خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش یک جامپ‌كات

به گزارش انصاف نیوز، مینا اکبری روزنوشت های خود در مدت بستری شدن عباس کیارستمی را در مجله ی فيلم با زیر عنوان «چه‌گونه كلمة مرحوم به ابتداي نام عباس كيارستمي اضافه شد» منتشر کرده که در پی می آید:

مرگ عباس كيارستمي يك جامپ‌كات بود. در حالي كه پيوند او با زندگي در آثارش آن قدر عميق بود كه گويي عبورش از اين جهان به سوي جهان دیگر، بايد نرم و موقر و آرام هم‌چون يك ديزالو به وقوع می­پیوست. همه ما از مرگ عباس كيارستمي شوکه شدیم، جا خوردیم. اگرچه روند درمان – و نه بیماری‌اش – هشدار مي‌داد و نگراني‌ها قبل از پايان زندگي‌اش به گوش مي‌رسيد؛ اما او چنان زندگي كرده و فيلم ساخته بود كه هر مرگي به هر شكلي براي او حيرت‌انگيز می­نمود. شاید به همین دلیل هنگامی که بیمار بود و راهی بیمارستان شد، بعد از مدتی نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق برای کسانی که زندگی و حضور او در جهان برای­شان اهمیت داشت و فکرش را نمی‌کردند که بدون او می‌توان زندگی کرد، بیش­تر احساس شد. وظيفه‌اي كه خانوادة كيارستمي در مدت درمانش در بيمارستان، بر عهدة من گذاشتند.
نوشتن دوبارة اين رويداد‌ها به صورت روزشمار، فقط براي ساختن تصويري ديگر – و واضح­تر – است از آن­چه از نخستین روز تا روز پرواز کیارستمی رخ داد. در حالي كه هنوز پروندة پزشكي او در جريان است و به بسياري از ابهام‌ها پاسخ داده نشده، اين گزارش بازتاب رويداد‌هاي مربوط به يك بيمار از ديدگاه كسي است كه در راهرو و حياط بيمارستان ايستاده و منتظر خبري از پزشكان و پرستاران است، نه چيزي بيش‌تر. به قول بهرام بيضايي: داوران در راهند.

شنبه ۱۵ اسفند
پانزده روز مانده به آغاز سال 95 عباس کیارستمی با ساک کوچکی که برای سفر یک‌هفته‌ای بسته شده، به همراه پسرش بهمن، به بیمارستان جم مراجعه می‌کند. طبق آخرین پاتولوژی و کلونوسکوپی، بیماری او پلیپ روده تشخیص داده شده و او به قصد جراحی‌ای که در ظاهر چندان مهم و خطرناک نیست، می‌رفت تا با حال خوب و شرایط بهتر تعطیلات نوروز را در خانه‌اش در تهران به کارهای عقب‌مانده برسد.

دوشنبه ۱۷ اسفند
ساعت شش صبح پرستار بخش، عباس کیارستمی را برای پوشیدن لباس عمل از خواب بیدار می‌کند. همه دل­مان قرص و محکم است که دکتر امید روحانی همکار ما و دوست قدیمی کیارستمی در اتاق عمل به عنوان پزشک بیهوشی حضور دارد. اولین عمل برای برداشتن پلیپ روده روی کارگردان مهم سینمای ایران و جهان انجام می‌شود و دکتر روحانی در گفت‌و‌گویی تلفنی به ما اعلام می‌کند که قسمتی از روده که دارای یک زائده بوده، برداشته شده و عمل بسیار موفقیت آمیز بوده است. همه احساس خوش‌حالی و آرامش می‌کنیم و نفسی به راحتی می‌کشیم.

پنج‌شنبه ۲۰ اسفند
دو روز بیش‌تر از عمل عباس کیارستمی نگذشته است. هنوز لبخند روی لب­های­مان است. اما کیارستمی از بیمارستان به نگار اسکندرفر تلفن می‌زند و می‌گوید حالش خوب نیست و از او می‌خواهد امید روحانی را خبر کند. عباس کیارستمی دچار تب شدید شده و او بار دیگر باید خودش را برای عمل جراحی دوم آماده کند. تشویش و اضطراب دست به تلفن‌مان کرده است. همه دنبال امید روحانی می‌گردیم. نگار اسکندرفر موفق نمی‌شود با او صحبت کند و علت عمل بعدی را بپرسد. اما خبرها حاکی از این است که عمل دوم به علت خونریزی باید هر چه سریع‌تر انجام شود. روحانی پنج صبح به خانه می‌آید و مریم موسوی همسرش از قول او به ما خبر می‌دهد که خوش‌بختانه خطر رفع شده است.

جمعه ۶ فروردین
هفتة اول تعطیلات نوروز به پایان رسیده و تلاش ما برای پنهان کردن خبر بی‌نتیجه مانده است. رسانه‌ها به بیماری و بستری شدن عباس کیارستمی پی برده­اند. اولین خبر را خبرگزاری ایسنا با عنوان ابتلای عباس کیارستمی به بیمادی حاد گوارشی مخابره می‌کند و بدون اشاره به نام بیمارستان از عمل جراحی و بستری شدن کارگردان نخل طلای کن خبر می‌دهد. خبر در شهر می­پیچد.

سه‌شنبه ۱۰ فروردین
پزشکان معالج عباس کیارستمی دوبی و ویتنام را برای تعطیلات نوروزی انتخاب کرده‌اند و چند روز پیش از رسیدن سال نو، پروندة بیماران­شان را در دست دیگر همکاران گذاشته و به سفر رفته‌اند. دوستان عباس کیارستمی اما ترجیح داده‌اند تا زمان ترخیص او تعطیلات را در فضای کوچک حیاط بیمارستان در کنار بهمن به همراه عمة بزرگ و عموی کوچکش سر کنند. پانزده روز از زمان بستری شدن عباس کیارستمی گذشته و نه‌تنها خبری از ترخیص نیست بلکه لحظه به لحظه خبرها ناخوشایندتر می­شوند. صحبت از عفونت شدید و تب وحشتناک است و نبود پزشک عفونی در بیمارستان جم. بهمن باز هم با اکراه اخبار بدی به ما می‌دهد. عباس کیارستمی به دلیل بالا رفتن عفونت بدن، بار دیگر نیاز به یک عمل فوری دارد. از خانواده­اش برای جراحی سوم رضایت گرفته‌اند. دلیل جراحی التهاب کیسة صفرا است که به اعتقاد پزشکان پوسیده و منبع عفونت شده.

چهار‌شنبه ۱۱ فروردین
لبخند از صورت همه محو شده است. امید روحانی هر تماس تلفنی را با گریه به پایان می‌رساند. پزشکان معالج عباس کیارستمی هم‌چنان در سفر هستند و موبایل‌یشان را از ترس مزاحمان احتمالی خاموش کرده‌اند. همة اقوام و دوستان به دنبال پزشک عفونی در بیمارستان‌های تهران می‌گردند تا به داد بیمارستان جم برسند. عفونت رو به پیشرفت است و داروهای آنتی‌بیوتیک حریف عفونت پخش‌شده در خون نیست. نتیجه اسکن‌ها رضایت‌بخش نیستو خبر می‌رسد که عباس کیارستمی باید بار دیگر زیر تیغ جراحان برود. آیا بدن یک بیمار 76ساله در عرض 26 روز آمادگی چهار عمل جراحی را خواهد داشت؟ هیچ کس حاضر نیست حتی به پاسخ این سؤال فکر کند.

پنج‌شنبه ۱۲ فروردین
صبح روز 12 فروردین ساعت یازده صبح عمل چهارم به علت بالا رفتن عفونت شدید و برای کنترل آن بر روی عباس کیارستمی انجام می‌شود. اما نه‌تنها نتیجه مثبت نیست بلکه او در وضعیت بحرانی شوک قرار می‌دهد. پزشکان با سطح هوشیاری درجة ۳ (که کم‌ترین سطح هوشیاری برای یک بیمار است) مواجه هستند. عفونت منتشر در خون عباس کیارستمی و فشار خون پایین، او را به دستگاه ونتیلاتور نیازمند کرده و امید به زنده ماندن تنها به معجزه می‌ماند.

جمعه ۱۳ فروردین
دیگر پنهان کردن خبر و حجم فاجعه به صلاح نیست. دوستان سینمایی دست به دامن علی جنتی وزیر ارشاد می‌شوند تا او وضعیت وخیم عباس کیارستمی را به اطلاع دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت برساند. دستورها سریع صادر و دکتر رضا پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران به دستور وزیر بهداشت بر بالین آقای کیارستمی حاضر می‌شود. او بعد از ویزیت بیمار، تیمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی را برای ادامة رسیدگی مأمور می‌کند. این تیم متشکل از متخصص جراحی عمومی، فوق تخصص جراحی عروق، متخصص بیهوشی و فلوشیپ آی­سی­یو، فوق تخصص ریه و متخصص عفونی هستند. از این روز به بعد، تمام مسایل درمانی با این گروه چک می‌شود و دستورات پزشکی تحت نظارت همین تیم برای بیمار انجام می‌شود.

شنبه ۱۴ فروردین
دکتر سیدحسن هاشمی به همراه دکتر پایدار بر بالین کیارستمی حاضر می‌شوند تا اهمیت بیماری که روی یکی از تخت­های بیمارستان جم بستری است برای کارکنان بیمارستان روشن شود. عباس کیارستمی درد می­کشد و شرایط تنفسی‌اش بحرانی ا‌ست. همه با صورت‌های گریان دست به دعا برداشته‌ایم. موبایل‌ها مرتب زنگ می‌خورند و همکاران مطبوعاتی و دوستان عباس کیارستمی از داخل و خارج از کشور پیگیر ادامة مراحل درمان عباس کیارستمی هستند. انتشار شایعه‌ها و اخبار ناصحیح در شبکه‌های مختلف خبری همه را نگران کرده است. تصمیم می‌گیریم یک کانال تلگرامی راه‌اندازی کنیم تا اخبار مستقیم توسط تیم معالج پزشکی در آن‌جا منتشر شود. در اولین گزارش این کانال با سخن‌گوی تیم پزشکی که به ما معرفی شده، صحبت می‌کنیم. ایشان پیش از دادن هر اطلاعی از ما می‌خواهند که به هیچ عنوان نام او و نام بیمارستان در اخبار ذکر نشود. در ضمن اجازة ضبط صدا نداریم و فقط می‌توانیم اطلاعات محافظه‌کارانة سخن‌گو را یادداشت کنیم. او اعلام می‌کند: «بر خلاف پیش‌بینی‌های قبلی نیازی به جراحی جدید نیست و روند درمان با آنتی‌بیوتیک‌تراپی ادامه خواهد داشت.» و ادامه می‌دهد: «عباس کیارستمی را با مخدر به خواب مصنوعی برده‌ایم تا کنترل همة احتمالات را داشته باشیم.» تا پیش از آن حتی یک بار هم اصطلاح خواب مصنوعی را نشنیده‌ایم. سعی می‌کنیم اطلاعات­مان را با جست‌وجو در گوگل بالا ببریم؛ «خواب مصنوعی نوعی حالت است که در آن شخص توسط عواملی نوعی بی­حسی و بی­حالی در بدنش به وجود می‌آید و در این حالت نمی‌توان فرد مذکور را بیدار کرد و این بر خلاف خواب طبیعی است که در آن اگر به شخصی که خواب است ضربه‌ای وارد شود، او از خواب بیدار می‌شود. اما در خواب مصنوعی حتی با ایجاد محرک درد نیز نمی‌توان شخص را بیدار کرد. در خواب مصنوعی شخصی به عنوان عامل دخالت دارد و باعث می‌شود که شخص مذکور باطن و روانش تحت کنترل شخص عامل قرار گرفته و مطیع عامل بشود.»

یکشنبه ۱۵ فرودین
دکتر مازیار پارسا، متخصص عفونی و پزشک معالج عباس کیارستمی از سفر نوروزی برمی‌گردد و به بالین عباس کیارستمی می‌رود. دکتر علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام‌پزشکی در حالی که دکتر تدین‌فر رییس بیمارستان جم در کنارش است، به عیادت کیارستمی می‌آیند تا از نزدیک در جریان روند درمانی او قرار بگیرند. این‌ها اخباری هستند که در این روز سخن‌گوی تیم معالج عباس کیارستمی به ما می‌دهد تا در کانالی بگذاریم که قصد دارد روند پروسة درمان عباس کیارستمی را پیگیر باشد. عصبانی و نگرانیم. بار دیگر برای سخن­گوی تیم پزشکی توضیح می‌دهیم که در این کانال قرار نیست از ملاقات‌کنندگان چیزی بنویسیم. اصرارمان برای اطلاعات بیش‌تر از احوال استاد سینما به این خبر منجر می‌شود: «عباس کیارستمی هم‌چنان در خواب مصنوعی است و تا 24 ساعت آینده اگر از پس مشکلش برآید خطر رفع شده است.»

دوشنبه ۱۶ فروردین
همه کنار هم جمع شده‌ایم. همه از عباس کیارستمی و خاطرات­مان می‌گوییم. منتظر هستیم سیاهی شب کنار برود و صبح که چشمان­مان را باز می‌کنیم، اخبار خوبی دشت کنیم. شال و کلاه می‌کنیم و خودمان را ساعت ده صبح به لابی بیمارستان می‌رسانیم. دکتر نادری سخن­گوی تیم پزشکی این بار ابایی از این‌که نامش درج شود، ندارد. او می‌گوید: «عفونت ریة بیمار مهار شده و پزشکان وضعیت قلبی و فشار خون را تحت کنترل و در وضعیت ثابت نگه داشته‌اند. اما تا زمانی که پزشکان معالج از وضعیت داخلی این فیلم­ساز برجسته مطمئن نشوند، اقدام به جدا کردن دستگاه تنفسی نخواهند کرد.» خوش‌حال در حال تنظیم خبر هستم که منیژه حکمت زنگ می‌زند و با عصبانیت می‌گوید: «از این اخبار که در کانال می‌گذاری اطمینان داری؟ چرا امید الکی منتشر می‌کنی؟! عباس کیارستمی زنده نمی‌ماند! این را بهمن پسرش هم می‌داند.» بهت در صورت و بغض در گلوی‌مان می­نشیند. ملتمسانه می‌خواهیم که منبع اطلاعاتش را لو بدهد. می‌گوید: «دکتر مازیار پارسا که روز گذشته از سفر برگشته، پس از ویزیت عباس کیارستمی این اطلاعات را به من داده است و از آن­جا که به او اطمینان کامل دارم، در صحبت‌هایش شک نمی‌کنم.» به بهمن زنگ می‌زنم و جریان را می‌گویم. بهمن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و شمارة موبایل دکتر پارسا را می‌دهد. دکتر مازیار پارسا موبایلش را پاسخ نمی‌دهد. پيامك می‌زنم و خواهش می‌کنم که با من تماس بگیرد. چند دقیقه بعد موبایلم زنگ می‌خورد. از او دربارة وضعیت عباس کیارستمی می‌پرسم. بر خلاف صحبت‌های سخن‌گوی بیمارستان می‌گوید: «روز گذشته او را ویزیت کرده و متأسفانه عفونت ریه هنوز برطرف نشده. ولی با بررسی وضعیت بیمار متوجه شده که روند درمانی به‌درستی پیشرفت کرده است. بنابراین تصمیم گرفته شده که‌‌ همان داروهایی که خانم دکتر حدادی در نبود او تجویز کرده را ادامه دهند.» با انتشار این خبر و ذکر این نکته که ایشان بعد از انجام عمل در بیمارستان حضور نداشتند دکتر مازیار پارسا مجدد در حالی که صدایش پر از خشم است، تماس می‌گیرد و می‌خواهد که یک توضیح به خبر قبلی اضافه کنیم. او اعلام می‌کند که او پزشک معالج کیارستمی نبوده، بلکه به عنوان دکتر مشاور معالج حضور داشته و در غیاب خود دکتر تاقی مسئولیت وضعیت عفونی بیمار را بر عهده داشته است. او در ادامه به نکته بسیار ظریفی اشاره می‌کند: «کیارستمی به عنوان بیمار عفونی در بیمارستان بستری نشده بود، بنابراین پیش‌بینی عفونت بعد از عمل وجود نداشته وگرنه هرگز بیمارستان را ترک نمی‌کرد.» او در پاسخ به این سؤال که آیا عفونت بدن که باعث عوارض بعدی شده ناشی از اشتباه‌ها و قصور پزشکی بعد از عمل اول بوده، هیچ پاسخی نمی‌دهد و تلفن را قطع می‌کند.

دوشنبه ۱۶ فروردین
دکتر احمد میر، جراح و پزشک معالج عباس کیارستمی از سفر نوروزی برمی‌گردد و به بالین عباس کیارستمی می‌رود. او در اولین اقدام جدی و عملی‌اش به همکارانش دستور می‌دهد که هیچ خبری به مسئول اطلاع‌رسانی کانال تلگرامی عباس کیارستمی ندهند و از این پس اخبار فقط توسط خود او به ایسنا و ایرنا مخابره خواهد شد. عباس کیارستمی اما هم‌چنان در خواب مصنوعی است.

چهارشنبه ۱۸ فروردین
صبح روز چهارشنبه تیم پزشکان معالج، تصمیم می‌گیرند بعد از چند روز عباس کیارستمی را از خواب مصنوعی بیدار و با توجه به این‌که تنفس او به حالت عادی برگشته، دستگاه ونتیلاتور را از او جدا کنند. بهمن کیارستمی در همین روز یادداشتی را در اختیار رسانه‌ها می‌گذارد که در آن از وضعیت بیمارستان و نحوة رسیدگی به پدرش گله دارد.

جمعه ۲۰ فروردین
ظاهراً بحران رفع شده و پیرو آن خشم و بغض همراهان هم فروکش کرده­ است. خواهر و برادر عباس کیارستمی سعی می‌کنند ما را آرام کنند. می‌گویند برادرمان زیر دست پزشکان بیمارستان جم است. اگر عصبانی و ناراحت شوند به نفع بیمارمان نیست. بهمن فرمان‌آرا، آیدین آغداشلو و مسعود کیمیایی توانسته‌اند خیلی کوتاه عباس کیارستمی را از پشت شیشه ببینند. بهمن ترجیح داده از ازدحام جمعیت در حیاط بیمارستان دور باشد. در پارک روبه‌روی بیمارستان او را پیدا می‌کنیم. او صبح خیلی زود به ملاقات پدرش رفته و توانسته چند کلمه با او صحبت کند. می‌گوید پزشک معالج به او خبر داده که احتمال انتقال عباس کیارستمی به بخش در یکی‌دو روز وجود دارد و اگر این روند ادامه داشته باشد دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد.

شنبه ۲۱ فروردین
حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و محمدعلی موحد پژوهشگر و مولانا‌شناس، به عیادت عباس کیارستمی می‌روند.

یکشنبه ۲۲ فروردین
عباس کیارستمی از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش VIP منتقل شده است و دکتر رضا پایدار به ما اعلام می‌کند که او از وضعیت بحرانی خارج شده، غذا خورده‌، صحبت می‌کند و خانواده‌ در کنار ایشان هستند. او در ادامه در پاسخ به نگرانی ما می‌گوید: «وقتی بیماری از آی‌سی‌یو به بخش منتقل شده، دیگر مریض عادی تلقی می‌شود و ما آن قدر از بابت حال­شان مطمئن بوده‌ایم که ایشان را به بخش عمومی منتقل کرده‌ایم.» تعداد دیگری از هنرمندان به ملاقات عباس کیارستمی آمده‌اند و خبرنگاران در حیاط بیمارستان در تلاش هستند با آن­ها بعد از ملاقات گپ بزنند؛ اما هیچ کس حال‌وحوصلة گفت‌و‌گو ندارد. بهمن فرمان‌آرا، مسعود کیمیایی، آیدین آغداشلو، جعفر پناهی، کیانوش عیاری، ابراهیم مختاری، همایون ارشادی و… بعد از عیادت عباس کیارستمی، سریع بیمارستان را ترک می‌کنند.

سه‌شنبه ۲۴ فروردین‌
عباس کیارستمی جلسات فیزیوتراپی برای بازیابی انرژی ازدست‌رفته‌اش را آغاز کرده و تغذیة خوراکی و پروتئینی از راه دهان جای‌گزین تغذیة سرمی شده است. علی جنتی در همین روز در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود و در پاسخ به این‌که چه زمانی به عیادت این هنرمند خواهد رفت می‌گوید: «فرصت کنم می‌خواهم بروم. ولی تلاش خودم را کرده‌ام و به مجرد این‌که متوجه شدم وضع ایشان خیلی خراب است از وزیر بهداشت تقاضا کردم و سریع به بیمارستان رفت و پزشکان متخصص را نیز احضار کرد. خود دکتر هاشمی گفت اگر من آن شب نرفته بودم آقای کیارستمی تمام بود وضعش. بحمدالله الان وضعش بهتر شده و فرصت کنم می‌روم.»

پنجشنبه ۲۶ فروردین
دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت بار دیگر برای عیادت از عباس کیارستمی، به بیمارستان جم می‌رود و به خبرنگارانی که درباره قصورهای پزشکی در روند درمانی کیارستمی می‌پرسند، می‌گوید: «برای بخش پزشکی همیشه حاشیه بوده و حتی برنامه‌ای با عنوان حاشیه‌های پزشکی نیز وجود دارد، اما به نظر من خیلی نباید به آن‌ها توجه کرد. آن‌چه من به‌خصوص در سال جدید از رؤسای دانشگاه‌ها و همکارانم خواسته‌ام، تلاش بیش‌تر و بی‌توجهی به حاشیه‌هاست؛ چرا که اگر ما از متن یعنی مردم غافل شویم، در حاشیه هیچ آبی برای مردم گرم نخواهد شد.» او در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا عیادت­تان از کیارستمی به دلیل حاشیه‌هایی بوده که در این زمینه مطرح شده، می‌گوید: «خیر عیادت من به دلیل حاشیه‌ها نبوده است، بلکه کیارستمی یکی از سرمایه‌های ملی ما در حوزة هنر محسوب می‌شود و وظیفة همه ماست که نسبت به همة سرمایه‌های­مان حساسیت بیش‌تری داشته باشیم.»

شنبه ۲۸ فروردین
حالا دیگر همه منتظریم که خبر ترخیص عباس کیارستمی را از بیمارستان جم بشنویم. اما باز صدای بهمن لرزان و نگران است. او از بازگشت تب و عفونت مجدد در بدن پدرش می‌گوید. ابراز نگرانی بهمن را در کانال تلگرامی‌ای بازنشر می‌کنیم. بهمن می‌گوید: «البته تیم پزشکی با تجویز آنتی‌بیوتیک‌های تازه موفق به کنترل عفونت شدند اما با توجه به طولانی شدن دوران درمان، تعدد عفونت‌ها و مقاوم شدن بدن در مقابل آنتی‌بیوتیک به طور طبیعی، ما هنوز بسیار نگرانیم. هم‌چنین در هر پروسیجری که نفوذ از راه پوست صورت می‌گیرد، خطر عفونت وجود دارد و عباس کیارستمی به دلیل آسیب‌دیدگی حالب از نفروستومی استفاده می‌کنند.» پزشک معالج اما خبر را تکذیب می‌کند و به ایسنا می‌گوید: «شب گذشته عباس کیارستمی دچار تب خفیفی شد که توانستیم آن را کنترل کنیم.» بهمن اما این حرف را قبول ندارد و می‌گوید: «تا ترمیم کامل لوله حالب و خارج شدن نفروستومی، از نگرانی ما کاسته نخواهد شد.»

دوشنبه ۳۰ فروردین
حالا بعد از چند روز سخت و دشوار، لبخند بر لب خانواده و دوستان عباس کیارستمی نشسته است. گرچه ملاقات او به صورت خیلی محدود شدنی­ست. کاغذ سفید روی در اتاق بیمارستان نیز تأکید دارد که ملاقات‌ممنوع است. کیارستمی بعد از چند روزی که تحت درمان و فیزیوتراپی است، چند قدمی هم راه می‌رود و آن­گونه که همراهان و پزشکش می‌گویند این روزها دو کتاب بالای سرش را مطالعه می‌کند.

پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت
بعد از چند ساعت که تلفن موبایل بهمن کیارستمی در دسترس نیست، موفق می‌شوم با او صحبت کنم. می‌گوید: «پزشکان حال پدر را برای مرخصی چندساعته از بیمارستان مساعد اعلام کرده‌اند. بنابراین به درخواست خودش قصد داریم او را چند ساعتی به لواسان ببریم تا کمی آب‌وهوایش عوض شود.» او در پاسخ به نگرانی ما از این سفر چندساعتة درون­شهری می‌گوید: «پدر به همراه یکی از پزشکان بیمارستان و با اجازة پزشک معالج چندساعتی از بیمارستان خارج می‌شود و جای هیچ­گونه نگرانی‌ای نیست. امیدوارم در روزهای آینده داروهای وریدی به خوراکی تبدیل شود که پس از آن احتمالاً تا ده روز دیگر از بیمارستان مرخص خواهند شد.»

سه‌شنبه ۷ اردیبهشت
عباس کیارستمی ساعت پنج عصر روز ۷ اردیبهشت پس از پنجاه روز از اتاق ۳۲۷ بیمارستان جم به خانه می‌رود تا ادامة دورة نقاهت خود را در منزل بگذراند. او در روز ترخیص‌اش از بیمارستان در گفت‌وگویی تلفنی که به دلیل سرفه‌های متعدد به هیچ عنوان قابل‌شنیدن نبود، گفت: «من از بیمارستان مرخص شدم، اما این مرخصی به معنای بهبودی کامل نیست.» بهرام کیارستمی‌برادر او که از زمان شنیدن بیماری او از کانادا خودش را به تهران رسانده و در تمام مدت یک لحظه حیاط بیمارستان را ترک نکرده است، دربارة ادامة درمان کیارستمی می‌گوید: «برادرم با یک سری تیوپ به خانه می‌رود. قرار است درمانش در منزل ادامه داشته باشد شاید حضور در خانه به بهتر شدن روحیه‌اش کمک کند و بتواند پروسة درمان را سریع‌تر بگذراند.»

شنبه ۱۱ اردیبهشت
عباس کیارستمی برای تکمیل درمان و چک کردن شرایطش بار دیگر به بیمارستان جم می‌رود. اما پس از ویزیت و برای جلوگیری از بروز هر مشکلی مجبور می‌شود دو شب در بیمارستان بستری شود. مسئله اصلیهنوز ترمیم لوله حالب است. تیم پزشکی باید اطمینان پیدا کند کهلوله حالب که در عمل جراحی اول یا دوم آسیب دیده بود، ترمیمشده و ایجاد عفونت نمی‌کند؟
ابراهیم حاتمی‌کیا به همراه حبیب احمدزاده به عیادت او در بیمارستان می‌روند. او دوشنبه ‌13 اردیبهشت‌ماه به منزل برگردد. کیارستمی برای بهبود و چکاپ دوباره باید یکی‌دو هفتة آینده هم به بیمارستان مراجعه کند.

دوشنبه ١٧ خرداد
عباس کیارستمی در بیمارستان آراد بستری شد. انتشار این خبر بار دیگر بازار شایعه و اخبار غیرموثق دربارة وضعیت سلامتی عباس کیارستمی را داغ می‌کند. برای تأیید خبر با بهمن کیارستمی تماس می‌گیرم، اما موبایل او در دسترس نیست. خواهرزادة عباس کیارستمی اما خبر بستری شدن او را تأیید می‌کند: «روز دوشنبه ١٧ خرداد، دایی‌ام به بیمارستان آراد مراجعه کرد و روز سه‌شنبه تحت عمل جراحی قرار گرفت. این عمل، برای خارج کردن سوند “دبل­جی” صورت گرفت که به دلیل پارگی لولة حالب، جای‌گزین آن شده بود تا پارگی لولة حالب در این مدت ترمیم شود.» این عضو خانوادة کیارستمی دربارة وضعیت جسمانی او بعد از عمل می‌گوید: «اوضاع جسمی آقای کیارستمی نسبت به روزهای گذشته کمی بهتر است و پزشکان تا به این لحظه دربارة مرخص شدن او از بیمارستان در روزهای آینده هیچ اظهار نظری نکرده‌اند. اما به ما تأکید کردند که او هم‌چنان “ملاقات مطلقاً ‌ممنوع” است و حتی ما به عنوان خانوادة درجه‌یک او امکان ملاقات نداریم.»

چهارشنبه ۱۹ خرداد
دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت از عباس کیارستمی در بیمارستان آراد عیادت می‌کند. او دربارة آخرین وضعیت کارگردان مطرح کشورمان که دوباره در بیمارستان بستری شده اظهار امیدواری می‌کند و می‌گوید: «خوش‌بختانه روند درمانی عباس کیارستمی به‌درستی طی می‌شود.»

شنبه ۲۲ خرداد
عباس کیارستمی از بیمارستان آراد به خانه برمی‌گردد اما انتشار عکسی از او با موهای تراشیده در بیمارستان توسط همراهان وزیر بهداشت در فضای مجازی بار دیگر شایعة ابتلای او را به سرطان را سر زبان‌ها می‌اندازد. ایرج حریرچی سخن‌گوی وزارت بهداشت در خصوص این شایعات می‌گوید‌: «آقای کیارستمی با تشخیص نوعی پلیپ مشکوک به بدخیمی به بیمارستان مراجعه کردند که خوش‌بختانه با عمل جراحی که انجام شد مشخص شد پلیپ بدخیم نبوده است… غیر از عارضة اقدامات درمانی ابتدایی، سیر درمانی عباس کیارستمی در دو ماه اخیر خوب بوده و مراحل درمانی به ترتیب منطقی برای ایشان در حال اجرا است.» دکتر حریرچی تأکید می‌کند: «عباس کیارستمی بیماری مهم اولیه نداشته ولی به دلیل عوارض اعمال جراحی متعددی که روی ایشان صورت گرفته نیازمند زمان چندماهه برای طی دوران نقاهت بیماری و بهبودی کامل است.»

سه‌شنبه اول تیر
سالروز تولد عباس کیارستمی است. همه دل­شان می‌خواهد برای این روز مهم کاری بکنند. برخی از دوستانش بدون حضور او برنامه‌هایی ترتیب داده­اند. اما خود کیارستمی که حال چندان خوشی ندارد، از کسانی که در کنارش هستند می‌خواهد او را به لواسان ببرند. بعدازظهر همراه دوسه نفر از همراهان راهی لواسان می‌شوند. کمی در شهر می‌گردند، او می‌خواهد درختان را ببیند. می‌گوید بعد از بهبود قصد دارد از درختان عکس بگیرد. به خانه‌اش در لواسان می‌روند. حالش چندان مساعد نیست. در بالکن خانه روی تخت دراز می‌کشد و ساعتی بعد به خانه‌اش در تهران برمی‌گردد. در این روز عکسی به یادگار در حیاط خانه‌اش از او گرفته می‌شود که بعدا به اشتباه به عنوان «اولین عکس کیارستمی بعد از سفر به فرانسه» در رسانه‌ها منتشر می‌شود.
پنج‌شنبه ۳ تیر
کیارستمی به دلیل علائم شک سپتیک (عفونت خونی) در بخش ICU بیمارستان آراد بستری می‌شود. به دلیل بحرانی بودن حال او باز دکتر هاشمی وزیر بهداشت به عیادت او می‌آید. کیارستمی در این عیادت به وزیر می‌گوید که به هیچ وجه احساس بهبودی نمی‌کند و از ادامه درمان در ایران ناامید است.
شنبه 5 تیر

با توجه به عفونت‌های پیاپی و عدم اطمینان از وضعیت ترمیم لوله حالب از اورولوژیست فرانسوی Francois Desgrandchamps برای سفر به ایران و مشاوره دعوت می‌شود. این دعوت در ملاقات حضوری بهمن کیارستمی و سیف‌الله صمدیان با دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت مطرح می‌شود و وزیر از این پیشنهاد استقبال می‌کند و قول همکاری می‌دهد.

یکشبه 6 تیر

تب ناشی از عفونت و درد شدید پهلو بار دیگر عباس کیارستمی را وادار به مراجعه به پزشکان کرده و آنها دستور بستری شدن او را داده‌اند. کیارستمی همچنان دچار سپسیس(عفونت خون) است.دکتر سدهی اورولوژیست بیمارستان آراد در گفت‌وگویی درباره علت بستری شدن عباس کیارستمی این گونه به ما پاسخ می‌دهد: « آقای کیارستمی در پذیرش اخیرشان به خاطر تب، بی اشتهایی و درد پهلو بستری شدند. در مطالعاتی که ما کردیم که شامل یک سی‌تی‌اسکن بود متوجه شدیم کالکشن اطراف لوله حالب از جایی که پیش از این ترمیم شده آبسه کرده است. پیشنهاد کردیم هر چه سریع‌تر تخلیه بشود و چون حالب پیش از این در همین نقطه صدمه خورده بود به نظر می‌رسید پیوند هنوز جوش کامل نخورده و باعث نشت ادرار می‌شود و به همین دلیل آبسه کرده است. ولی بعدا که با جراح اول ایشان مشورت کردیم فهمیدیم در آن نقطه یک «هماتوب» بوده که احتمالا این «هماتوب» تبدیل به آبسه شدهاست. به هر حال با تخلیه عفونت و آبسه کنار حالب امیدواریم که هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.»

دوشنبه 7 تیر
چهار ماه از سپری شدن مراحل درمان عباس کیارستمی در ایران می‌گذرد اما او هم‌چنان درد فراوان دارد و ضعف بدنی اجازة هیچ گونه فعالیتی به او نمی‌دهد. بهمن می‌گوید: «وقتی هاشمی وزیر بهداشت بعد از ترخیص عباس کیارستمی در اردیبهشت ماه به ملاقات او در خانه‌اش آمد، از دیدن وضعیت پدرم شگفت‌زده شد و به او گفت: “انتظار داشتم که امروز شما را سرپا و مشغول فعالیت هنری ببینیم نه بر بستر بیماری”.» وزیر بهداشت همان روز به هیأت همراه دستور می‌دهد تا بهبود کامل حال عمومی استاد کیارستمی دست از تلاش برندارند. اما طبق گفتة بهمن کیارستمی، با وجود این‌که عباس کیارستمی آنتی‌بیوتیک‌های متعدد و داروهای رقیق‌کننده خون دریافت می‌کند، حال عمومی پدرش روز به روز بدتر می‌شود. حملة میکروب‌ها ادامه دارد و وضعیت هشدار پشت هشدار. بی‌اشتهایی و تنگی نفس، عدم تحرک، عفونت‌های پیاپی، آبسه‌های مستمر و کم­خونی مزمن در نهایت به یک شوک سپتیک مجدد منجر می‌شود و عزم آن­ها را در اعزام به بیمارستانی در خارج از کشور جزم می‌کند. در این مدت بیمارستان‌های زیادی با ارسال ایمیل درخواست کرده بودند که فیلم­ساز پرآوازة ایرانی برای درمان به کشورشان مراجعه کند اما وضعیت جسمانی کیارستمی اجازة خروج از کشور و پرواز با هواپیما را به او نمی‌داد. حالا او بالأخره تصمیم گرفته برای تکمیل مراحل درمان، توسط آمبولانس هوایی کمپانی 2MK، تهیه‌کنندة چند فیلم اخیرش به پاریس منتقل شود. عباس کیارستمی پیش از سفر به پاریس در صدای ضبط‌شده‌ای که در اختیار بهمن پسرش قرار می‌دهد، می‌گوید: «قماربازها همه‌چیزشون بد نیست. گاهی میشه یه چیزایی هم ازشون یاد گرفت. یکیش این‌که میگن توی شرایطی که می‌بینین همش روی باختین، پاشین صندلی­تون رو ترک کنین برین.»

یکشنبه۱۳ تیر
همه چیز تحت کنترل پزشکان فرانسوی است. مقدمات اولیه درمان انجام گرفته، عفونت کنترل شده و او را روز شنبه 12 تیرماه از ICU به بخش منتقل کرده‌اند. از پاریس خبر می‌رسد که تلویزیونی در اتاق VIP بیمارستان گذاشته‌اند تا او در کنار دوستانش بازی دو تیم فرانسه و ایسلند را در آخرین دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی یورو 2016 ببیند. کیارستمی حالش بهتر است. برعکس روزهای گذشته غذایش را کامل خورده و به نظر می‌رسد که اوضاع رو به بهبود است و خود او از بهتر شدن حالش اظهار رضایت می‌کند.

دوشنبه ۱۴ تیر
غروب روز 14 تیرماه با تعدادی از دوستان کنار هم جمع شده‌ایم. در حالی که روز قبل خبرهای خوبی شنیده‌ایم اما دل‌شوره داریم. موبایل زنگ می‌خورد و پیش‌شمارة فرانسه روی آن ظاهر می‌شود. همه نگاه‌ها به سمت موبایل می‌چرخد. دوستی از آن‌سوی خط می‌گوید: «کیارستمی رفته؟» سؤال عجیبی است. پاسخ می‌شنود: «خیلی وقت است.» با بغض می‌پرسد: «یعنی شما خبر داشتید؟». «از چه چیزی؟ از رفتن به پاریس بله، خبر داشتیم.» دوباره سؤالی مبهم می‌پرسد: «از چیز دیگری خبر ندارید؟». گیج شده‌ایم. دیگر مکالمات شکل دوستانه ندارد. «تو چیزی می‌دانی؟» جوابی نمی‌آید. بلندتر سؤال­مان را تکرار می‌کنیم. «تو چیز دیگری می‌دانی؟» تلفن قطع و از دسترس خارج می‌شود. به بهمن زنگ می‌زنیم اما پیغام‌گیر به فرانسوی چیزهایی می‌گوید که معنی آن را نمی‌فهیم. هماخانم خواهرزادة کیارستمی می‌تواند روی همة این دل‌شوره‌ها خط بکشد. تمام این روزها همین وظیفه را داشته است. پراکندن بذر امید در فضای غبارآلود و تاریک. اما اشتباه می‌کنیم. او فقط گریه می‌کند و شیون می‌کشد. طبق گفتة نگار اسکندرفر که در پاریس حضور داشته، می‌شنویم: «بامداد روز 14 تیرماه عباس کیارستمی به دلیل آمبولی یا لخته خون که به مغز رسیده، دچار سکته مغزی شده است. دکترها اسکن مغز می‌گیرند و نیمی از بدن فلج شده، با توجه به شرایط پزشکی که ایشان در آن قرار دارند امکان انجام عمل جراحی برای او وجود ندارد و پزشکان برای کنترل شدید درد او را به کمای مصنوعی می‌برند. اما دیگر برای همه چیز دیر است و هنرمند ارزشمند کشورمان توان مبارزه با مرگ را ندارد.» ساعت سه بعدازظهر به وقت فرانسه پزشک معالج فرانسوی جلسه‌ای تشکیل می‌دهد که در آن گزارش موقعیت پزشکی کیارستمی را می‌دهد و اعلام این‌که ما حتی دیگر به ساعت هم نخواهیم رسید و نفس‌های آخر به دقیقه‌ها بند است. اسکندرفر در مورد توضیح‌های پزشک چیزی نمی‌گوید. معتقد است که این‌ها را بهمن در زمان لازم حتماً بیان خواهد کرد.

سکانس پایانی
عباس کیارستمی ساعت چهار بعدازظهر به وقت پاریس در روز دوشنبه 14 تیرماه 1395 برابر 4 جولای 2016 از دنیا رفت تا جهان جای تنگ‌تری برای زندگی باشد. استفاده از کلمة مرحوم در ابتدای نام عباس کیارستمی هرچه‌قدر سخت دیگر مجاز است. زندگی ادامه خواهد داشت، بدون کیارستمی. تمام.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا