خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سکوت معنادار ائمه جمعه و جبهه پایداری پیرامون مسئله قالیباف؟

اعتماد آنلاین نوشت: اگرچه تصور می‌شد روز جمعه امامان جمعه از تریبون‌های خود نسبت به آنچه افکار عمومی درباره آن حساسیت دارد، صحبت کنند و سخنی درباره خرید سیسمونی خانواده قالیباف از ترکیه بگویند، اما آنها عموما سکوت کردند و تنها یکی دو نفر به صورت خیلی آرام و همدلانه بی آنکه نامی از قالیباف بیاورند، از «لزوم حمایت از تولید ملی» گفتند! در مشهد البته علم الهدی از قالیباف حمایت کرد.

ظاهرا ترکیه برای قالیباف «آمد» ندارد؛ چندی پیش سفر قالیباف به ترکیه و هدایایی که برای رئیس جمهور این کشور برده بود، مدتی پیش برای او حاشیه‌ساز شد و این بار سفر همسر و دخترش به این کشور سوژه افکار عمومی شد!

به گزارش رویداد 24، ماجرا از این قرار بود که ظاهرا دختر قالیباف برای خرید سیسمونی فرزندش به ترکیه رفته است و این خوشایند مردمی که کلمه «ساده‌زیستی» را از مردم می‌شنوند، چندان خوشاید نیست و در پاسخ، نزدیکان قالیباف ادعا‌های زیادی درباره این مسئله مطرح کردند؛ ادعا‌هایی که عموما با واکنش منفی افکار عمومی مواجه شده است. یکی از مهمترین واکنش‌ها، عذرخواهی الیاس قالیباف در اینستاگرام بود که بررسی کامنت‌های آن نشان می‌دهد بیش از اینکه حمایت شده باشد (لایک گرفته باشد) مورد انتقاد شدید مخاطبان آن قرار گرفته و تعداد کامنت‌های انتقادی آن از تعداد لایک‌های آن بیشتر است. بیشترین انتقاد هم اشاره به این است که در متن الیاس قالیباف، اشاره به سفر زهرا مشیراستخاره، همسر قالیباف نشده است و فرزند قالیباف صرفا از خواهر خود انتقاد کرده است!

اما یکی دیگر از استراتژی‌های حامیان قالیباف، این بود که ماجرای افشاگری فیلم سفر همسر او به ترکیه را به نیرو‌های تندرو منتسب کنند. رقیب‌هراسی تاکتیک همیشگی اصلاح‌طلبان در رقابت با نیرو‌های اصولگرا بود و آن‌ها در انتخابات مجلس دهم به صراحت می‌گفتند به فهرست اصلاح‌طلبان با این هدف رای بدهید که تندرو‌ها عنان مجلس را در اختیار نگیرند. اما حالا این حربه را نزدیکان قالیباف در شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند و سعی کردند افشای این ماجرا را به طرح صیانت مرتبط کنند و ادعا کنند که چون قالیباف مخالف طرح صیانت بوده، تندرو‌ها قصد تخریب او را داشتند تا شاید ریاست مجلس را در سال آینده به فردی نزدیک‌تر به جریان پایداری مثلا علی نیکزاد بسپارند. البته با گذشت تقریبا یک هفته از این ماجرا که به «سیسمونی گیت» مشهور شده، این ادعا درست به نظر نمی‌رسد. تقریبا هیچکدام از رسانه‌های وابسته به جبهه پایداری، از جمله رجانیوز تا این لحظه نقدی به قالیباف درباره این سفر منتشر نکرده‌اند و به هیچ عنوان وارد چالش با رئیس مجلس نشده‌اند. نمایندگان عضو جبهه پایداری هم فعلا سکوت کرده‌اند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. از چهره‌های شاخص نزدیک به جبهه پایداری هم، فردی علیه قالیباف موضع‌گیری نکرده است. تنها واکنش مربوط به امیرحسین ثابتی بود که چند توییت علیه قالیباف منتشر کرد که طبیعتا تاثیری بر افکار نمایندگان مجلس ندارد.

نکته جالب این است که بر خلاف ادعای تیم رسانه‌ای قالیباف، اصولا قالیباف تا قبل از ماجرای سفر خانواده‌اش به ترکیه، هرگز به عنوان مخالف طرح صیانت شناخته نمی‌شد و اتفاقا بعضی اصولگرایان مثل بیژن نوباوه (نماینده نزدیک به جبهه پایداری) صراحتا از قالیباف خواسته طرح صیانت زودتر تصویب شود تا اخباری مثل همین نوع افشاگری، در فضای مجازی منتشر نشود.

نکته دیگر این ماجرا این است که در میان رهبران جبهه پایداری، افراد متمول زیادی وجود دارند و آن‌ها تمایل ندارند که قالیباف یا رسانه‌های نزدیک به او بخواهند این ماجرا را جبران کنند. چهره‌هایی مثل صادق محصولی و علی نیکزاد، در میزان ثروت، تفاوت چندانی با قالیباف ندارند. شاید تنها تفاوت این باشد که چون برای همسرشان پست مسئولیتی تعریف نکرده‌اند، شناسایی سفر‌های خارجی خانواده‌های آنان کار دشواری است!

 این انتظار وجود داشت که روز جمعه، ائمه جمعه نسبت به رفتار قالیباف موضع صریحی بگیرند. به هر حال اگر قالیباف طبقه متوسط اصولگرایان را نمایندگی می‌کند، جبهه پایداری نفوذ زیادی در میان روحانیون دارد. اما در نماز‌های جمعه هم خبری از انتقاد تند علیه قالیباف نبود و چهره‌های شاخص نماز‌های جمعه یا از کنار این ماجرا گذشتند یا مثل حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد اینگونه از قالیباف حمایت کردند: «دشمنان نظام و اسلام اقدام به آغاز عملیات روانی و علم کردن موضوعی برای یکی از مسوولان کرده‌اند تا به عناوین مختلف وی را از عرصه کنار زده و بر شما مردم مسلط شوند.»

حمایت حجت الاسلام علم الهدی از قالیباف از این جهت حائز اهمیت است که علم الهدی نزدیک‌ترین فرد به ابراهیم رئیسی بوده که تا امروز درباره سیسمونی گیت صحبت کرده است.

البته چند امام جمعه انتقادات ریزی به قالیباف داشتند؛ مثل امام جمعه کرج که گفته بود «مسئولان نسبت به عملکرد خانواده‌های خود بیشتر مراقب باشند تا بعضی از رفتار آنان مردم را ناراحت نکند.»

در میان ائمه جمعه مراکز استان، امام جمعه ایلام هم از قالیباف انتقاد کرد و گفت «زمانی که رهبر انقلاب دستور می‌دهد برای رونق تولید داخلی باید کالا‌های خارجی وارد نشود، اگر فرد مسئولی یا خانواده آن به کشور خارجی برود و کالای خارجی وارد کند این آقای مسئول در شان جایگاهی که قرار گرفته، نخواهد بود.»

فعالان رسانه‌ای به یاد دارند بعد از اینکه با افشاگری همین گروه عدالتخواهان، مشخص شد امام جمعه سابق ایلام با خودروی خارجی رفت و آمد می‌کند، او از مسئولیت خود استعفا کرد و حجت‌الاسلام الله‌نور کریمی‌تبار جانشین او شد لذا نزدیکی او به جریان عدالتخواه اتفاق عجیبی نیست، اما این حمایت‌ها را نمی‌توان به منزله حمله تمام‌قد از جبهه پایداری به حساب آورد.

در شهر‌های کوچکتر هم امام جمعه آستارا در انتقاد از قالیباف سخنرانی کرده و گفته در این شرایط اقتصادی و کرونایی که بسیاری از خانواده‌ها به خاطر مشکلات معیشتی دو سال است که رنگ سفر را ندیده‌اند، سفر خانواده یک مقام مسئول ارشد نظام به خارج از کشور، آن هم در ماه رمضان به هیچ وجه پذیرفته نیست و خلاف سیره امیرالمؤمنین است.

رفتارشناسی رسانه‌ای و سیاسی بخش عمده اصولگرایان نشان می‌دهد آنها فقط انتقاد را برای جناح رقیب مجاز می‌شمارند! در رسانه‌های اصولگرا نه تنها انتقادی از قالیباف نشده بود، که از او به شدت حمایت هم شده بود و تا این جا که فعلا مردم و نهادهای امنیتی مقصر شناخته‌اند! مردم از این جهت که «فریب‌خورده» هستند و بازیچه دست جناح رقیب قالیباف شده‌اند! و نهادهای امنیتی از این جهت که فعلا متهم شده‌اند که برای خانواده قالیباف «بپا» گذاشته‌اند. جالب آنکه صداوسیما برای قبض برق علی کریمی فوتبالیست گزارش تهیه کرد، اما درباره این مسئله حتی به خود زحمت نداد یک خبر کوتاه منتشر کند و بگوید چه اتفاقی رخ داده است! 

در نمازهای جمعه که قاعدتا همواره درباره بحث مسائل مهم باید وجود داشته باشد، این هفته کاملا همه ساکت بودند و ظاهرا شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به این نتیجه رسیده که بهتر است حرفی نزنیم که به «هم‌حزبی» بر بخورد! این در حالی است که مسئله «دورویی» و «رفتار متناقض» برای مردمی که در تنگنای معیشتی به سر می‌برند، مسئله بسیار بزرگی است و به همین دلیل اینقدر روی آن حساسیت وجود دارد. 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا