خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آرین طباطبایی کیست؟

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در 25 تیر 1402 نوشت:

همه تغییرات تیم مذاکره‌کننده آمریکایی/ چرا رابرت مالی کنار رفت؟
– در سال‌های اخیر «رابرت مالی»، «ریچارد نفیو» و «آرین طباطبایی» سه تن از اعضای شاخص تیم مذاکره‌کننده آمریکا در پرونده ایران بودند که از تیم آمریکایی جدا شدند. هر کدام از این تغییرات با حواشی زیادی در رسانه‌ها همراه بوده است.

دولت «جو بایدن» از ابتدا با شعار تغییر در رویکردهای «دونالد ترامپ»‌ در حوزه سیاست خارجی شروع به کار کرد؛ با این حال با گذشت سه سال، عملکرد این دولت دست‌کم در حوزه برجام تفاوت چندانی با ترامپ نداشته است. در طول سه سال اخیر، تغییراتی در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی ایجاد شد، اما این تغییرات نتوانست تفاوتی چشمگیر و محسوس در عملکرد دولت بایدن ایجاد کند.

این تغییرات در آخرین مورد به راب مالی رسید؛ کسی که جابجایی‌های قبلی در تیم مذاکره کننده آمریکا از اختلافات با او نشأت می‌گرفت. در ادامه به برخی از تغییرات مهم تیم مذاکره‌کننده دولت بایدن اشاره خواهد شد.

راب مالی؛ مسئول میز ایران در وزارت خارجه‌ دولت بایدن

آخرین تغییرات در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به راب مالی رسید؛ کسی که جابجایی‌های قبلی در این تیم از اختلافات با او نشأت می‌گرفت

همه چیز از اخبار مربوط به تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد راب مالی شروع شد. به گزارش مراجع رسمی در آمریکا، تحقیق در مورد بهره برداری نامناسب مالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده علت بررسی اف‌بی‌آی است. قریب به دو هفته پیش خودِ او اعلام کرد که به مرخصی بدون حقوق رفته و مجوز امنیتی وی هم در دست بررسی قرار گرفته است.

«مت میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کمی بعد این مساله را مورد تایید قرارداد و اعلام کرد به طور موقت «آبرام پالی» جایگزین راب مالی خواهد بود. با این حال تغییر عکس و توضیحات حساب کاربری «نمایندگی ویژه آمریکا در امور ایران» از راب مالی به پالی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که این تغییرات موقتی نیست.

از نظر برخی کارشناسان، انتصاب یک شخص گمنام به جای راب مالی به معنای این خواهد بود که پرونده برجام اولویت خود را در دستگاه سیاست خارجی آمریکا از دست داده است. در مقابل، گروه دیگری از کارشناسان معتقدند تغییر در وضعیت راب مالی اثری در مواضع کلان ایالات متحده ایجاد نمی‌کند. برخی کارشناسان جدایی راب مالی از تیم مذاکره کننده آمریکایی را به فشار لابی‌های صهیونیستی مرتبط می‌دانند.

گزارش «نیویورک تایمز» در مورد جایگزینی «مک گورک» به جای راب مالی در مذاکرات اخیر ایران و آمریکا که در عمان دنبال شده بود، احتمال اثرگذاری لابی‌های صهیونیستی بر کنار گذاشتن راب مالی را افزایش می‌دهد. گورک مواضع سخت‌تری در مورد ایران دارد. در سال‌های اخیر راب مالی از سوی رسانه‌های نزدیک به لابی‌های صهیونیستی به نرمش مقابل ایران متهم شده بود.

در این خصوص، گزارش روزنامه «فرهیختگان» از «منابع آگاه» تعلیق مجوز امنیتی وی را به مذاکرات محرمانه آمریکا در امارات مرتبط دانسته است. در مقابل، خبرگزاری آمریکایی «سی‌ان‌ان» علت تعلیق را سوء استفاده احتمالی از اطلاعات طبقه‌بندی شده اعلام کرده است.

رسانه‌ها تاریخ دقیق شروع تحقیقات در مورد مالی را به اوایل آوریل نسبت می‌دهند. در همین زمینه مقامات کنگره اعلام کرده‌اند، او در تحقیقات کنگره در ماه می، در مورد پرونده اتمی ایران غایب بوده است. این مساله روشن می‌کند نقش راب مالی در مسائل مربوط به ایران از مدت‌ها پیش کمرنگ شده بود.‌

البته علت دقیق جدایی او از تیم مذاکره کننده با ایران هنوز روشن نیست.‌ آنچه مشخص است مجوز امنیتی راب مالی از سوی اداره امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا تعلیق شده است. اعلام رسمی خبر این تعلیق که پیش از این هم بارها در مورد مقامات وزارت خارجه اتفاق افتاده بود، گمانه‌زنی‌ها در مورد چرایی این محدودیت‌ها را افزایش می‌دهد.

ریچارد نفیو؛ معمار تحریم‌ها در دولت دموکرات پیشین

نفیو عقیده داشت ایالات متحده باید به دنبال توافق دیگری به غیر از برجام باشد. او که به طراح تحریم‌ها مشهور است، در دولت اوباما هم در پرونده ایران فعالیت می‌کرد

ریچارد نفیو عضو دیگر تیم آمریکایی در پرونده ایران بود که در اوایل کار دولت دموکرات کناره‌گیری کرد. به نوشته «لارنس نورمن» خبرنگار «وال استریت ژورنال»، نفیو از مدتی قبل از کناره‌گیری هم در مذاکرات شرکت نمی‌کرد. کاخ سفید در واکنش به خبر جدایی نفیو، جابجایی پرسنل بعد از یک سال را طبیعی خوانده بود. در همین رابطه اعلام شد «هیچ یک از اعضای تیم به دلیل هیچ چیز دیگری غیر از دلایل عادی پرسنلی کنار گذاشته نشده یا از تیم جدا نشده‌اند.»

با این حال برخی رسانه‌ها آن‌چه در مورد نفیو رخ داده را نه کناره‌گیری که اخراج عنوان کرده‌اند. در واقع بر خلاف آن‌چه دولت آمریکا اعلام می‌کرد، این خروج از اختلافات جدی در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی خبر می‌داد. خود نفیو در این رابطه در توئیتر نوشته بود «من در ششم دسامبر تیم مذاکره‌کننده با ایران را به دلیل اختلاف‌نظر صادقانه در مورد سیاست، ترک کردم. هفته گذشته هم وزارت امور خارجه را ترک کردم.»

به گزارش وال استریت ژورنال علت این تغییر حمایت نفیو از موضع سخت‌تر در قبال ایران بود. گویا اختلافات به سخت‌گیری‌های نفیو در بازگشت تحریم‌ها و بازرسی‌های آژانس مربوط بوده است. همچنین به گزارش رسانه‌های آمریکایی نفیو عقیده داشت ایالات متحده در شرایط فعلی باید به دنبال توافق دیگری به غیر از برجام باشد. او که به طراح تحریم‌ها مشهور است، در دولت اوباما هم در پرونده ایران فعالیت می‌کرد.

البته، نفیو تنها کسی نبود که از اواخر ۲۰۲۱ با مذاکرات خداحافظی کرد. چند هفته بعد رسانه‌های آمریکایی از کناره‌گیری دو نفر دیگر از تیم مذاکرات خبر دادند. به گزارش روزنامه‌ وال استریت ژورنال این اختلافات از ماه‌ها قبل ایجاد شده بود؛ همزمان با مخالفت تیم ایرانی با امتیازاتی که دولت قبل در ایران آن‌را پذیرفته بود.

«دن شاپیرو» سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل، فرد دیگری بود که در آن بازه از تیم بایدن کناره‌گیری کرد. برخی از رسانه‌ها در ایران این تغییرات را به تلاش دولت بایدن برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تعبیر کرده بودند. در مقابل با اعلام قصد کناره‌گیری «جارت بلانک» که مشاور راب مالی محسوب می‌شد، گمانه‌زنی رسانه‌ها از بی نتیجه ماندن مذاکرات خبر می‌داد. با این حال با گذشت چند ماه، تفاوتی در وضعیت مذاکرات ایجاد نشد.

در ابتدای انتصاب آرین طباطبایی در وزارت خارجه آمریکا، رسانه‌های راست‌گرا در ایالات متحده او را به ارتباط با جمهوری اسلامی متهم می‌کردند. از طرفی در ایران، او را به دلیل همکاری با ایالات متحده مورد انتقاد قرار می‌دادند

آرین طباطبایی؛ عضو ایرانی‌تبار تیم مذاکره‌کننده آمریکا

آرین طباطبایی، دختر سید جواد طباطبایی، فیلسوف و دانشمند علوم سیاسی، عضو دیگری از تیم مذاکره کننده آمریکا بود که زمستان دو سال پیش از سمت خود کناره‌گیری کرد. در ابتدای انتصاب او در وزارت خارجه، رسانه‌های راست‌گرا در ایالات متحده او را به ارتباط با جمهوری اسلامی متهم می‌کردند.از طرفی در ایران، او را به دلیل همکاری با ایالات متحده مورد انتقاد قرار می‌دادند. او که مشاور ارشد کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا بود، به دلایلی مشابه نفیو، یعنی به دلیل اختلاف نظر با راب مالی از تیم مذاکره کننده آمریکا کناره گیری کرد.

نشریه دیپلماتیک در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی گفته بود، هیچ اختلاف شخصی بین اعضای جدا شده و راب مالی وجود نداشت و هر آنچه بود به اختلاف نظر در مورد سیاست های ایالات متحده مربوط می‌شد. او پس از جدایی از تیم مذاکره‌کننده، به فعالیت خود در اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه ادامه داد.

اگر چه آرین طباطبایی از توضیح کافی در مورد چرایی خروج از تیم مذاکره کننده خودداری کرده است، «العربیه» در گزارشی این مساله را به افزایش اختیارات نماینده روسیه در میانجی‌گری میان ایران و آمریکا مربوط دانست.


رادیو فردا در مطلبی به آرین طباطبایی پرداخته است که چند پاراگراف آن در پی می آید:

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش گفته است که آرین طباطبایی پیش از استخدام در وزارت دفاع مورد بررسی‌های امنیتی دقیق قرار گرفته است.

این سخنگو اعلام کرد: «دکتر طباطبایی، به‌عنوان شرط استخدام در وزارت دفاع و به‌طور کامل و دقیق، مورد بررسی قرار گرفته و ما مفتخریم که او مشغول خدمت است.»

آرین طباطبایی، محقق ایرانی‌تبار در حوزه علوم سیاسی و امور بین‌الملل، روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ به‌عنوان مشاور ارشد معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل به وزارت خارجه ایالات متحده پیوست. پیشتر در رسانه‌ها تصویری از حضور او در مذاکرات احیای برجام منتشر شده بود.

خانم طباطبایی در ژانویه سال ۲۰۲۲ به همراه ریچارد نفیو از تیم مذاکرات هسته‌ای وزارت خارجه آمریکا خارج شد. در آن زمان، دیپلمات‌ها به لورا روزن خبرنگار آمریکایی وبگاه «دیپلماتیک»، گفته بودند، آرین طباطبایی به‌دلیل اختلاف‌نظر در رویکرد مذاکرات هسته‌ای از این تیم جدا شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا