خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لکسوس NX، شاهزاده ژاپنی

رپورتاژآگهی لکسوس NX

لکسوس NX یک خودروی کراس‌اوور از اهالی لکسوس ژاپن است که در سال 2014 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد. این خودرو در دو مدل لکسوس NX200t و لکسوس NX300h که درواقع مدل هیبریدی NX است، به بازار عرضه شد و توانست محبوبیت چشمگیری به دست آورد. طرفداران ایرانی خودروهای لوکس نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به همین دلیل لکسوس NX توانست در بازار ایران نیز جای خود را باز کند. شرکت خودروسازی لکسوس یکی از زیرمجموعه‌های تویوتا به شمار می‌رود، ازاین‌رو واردات و نمایندگی محصولات لکسوس در ایران بر عهده ایرتویوتا است. قیمت لکسوس NX در فروردین‌ 99 حدود 1.950 میلیارد تومان اعلام شده است. در این مقاله سعی شده تا به بررسی ویژگی‌های این خودرو و ارزش خرید در برابر قیمت لکسوس NX پرداخته شود.

طراحی لکسوس NX

در نمای روبرو، استفاده از خطوط خاص روی کاپوت، جلوپنجره بزرگ و چندضلعی سبب شده است که لکسوس NX یک چهره خشن و تهاجمی به خود بگیرد. این حالت در نمای کناری نیز با استفاده از خطوط تیز و حجم دهی مناسب به بیننده القا می‌شود. همین‌طور وقتی به پشت خودرو نگاه کنید به‌خوبی می‌توانید شاهد تلاش طراحان این خودرو را برای حفظ چهره تهاجمی در تمامی قسمت‌های آن باشید. استفاده از خطوط شکسته علاوه بر زیبایی ظاهری که به لکسوس بخشیده است، عملکرد آیرودینامیکی آن را نیز بهبود می‌بخشد. بااین‌حال وجود این خطوط شکسته بر روی بدنه خودرو می‌تواند هنگام تصادف هزینه‌های گزافی را به مالک خودرو تحمیل کند.

این حالت تهاجمی هنگامی‌که پا به درون لکسوس NX می‌گذارید همچنان جلب‌توجه می‌کند. بااین‌وجود تعداد زیاد دکمه‌ها در کنسول میانی تا حدودی گیج‌کننده است و ممکن است نقطه‌ضعف طراحی به شمار بیاید. کیفیت مواد استفاده‌شده در ساخت اتاقک نسبت به قیمت لکسوس NX بسیار خوب است. مسافرت‌های طولانی با این خودرو به دلیل فضاسازی داخلی مناسب، رعایت اصول ارگونومیک، در نظر گرفتن فضای بار کافی و صندلی‌های راحت می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای سرنشینان به همراه داشته باشد.

 

آپشن‌های لکسوس NX

با در نظر گرفتن قیمت لکسوس NX انتظارات نسبت به امکانات رفاهی آن بسیار بالا می‌رود که لکسوس با داشتن سه حالت رانندگی نرمال، اکو و اسپرت در کنار امکانات دیگر به‌خوبی توانسته است پاسخگوی این انتظارات باشد. اگر نگاهی به چراغ‌های لکسوس NX بیندازیم، چراغ‌های زنون جلو، تنظیم نور چراغ‌ها به‌صورت خودکار طبق نور محیط، مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت و اتولایت، چراغ چرخشی و تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ ازجمله امکانات رفاهی به‌کاررفته در این قسمت است. همین‌طور سیستم صوتی قابل اتصال با بلوتوث و USB دارای 14 بلندگو، هندزفری، شبیه‌سازی صدای انجین، تنظیم هوشمند بلندی صدا، تاچ پد، نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر و صفحه‌نمایش 7 اینچی لمسی از امکانات رفاهی موجود در بخش سیستم‌های مولتی‌مدیا است.

استفاده از صندلی‌های جلو هشت‌حالته با تنظیم برقی گودی کمر مجهز به گرم‌کن و سردکن، حافظه سه‌حالته صندلی، صندلی عقب تاشو دو تکه، ایزوفیکس و صندلی‌های اف اسپرت ازجمله امکانات رفاهی به‌کاررفته در لکسوس NX برای افزایش راحتی سرنشینان است.

از دیگر امکانات رفاهی لکسوس NX می‌توان به آینه‌جلو الکتروکرومیک، آینه جانبی برقی تاشو مجهز به گرم‌کن، مموری آینه‌ها، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، سیستم نمایش اطلاعات خودرو بر روی شیشه جلو، گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌های سولار، سانروف، شارژر وایرلس و پدال آلومینیومی اف اسپرت اشاره کرد.

لکسوس NX چه مشخصات فنی دارد؟

لکسوس NX با یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر می‌تواند توانی حداکثر برابر با 235 اسب بخار و گشتاوری در حدود 350 نیوتن متر تولید کند. این پیشرانه به یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک متصل بوده و در 7.2 ثانیه می‌تواند از حالت سکون به صد برسد. حداکثر سرعت لکسوس NX 198 کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت آن به ازای صد کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی 7.9 لیتر برآورد شده است.

ایمنی لکسوس NX چطور است؟

لکسوس NX با داشتن تجهیزات ایمنی بسیار گسترده توانسته نمره‌ای بسیار عالی با پنج ستاره از موسسه تست ایمنی یوروانکپ کسب کند. استفاده از ده کیسه هوا پرده‌ای، جانبی، جلویی و زانویی، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD و HAC، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم هشداردهنده نقاط کور، سنسور فشار باد تایر، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشداردهنده ترافیک، ورود بدون کلید، دوربین دید عقب و جلو، ترمز پارک برقی و اتوهلد ازجمله تجهیزات ایمنی به‌کاررفته در لکسوس NX برای حفظ سلامت سرنشینان است.

نظر کارشناسان و دیدگاه کاربران

از دیدگاه کارشناسان لکسوس NX یک خودروی بسیار عالی است که می‌تواند برای هر سن و هر هدفی مناسب باشد. این خودرو با توجه به امکانات رفاهی فراوان و کابین راحت توانسته 75 درصد رضایت کاربران را به خود جذب کند. میزان رضایت کاربران از طراحی ظاهری لکسوس NX 85 درصد، رانندگی و عملکرد فنی 70 درصد و کیفیت قطعات 85 درصد برآورد شده است. از دیدگاه کارشناسان ارزش لکسوس NX با توجه به کیفیت ساخت بالا، دوام فنی، مصرف سوخت پایین و پیشرانه قدرتمند در مقابل قیمت لکسوس NX هفتاد درصد در نظر گرفته شده است.

بررسی نظرات کاربران نشان می‌دهد که یکی از معایب این خودرو در فرمان‌پذیری آن است که می‌تواند کسب نمره نه‌چندان قابل‌قبول 70 از صد را در بخش رانندگی و عملکرد فنی توجیه کند. همچنین لکسوس NX به‌طور هم‌زمان دارای گرم‌کن و سردکن صندلی نیست. در مدل‌هایی که به سفارش کشورهای اروپایی ساخته‌شده، با توجه به آب‌وهوای آن منطقه تنها گرم‌کن صندلی وجود دارد درحالی‌که در خودروهای سفارش عمان تنها سردکن صندلی در نظر گرفته شده است.

با توجه به قیمت لکسوس NX به‌سادگی می‌توان فهمید که خریداران این خودرو قشر خاصی از جامعه هستند. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان گفت که فروش لکسوس NX کارکرده در بازار ایران به خریداران خاص کار نسبتا راحتی است و این خودرو می‌تواند با افت قیمتی در حدود نیم میلیون تومان بازار خود را حفظ کند.

جمع‌بندی

بررسی ویژگی‌های نشان داد که قیمت لکسوس NX با توجه به امکانات رفاهی به‌کاررفته در آن و کیفیت ساخت بالا منطقی و قابل‌قبول است. لکسوس NX در مدل بنزینی با شتاب‌گیری سریع و ایجاد حس هیجان رانندگی توانسته به‌خوبی مخاطبان جوان را جذب خود کند. همین‌طور با طراحی مدل هیبریدی خود طرفداران رانندگی آرامش‌بخش با خودروهای لوکس کم‌مصرف و پرآپشن را نیز در کنار خود نگه‌داشته است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا