خرید تور تابستان ایران بوم گردی

المانیتور: تب ضد ایران با ادامه بن بست سیاسی عراق بالا می گیرد

حسن علی احمد، 23 آوریل 2022 در المانیتور درباره‌ی وضعیت سیاسی این روزهای عراق نوشت: همچنان که گروه های مورد حمایت ایران مانع از شکل گیری دولت تازه عراق می شوند، زمزمه های ناامیدانه پیرامون دخالت ایران بلندتر می شود.

1- تلاش های اخیر برای تشکیل دولت تازه عراق همچنان بدون نتیجه است. بن بست سیاسی توسط گروه های مورد حمایت ایران مانند چارچوب هماهنگی شیعیان عراق(CF)، متحد کُردش، اتحادیه میهنی کردستان و شمار اندکی از سنی های مرتبط با ایران شکل گرفته است. در واقع CF از آرای خود استفاده می کند تا روند سیاسی انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر تازه را متوقف کند.

2- در هفدهم آوریل تظاهراتی در شهر صدر که مقتدی صدر در آنجا محبوبیت دارد، برگزار و شعارهایی علیه ایران سر داده شد. تظاهرات دیگری در میدان فردوس در قلب بغداد صورت گرفت که شرکت کنندگانش نارضایتی خود از مداخلات خارجی را اعلام می کردند. ماه گذشته نیز حمله ای به کاروان دیپلمات های ایرانی صورت گرفت.

3- طبق گفته یک مقام ناشناس به المانیتور، صدر در صدد ایجاد یک پایگاه قوی در جنوب عراق است تا موج تازه ای از تظاهرات علیه مخالفت های خارجی راه بیندازد. صدر و متحدانش اخیرا ائتلافی تشکیل دادند به نام “نجات میهن”. صدر در طول مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود تا دولت اکثریت را بدون مشارکت هیچ گروه مورد حمایت ایران تشکیل دهد. پس از انتخاب در اکتبر سال گذشته، صدر خواستار تشکیل دولت با اکثریت ملی گرایان شد و ائتلافی با سنی ها و کردها تشکیل داد و گروه های مورد حمایت ایران را به حاشیه راند.

4- ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، در مصاحبه هفته گذشته اش گفت: ما توافق مبتنی بر رضایت طرفین را یک توافق خوب می‌دانیم. او افزود که حالا زمان تشکیل یک دولت اکثریت نیست.

5- گروه CF روابط گرمی با رئیس شورای عالی قضایی، فائق زیدان، دارد که حکمی را علیه متحد صدر، حزب دموکرات کردستان صادر کرد تا این حزب را از حفظ اتحادش با جریان صدر منصرف کند. ماه گذشته دادگاه فدرال هرگونه قرارداد انرژی امضا شده توسط دولت اقلیم کردستان عراق را خلاف قانون اساسی تشخیص داد.

6- گروه CF همچنین فشار را بر متحد سنی صدر، محمد الحلبوسی، بیشتر می کند. این گروه هفته گذشته رفیع العیساوی یکی از چهره‌های برجسته اخوان المسلمین را به عراق دعوت کرد که به مدت یک دهه تبعید شده بود. همچنین از علی حاتم السلیمان از دیگر چهره‌های برجسته سنی که به جرم مشارکت در شورش سال‌های 2014 به خارج از کشور تبعید شده بود دعوت کرد.

7- این احتمال وجود دارد که احساسات ضد ایرانی با گرم شدن هوا شدیدتر شود. ایران تا به حال تعهدات گازی‌اش را به یک چهارم آنچه در قرارداد با عراق ذکر شده کاهش داده است که احتمالا تا اواسط تابستان کمتر هم می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام بر رسانه محترم-اولا عراق ،صحنه رقابت همه طرفهای خارجی است که در این رقابت ایران به دنبال آرامش در عراق وبه تبع آن در ایران است اما رقبای دیگر خارجی مثل عربستان و آمریکا بدنبال درگیری قومی ومذهبی در عراق وایران هستند.نکته دوم این است که عراق ۸میلیارد دلار برق وگاز ایران را مصرف کرده ولی پول آنرا به بهانه تحریم نمی دهد.آیا عراقی ها وقتی حریف داعش نبودند واز ایران کمک خواستند وایرانی هاجانشان را دادند،از آمریکا اجازه کمک گرفتن از ایران را گرفته بودند؟جریان صدر نمک نشناس است وباید تنبیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا