خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسانه ملی بی توجه به منافع ملی

خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت: پخش مراسم جشن میلاد امام حسن به صورت زنده روی آنتن صداوسیما و اظهارات در تضاد وحدت یک مداح، به جنجال تازه ای برای رسانه ملی کشورمان تبدیل شده است.

این روزها شاهد انتقادهای  زیادی نسبت به عملکرد صدا و سیما (رسانه ملی) هستیم، رسانه‌ای که خود را ملی می‌داند ولی سخنان تفرقه‌انگیز یک مداح در مراسم سالگرد ولادت حضرت امام حسن مجتبی‌(ع) در شبکه پنج سیما بار دیگر  واکنش ها به سیاست های این سازمان را بر انگیخت.

در عین حال پخش زنده جملات موهن مداح مذکور، شبکه پنج سیما، را وادار به عذرخواهی کرد. همچنین معاون سیما با تاکید براینکه پخش زنده سخنان نامربوط مداح حاضر در هیأتی که مراسم آن از شبکه پنج سیما پخش می‌شده خارج از اراده مدیران شبکه بوده است، اظهار کرد: با عذرخواهی از برادران و خواهران و علمای بزرگوار اهل سنت اعلام می‌کنم، هم تهیه‌کننده و مدیر این برنامه اخراج و هم شخص مدیر شبکه پنج سیما به دلیل این کوتاهی توبیخ شده است.

بررسی رسانه های داخلی اعم از روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماها حاکی از آن است که رسانه های اصلاح طلب در واکنش به سخنان این مداح، ساختار مدیریتی و نظارتی بر صدا و سیما را به دور از رویکردهای ملی گرایانه دانستند، در مقابل رسانه های اصولگرا مطلبی درباره این مهم منتشر نکرده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

بررسی رسانه های اصلاح طلب نشان می دهد این رسانه ها با به کارگیری عناوینی چون ولنگاری در مداحی از رواج مداحی های خلاف شان محافل مذهبی گلایه کرده و درباه رویکرد صدا و سیما نوشتند: اغلب مدیران رسانه ملی‌ خود را در برابر افکار عمومی چندان پاسخگو نمی‌دانند.

برخی عبارت های مهم طرح شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از: قرار بود صداوسیما دانشگاه باشد نه مروج ادبیاتی که باعث افتراق و اختلاف می‌شود؛ چرا صداوسیما باید اجازه داشته باشد تیشه به ریشه وحدت بزند؛ هر فرد یا نهادی به اختلافات فرق و مذاهب اسلامی دامن بزند، درواقع به جامعه اسلامی آسیب زده است نه فقط کشور ما؛ اشعاری خوانده می‌شود که از محتوای معارفی خالی است و به امور ظاهری و بسیار نازل و حتی گاهی انحرافی می‌پردازد؛ ساختار صدا و سیما در جهت منافع ملی نیست به طوری‌که این رسانه همواره با دولت در تقابل است.

واکنش‌ها به سخنان تفرقه‌انگیز یک مداح در تلویزیون

روزنامه آرمان می نویسد: خرداد بود که پخش زنده صحبت‌های یک مداح در شبکه پنجم سیما دردسرساز شد. توهین به خلفای اهل سنت و همسر پیامبر اکرم(ص) توسط این مداح انتقادهای زیادی را برانگیخت و صداوسیما نیز مجبور به واکنش به این رفتار زشت شد.  روز گذشته نماینده پاوه در مجلس خواستار برخورد ریاست صداوسیما با فرد هتاک به خلفای راشدین شد. شهاب نادری در نشست علنی شنبه، 4 خرداد مجلس در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس سازمان صداوسیما گفت: «قرار بود صداوسیما دانشگاه باشد نه مروج ادبیاتی که باعث افتراق و اختلاف می‌شود چنانچه اخیرا در رسانه ملی به خلفای راشدین توهین شده است»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی رئیس فراکسیون اهل تسنن مجلس در تذکری، گفت: «توهین به مقدسات اهل سنت، بی‌حرمتی به ناموس پیامبر و صحابه پیامبر تا کی باید ادامه یابد». وی افزود: «چرا صداوسیما باید اجازه داشته باشد تیشه به ریشه وحدت بزند چرا باید به مقدسات اهل تسنن توهین کند». مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد: «صداوسیما باید این گونه اظهارات را پیگیری کند زیرا اختلاف اندازی و توهین به فرهنگ و ارزش‌های مذاهب «سمّ» است».

علی لاریجانی، رئیس مجلس و رئیس اسبق سازمان صداوسیما نیز از این اقدام گلایه کرد و از صداوسیما خواست از طرح مسائل اختلافی بین مذاهب پرهیز کند. وی در جلسه علنی صبح روز گذشته مجلس در واکنش به تذکر نماینده محلات در خصوص طرح مسائل اختلافی از صداوسیما گفت: «صداوسیما باید از طرح مسائل اختلافی بین مذاهب پرهیز کند و همه رسانه‌ها نیز باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند».

مهدی آیتی، نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی، در رابطه با برخی عملکردها و انتقادات به رسانه ملی‌ به «ابتکار» می‌گوید: ساختار مدیریتی و نظارتی بر صدا و سیما درواقع به قانون اساسی ما برمی‌گردد و اینگونه مشکلات باید در قانون اساسی ما حل شود. به نظر من ساختار فعلی تشریفاتی است، یعنی صدا و سیما به وسیله شورای سیاستگذاری و نمایندگان سه قوه نظارت و کنترل نمی‌شود. اشکالی که وجود دارد این است که شما نمی‌توانید صدا و سیما را استیضاح کنید. این رسانه یک ارگان خارج از دولت است و به مجلس شورای اسلامی پاسخگو نبوده و تحت نظارت خانه ملت نیست، این اشکال در واقع اشکال قانون اساسی است.اینگونه اهانت‌ها درواقع خسارتی به کشور می‌رساند که شاید تا سال‌ها نتوان آن را جبران کرد. سیاستمداران و برنامه‌ریزان در دنیا زمانی که می‌خواهند اقدامی را انجام دهند یک جدول هزینه و فایده برای آن در نظر می‌گیرند، سپس در رابطه با آن تصمیم می‌گیرند. با توجه به شرایط کنونی زمانی که ما شیعیان شب‌های قدر را در پیش‌رو داریم که مصادف است با شهادت امیرالمومنین(ع) و شیعیان به شدت تحت تاثیر یادآوری آن ظلم‌ها و نیز شهادت پیشوای شیعیان هستند، هر فرد یا نهادی در این شرایط اگر مردم را تحریک کند و به اختلافات فرق و مذاهب اسلامی دامن بزند، درواقع به جامعه اسلامی آسیب زده است نه فقط کشور ما.

اسماعیل امینی شاعر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مداحی‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود بیان کرد: برخی از مداحان شعرهای خوبی انتخاب کرده و خوب هم اجرا می‌کنند که بر ترویج فرهنگ دینی تأثیر مثبتی دارد. اما عده دیگری هم هستند که خیلی وسواس و دقت کافی در انتخاب شعرهای‌شان ندارند و گاهی غلط‌های بارز معنایی و تاریخی  در شعرهای‌شان وجود دارد. گاهی هم  وسط مداحی حرف‌هایی می‌زنند که از شعرها هم بدتر است. گمان من این است که اگر این آقایان در مجلس و هیئت خودشان شلخته کار می‌کنند، تلویزیون باید دقت داشته باشد تا هر چیزی را پخش نکند و به ذاکری که اعتمادی به سواد، توانایی و پیشینه‌اش نیست تریبون مستقیم ندهد. به هر حال این بی‌ملاحظگی‌ها هست.

به گزارش فرارو امروز علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در تذکری نسبت به پخش صحبت‌های اختلاف افکن این مداح در صداوسیما واکنش نشان داده بود. او در تذکرش اعلام کرد: «گاهی مسائل اختلاف انگیز را در صداوسیما پخش می‌کنند، باید تذکر بدهید که این اتفاقات نیفتد.»

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان ولنگاری در مداحی نوشت: با فاصله‌ گرفتن از دوران دفاع مقدس و به بهانه ضرورت تزریق شادی به جامعه، مداحانی پیدا شدند که با روی آوردن به سبک‌های مبتذل آنطرف آبی یا تقلید از آهنگ‌های ترانه‌های قبل از انقلاب، تلاش کردند مداحی‌ها را با سبک جدید ارائه نمایند. این افراد، برخلاف مداحان اصیل که هنوز هم در جامعه ما حضور دارند و وجودشان مفید و مغتنم است، از یکطرف محتوای اشعار را دچار انحراف و فاصله‌گرفتن از معارف دینی کردند و از طرف دیگر تحرکاتی از خودشان بروز دادند که هیچ تناسبی با شان محافل عزاداری مذهبی نداشت. در جشن‌های مذهبی هم همین ولنگاری‌ها به وجود آمد بطوری که به بهانه ایجاد شادی در مردم و یا جذب آنان، نوعی حرکات خلاف شان محافل مذهبی در میان مداحان و مستمعین رواج یافت. در این روش، اشعاری خوانده می‌شود که از محتوای معارفی خالی است و به امور ظاهری و بسیار نازل و حتی گاهی انحرافی می‌پردازد.

انتقاد به عملکرد کلی صدا و سیما

روزنامه ابتکار در تیتر نخست خود «فقدان نگاه ملی در صداوسیما» می نویسد: شکی نیست که اهانت به ارزش‌های اعتقادی افراد و اقشار یک جامعه و رفتاری که امنیت ملی و وحدت و انسجام یک کشور و حتی فراتر از آن امت اسلامی را هدف قرار داده، مشمول آزادی بیان نیست. در واقع از مدت‌ها قبل به ‌خصوص از زمان تغییر مدیریت شبکه سوم سیما، انتقادات زیادی به نحوه مدیریت این نهاد شده است که در نهایت با اظهارنظر رسمی رهبر انقلاب اسلامی و آیت‌الله مکارم‌شیرازی علیه مدل بخت‌آزمایی‌هایی مانند روبیکا و… بر برخی از برنامه‌های صدا و سیما به‌مثابه اسپانسرهای پشت‌صحنه‌ای، ‌انتقادات شکل جدی‌تری به خود گرفت. همواره به تجربه ثابت شده که اغلب مدیران رسانه ملی‌ خود را در برابر افکار عمومی چندان پاسخگو نمی‌دانند و اگر زمانی موضوعی شکل حاد به خود بگیرد، تنها در حد انتشار بیانیه یا جوابیه از سوی روابط‌عمومی پاسخ‌های کلی ارائه می‌دهند که در نهایت راه هرگونه گفت‌وگوی دوطرفه با رسانه‌های منتقد را می‌بندد.

علی مطهری در بخشی از یادداشتی با عنوان «رویه غلط برخی مسوولان نظام» که در اختیار «ایسنا» قرار داد، نوشت: تذکر اخیر رهبر انقلاب به صدا و سیما درباره پاسداری از زبان فارسی در اشعار، سرودها و ترانه‌ها و پرهیز از به‌کارگیری کلمات لاتین در برنامه‌های مختلف و توسط مجریان که تذکر بجا و لازمی بود، به همین سرنوشت دچار شد.وی در ادامه نوشت: رئیس سازمان صدا و سیما بخشنامه صادر کرد که از امروز نظارت بر این موضوع در اجرای مجریان و اشعار سرودها و ترانه‌ها شدت پیدا می‌کند. گویی جناب علی‌ عسگری خودشان ضرورت این کار را درک نمی‌کرده‌اند؛ درحالی‌که دیدن چند برنامه تلویزیون یا شنیدن چند سرود یا ترانه رادیو، به سرعت انسان را به این موضوع منتقل می‌کند. اینکه در برنامه‌های ورزشی می‌شنویم که فلان تیم کامبک کرد یا فلان بازیکن هت‌تریک کرد یا فلان دروازه‌بان کلین شیت کرد یا در ترانه‌های رادیو فقط وصف چشم و ابرو با رویکرد غنائی و عشقی و محتوایی سخیف و کوچه بازاری می‌شنویم، به راحتی انسان را متوجه ضرورت اصلاح این وضع می‌کند. مطهری همچنین نوشت: مضمون برخی ترانه‌های قبل از انقلاب بهتر از برخی ترانه‌هایی است که امروز از صدای جمهوری اسلامی پخش می‌شود.

عضو فراکسیون امید علی اکبری در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه رسانه ملی همیشه سعی در برجسته کردن کمبودها دارد گفت: ساختار صدا و سیما در جهت منافع ملی نیست به طوری‌که این رسانه همواره با دولت در تقابل است.

باند بازی صدا و سیما در عرصه موسیقی

روزنامه ایران نوشت: تیتراژ خوانی سریال‌های تلویزیونی در این سال‌ها توانسته ویترین موفقیت و شهرت چهره‌هایی باشد که بتازگی به عرصه موسیقی قدم گذاشته‌اند. البته این موضوع یک جنبه دیگر هم دارد؛ در مواردی همراه شدن صدای برخی خوانندگان موجب بهتر دیده شدن سریال یا فیلم تلویزیونی هم شده است. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که مسئولان رسانه ملی خلأها و نقص‌های بسیاری از سریال‌های سطحی پخش شده از تلویزیون را با حضور خواننده‌های مطرح موسیقی کشورمان پر می‌کنند. در هر حال همواره برای مخاطبان موسیقی و بینندگان سریال‌های تلویزیونی جذاب بوده که بدانند تیتراژ برنامه‌های ماه رمضان را چه کسانی می‌خوانند. حضور در قاب جادویی تلویزیون اگرچه همواره جذاب بوده اما در سال‌های اخیر با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است. عده‌ای از خوانندگان موفقیت امروز خود را مدیون تلویزیون می‌دانند و زمانی به آب و آتش می‌زدند تا صدا و چهره‌شان از آنتن تلویزیون پخش شود. عده‌ای نیز نه تنها تمایل ندارند در صدا و سیما حاضر شوند، بلکه حتی رغبتی به پخش صدای‌شان هم نشان نمی دهند.

رسانه‌های اصولگرا

رسانه های اصولگرا اگرچه اشاره ای به سخنان مداح نام برده در تلویزیون نداشتند اما از دیگر سیاست های صدا و سیما در مواردی چون سطح کیفی ترانه‌ها، باند بازی در عرصه موسیقی و وجود سرمایه‌های مشکوک در رسانه‌های ایران انتقاد کرده اند.در ادامه  برخی محورهای طرح شده از سوی رسانه های اصولگرا در مطالب منتشر شده اشان را می خوانیم:باید گروه ادبیات و به‌خصوص ادبیات انقلاب اسلامی در صداوسیما در شبکه‌های مختلف تقویت شود؛ بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که مسئولان رسانه ملی خلأها و نقص‌های بسیاری از سریال‌های سطحی پخش شده از تلویزیون را با حضور خواننده‌های مطرح موسیقی کشورمان پر می‌کنند؛ مدیران سازمان صدا و سیما برای دفتر موسیقی و سرود این سازمان جوانی را انتخاب کرده‌اند که تقریبا هیچ تخصص و تجربه‌ای در حوزه موسیقی ندارد؛ با ورود پول‌های مشکوکی مواجه هستیم که رسانه ملی را در جهت ترویج فرهنگ بخت آزمایی سمت و سو می‌دهد.

 

لزوم تقویت ادبیات در صدا و سیمابه گزارش روزنامه جوان، حسین قرایی سرپرست هنرستان صداوسیما در خصوص تأثیر رسانه ملی در ارتقای سطح ترانه‌ها معتقد است: «به نظرم رسانه ملی چه صدا و چه سیما خیلی می‌تواند مؤثر باشد. چون فراگیری زیادی دارند. دقیقه به دقیقه این رسانه مخاطب دارد. کسی که در ماشین نشسته و در حال گوش دادن به رادیو فرهنگ است، کسی که در منزل در حال تماشای تلویزیون است برای این رسانه یک فرصت ایجاد می‌کند تا تأثیرگذاری خودش را نشان دهد. باید گروه ادبیات و به‌خصوص ادبیات انقلاب اسلامی در صداوسیما در شبکه‌های مختلف تقویت شود. من این را هم از دانشگاه سازمان ص

داوسیما مطالبه می‌کنم. آن‌ها باید تربیت نیرو در این زمینه را جدی بگیرند. نیرو تربیت کنند و به سازمان گسیل دارند. این اتفاق باید بیفتد. به‌خصوص که حالا اصلاح روند موجود مطالبه رهبری هم است. صداوسیما باید به موضوع پرورش شاعر و ترانه‌سرا ورود کند و برای آن سرمایه‌گذاری کند. این پیشنهاد در همان شورای شعر و ترانه می‌تواند پخته و تکمیل شود. با شناختی که از رئیس صداوسیما و برخی دوستان در آنجا دارم، به نظرم این کار شدنی است و اتفاق خواهد افتاد.»

انتخاب مدیر موسیقی صدا و سیما

به گزارش تسنیم، چندی پیش خبر آمد که مدیردفتر موسیقی و سرود صدا و سیما تغییر کرده است. براساس حکمی که رئیس سازمان صدا و سیما آن را امضا کرده، محمدمهدی نراقیان به عنوان رئیس جدید مرکز موسیقی صدا و سیما منصوب شد. این انتصاب به معنی پایانِ مدیریت پنج ساله محمدباقر معلم در این دفتر بود. معلم از سال 1393 به دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما آمد و حدود پنج سال در آنجا فعالیت کرد. اکنون که مدیریت این مرکز تغییر کرده است، شاید پرسش اصلی اهالی هنر این باشد که تخصص محمدمهدی نراقیان چیست و تا چه حد با فضای موسیقی آشناست؟ مدیران سازمان صدا و سیما برای دفتر موسیقی و سرود این سازمان جوانی را انتخاب کرده‌اند که تقریبا هیچ تخصص و تجربه‌ای در حوزه موسیقی ندارد.

سرمایه‌های مشکوک در رسانه‌های ایران

به گزارش کیهان، «س.خ.ع» ابتدا نامش برای سرمایه‌گذاری فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» ساخته کمال تبریزی مطرح شد که قرار است از عید فطر در سینماهای کشور اکران شود و در آن تعداد زیادی از به اصطلاح چهره‌های شاخصی حضور دارند و گویا دستمزدهای نجومی هم دریافت کرده‌اند. براساس برخی اخبار، هزینه تهیه فیلم یاد شده به خاطر همین دستمزدها و بریز و بپاش‌های مالی به رقم ۲۰ میلیارد تومان بالغ شده است. اما جای دیگری که حضور مالی «س.خ.ع» مطرح شد، به عنوان حامی مالی مسابقه جنجالی «برنده باش» بود که با شبهه قمار و بخت آزمایی ابتدا از سوی برخی مراجع تقلید و سپس با هشدار مقام معظم رهبری نسبت به رویکرد برخی برنامه‌های سیما به روش‌های بخت آزمایی، تعطیل شد.

کیهان در ادامه می نویسد: بار دیگر در سینمای ایران و برخی دیگر از رسانه‌ها با ورود پول‌های مشکوکی مواجه هستیم که از یک سوی، سینما را به سوی ابتذال و بی‌بند و باری بیشتر سوق داده و از سوی دیگررسانه ملی را در جهت ترویج فرهنگ بخت آزمایی سمت و سو می‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا