خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۴ سرطان شایع در ایران

ایسنا نوشت: مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز سرطان‌ها در کشور، گفت: تقریبا سالانه در کشور حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار مورد جدید سرطان اتفاق می‌افتد.

دکتر کوروش اعتماد، با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد علل مرگ و میر در کشور ما بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: سالانه ۳۵۰ هزار مرگ در کشور رخ می‌دهد که حدود ۲۵۰ هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که در این میان سرطان‌ها رتبه سوم بروز مرگ و میرهای غیرواگیر ( ۱۰ تا ۱۵ درصد از مرگ‌ها) را به خود اختصاص می‌دهند.

۲۰ هزار مرگ سالیانه ناشی از سرطان در کشور

به گفته وی، سالانه حدود ۲۰ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور رخ می‌دهد.

وضعیت بروز سالانه سرطان در ایران

وی با بیان اینکه میزان موارد جدید سالانه بروز سرطان‌ها در کشور ۱۸۰ مورد به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت است، ‌ اظهار کرد: تقریبا سالانه در کشور حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار مورد جدید سرطان اتفاق می‌افتد.

۴ سرطان شایع کدامند؟

به گفته اعتماد، سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پروستات و ریه جزو سرطان‌های شایع در کشور هستند.

وی درخصوص سهم جنسیت در بروز سرطان‌ها نیز به ایسنا اظهار کرد: بعضی از سرطان‌ها به یک جنسیت خاص اختصاص دارند؛ به طور مثال سرطان پستان در زنان دیده می‌شود و به صورت خیلی اندک در مردان هم مشاهده می‌شود و یا سرطان پروستات یک سرطان مردانه است. در مورد سایر سرطان‌ها توزیع جنسی در میان زنان و مردان یکسان است.

چرا بروز سرطان‌های مرتبط با دستگاه گوارش افزایش یافته؟

وی در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش بروز سرطان‌های مرتبط با دستگاه گوارش، توضیح داد: متاسفانه ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور فعالیت فیزیکی ناکافی دارند که این فعالیت ناکافی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. از سوی دیگر مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۳۰ سال کشور حدود ۱۲ درصد در آقایان و ۱.۵ درصد در خانم‌ها متفاوت است. در کنار همه این موارد همچنین باید بدانیم که سالمندی و افزایش سن هم افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها می‌کند. در این بین پایین بودن مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز موثر است.

غربالگری رایگان سرطان پستان و روده بزرگ در نظام شبکه

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: وزارت بهداشت از سال‌های اخیر برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ و پستان را در دستور کار قرار داده است که خدمات شناسایی و غربالگری اولیه به شکل کاملا رایگان در نظام شبکه انجام می‌شود.

وی افزود: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در مراکز جامع خدمات سلامت با انجام یک تست ساده اولیه توسط همکاران مراقب سلامت از مراجعان بالای ۴۰ سال انجام می‌شود و در صورت مثبت بودن تست از طریق نظام ارجاع بیمار به بیمارستان‌های کشور ارجاع می‌شوند.

اعتماد تصریح کرد: یک اتفاق مثبت این بود که با مصوبه دولت، فرانشیزِ (سهم پرداختی بیمار) انجام کولونوسکوپی برای کسانی که از طریق نظام ارجاع خدمت بگیرند، صفر شده است و هم پرداختی به پزشکانی که تحت این نظام ارائه خدمت کنند را دو برابر کرده است.

نقش پیشگیری در جلوگیری از بروز سرطان روده بزرگ

به گفته وی، در خصوص سرطان روده بزرگ اگر اقدامات پیشگیری کننده به موقع انجام شود اثرات قطعی درمانی خواهد داشت.

او موفق‌ترین مداخله برای تشخیص سرطان را مربوط به سرطان روده بزرگ دانست و گفت: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و مداخله انجام گیرد، بیمار کامل بهبود می‌یابد. این نوع تشخیص، پیشگیری و مداخله‌ای است که شبیه واکسن زدن عمل می‌کند و فرد در برابر این سرطان بیمه می‌شود.

اعتماد یادآور شد: تشخیص و مداخله برای این سرطان که به صورت رایگان در سطح مراکز بهداشتی انجام می پذیرد به طور موثر از عوارض، ناتوانی های ناشی از بیماری و فوت بیماران جلوگیری کرده و آمار ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

علت افزایش هزینه‌های درمان سرطان

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره هزینه‌های درمان سرطان در کشور، بیان کرد: متاسفانه هزینه‌های درمانی درحال افزایش است و یکی از مواردی که هزینه‌های کمرشکن به بیماران تحمیل می‌کند در همین بخش است. شاید بتوان گفت بخشی از تجویزهایی که صورت می‌گیرد مطابق گایدلاین‌ها نیست و این نوع درمان‌ها هم نتیجه و منفعت لازم را ندارد و همین امر هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

اعتماد نقش سبک زندگی در بروز سرطان‌ها را بسیار جدی دانست و بیان کرد: اگر سبک زندگی به همین شکل باشد و مداخله جدی صورت نگیرد احتمالا در سالیان آتی یک روند افزایشی در بروز سرطان‌ها خواهیم داشت ولی وزارت بهداشت مداخلات خود برای اصلاح سبک زندگی و پیشگیری از بروز سرطان را در دستور کار دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا