خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کلیدواژ‌ه‌های قابل تأمل تحلیلگر اصولگرا درباره‌ی «سیسمونی گیت»

یک تحلیلگر اصولگرا با اشاره به افشاگری اخیر درباره‌ی سفر خانواده‌ی محمدباقر قالیباف به ترکیه در یادداشتی به تفاوت «افشاگری» و‌ «شفافیت» پرداخت.

به‌گزارش انصاف نیوز، پرویز امینی نوشته است: «راهبرد افشاگری در مقایسه با راهبرد مدنی و دموکراتیک شفافیت، یک پروژه «مافیایی» برای حذف رقیبان و افزایش سهم و جایگاه خود در سازمان قدرت است نه اصلاح خطاهای حکمرانی»

در یادداشت آقای امینی کلیدواژه‌های قابل تأملی همچون «درز اطلاعات، اهداف پشت صحنه نهادهای بهره‌مند از اطلاعات، تسویه حساب بخش‌های مختلف قدرت، پُر کشمکش بودن بخش‌های مختلف قدرت، پروژه‌ی مافیایی، 
حذف رقیبان، افزایش سهم و جایگاه خود در قدرت» دیده می‌شود.

متن کامل یادداشت پرویز امینی که در خبرگزاری اصولگرای تسنیم منتشر شده را در ادامه می‌خوانید:

«درز ماجرای سفر خانواده رییس مجلس به ترکیه و طرح سیسمونی گیت، بار دیگر جامعه ما را در برابر یک دو راهی برای مواجهه با خطاهای حکمرانی قرار داد.

یک راه، قوی کردن «شفافیت» و قرار دادن سازمان حکمرانی در همه وجوهش اعم از تصمیمات و سیاست‌ها و منابع مالی و دستاوردها و… در یک اتاق شیشه‌ای و قابل دسترس برای همه بعلاوه قوی کردن رسانه‌ها با دفاع از آزادی بیان و پس از بیان است.

راه دوم «افشاگری» است که همانند راه شفافیت، خطاهای حکمرانی را به سطح افکار عمومی می‌آورد.

تفاوت این دو راهبرد در مواجهه با خطاهای حکمرانی در فرایند و سازوکار و لوازم پیش برنده آن در جامعه است که البته در نتایج نیز تغییراتی بین این دو وجود دارد.

راهبرد شفافیت ناشی از نیرومند سازی جامعه مدنی، قوی کردن ازادی رسانه ها، گسترش دسترسی عمومی به مسائل حکمرانی و مواجهه بدون گزینش با همه خطاهاست و علاوه بر مجازات اجتماعی خطاکاران، توان پیشگیری ازخطاهای احتمالی آینده و توانمند کردن رویه های اصلاح طلبانه حکمرانی را دارد.

اما راهبرد افشاگری بیش از همه متکی به اطلاعاتی است که در اختیار همگان نیست. به جای قوت جامعه مدنی و حوزه عمومی، نتیجه قوت و قدرت نهادهای بهره‌مند از اطلاعات است و درز اطلاعات نیز به جای در نظر گرفتن نفع عمومی، عمدنا ناشی از اهداف پشت صحنه این نهادها برای پیروزی در کشمکش‌های قدرت‌طلبانه و به جای مواجهه جامع با همه خطاکاران و همه خطاهای حکمرانی، به شکل گزینشی اهداف یا به قول معروف طعمه‌های افشاگرانه خود را انتخاب می‌کند. راهبرد افشاگری به جای قوی‌سازی مردم و نهادهای مدنی، نهادهای برخوردار از اطلاعات را قوی می‌کند و افشاگری به جای تقویت روندهای اطلاحطلبانه، پروژه‌های تسویه حساب بخش‌های مختلف قدرت علیه یکدیگر را توسعه می‌دهد. مثل زمانی که گروهی از فیش های نجومی پرده‌برداری کردند و گروه مقابل نیز املاک نجومی را افشاگری کردند.

وجود راهبرد شفافیت بعلاوه آزادی بیان و پس از بیان در مواجهه با خطاهای حکمرانی، نشانه مردم سالارانه بودن سازمان حکمرانی و عامل تقویت آن است و راهبرد افشاگری نشانه ضعف مردم سالاری و پرکشمکش بودن بخش‌های مختلف قدرت است.

به تعبیر خیلی شفاف‌تر، راهبرد افشاگری در مقایسه با راهبرد مدنی و دموکراتیک شفافیت، یک پروژه «مافیایی» برای حذف رقیبان و افزایش سهم و جایگاه خود در سازمان قدرت است نه اصلاح خطاهای حکمرانی».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام
    خدا بهتر از هر کسی آگاه هستش که، نه فقط در این جریان، بلکه در همه جریانهایی که این روزها و سالها اتفاق میوفته، شما و طیفهای دیگری از ادمها و گروههای مختلف، که معمولا باندهای با اهداف خاصی هستید و هستند، نه تنها به فکر مردم وکشور نیستید، بلکه صرفا به دنبال عقده گشاییها و اردوکشیها علیه همدیگه و روی اعصاب مردم راه رفتن، هستید.
    دست بردارید از این نفاق و حرکتهای پوپولیستی و … . یه روز شماها سرکار بودید و خون به دل مردم کردید و یه روز اینها هستن و خون به دل مردم کردن.
    تنها چیزی که انسانهای دو رو و مریض دارند، زبان گشاد و لفّاظی و عیب جویی هستش.
    نه اونی که ترکیه و اروپا و آمریکا میگرده، به فکر مردمه نه اینهایی که له و علیه همدیگه لفّاظی و زبون بازی کرده و موضعگیریهای عوامفریبانه میگیرند.
    دست از سر مردم بردارید! حال مردم رو به هم ریختید با پرداختن به موضوعات سخیف و دست پنجم و عقده گشایانه و زبونبازانه و موذیانه و عوامفریبانه رسانه ای.
    جوری حرف میزنن دو طرف که انگار مردم نمیدونن پشت صحنه ها شون چیه!
    دو طرفتون باشین یا نباشین هیچ فرقی نداره، و حرکتهاتون، تازه وقتی خوبه، هیچ ثمره ای جز هزینه درست کردن برای انقلاب و خون به دل رهبری کردن و اعصاب مردم رو داغون کردن، نداره!
    انگار در این مملکت همه چی حل شده بود، جز ترکیه رفتن فرزند یه نفر! که این هم بحمد الله حلّ شد!

    1
    1
  2. مسئولان ما آدم رو یاد حجاب هنرپیشه‌ها میندازه. تو فیلم یه جورن، در واقعیت چیز دیگه. البته اونا هنرپیشه هستن و حرجی برشون نیست اما مسئولان هیچ توجیهی برای دورویی ندارن. مردم هم کاری به درگیری جناحی و رقبا ندارن و براشون مهم نیست. مسئولان ما هنرپیشه‌های قهاری هستن که هر از گاهی به لطف رقبا رسوا میشن

  3. جناب امینی!! وقتی کسی ادعایش گوش فلک را کر میکند، بر روی مردم منت تام و تمام می‌گذارد، و… دروغ و دروغگویی اش اظهر من الشمس میشود، بزعم شما حتما و ضرورتا باید افشا شود تا چهره واقعیش نزد خلق عیان شده و مردم چهره پنهان شده پشت نقاب دروغینش را آشکارا ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا