خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حسین دهباشی به خاطر انتشار ادعاهای کنگرلو عذر خواست [+تکمیلی]

حسین دهباشی مستندساز به خاطر انتشار فیلم مصاحبه‌اش با مرحوم محسن کنگرلو که ساعاتی پس از انتشار حذف شده، عذرخواهی کرد. در این فیلم ادعاها و اتهاماتی به افرادی زده شده بود.

به گزارش انصاف نیوز، آقای دهباشی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «سخنی با مخاطبان خشت خام» نوشت:

در مصاحبه ۸ ساعته اینجانب بامرحوم محسن کنگرلو که مدتها قبل انجام و دیروز هشتم فروردین پخش و منتشر شد متاسفانه نکات نادرست و اشتباهاتی فاحش درباره بعضی وقایع واشخاص بیان شد:

مثل شایعه انتقال بمب جهت تخریب دفاتر حزب بعث به انتقام عملیات مخرب آن‌ها در خوزستان در قبل از آغاز جنگ تحمیلی، تصمیم دریادار مدنی به خشونت با اعراب خوزستان و تعابیری نادرست در مورد بعضی اشخاص از جمله دکتر جواد منصوری، شهید مصطفی چمران و شهید بروجردی و از همه بدتر اتهامی ناخواسته و نادرست به فرمانده وقت سپاه آبادان که از چهره‌های خوشنام و پرتلاش دوران جنگ بوده و با لیاقتی ستودنی فرماندهی دو لشکر را بر عهده داشتند.

ضمن عذر خواهی از پخش این موارد که مع الاسف هم آن مرحوم و هم مصاحبه‌کننده به دلیل درگیری با بیماری در بازبینی نهایی در حذف چنین مواردی غفلت ورزیدیم و پس از پخش بی‌دقتی در بعضی نکات موجود در مصاحبه توسط دوستان صادق و مطلع اطلاع داده شد، با پذیرش مسوولیت دنیوی این موارد، از محضر حق و از اشخاص مورد شبهه عذرخواهی کرده و امید دارم بزرگوارانه و برادرانه از طرح شایعه از بیخ و بن نادرستی که خصوصا نسبت به برادر بزرگوار فوق الذکر شده از نگارنده درگذرند.

باشد با این اعتذار به اشتباه فاحش صورت گرفته اندکی از عقوبت اخروی در این اقدام جبران شود.

با دعای خیر، حسین دهباشی


تکمیلی

دهباشی در یادداشتی تکمیلی با عنوان «در حاشیه‌ی خاطرات شهید کنگرلو» نوشت:

دوستان عزیزم. در نوبت ۴۸ام خشت‌خام، مرحوم شهید مجاهد و بزرگوار حاج محسن کنگرلو، مطالبی را ذکر کرده‌اند که بنا به راهنمایی برخی از دوستان مطلع و راستگو و نیز تاکید خانواده‌ی محترم ایشان، -احتمالا تحت تاثیر داروهای قوی برای جراحت شیمیایی‌شان- کم‌دقت و بعضا اسامی و رویدادها را پراکنده و جابه‌جا ذکر کرده یا از الفاظی دور از شان رفیع همیشه مودب و اخلاقی خودشان است و یا در تعریف شایعه‌ای که از اساس بی‌بنیان است، در آن لحظه از خاطر می‌برند که تکمیل کنند آن اتهام، صرفا جنگ روانی دشمن بعثی برای تخریب روحیه رزمندگان مدافع وطن بوده است.

راستش نگارنده می‌پنداشت که مواردی از این دست -مطابق روال معمول- در بازبینی توسط مصاحبه‌شونده اصلاح شده ولی گویا مرحوم شهید کنگرلو نیز تصور کرده‌اند که علاوه بر مواردی که از گفتگوی حدودا ۸ ساعته‌شان تلخیص نموده‌اند، ویرایش مذکور برعهده اینجانب است و متاسفانه از آنجائیکه سال‌ها از اصل گفتگو گذشته و نگارنده نیز در قرنطینه پزشکی، توجه و خصوصا امکانی برای بررسی نهایی نداشت، نسخه‌ای واجد برخی اشتباهات فاحش و آشکار تاریخی و از جمله خدشه‌ای ناخواسته به شان یکی از خوبان و دلیران جنگ وارد شد که قطعا شخص مرحوم شهید محسن کنگرلو نیز با آن منش اخلاقی که همگان از ایشان سراغ دارند- راضی به طرح آن نبوده و گرچه مسئولیت دنیوی آن برعهده‌ی اینجانب است، اما به جهت ولو اندکی کاستن از عقوبت اخروی، از همه شما، خانواده‌ی داغدار و محترم کنگرلو و خصوصا برادر عزیز و ایثارگری که شایعه‌ای کاملا نادرست درباره‌شان طرح شده، صمیمانه و صادقانه عذر می‌شود.

همچنین لازم به تصریح است – از آنجائیکه شهید کنگرلو با طرح این خاطرات برای پس از وفات خود موافقت کرده بودند، جهت انتشار مطالب یادشده مع‌الاسف اجازه‌ی مجددی از بازماندگان آن مرحوم اخذ نشده و اساسا خانواده‌ی ایشان از نشر آن در این موعد کاملا بی‌اطلاع و اکنون سخت آزرده‌خاطر شده‌اند و حذف نسخه‌ی قبلی از اینترنت و جایگزینی آن با نسخه‌ای دقیق‌تر صرفا خواسته ایشان بوده است.

به علاوه طرح مجموعه‌ی انبوهی از مباحث و شبهات مطروحه در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس، طبعا نیاز به دقت‌سنجی تاریخ‌پژوهان و خصوصا شاهدان عینی و بی‌طرف دارد که ای کاش عزیزان و بزرگانی چون دکتر حسین علایی، دکتر غلامعلی رجایی، جناب مرتضی سرهنگی و جناب هدایت‌اله بهبودی و دیگر اساتید برجسته‌ی تاریخ‌ معاصر کشورمان، لطف کرده و هرچه زودتر نسبت به نقد عالمانه و منصفانه آن قلم‌رنجه نمایند و مثلا در باب آنچه در مورد شهدای والامقامی چون چمران و بروجردی مطرح می‌شود، گویاسازی کنند.

متقابلا ای کاش مخاطبان و علاقه‌مندان به تاریخ نیز به مصداق آیه‌ی شریفه‌ی آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» تا موعد اطلاع و اطمینان از واقعیت‌های قطعی، صبوری کرده و جانب احتیاط علمی و اخلاقی در پیش بگیرند.

نکته آخر آنکه گرچه برخی ممکن است گمان کنند این یادداشت تحت تاثیر کسی یا جایی نوشته شده، حضرت حق‌تعالی را در این روز -که میلاد سرور آزادگان جهان است- شاهد می‌گیرم که صرفا از باب توضیح و خصوصا رفع شبهه از یکی از رزمندگانی که میهن عزیز و هست و نیست‌مان را مدیون او و امثال او هستیم، نوشته شده است.

با نهایت احترام و آرزوی تندرستی
برادر شما. حسین دهباشی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. باسلام،آقای حسین دهباشی شمابااین نیرنگهاودسیسه هاجزاینکه شخصیت خودراذلیل کنیدراه بجایی نخواهیدبرد.اساساًشمانیّا ومقاصدموذیانه وپنهانی خودرابدست خودآشکارمیسازید؛دلیل چیست؟شماکه باصطلاح مستندسازوپرمدعاهستیدچطورمیشودکه یک مصاحبه هشت(۸)ساعته رانتوانیددرست میکس وتنظیم نمایید؟!درتدوین این مصاحبه اساساًشما کجابه خودزحمت داده ایدکاری انجام دهید؟!جزاینکه دشمنی خودرایرملانمایید؟!چراکه درموارددیگرهم شمامخالفت خودرانمایان میسازیدبطورمثال:درمخالفت باآقای رائفی پوروحسن عباسی به شدت کینه ودشمنی خودبااینگونه اشخاص که حداقل اینست مردم رادرمورددین،حق طلبی،انصاف،دشمن شناسی،غیرت وشرف برای جوانان وافشاگری درموردمسؤول نماهاوبعضاًاصلاح طلبهای مفت خور حرّاف و…روشنگری مینمایند،عیان میسازید!!!راستی چه اصراری براین داریدکه فقط مخالفتتان رااینگونه نمایان سازید؟ماه پشت ابرنمیماند،باتشکر

    3
    13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا