خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهاجری: گذر زمان نمایندگان مجلس را اپوزیسیون دولت می‌کند

فعال سیاسی اصولگرا گفت: گذر ایام مجادله بین دولت و مجلس را افزایش می‌دهد و به مرور برخی نمایندگان برای رای‌آوری در انتخابات آینده در پوست اپوزیسیون دولت قرار خواهند گرفت.

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که جلیل محبی دبیر پیشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر در صفحه مجازی خود به نقل از مدیران دولت رئیسی گفته که او در فهم کارشناسی و اخذ تصمیمات بزرگ و دقیق ناتوان است، گفت: آقای محبی از دوستان اصولگراست و اواخر هم در دولت مسئولیتی داشت. حالا نمی‌دانم این اظهارات را در حالی گفته است که همچنان مسئولیت داشته یا خیر. اما با توجه به اینکه او در داخل دولت حضور داشته، ارزیابی‌اش از عملکرد دولت و شخص آقای رئیسی باید کاملا قابل اعتنا باشد. 

مهاجری در پاسخ به این سوال که دلیل رفتار امروز مجلس علیه دولت چیست و اینکه حتی تهدید به استیضاح کابینه می‌کنند چه نتیجه‌ای دارد، گفت: زمانی که آقای رئیسی کاندیدای ریاست‌جمهوری بود، دوستان اصولگرا می‌دانستند که ایشان مدیر اجرایی پرقدرتی نیست. اداره کردن قوه قضائیه با شیوه‌ای که آقای رئیسی اداره می‌کرد، خیلی کار دشورای نبود. چون ایشان در قوه قضائیه هم اتفاق خاصی را رقم نزد. آقای رئیسی در دو سال آخر حضور در قوه قضاییه، آنجا را سکوی پروازی برای قوه مجریه کرده بود. سفرهایی استانی که مربوط به قوه مجریه بود و وعده‌هایی که بیشتر اجرایی بود، می‌داد. یک روز در میان هم کارخانه‌هایی تعطیل شده را افتتاح کرد که بعدها مشخص شد آن کارخانه‌ها افتتاح نشده بود. 

وی افزود: به همین ترتیب، در ذهن دوستان اصولگرا هم آقای رئیسی آدم قوی به حساب نمی‌آمد. اتفاقی که افتاد این بو که تصور می‌شد با توجه به اینکه قدرت یکدست در حال شکل‌گیری است، مجلس و نهادهای اقتصادی خارج از سیستم دولتی به کمک ایشان می‌آیند و در واقع ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه کمک می‌کنند، اما آقای رئیسی رئیس یک دولت معمولی است و قرار بود که تیم قدرتمندی برای ایشان چیده شود، اما آن اتفاق نیافتاد. آقای رئیسی تا حد قابل اعتنایی تحت کنترل بخش جریان خاصی در  میان اصولگرایان قرار گرفت و دولتی بر سر کار آمد که بعد از هشت ماه، رئیس بانک مرکزی آن مورد انتقاد مدیران اقتصادی دولت است، وزیر رفاه به جای کار کردن حرف‌های خنده‌دار می‌زند، وزیر صمت وعده‌هایی می‌دهد که کاملا مشخص است قابلیت اجرایی ندارد، وزیر نفت شعارهایی می‌دهد که نفت می‌فروشیم و پول آن را هم به داخل می‌آوریم اما می‌بینید که مردم چیزی احساس نمی‌کنند و تورم هم به شدت در حال افزایش است. 

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: بنابراین کابینه آقای رئیسی واقعا ضعیف است و شاید بتوان گفت دولت آقای رئیسی تا اینجای کار با فاصله یکی از ضعیف‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب است.  

مهاجری در پاسخ به این سوال که آیا مجلس برای استیضاح وزرای دولت تلاشی خواهد کرد یا خیر گفت: در مجلس اتفاق دیگری می‌افتد. ما در اواخر سال ۱۴۰۲ انتخابات مجلس را پیش رو داریم. نمایندگان مجلس اگر در مواجهه با این دولتی که امروز دارای ناکارآمدی است، بخواهند وکیل‌الدوله و طرفدار دولت باشند قطعا در حوزه‌های انتخابیه با شکست مواجه خواهند شد. رقبای آن‌ها نقطه‌ ضعف‌های این دولت را می‌شمارند و از نمایندگان فعلی می‌پرسند چرا استیضاح نکردید؟ چرا نظارت نکردید؟ بنابراین نمایندگان فعلی برای رای‌آوری می‌روند در پوست اپوزیسیون دولت قرار می‌گیرند و این باعث می‌شود مجلس در فاز مخالفت با دولت افتاده و حتی گاهی اوقات ممکن است از منتقدان بیرونی هم تندتر حرکت کند تا بتواند در انتخابات سال آینده رای بیشتری به دست بیاورد. 

وی تصریح کرد: نکته دوم آنکه مجلس به عنوان نهادی که وظیفه نظارت بر قوه مجریه را دارد، کم کم حوصله‌اش از ناتوانی دولت سر می‌رود. بالاخره هشت ماه برای دولت زمان کمی نیست. امروز آقای رئیسی فقط گفتار درمانی می‌کند و اکثر وزرا هم با ناکارآمدی خود به این روند کمک می‌کنند.

مهاجری در پاسخ به این سوال که آیا در ادامه شاهد مجادله‌ دولت و مجلس مشابه آنچه که در دوران احمدی‌نژاد اتفاق افتاد خواهیم بود یا خیر گفت: بله. این مجادلات در همان دوره‌ها هم اتفاق افتاد. اگر دقت کنید برخی از نمایندگان دارند علیه شخص آقای رئیسی در جلسات علنی مجلس صحبت می‌کنند و فکر می‌کنم گذر ایام این فرآیند را تشدید خواهد کرد و به ویژه آنکه شخص آقای قالیباف هم از عملکرد دولت ناراضی است. 

مهاجری در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی چه کاری باید انجام دهد تا این مشکلات برطرف شود گفت: آقای رئیسی یک کاری را نباید انجام می‌داد و آن این بود که نباید رئیس‌جمهور می‌شد. حالا که آمده هیچ راهی جز آنکه برای آینده دولت فراجناحی تشکیل دهد و کسانی که عاشقان وضع موجود هستند را از دولت کنار گذاشته و آدم‌های دانشگاه دیده، با تجربه و کاربلد را فارغ از آنکه در چه دولت بودند یا نبودند به دولت بیاورد، ندارد. آقای رئیسی اگر می‌خواهد برای آینده خود برنامه داشته باشد و رزومه خوبی در کارنامه کاری خود ثبت کند، ناگزیر است که خود را از وضعیت فعلی دولت نجات دهد. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا