خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطر تمامیت ارزی با وجود طالبان؟

اقدام چند روز پیش طالبان در ایجاد جاده در مناطق مرزی و نادیده گرفتن مرزهای دو کشور ایران و افغانستان با پاسخ جدی مرزبانی ایران روبرو شد و دیگر نیازی به دخالت ارتش نبود.

به گزارش ایسنا، از 5 سال پیش با دستور ستاد کل نیروهای مسلح، تامین امنیت مرزهای شرق کشور به ارتش سپرده شد و یگان های مختلف این نیرو در این مرزها مستقر شدند. نیروی زمینی از همان مقطع حضور دائمی در مرزهای کشور داشته و ماموریت حراست از مرزهای کشور را عهده دار شده است.

چند روز گذشته تلاش طالبان برای کشیدن جاده و نادیده گرفتن خط مرزی در محدوده مرز دوغارون و ممانعت مرزبانی از اقدام طالبان موجب ایجاد تنش میان نیروهای مرزبانی کشورمان با طالبان شد. مرز دوغارون در اثر این تنش برای چند روزی بسته ؛ اما مجددا این مرز بازگشایی شد. از زمان قدرت گیری طالبان در افغانستان تاکنون چندین بار تنش در مرزها ایجاد شده است که البته این تنش ها نه به دلیل تهدید مرزها از سوی طالبان بلکه به دلیل بی اطلاعی آنها از مسائل مرزی میان دو کشور بوده است.

این موضوع واکنش وزارت خارجه را نیز به همراه داشت. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام طالبان بیان کرد:«مرزداران غیور ما در مرزهای کشور با افغانستان به خاطر اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از مأموران مرزی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان که در مرزهای ایران مستقر شده اند تا به امروز با خویشتن داری رفتار کرده‌اند. البته تکرار این موضوع جای نگرانی دارد و ضمن اینکه مرزداران ما مسئولیت دارند از هر گونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند. ما آمادگی داریم تعلیمات لازم را در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه ای در این زمینه به مرزبانان جدید افغانستان ارائه کنیم. ما فکر می کنیم تکرار این موضوعات جای نگرانی دارد و این موضوع را از طرق مختلف به هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان انتقال داده ایم و امیدواریم این خویشتن داری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.»

همزمان با وقوع این اخبار، ویدئوهایی منتسب به ارتش منتشر و بیان شد که یگان های زرهی در حال حرکت به سوی مرز برای مقابله با طالبان هستند در حالیکه برخی از این فیلم ها مربوط به ارتش ایران نبود. از سویی باید توجه داشت که نیروی زمینی به صورت شبانه روز در مرزهای شرقی مستقر و در حال گشت زنی است برای حفظ و حراست از این مرزهاست و این حضور به این معنا نیست که طالبان در حال تهدید مرزهای کشور است.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در پیش خطبه های نماز جمعه در روز 26 فروردین تاکید کرد: «حضور ما در مرزها به معنای این نیست که خطری نظام ما را تهدید می‌کند بلکه این حضور به معنای اشراف اطلاعاتی بیشتر و آماده به کار نگهداشتن و پای در رکاب نگه داشتن نیروهای ما است.»

ارتش برای حراست از مرزها در آمادگی کامل به سر می برد اما به نظر می رسد این اختلاف ها از طریق مرزبانی و وزارت خارجه قابل حل است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به زودی دوباره ایران مورد تاخت و تاز قرار خواهد گرفت درست مثل حمله ی اعراب به ایران ساسانی
    متاسفانه زمانه مثل همان زمان است
    یزدگرد سوم با آن سازو برگ نظامی آنچنان از قدرت گیری اعراب و نارضایتی ایرانیان غافل بود که لشکر کشی اعراب مسلمان را به هیچ گرفت و افتاد آن اتفاقی که نباید می افتاد و مردم ایران مقاومت نکردند و ارتش ساسانی هم راه به جایی نبرد
    به زودی طالبان به ایران یورش میاورد و وای اگر تاریخ دوباره تکرار شود
    تازه طالبان لشکری 8 ملیونی در ایران هم دارد

  2. لابد تا به حال نوشته اند تمامیت ارضی درست است. حداقل عناوین را قبل از قرار دادن روی سایت تصحیح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا