خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مذاکره‌ی احتمالی ایران و آمریکا کی و کجا؟

/ محبعلی: ژنو، مسقط، وین یا نیویورک /

مدیرکل اسبق وزارت خارجه، درباره‌ی زمان و مکان مناسب برای مذاکره‌ی احتمالی ایران و آمریکا با اشاره به اینکه ابتدا باید طرف ایران  از این پیشنهاد استقبال کند و بعد از آن به زمان و مکان مذاکره پرداخته شود، گفت: می‌تواند شهرهایی مثل ژنو، وین و مسقط باشد و یا اینکه سپتامبر آینده در حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل انجام شود.

قاسم محبعلی قاسم محبعلی، در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی زمان و مکان احتمالی ترامپ و روحانی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: البته در وهله‌ی نخست باید طرف ایرانی از این پیشنهاد استقبال کند و بعد از آن، زمان و مکان انجام مذاکرات از طریق رایزنی کارشناسی بین هیات‌های دوطرف انجام شود؛ یعنی مکان بی‌طرفی مثل مسقط یا ژنو یا وین را انتخاب کنند و دستورکار مذاکرات را مشخص کنند؛ اینکه چه موضوعاتی برای ما مهم است که باید آنها را در دستور کار بگذاریم و در مذاکرات به دنبال تامین آنها باشیم. طبیعتا طرف مقابل هم موضوعاتی برایش اولویت دارد که آنها را مطرح می‌کند.

وی افزود: پس از آن توافق برروی مواردی که در دستور کار دوطرف قرار می‌گیرد، درباره‌ی زمان و مکان انجام آن در سطح عالی تصمیم‌گیری می‌شود. البته می‌تواند شهرهایی مثل ژنو، وین و مسقط باشد و یا اینکه سپتامبر آینده در حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل انجام شود.

آقای محبعلی در ادامه با اشاره به اینکه خروج از وضعیت متشنج فعلی در اولویت است، گفت: در درجه‌ی اول خارج کردن وضعیت از یک روند تشنج آمیز و غیرقابل کنترل که احتمال هراتفاقی در آن می‌تواند رخ دهد، در اولویت قرار دارد. بعد از آن نشستن پشت میز مذاکره است که روندی طولانی دارد. مذاکره به این معنی نیست که حتما باید روزی به نتیجه‌ای برسد، شاید سال‌ها هم طول بکشد، آنچه مهم است این است که ما از روند مخاصمه به روند گفت‌وگو و حل و فصل دیپلماتیک تبدیل کنیم و در این مذاکرات خواسته‌های خودمان را با توجه به ابزارهایی که داریم به‌دست بیاوریم. باید توجه داشت که دیپلماسی داد و ستد است و باید چیزهایی را بدهیم و چیزهایی را بگیریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شب عروسی ، قبل از رفتن به حجله عروس از مادرش پرسید که ، شورتم را در بیارم . مادرش گفت در نیاری هم در میارند . از بی اطلاعی عروس تعجب نکنید ، این حکایت مربوط به دو قرن پیش است !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا