خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قیمت ارز و سکه در ماه اول سال؛ بازار منتظر یک شوک؟

خبرآنلاین نوشت: ۶.۲ درصد دلار، ۶.۳ درصد طلا و ۵.۳ درصد سکه»؛ این‌ها اعداد گرانی بازارها در اولین ماه بهار قرن جدید است.

 آن‌قدر رفتار قیمت‌ها در ۳۱ روز اول سال ۱۴۰۱ متفاوت بوده که امروز بسیاری از کارشناسان، از واژه هرج‌ومرج در بازارها سخن می‌گویند؛ آن‌جا که حتی گاها می‌گویند دولت هنوز امیدی به بازارها تزریق نکرده تا شاید قیمت‌ها جهت معکوس به خود بگیرد.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش قیمت‌هایی که در بازارها رخ داده، به‌علت تغییر رفتارهای انتظاری فعالان بازارها نسبت به مذاکرات هسته‌ای است؛ به طوری که ابهام در نتیجه مذاکرات هسته‌ای باعث شده که معامله‌گران وارد بازار شده و انتظارات افزایشی را بالا ببرند.

اما نکته‌ای که در گرانی بازارهای مالی وجود دارد، این‌که این بازارها به شدت بازارهای کالایی را هم تحت‌تاثیر قرار داده است؛ تا آن‌جا که هر یک رقم افزایش قیمت دلار، قیمت کالاها در بازارهای دیگر را نیز بالا برده است؛ این موضوع را به طور محسوس در بازار خودرو شاهد بودیم که فقط سمند در یک ماه ۶۰ میلیون تومان و تیبا ۲۶ میلیون تومان گران شد. این اتفاق در بازار مسکن نیز رخ داده و گزارش‌های میدانی از جهت صعودی قیمت‌ها در این بازار حکایت دارد.

در این میان، بازار کالاهای اساسی نیز مسیر جهشی را همزمان با رشد قیمت ارز انتخاب کرده است؛ آن هم در شرایطی که صحبت از حذف ارز ترجیحی است و همین موضوع هم فشار بسیاری به بازار مواد غذایی وارد کرده است.

این در شرایطی است که هم‌اکنون نزدیک به ۹ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و با وجود شعارها برای کنترل تورم و مهار گرانی، بازارها تنها شاهد فضای جهشی در قیمت‌ها بوده‌اند. با این وجود، در حال حاضر گرانی‌های شدید در بازارها صدای رییس‌جمهور را در آورده و در روزهای اخیر از دستگاه‌های اجرایی خواسته است تا دست‌های پشت پرده گرانی‌ها شناسایی شود.

البته کارشناسان اعتقاد دارند پشت‌پرده گرانی‌ها همان موضوع تحریم است، اما به‌دلیل آن‌که رییسی پیش‌تر گفته بوده که تحریم‌ها اثری در اداره کشور ندارد و عملا وضعیت نابسامان اقتصادی را بر گردن دولت قبل انداخته بود، اکنون نمی‌تواند بگوید تحریم‌ها وضعیت اقتصادی را برهم ریخته است و حالا عنوان پشت‌پرده تبدیل به ‌گریزگاهی برای آقای رئیسی شده است.

با وجود این شرایط، بد نیست نگاهی به بازارها در اولین ماه قرن جدید داشته باشیم؛ این‌که بازارهای مالی چون دلار، طلا و سکه چه تغییراتی را شاهد بودند.

دلار ۶.۲ درصد رشد پیدا کرد

با وجود این‌که در ایام پایانی سال ۱۴۰۰ زمزمه‌ها درباره احتمال توافق وین، بازار ارز را به سمت کاهشی برده بود، اما بلافاصله در اولین روزهای کاری قرن جدید به دلیل شرایط مبهم مذاکرات، مسیر بازار ارز صعودی شد.

به این ترتیب، هر دلار آمریکا که در روز پایانی اسفند ۱۴۰۰ ددر جدود ۲۶ هزار و ۲۳۰ تومان بود، هشتم فروردین وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد و این روند صعودی ادامه داشت تا این‌که در بیستم فروردین رنگ کانال ۲۸ هزار تومان را به خود دید.

با این حال، دلار در این کانال نتوانست ماندگار باشد و دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت. در روز پایانی فروردین‌ماه ۱۴۰۱ هر دلار آمریکا ۲۷ هزار و ۸۶۴ تومان بود و به این شکل، پرونده اولین ماه قرن جدید با افزایش یک‌هزار و ۶۳۴ تومانی دلار (۶.۲ درصدی) بسته شد.

ورود بازارها به کانال جدید/ طلا و ارز چقدر گران شد؟

سکه ۵.۳ درصد گران شد

گزارش‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که بازار سکه در روزهای پایانی سال گذشته و با نزدیک شدن به نوروز با کمبود عرضه و تقاضا مواجه بود، اما در ماه ابتدایی ۱۴۰۱ به دنبال افزایش قیمت دلار و سیگنال‌هایی که از این سمت به بازار وارد شد، مسیر صعودی را در پیش گرفت.

این در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که سکه تا ۱۹ فروردین‌ماه در کانال ۱۲ میلیون تومان قرار داشت، اما از روز بیستم فروردین وارد کانال جدید شد و همچنان در این کانال قرار دارد. آخرین باری که سکه توانسته بود مرز ۱۳ میلیون تومان را تصرف کند، ماه پاییز و دی‌ماه سال گذشته بود.

بر همین اساس، سکه در کانال ۱۳ میلیون تومان مسیر افزایشی را در پیش گرفت تا در نهایت پرونده سکه امامی در روز پایان فروردین ماه با رقم ۱۳ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان بسته شد. این عدد با توجه به این‌که سکه امامی در روز پایانی اسفند سال گذشته ۱۲ میلیون و ۵۵۹ هزار تومان بود، یعنی در این بازه ۳۱ روزه هر قطعه سکه امامی با رشد ۶۶۹ هزار تومانی، ۵.۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید:قیمت طلا، سکه و ارز ۱۴۰۱.۰۲.۰۳/ دلار چقدر قیمت خورد؟

منتطر سقوط آزاد بیت‌کوین باشید

طلا ۶.۳ درصد جهید

تقریبا آنچه که در بازار سکه در اولین ماه سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم، در بازار طلا نیز رخ داد؛ تا جایی که افزایش قیمت ارز، به بازار طلا نیز فشار آورد و باعث شد در این دوره هر گرم طلای ۱۸ عیار افزایش ۶.۳ درصدی را تجربه کند.

به این شکل، هر گرم طلای ۱۸ عیار که در روز پایانی سال ۱۴۰۰ در رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان قرار داشت، بیستم فروردین ۱۴۰۱ وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد و در نهایت پرونده ماه با رقم یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شد. هر گرم طلای ۱۸عیار در ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ با رشد ۶.۳ درصدی، شاهد افزایش ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا