خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شب کودتای ترکیه در وزارت خارجه چه گذشت؟

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه پیشتازی مقامات جمهوری اسلامی ایران را در دفاع از دموکراسی و حمایت از دولت قانونی ترکیه اعتماد ساز دانست.

رحیم پور در گفت و گو با ایرنا با بیان این که کودتا در ترکیه با استفاده از فرصت شب و همچنین تعطیلات روزهای شنبه ویکشنبه عملیاتی شده بود، افزود: در تهران هم دو عنصر شب و تعطیلات جمعه وجود داشت اما هیچکدام مانع از فعالیت و بررسی بی وقفه تحولات در کشور همسایه نشد.

معاون آسیایی وزیر امور خارجه ادامه داد: از ساعت 11 جمعه شب ستاد بررسی کودتا در وزارت امور خارجه شکل گرفت و شخص دکتر ظریف زودتر از همه خبرهای مربوط به این رخداد را از سفارت ایران در ترکیه و نهادهای موثر ایران در آن کشور دریافت کرد.

رحیم پور با بیان این که وزارت خارجه از قسمت های مختلف شهر اطلاعات لازم را دریافت می کرد، اظهار داشت: به سرعت کار را برای تحلیل اوضاع و موضع گیری کار را شروع کردیم که در نوع خود یک نمونه موفق بود.

وی اضافه کرد: در حالی که شب وتعطیل بود اما نهادهای مربوطه به سرعت فعال شدند و با سفارت و وزارت امورخارجه همکاری کردند و هریک وظایف محوله را به خوبی انجام دادند.

معاون آسیایی با یادآوری اختلاف یک و نیم ساعته بین ایران و ترکیه افزود: کارها به دقت تا ساعت 7 صبح دنبال شد و شخص دکترظریف فقط نیم ساعت توانست استراحت کند و بقیه اعضای ستاد نیز اینگونه بودند.

رحیم پور خاطرنشان کرد: این کار بی وقفه منجر به این شد که موضع گیری های وزیر و سایر بخش های وزارت امورخارجه بسیار دقیق و حساب شده بود و حتی برخی تصور می کردند که ما از آینده این کودتا اطلاع داشته ایم در حالی که اینگونه نبود.

وی با تاکید بر این که اصلا مشخص نبود که سرنوشت کودتا چه خواهد شد، گفت: نخستین موضع گیری وزیر امور خارجه در حالی انجام شد که آنکارا و استانبول در التهاب بود و در این موضع گیری از دموکراسی و حاکمیت مردم دفاع شد.

این مقام وزارت امور خارجه ادامه داد: دو موضع گیری و دو تماس تلفنی در شب تا صبح انجام شد و متعاقب آن نیز طبق برنامه ریزی انجام شده در جلسه صبح شنبه، تماس تلفنی دیگری صورت گرفت و پس از آن نیز شاهد تماس تلفنی دکتر روحانی وسایر مقامات با طرفهای ترک بودیم.

رحیم پور عملکرد وزارت امور خارجه را حرفه ای توصیف کرد و اضافه کرد: وزارت امور خارجه از شب تا ساعت 8 صبح سلسله اقداماتی را انجام داد که علیرغم وجود برخی اختلافات گذشته منطقه ای با ترکیه، مقامات آن کشور از مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا ابراز رضایت کردند و نگاه منطقه ای ایران برای آنها کاملا روشن شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا