خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نکات مهم در پیشگیری از آنفلوانزا

خبرگزاری ایسنا نوشت: مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت رعایت مسایل بهداشتی در پیشگیری از آنفلوانزا، گفت: آنفلوانزای فصلی یک بیماری حاد تنفسی ناشی از ویروس‌ آنفلوانزا است که به آسانی انتقال می‌یابد.

دکتر محمدرضا سربازی با اشاره به تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی، تب و سرفه را به عنوان علائم کلیدی این بیماری برشمرد و سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی و گاهی استفراغ و اسهال را از سایر نشانه‌ها عنوان کرد.

به گفته وی، در کودکان ممکن است نشانه‌های گوارشی علامت غالب باشد.

سربازی با اشاره به راه‌های انتقال بیماری، تصریح کرد: ویروس آنفلوانزا از طریق قطرات حاوی ویروس (Droplet) در هنگام عطسه، سرفه و صحبت کردن بیمار مبتلا در هوا منتشر می‌شود و افرادی که در فاصله نزدیک این قطرات را تنفس می‌کنند به بیماری مبتلا می‌شوند.

وی افزود: تماس غیرمستقیم از طریق دست آلوده به ویروس آنفلوانزا از سطوح و وسایل آلوده و سپس دست زدن به مخاط بینی، چشم و دهان نیز موجب انتقال بیماری می‌شود.

سربازی تاکید کرد: برای پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری، همه افراد باید علاوه بر رعایت آداب بهداشتی، هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را بپوشانند و دست‌ها را مرتب با آب و صابون بشویند.

وی به افراد توصیه کرد که در طول مدت بیماری ضمن پرهیز از حضور در اماکن عمومی و تجمعات حتما از ماسک یک‌بار مصرف استفاده کنند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت، خاطرنشان کرد: آنفلوانزا یک بیماری خود محدوده شونده است و بهبودی به سرعت رخ می‌دهد. اما بسیاری از بیماران برای یک هفته یا بیشتر، کاهش قوای جسمانی یا انرژی را تجربه می‌کنند.

او با بیان این که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارد، اظهار کرد: در صورتی که فرد مبتلا دارای سیستم ایمنی آسیب‌پذیری باشد با تشخیص پزشک ممکن است از داروهای ضدویروسی برای وی تجویز شود.

وی، همچنین بر استراحت در منزل و نوشیدن آب و مایعات کافی در هنگام بیماری تاکید کرد.

سربازی گفت: همه گروه‌های سنی ممکن است به بیماری مبتلا شوند، اما برخی گروه‌ها به عنوان گروه‌های پرخطر  محسوب می‌شوند که عبارتند از:

– سالمندان

–  ساکنان و کارکنان آسایشگاه‌ها

– افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، آسم، دیابت، بیماری‌های کلیوی، کبدی و…

_مبتلایان به بیماری‌هایی که سیستم تنفسی را مختل می‌کنند نظیر بیماری‌های احتقانی (بیماری انسدادی ریه در سیگاری‌ها)، صدمات نخاعی، اختلالات صرعی، اختلالات عصبی عضلانی

– خانم‌های باردار که سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنان مقارن با فصل شیوع آنفلوانزا است و مادران تا دو هفته پس از زایمان

– افراد دارای نقص سیستم ایمنی

– افراد زیر ۱۸ سال که تحت درمان  طولانی مدت با آسپرین هستند

– افراد چاق که توده بدنی آنها مساوی یا بالاتر از ۴۰ است

– کودکان زیر پنج سال به ویژه کودکان زیر ۲ سال

توصیه‌های مهم برای پیشگیری از آنفلوانزا 

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر سربازی در ادامه سخنان خود برای پیشگیری از ابتلا و کنترل شیوع آنفلوانزا توصیه‌های زیر را مطرح کرد:

_ افراد از تماس دست‌ها با چشم‌ها، دهان و بینی خودداری کنند.  

_ دست‌ها به طور مکرر با آب و صابون شسته شود و یا از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود.

_ در محل سکونت، محل کار و اماکن تجمعی به تهویه مناسب و مطلوب توجه شود.

_ گروه‌های درمعرض خطر و آسیب‌پذیر واکسن آنفلوانزا را سالانه تزریق کنند.

_ فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود و از تماس با  افراد مبتلا خودداری شود.

_‌در صورت ابتلای یکی از افراد خانواده به آنفلوانزا، ضمن رعایت بهداشت و شست و شوی دست‌ها، هنگام مواجهه با بیمار از ماسک استفاده شود.

_ وسایل و سطوح مشترک به ویژه در زمانی که یکی از افراد خانواده بیمار است، به طور مکرر تمیز و گندزدایی شود.

_ از تماس بدون حفاظت با پرندگان و سایر حیوانات بویژه لاشه پرندگان و حیوانات تلف شده خودداری شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا