خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عکس | دیدار شهردار تهران و مدیران رسانه‌ها

توضیح زاکانی درباره «پارک‌های مادر و کودک» و «شفافیت مالی در شهرداری»

نشست هم اندیشی علیرضا زاکانی شهردار تهران با مدیران رسانه‌ها عصر روز -چهارشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱- در محل بوستان گفتگو برگزار شد.

بنابر اعلام سایت شهر، علیرضا زاکانی پس از شنیدن صحبت‌های مدیران رسانه در بخشی از این مراسم گفت: ضمن تشکر از همه بزرگواران که تشریف اوردند و نکات قابل تاملی را بیان کردند امروز عملاً ۷ماه و ۲۵ روز است کارمان را آغاز کردیم. ما در ابتدا یک چشم انداز ۱۰ ساله را برای شهر تهران دیدیم و بر اساس آن یک سند تهیه کردیم که تهران به عنوان یک کلانشهر الگوی جهان اسلام باشد؛ این شعار ما نیست یک چشم انداز است.

شهردار تهران افزود: ما گفتمان خودمان را خدمت و پیشرفت و جنس مدیریت را مدیریت مشارکتی از طریق مشارکت با مسئولان، نهادها و مردم قرار دادیم. ما کار خودمان را به دیگران واگذار نمی‌کنیم و بهانه تراشی کنیم بلکه دور یک میز به همدیگر کمک می‌کنیم تا اگر باری روی زمین مانده ان را برداریم.

زاکانی جنگ امروز را جنگ ایجاد حس ناکارآمدی در نظام دانست و خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال القای ناکارآمدی و کشتن امید در دل مردم است اما ما می خواهیم امید را در جامعه افزایش می دهیم و این مهم تنها با کار و خدمت عملی می شود.

وی درباره اقدامات انجام شده شهرداری در حوزه مالی گفت: شهرداری ۲.۵ سال در تنش مالی بود و حتی برای پرداخت حقوق پرسنل، ۳ ماه حقوق از بانک قرض گرفت، اما در دو هفته اول با تغییر مسئول مالی و تمهیدات انجام شده از تنش مالی درآمدیم و تا به امروز تنش مالی نداشتیم و حتی مشکل مالی برای پرداخت حقوق نداشتیم. دوستان قبل ۲۸ هرماه شروع می کردند و در پانزدهم هر ماه حقوق پرداخت می کردند اما ما همان بیست و هشتم هر برج حقوق ها را پرداخت می کنیم، حتی این ماه هم بیست و پنجم حقوق دادیم.

زاکانی در تشریح چگونگی این اتفاق عنوان کرد: این کار را از طریق شفاف سازی و ایجاد یک حساب خزانه واحد و فعال کردن بدنه انجام دادیم. این اقدام ما شاید در ۱۰ سال گذشته نادر باشد، ما توانستیم خلق اعتبار کنیم آن هم در سالی با این که ۵۰۰۰ میلیارد تومان قرض گرفته شده بود. ما در سال گذشته بالای ۹۳ درصد تحقق منابع داشتیم برای اولین بار در سال های گذشته است. این درحالی است که سال قبل از آن این عدد ۷۳ درصد بوده است.

شهردار تهران ادامه داد: ما در این دوره از ابزارهای نوین استفاده کردیم تا هزینه ها را کم کنیم . مثلا سال گذشته خرید از طریق بورس را شروع کردیم و توانستیم ۲۷ درصد هزینه هایمان را کم کنیم. یعنی هم منابع را بالا آوردیم هم هزینه ها را کاهش دادیم.

وی درباره ضرورت ورود به بورس گفت: ما داشته هایمان را هم در بورس عرضه می کنیم تا زد و بندی نباشد و شفافیت صورت گیرد. اکنون پرداخت به ذی نفع نهایی را از قبل عید شروع کردیم این باعث شد در شرکت واحد ۳۰ میلیارد صرفه جویی کردیم.

شهردار تهران پیرامون بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: امسال کف بودجه ۵۰۵۰۰ میلیارد تومان و سقف دوم بودجه ۶۰۰۰۰ میلیارد تومان و سقف سوم هم بسته به مشارکت است و سقف برای آن درنظر نگرفتیم. ما کف را برای خودمان ۶۰۰۰۰ میلیارد تومان گذاشتیم، یعنی سقف دوم را محقق کنیم.

زاکانی با اشاره به اینکه ۳ ماه اول مدیریت خود را به تحولات مدیریتی اختصاص داده، عنوان کرد: در این دوران کانون ارزیابی قرار دادیم بالغ بر ۹۰۰ نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. عمده مدیران از این طریق به ما معرفی شدند غیر از معاونین که با شناخت خودم صورت گرفته بود. اکثر مدیران کنونی هم از افراد داخل شهرداری انتخاب شدند.

وی پیرامون قرارگاه اجتماعی و اقدامات انجام شده گفت: شرایط اجتماعی ما ناگوار و تلخ است. با راه اندازی قرارگاه اجتماعی، منیت ها از بین رفت و ما شدیم. همه پای کار آمدند از سپاه و بسیج تا بهزیستی، سازمان زندان ها، دادستانی دادگستری، ناجا ، کمیته امداد، استانداری، فرمانداری، ستاد مبارزه با موادمخدر ، دانشگاه های علوم پزشکی همه و همه در کنار شهرداری برای رفع معضلات کنار هم آمدند.

زاکانی افزود: در این قرارگاه ۷۳۰۰ نفر از معتادان متجاهر ساماندهی شدند و تا شش ماه آنجا خواهند بود و مراحل پاکسازی و برگشت به جامعه فراهم شود. با آماده سازی زیرساخت ها مابقی هم ساماندهی خواهند شدند.

شهردار تهران ادامه داد: بعد از معتادان نوبت به کودکان کار است، ۴۰۰۰ کودک کار وجود دارد، بعد از آن نوبت کوله کتفی ها و متکدیان هستند. برای کودکان کار ۲۰۰۰ نفر را برای آموزش و کار در نظر گرفتیم. خانواده های زندانیان، معتادان و کودکان کار که جمعاً ۵۰۰۰۰ هستند هم در برنامه های ما هستند.

زاکانی درباره خدمات شهری شهرداری در این دوران هم گفت: ۲ ماه و ۱۰ روز را برای پاکسازی شهر تهران قراردایم هم مناطق و نواحی پای کار آمدند و شاهد تحولات نگهداشت شهر بودیم. ما در این دوران دو برابر ۶ ماه گذشته ، خیابان ها را آسفالت کردیم.

شهردار تهران تحول در بخش حمل و نقل عمومی را ضروری دانست و گفت: ما ۹۰ کلان درتهران پروژه داریم یکی از آن ها در بخش حمل و نقل است. تهران ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد ولی ما ۲۲۵۰ اتوبوس تحویل گرفتیم، ۱۷۵ خریدیم، بخشی از آن ها را بازیابی کردیم و مخازن را عوض کردیم ۳۳۵۰ اتوبوس اضافه کنیم یعنی ۱۵۰ درصد افزایش نسبت گذشته .

وی با اشاره به نقشه جامع حمل و نقل تهران برای سال ۱۴۲۰ گفت: حمل و نقل تهران برای سال ۱۴۲۰ یک نقشه راه دارد که مترو تهران در آن سال تکمیل شود و ۱۰ میلیون مسافر را جابجا کند. ما به لطف خدا این افق را میخواهیم در ۱۴۰۵ محقق کنیم.

زاکانی افزود:در کنار این در حوزه تاکسیرانی الان به دنبال سرمایه گذاری هستیم پارسال ۵۰۰۰ تاکسی نوسازی شدند و امسال در نظرداریم ۱۰۰۰۰ تاکسی دیگر نوسازی شود. موتور سیکلت ها هم باید ساماندهی شوند ۴۰۰۰ موتور وجود دارد که ساماندهی نشدند ما برای ان ها برنامه داریم اما به طریقی که بار مردم روی زمین نماند و مشکلی برایشان پیش نیاید.

شهردار تهران به برنامه های عمرانی شهرداری اشاره کرد و گفت: زیرساخت های شهر امسال سه بزرگراه تکمیل می شود یکی از آن ها بزرگراه شهید شوشتری است. با تکمیل این بزرگراه ۱.۵ درصد ترافیک کل تهران و ۵.۵ ترافیک شرق تهران برطرف می شود. اتصال بزرگراه یادگار امام به شهید بروجردی و ادامه آن به جاده ساوه هم مشکلات ترافیکی غرب تهران را تا حد زیادی برطرف می کند. پروژه سوم ادامه بزرگراه شهید و اتصال آن به طول ۹ کیلومتر به اتوبان آزادگان است که از طریق تونل خواهد بود.

بنابر اعلام سایت شهر، وی ادامه داد: lrt شرق تهران تا وردآورد را هم با مشارکت خارجی آغاز کردیم که می تواند در حمل مسافر کمک عظیمی کند. همچنین تکمیل ۹۸ تقاطع را در دستور کار داریم. ۳ تقاطع را پارسال ۱۸ تا امسال و تا ۲.۵ سال بعد ۶۰ تقاطع را تکمیل می‌کنیم با این اقدامات ۷۰۰ کیلومتر راه تهران نزدیک می شود.

شهردار تهران افزود: در حوزه پسماند قرار است امسال همه جمع شوند ۶۴ پیمانکار در نواحی ۲۴ خشک ۸ تا مرکز داریم روزانه ۵۰۰۰ تن آراد کوه می رورد با سرمایه گذاری مردم در ۸ زون را به پیمانکار می دهیم و ۶۷ درصد آرادکوه به ۵ درصد می رسد. ۴۵۰۰ میلیارد تومان قیمت پسماند ما است و ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم ما هزینه می کنیم، برنامه داریم امسال ۴ قرارداد را نهایی و تا ظرف ۱۸ ماه آینده ۴ قرارداد را نهایی کنیم تا این پرونده به نتیجه برسد .

زاکانی با اشاره به اینکه در قرارگاه مسکن شهرداری تهران نقش آفرین و بازیگر فعال است، اما خودش ساخت و ساز نمی کند، گفت: ۱۸۰هزار واحد مسکونی را سالانه تعهد کردیم از طریق تسهیلات مردم و نهادها بسازند تا مسکن استطاعت پذیر برای مردم داشته باشیم. ناظر به موضوع اجاره داری هم نقش بازی کنیم.

وی افزود: زیرساخت شبکه ملی اطلاعات بسیار مهم است و شهرداری تهران با داشتن ۱۸۰۰ کیلومتر فیبر نوری می خواهد به مردم خدمات ارائه دهد وآن را در اختیار مردم قرار دهد، ما ۵ میلیون پورت را هدف‌گذاری کردیم.

شهردار تهران با اشاره به ۴۶ هزار بافت سبز پیرامون تهران که قرار است تبدیل به تفرجگاه شود، گفت: هتل سازی‌ها قرار است در این بافت باشد. همچنین قرار است دستفروشان را در ۱۱۴ پارک جانمایی کنیم و معلوم باشند مردم از کی می‌خرند و چه چیزی می‌خرند.

زاکانی در ادامه گفت: ۵ پارک مخصوص بانوان داریم که آنها به ۱۲ پارک تبدیل می شوند. این ها پارک‌های فرا منطقه‌ای است.

وی درخصوص پارک مادر و کودک و حواشی و هجمه هایی که با عنوان دیوارکشی در پارک ها به راه افتاده بود گفت: اصلا چنین اتفاقی نیست . ما ۲۳۰۰ پارک داریم. در محله ای که چند پارک دارد، یک پارک، و اگر پارک بزرگی هست یک بخشی از آن را مناسب سازی برای مادر و کودک کرده و لوازم آن ها را فراهم کنیم. اصلا بحث جداسازی نبود، این بحث دیوارکشی چیست.

شهردار تهران ضمن اشاره به تشکیل قرارگاه ایمنی گفت: طبق برنامه ریزی ما در خردادماه مدت زمان ارائه پروانه ساخت را از ۱۰ ماه به زیر دو ماه کاهش می دهیم.

وی با اشاره به ۱۲۰۰۰ کیلومتر پیاده راه عنوان کرد: در ظرف ۶ سال این پیاده‌راه‌ها را برای سالمندان و معلولان خانم ها و کودکان مناسب سازی می کنیم و اگر این کار انجام شود بخشی از مشکلات حل می شود.

بنابر اعلام سایت شهر، زاکانی در پایان بیان کرد: ما از قصد در ۶ ماه اول کار رسانه ای نکردیدم اما حالا که زیرساخت ها آماده شده نوکر رسانه ها هم هستیم و در خدمت‌شان هستیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا