
    درآمد‌سرانه‌کشوریست‌‌رتبه‌تبریز‌از‌رده
    دوم‌در‌جمعیت‌‌به‌زیر‌هفتم‌افت‌کرده‌و
    رتبه‌‌صنعتی‌آذربایجان‌از‌رده‌دوم‌به‌زیر
    بیست‌ویکم‌‌افت‌کرده‌‌و…..آنچه‌یک‌
    حکومت‌را‌از‌نظر‌خدا‌می‌اندازد‌وتضعیف
    میکند‌‌بی‌عدالتی‌است‌‌این‌آما‌رهایی‌که‌
    من‌میگویم‌نمایندگان‌ادوار‌مجلس‌
    شورای‌‌اسلامی‌گفتند‌اصل‌پانزده‌قانون
    اساسی‌بایکوت‌شده‌مگر‌خداوند‌در‌قرآن
    مجید‌صراحتا‌نفرموده‌که‌اقوام‌را‌در‌رنگها
    و‌زبانها‌و‌….آفریده‌ودراین‌امور‌مصلحتی
    است‌‌پاکسازی‌زبانی‌‌با‌اسلام‌که‌دین‌
    جهانیست‌منافات‌کامل‌دارد‌‌‌‌

    1
    9
    1. قوم محترم ترک از پانصد سال پس از صفویه، چهارصد سال حاکم بلامنازع ایران بوده اند (صفویه، افشاریه، قاجاریه). اکنون بخش وسیعی از گیلان تا تهران را از آن خود کرده اند.
      آیا ایرانیان فارسی یا کردی یا تاتی (که زبانشان توسط تهاجم زبانی زبان ترکی از بین رفته است) یا عربی یا بلوچی یا ترکمانی، باید ترک زبانان محترم را به پاکسازی جمعیتی شمال ایران متهم کنند؟

      8
      2
      1. آقای زید آبادی سخنان شما متین . ولی فکر نمیکنید شما هم برای گفتن این سخنان مقداری که چه عرض کنم خیلی دیر اقدام کردید. از اول انقلاب شیوه همین بوده ، یک عدهّ قلیلی خودشان را عقل کل و گرداننده میدانند و هر صدای مخالفی را ولو به حق ، با توسل به دین در نطفه خفه میکنند.

        1
        2
    2. 1- در ایران، زبان تاتی و تالشی به طور کامل توسط زبان ترکی در شمال ایران درحال پاکسازی است.
      2- همچنین، به طور تاریخی، زبان مردم ناحیه ی آتروپاتکان (آذربایجان) گویشی ایرانی بود که توسط مغول های مهاجم از شمال دریای مازندران، پاکسازی زبانی شد و مردم ایرانی آن خطه تحت تاثیر پاکسازی زبانی مغول های مهاجم، ترک زبان شدند. مردم آتروپاتکان، حتی قبل از فردوسی، اقدام به نوشتن شاهنامه به زبان فارسی نمودند (اولین شاهنامه در اران- ایران شمالی، جمهوری آذربایجان فعلی- نوشته شده است). بنابراین، تنها زبانی که در ایران در حال پاکسازی سایر زبان هاست، متاسفانه زبان ترکی است.
      3- همین زبان، متاسفانه در کشور ترکیه هم به پاکسازی زبان های کردی، فارسی، ارمنی، عربی، زازا-گورانی و دیگر زبان ها پرداخته است، به طوری که اردوغان، کردهای ترکیه را به طور توهین آمیزی، ترک های کوهی نامیده است.
      4- متاسفانه در جمهوری آذربایجان (اران-ایران شمالی) نیز زبان های تاتی، تالشی، قفقازی، چرکسی، اوستی و ارمنی، در حال پاکسازی و جایگزینی آن با زبان ترکی است، یعنی زبان ترکی در ایران شمالی نیز در حال پاکسازی سایر زبان های ایرانی است.

      5
      1
      1. حالا این چه ربطی به این موضوع داره ، درضمن ترکها و من جمله آذری‌ها در همه جای ایران و دنیا هستند .و چه تلاشی کرده اند علیه دیگر زبانها . و اگر زبان و قوم ترک گسترده است ، این به ریشه دراز تاریخی ترکها بر میگردد ، اصلا بر پا دارنده این سرزمین و بزرگترین امپراتوریها ترکها هستند..

        1
        1
        1. من علاقه ی طبیعی شما به زبان مادریتان یعنی زبان ترکی و آذربایجانی را درک می کنم و برای آن احترام قایلم. امیدوارم خداوند به تمام اقوام و زبان های ایرانی برکت دهد. آذربایجانی ها، 9 قرن پس از فروریزی امپراتوری ساسانی، پدید آورنده ی دوباره ی ایران جدید (دولت صفویه) بوده اند. ایران امپراتوری های هخامنشی، اشکانی و ساسانی و صفوی را در خود دیده است که این آخری ناشی از شجاعت آتروپاتکانی ها ( که عربی آن می شود آذربایجانی ها) بود. البته پس از دولت صفوی، از پانصد سال، چهارصد سال ترک زبان ها حاکم ایران بوده اند. اما بدانید که آذری ها و آذربایجانی ها نیز ایرانی هایی هستند که در اثر تهاجم مداوم اقوام مغول، تغییر زبان دادند. نام اصلی آذربایجان، آتروپاتکان است و این ایالت از ایالت های با سابقه ی ایرانیست. آتروپاتکانی ها با ترک های عثمانی متفاوت اند. آتروپاتکانی ها ساکنان قدیمی فلات ایرانند. عثمانی هاف اعقاب لشگرهایی هستند که از آسیای مرکزی ومغولستان در قرن هفت هجری به بعد، بر این مناطق یورش بردند. عثمانی های سنی گرا از آتروپاتکانی های شیعه کینه دارند و همین ترکان عثمانی حتی به ناموس شاه اسماعیل کبیر ترک زبان شیعه هم رحم نکرده، همسر شرعی او را به اسارت به حرمسرای شاه ترک سنی عثمانی بردند. در جنگ اخیر قره باغ، عثمانی ها به آتروپاتکانی ها کمک نکردند مگر آن که عده ای از رادیکال ترین نیروهای سنی سلفی را در آتروپاتکان اسکان دهند. این خط و این نشان، در آینده اردوغان یا اردوغانیزم، رسمی و علنی خواستار تغییر مذهب مردم آتروپاتکان از شیعه به سنی خواهد شد. خواهید دید.

          زبان آتروپاتکانی ها در ابتدا زبانی بسیار فخیم هم خانواده ی زبان های فارسی بود که توسط یورش های فیزیکی و فرهنگی و زبانی مداوم مغول ها که از شمال قفقاز وارد آناتولی و آتروپاتکان شده بودند، از بین رفت. اکنون همین اتفاق برای زبان تات ها و تالشی ها نیز در حال رخ دادن است. زبان تات از زبان های بسیار کهن ایرانی موسوم به پهلوی اشکانی است که در حال حل شدن در زبان آذریست.

          این اتفاق در ازبکستان هم رخ داده است و فرآیند ازبک سازی از تاجیک ها، یک فرآیند زبانی مورد حمایت حکومت است.

    3. کلاً جماعت اصلاح طلب لیبرال مسلک اهل مغالطه و سفسطه بازی اند، در مثال چون جای مناقشه نیست بیان میکنم، اگر به این آقا شخصی بگوید بیا همسرمان را را با هم عوض کنیم ، اکر ایشان انسان متعهد به اصول اخلاقی باشد عقل میگوید که در جوابش بگوید همچین‌کاری برابر با اصول اخلاقی نیست و برو، چرا که او هم به دنبال پا گذاشتن بر روی اصول اخلاقی ست و صرفا از این آقا این درخواست را نکرده، پس جای مناقشه و جدل هم نیست! ولی اکر کسی آمد و ایشان را دیوث و بی ناموس خطاب کرد و یک فعل حرام را به ایشان مرتبت کرد ، باز هم میگوید این خواسته شما از اصولی اخلاقی به دور است! دهانش را خواهید شکست، پس عوان فریبی نکنید و عمل قبح شکنانه را با تعابیر مغالطه آمیز طبیعی و لازم ، جلوه ندهید، یک انشان بی سواد بادیه نشین را با فائزه هاشمی که خود راه علامه میداند یکی میکنه و نتیجه میگیرد . بس کنید این عوام فریبی ها رو،لعنت خدا بر فائزه هاشمی

      3
      2
    4. داری میگی بادیه نشین! نه 《پایتخت نشین آن هم از نوع کاخ نشینش》! همانگونه که اشاعه گناه، توجیه ندارد، این حرف هم توجیه ندارد. مخصوصا از زبان کسی که خودش را در امور مملکت صاحب نظر و مسند میداند!

      1
      1
  2. وقتی جامعه ترسو شد ،شجاعت می شود بی مبالاتی البته از اقای زیدآبادی با مواضع متناقضی که جدیدا می گیرد بعید نیست .اگر فائزه هاشمی را می زنند چون جای درستی قرار دارد و آنها نمی خواهند بقیه به او به پیوندند در جامعه نخبگانی هیچ حمایتی از امثال فائزه هاشمی نمی شود چرا ؟.یکی از اصلاح طلبان گفته بود اصلاح طلبان در این سی سال از ۷۶ تا حالا هیچ چیز را اصلاح نکردند .وقتی اظهار نظر بحق یک نفر از دید اینها بی مبالاتی ست معلوم است که هیچ چیز اصلاح نخواهد شد.

    6
    8
  3. از این متن کاملا مشخص است که تعصب آقای زیدآبادی بر خانم فایزه ی هاشمی رفسنجانی، بیش از علاقه ی ایشان به جناب خدیجه ی کبراست.

    9
    7
  4. ترک و فارس و عرب و عجم و بلوچ فرقی ندارد رسالت هر ایرانی رساندن کشور به مردمسالاری بعد از ۲۵۰۰ سال حکم رانی می باشد .این رسالت بشریت است تا از ظهور صدامها قدافی ها هیتلرها ،استالین ها ،مائو ها ،پوتین ها و همه شرور عالم جلوگیری شود .

    3
    1
  5. با سلام اولا این روژنلمه های انطرفی هم هستند که تو بوق وکرنا می کنند وبدتر برخورد می کنندیادشون رفته اقای زید آبادی، ودر ضمن ایشون بدترین توهین را به فائزه کرده‌اند وایشون را با عرب بدوی یکی کرده اندخانم فائزه عرب بدوی نیستندکه از هیچ چیز خبر نداشته باشه واز کجا معلوم که خود اینفیلم را اول طیف خودتون بیرون ندادیدومصاحبه با یک خبرنگاربوده تو اتاق خصوصی که حرف نزده که بگیم تو حریم خصوصی بوده باشه

    1. الان هر کسی هر کاری دوست داره انجام بده و هر توهینی دلش خواست به تمام مقدسات بکنه و هیچ کی هیچی نگه؟!!

      اون وقت شماها با ربط دادن همه چیز به تورم می خواید حق اعتراض مردم رو نسبت به افراد توهین کننده، بگیرید؟!

      الان توهین به پیامبر رو کس دیگه کرده، شما گیر دادید به انتشارش؟!!

      تنها از ذهن مریض بر میاد که این توهین آشکار رو نادیده بگیره و بگه چون به سپاه توپید اینو پخش کردند. و الا ذهنهای سالم همچین فکری نمی کنند.

      ضمنا خرده گرفتن به سپاه و اقداماتش هم جزئی از بی شرمیهاست. فقط یک عاشق صهیونیزم، میتونه به جای توپیدن به اسرائیل و آمریکا بابت به شهادت رسوندن سرداران بزرگی چون صیاد و سلیمانی و دانشمندانی چون شهریاری، به سپاه مقتدر بتوپه و از آمریکای جنایتکار درخواست تحریم سپاه مملکتش رو بکنه.

      اتفاقا این حرفهاشون هم به غیرت دینی مرتبطه. منتهی چون شفاف نیست و جبهه ی حق و باطل در این مسئله به بازی گرفته میشه، شاید به چشم نیاد. و الا این حرفها هم در تقابل سپاه اسلام و به نفع سپاه شیطان و دشمنان اسلام داره مطرح میشه.

      حالا اون شفاف نیست و گیریم که شما تقلیلش بدید به مسائل سیاسی به معنای تحزب، ولی دیگه توهین به پیامبر هم برای شما شوخیه؟!

      خود پیامبر اگر به نفهمی یک بادیه نشین بنا به نقل شما عطوفت به خرج دادند، بیانگر رحمت للعالمین بودنشونه. و برای همین هم خداوند اجازه ی توهین به این شخصیت رو نمیده. و برای همین مومن باید روی پیامبرش حساس باشه.

      نه اینکه بگه خود پیامبر به توهین کننده کاری نداشت پس هر کی توهین خواست بکنه آزاده.

      شماها واقعا خودتون رو یه جوری به نفهمیدن می زنید که آدم دهنش باز می مونه.

      1
      1
  6. بابا بروید خجالت بکشید واقعا شرم نمیکنید از این همه چرند گفتن؟
    نچ نچ نچ آدم نمیدونه با شما جماعت بی دین ، بی وطن و … هیچی ندار چیکار کنه!
    هاشمی کیه؟ فائزه کیه؟ زید کیه؟ یک مشت منحرف و مشنگ

  7. جناب آقاي زيدآبادي شما مقصر را راسانه را مي دانيد . پس هر كس هر غلط و توهيني كرد بايد پوشيده شود و طرف خود را نشناخت چه انسان مرموز و خوش مغزي هست . شما مثال مرد باديه نشين را زديد و چگونه اين اطلاعات بدست شما رسيد كه در چندين هزار سال همچين توهيني بدون هيچ امكانات و رسانه اي بدست شما رسيده ولي امروزه با وجود تمام امكانات ذربيني همچين توهينات انهم به ساحت مقدس پيامبر مكرم اسلام پوشيده شود . شما ناراحت نباشيد بزاريد ما مردم قضاوت مي كنيم . من كه تا حالا نميدانستم الان شناختنم خانم هاشمي را پس واقع بينانه باشيد نه انكار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا