خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بدرود الکسا

مهدی بذرافکن طی یادداشتی نوشت: نمی خواهم مدیران سایت آلکسا را به کلاهبرداری متهم کنم هرچند ایرادهایی در کارشان وجود داشت.

این وب‌سایت آنالیز کننده ترافیک وب و سرویس رتبه‌بندی معتبر سایتها، آذرماه سال گذشته اعلام کرد که در تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ (یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱) برای همیشه از دسترس خارج خواهد شد.

قبلا نوشتم بسیاری از سایت های ایرانی برای بهبود رتبه آلکسای خود با استفاده از شرکت های مختلف که در کار ارسال بازدیدهای فیک هستند برای خود رتبه آلکسای در ظاهر خوبی دست و پا می کنند و نرخ آگهی های خود را هم بر همان اساس بالا و بالاتر می برند.

حالا اما با پایان آلکسا این کاسبیِ فیکِ کاذب هم باروبندیلش را می بندد و می رود پی کارش.

آلکسا وسیله خوبی برای سنجش نسبتا صحیح سایت ها بود اگر کَلَکِ بازدیدهای فیک و دروغین را نمی خورد؛آلکسا البته بعدا متوجه این داستان شده بود اما کار چندانی از دستش بر نمی آمد.

از چند سال پیش این وب‌سایت آنالیز کننده ترافیک اما با افزایش بازدید سایت ها از طریق موبایل که حالا دیگر جایگزین رایانه شده، دست به تاکتیک جالبی زد.

آلکسا آمار بازدید موبایلی سایتها را در رتبه بندی آنها لحاظ نکرد اما به جای آن با پیشنهاد خرید اشتراک در سه پنل مختلف بازدید موبایلی سایت هایی که به آلکسا هزینه پرداخت می کنند -شما بخوانید مشترک می شوند- را در رتبه بندی آنها به حساب می آورد.

با این کار آلکسا توانست دور زنندگانش که اغلب شرکت های ایرانی و هندی بودند را تا حدودی دور بزند!

تعطیلی آلکسا بیشتر برای ایرانی ها و هندی ها شوک آور و غم بار است تا سایر ملت دنیا!

از آن جایی که ایرانی ها راه دور زدن را خوب بلدند-مثل دور زدن تحریم ها!- لااقل 10 سال است که شرکت های زیادی در ایران و البته هند، شکل گرفته که کارشان ارسال بازدید برای سایت های مختلف در قبال دریافت پول است.

برخی شرکت های ایرانی حتی در سطح بین المللی هم کار می کنند و برای سایت های دیگر کشورها بازدید -عموما فیک- می فرستند و درآمد خوبی کسب می کنند.

حالا اما با نزدیک شدن به یک مِی(یازده اردیبهشت) بساط این کلاهبرداری جمع و جور می شود و برای همیشه می رود پی کارش؛آلکسا فرصت خوبی برای سنجش صحیح سایت ها و خبرگزاری ها بود که متاسفانه به درستی از آن استفاده نشد و در نهایت به تعطیلی همیشگی کشید.

حالا دیگر کسی برای رتبه الکسا، جوانمردانه و ناجوانمردانه نمی جنگد؛حالا دیگر از فخر فروشی رتبه های تک رقمی و دو رقمی سایت های ایرانی نسبت به یکدیگر خبری نیست؛حالا دیگر الکسا نیست که نیست!

نکته:سایت الکسا سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب «بروستر کیل و بروس گیلیات» تأسیس و سال ۱۹۹۹ به شرکت آمازون فروخته شد

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا