خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس صداوسیما: برنامه پرمخاطبی که غذای آلوده می‌دهد قطعا پرضررتر از برنامه کم‌مخاطب است

خبرگزاری ایسنا نوشت: رئیس سازمان صداوسیما در مراسم نکوداشت هفته پژوهش در سخنانی با بیان اینکه ما در دوره تحولی رسانه ملی باید بپذیریم نقش فکر، رصد و پژوهش بر هر کار دیگری اولویت دارد، تاکید کرد: تا زمانی که برنامه‌سازی ما بی‌توجه به این رصد باشد، ممکن است به عکس خود عمل کند. رسانه ملی قطعا باید به دنبال جذب مخاطب و تولید برنامه‌های پرمخاطب باشد اما باید توجه داشت که برنامه پرمخاطبی که غذای آلوده می‌دهد قطعا پرضررتر از برنامه کم‌مخاطبی است که غذای سالم می‌دهد.

آیین نکوداشت هفته پژوهش با حضور پیمان جبلی (رئیس سازمان صداوسیما)، حسین رضی (قائم مقام اقتصادی رئیس سازمان صداوسیما) و عبدالحسین خسروپناه (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشگران این رسانه) امروز ـ ۲۲ آذرماه ـ در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

پیمان جبلی در سخنانی گفت: در دوره‌های مختلف رسانه‌ ملی، به صورت قطعیت می‌توان گفت که تمام عناصر مختلف به دنبال جذب حداکثری برنامه‌سازان بودند اما آنچه که باعث شده در دوره‌های مختلف تحولات مختلف دنبال شود، اقدامات قبلی ادامه داده شود و یا مسیر جدیدی پیش رود و مسیر قبلی اصلاح شود، چه بوده است؟ پاسخ به این سوال را در همان گزاره اول می‌توان یافت. ما رسانه ملی هستیم رسانه‌ای که وظیفه اصلی‌مان هدایت فرهنگی است؛ آنچه که هدف مشروع جامعه است. بارها یادآوری کردم نقش رسانه چیست؛ آیا صرفا آینه است یا پنجره یا دیوار که جلوی برخی واقعیت را بپوشاند یا واقعیت را به گونه‌ای دیگر بیان کند مثل یک عدسی محدب؟ آنچه که در فلسفه وجودی رسانه ملی انقلاب نهفته است، رسانه‌ای است که در جایگاه یک مادر دلسوز است و تمام وجود خودش را وقف خانواده کرده است. جایگاه رسانه چنین نقشی است و آنچه که انتظار می‌رود همین است؛ یعنی در عین حال که ذائقه ملت را با دقت رصد می‌کند، تحولات فرهنگی را در نظر می‌گیرد و متناسب با شناخت دقیق از مخاطب و آسیب‌ها خوراک مناسب تولید می‌کند.

جبلی افزود: ما در دوره تحولی رسانه ملی باید بپذیریم نقش فکر، رصد و پژوهش بر هر کار دیگری اولویت دارد. تا زمانی که برنامه‌سازی ما بدون توجه به این رصد باشد ممکن است به عکس خود عمل کند. رسانه ملی قطعا باید به دنبال جذب مخاطب و تولید برنامه‌های پرمخاطب باشد اما باید توجه کرد که برنامه پرمخاطبی که غذای آلوده می‌دهد قطعا پرضررتر از برنامه کم مخاطبی است که غذای سالم می دهد.

جبلی تصریح کرد: هر برنامه‌ساز با هرگونه برنامه‌سازی، اگر توجهی به پژوهش نداشته باشد، کارش غیر از هدر دادن اموال چیز دیگری نیست. تا زمانی که ما در رسانه ملی شناخت دقیق و به‌روز شده از نیازها و تحولات جامعه نداشته باشیم، هیچ تولیدی به جامعه هدف نخواهد رسید. ما در رسانه ملی در گزار تحول فناوری رسانه‌های جمعی که نوظهوراند به سر می‌بریم که اگر توجهی به آن نداشته باشیم قطعا از قافله عقب می‌مانیم؛ به عنوان مثال در مورد همین فساد اخیر، اگر بخواهیم برنامه‌سازی کنیم، باید ببینیم جامعه چه فکری می‌کند و چه کسی می‌تواند کمک کند، قطعا مرکز تحقیقات می‌تواند کمک کند. این ارتباط هر چه تنگاتنگ باشد می تواند بیشتر کمک کننده شود.

رئیس صداوسیما در پایان گفت: رسانه زمانی اثرگذار است که صرفا به دنبال اندازه‌گیری مخاطب نباشد در این صورت برنامه‌سازی ما را تک بعدی می‌کند. در کنار آن باید افکارسنجی دقیق صورت بگیرد و برنامه‌ساز ببیند که چقدر به اهداف تعیین‌شده‌اش دست یافته است.

محسن شاکری نژاد ـ رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما ـ هم در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: ما در دومین سال از دومین دوره تحول هستیم. اگر تحول را حول سه محور محتوا، رویکرد و کارکرد در نظر بگیریم این سه محور بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست. در عصری که همه برآوردها و آینده‌پژوهی‌ها نشان می دهند در آینده‌ای نه چندان دور، دیوایس تلویزیون از خانه‌های زمین حذف خواهد شد، آیا ساز و کاری هم برای تولید محتوا خواهد بود یا نه؟

او گفت: باید به سمت تحول حرکت کنیم و گریزی از این نداریم و مقدمات آن هم پژوهش است. ما در مرکز تحقیقات تمام تلاش‌مان را به کار بردیم تا پژوهش در خدمت تحول، محتوا و آنتن رسانه ملی قرار بگیرد و امروز ما شاهد این هستیم. آقای جبلی که خود از خانواده پژوهش‌اند، در مورد اینکه، مخاطب در بسترهای دیگر هم محتوای آنتن تلویزیون را ببیند تاکید داشتند. مخاطبان رسانه ملی در حال حاضر از طریق دیگر فرستنده‌های سازمان آن را دنبال می‌کنند اما عمده مخاطب از طریق گیرنده تلویزیون این محتوا را دنبال می‌کنند. امروز اگر دنیا را رصد کنیم شاید بالاترین میزان مخاطب کشوری مثل آمریکا سه درصد بیشتر نباشد و این در مقایسه با مخاطبان رسانه ملی قابل قیاس نیست. کدام کشور دنیا را می‌بینید با وجود رهاشدگی در فضای مجازی این میزان مخاطب داشته باشد، عده‌ای نمی‌خواهند نقاط قوت را ببینند، اما صد البته به تغییر نیاز داریم و گریزی از این نداریم. امیدواریم به عنوان دیده‌بان رسانه ملی بتوانیم به حوزه تحول و تحقق این ضرورت کمک کنیم.


عبدالحسین خسروپناه ـ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در سخنانی در این مراسم با اشاره به جنگ ترکیبی و رسانه‌ای که وجود دارد، گفت: صداوسیمای ایران تنها متولی قانونی پخش برنامه‌ها طبق قانون اساسی است. این رسانه بسیار وسیع است؛ از دانشگاه گرفته تا رسانه‌های دیگرش؛ یعنی از تصدی‌گری و تنطیم‌گری و مراحل فرآیند حکمرانی را این سازمان انجام می‌دهد و وظیفه‌اش فقط تصدی‌گری نیست. پس رسانه ملی سازمان گسترده‌ای است که همه فرآیند حکمرانی را انجام می‌دهد. اتفاقات خوبی صورت گرفته اما برخی عادت بدی دارند که فقط ایراد می‌گیرند. رسانه ملی در رشد برخی ژانرها از جمله ژانر دینی تاثیرگذار بوده است. حتی برخی از کشورها در سینمای هالیوود از ایران الگو گرفتند. درست است سینمای دینی را هالیوود شروع کرد اما صداوسیمای ما موفق شد یک تاثیرگذاری دینی داشته باشد.

او با اشاره به اثربخشی برنامه‌هایی که زمانی در صداوسیما پرمخاطب بودند، بیان کرد:  «گستره شریعت» یا «زاویه» انصافا برنامه‌هایی اثربخش بودند یا برنامه «نقد سیما» در شبکه یک که خیلی موثر بود و بیننده داشت. همچنین برنامه «زندگی پس از زندگی» خیلی موثر بود. ممکن است مخاطبان حتی خبر ۲۰ و ۳۰ را نبینند اما برنامه های این‌چنینی را می‌بینند. برنامه‌هایی که زندگی فرد را متحول کرده‌اند. چرا باید این برنامه‌ها را دست کم بگیریم.

او درعین حال گفت: عجیب است بعضی آقایان انتقادات عجیب غریبی دارند که در برنامه تلویزیونی پخش هم می‌شود و آن اینکه که گویا صداوسیما هیچ خاصیتی ندارد و کارهای اثربخش و مفید را نمی‌بینند که واقعا کارِ اخلاقی نیست. در حالی که صداوسیما کارنامه مثبتی دارد. صداوسیما در پرورش مستندسازان ایرانی نقش بسزایی داشته است اما نقص‌ها را هم بشناسیم و به راحتی همدیگر را تخریب نکنیم.

وی ادامه داد: صداوسیما باید از دو جهت برنامه‌سازان و مخاطبان جذب حداکثری داشته باشد. برنامه‌سازان نباید فاصله بگیرند آنها عضو خانواده صداوسیما هستند. اگر به دلایلی بینندگان سازمان کم شده به این دلیل نیست که برنامه‌سازی ندارند، بلکه باید گفت انقلاب سکوها واقعیتی است که مشتری سینما هم کم شده است. اگر جذب حداکثری برنامه‌سازان و مخاطبان هدف باشد، موفق خواهد بود.

او درباره جایگاه اصالت فرهنگ ایرانی اسلامی گفت: ما در سیما باید اصالت را به موسیقی ایرانی بدهیم. اگر دائما موسیقی راک، متال و هوی متال پخش شود موسیقی ایرانی ترویج نشده است. موسیقی مبتی بر ریاضیات است و ریاضیات مبتنی بر الهیات. وقتی می‌گوییم اصالت ایرانی اسلامی یعنی هنر و موسیقی ایرانی اسلامی.

خسروپناه سپس با اشاره به جایگاه رسانه گفت: برخی رفتارهای غیراخلاقی از برخی دردناک است، برخی فکر می‌کنند اگر فردی با جریان فکری‌شان همسو نیست باید درباره آن در رسانه دروغ بگویند، این قطعا خلاف ارزش‌های اسلامی است و اخلاق و تربیت مداری باید از ویژگی‌های این رسانه باشد. شریعت‌مداری در منظومه رهبری هم باید توجه قرار داده شود. از طرفی رسانه باید پشتوانه نظریه علمی خود را بیان کند. سازمان صداوسیما در عرصه ساختارسازی و نظارت و ارزیابی نیاز به کارهای پژوهشی دارد که مبتنی بر عقلانیت و پژوهش نظام مند است نه اینکه هرکسی جدا گانه موضوعی را برای خود پژوهش کند.
در پایان این مراسم با حضور رئیس صداوسیما از پژوهشگران برتر تقدیر به عمل آمد.

انتهای یپام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا