خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | آقای مهدی نصیری آمد…

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

دوشنبه 22 مرداد 1369

آقای قاسم مهرزاد صدقیانی، نماینده سلماس آمد. از رواج قاچاق در مرز ترکیه که مرتباً گوسفندان به خارج قاچاق می‌شود، انتقاد داشت. همچنین از حمله من به نق‌زدن‌ها گله کرد.

سه‌شنبه 23 مرداد 1369

از ژنو خبر دادند که صدام جواب نامه من را داده و شرایط ما را پذیرفته است.

چهارشنبه 24 مرداد 1369

آقای مهدی نصیری، مدیر روزنامه کیهان آمد. مراحل اختلاف خودش را با آقای محمد اصغری، مدیرمسئول سابق کیهان و آقای سیدمحمد خاتمی، مدیر موسسه کیهان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که منجر به ابقای او از سوی رهبری شده، تعریف کرد و از سیاست مطبوعاتی خودش دفاع نمود.

خبر رسید که رادیو بغداد، نامه صدام حسین به من را خوانده و صدام در این نامه خواسته‌های ما را پذیرفته است؛ حدس دیشب درست درآمد. سیل تلفن‌های تبریک راه افتاد؛ پیروزی مهمی است و حاکی از تصمیم عراق به مقاومت در کویت در مقابل آمریکاست که به ما امتیاز داده است. از صبح زود، خبر اعلان اقدام سخاوتمندانه‌ای در ارتباط با ایران را داده بودند و ما منتظر بودیم.

آقای یوسف بن علوی، وزیر امورخارجه عمان به ملاقات آمد. از همکاری ما با عراق نگران بود؛ گفتم در مورد موضوع تجاوز به کویت همکاری نخواهیم کرد و برای خروج از کویت پافشاری می‌کنیم. خبر داد که عربستان سعودی و سایر کشورهای جنوب خلیج فارس، شایق به اصلاح روابط خود با ایران هستند و رییس‌جمهور آمریکا هم با سلطان عمان، در این خصوص و بررسی راه حل مشکل و روابط با ایران، 45 دقیقه حرف زده و خواستار کمک به آزادی گروگان‌های آمریکایی از طرف ماست؛ گفتم نوبت اقدام آمریکا است.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. همه از پذیرش شرایط ما توسط عراق خوشحالند و آن را پیروزی مهمی می‌دانند. شورای‌عالی امنیت ملی جلسه داشت. تصویب شد که اجازه بدهیم هیأت عراقی، بتوانند از یکشنبه آینده به ایران بیایند. شب برای تمشیت امور اسرا که بناست آزاد شوند، در دفترم ماندم.

پنج‌شنبه 25 مرداد 1369

آقای قربانعلی درّی نجف‌آبادی، نماینده مجلس خبرگان و رییس هیات مرکزی گزینش آمد و از حمله‌هایی که اخیراً در جراید علیه آیت‌الله منتظری می‌شود، گله کرد؛ گفتم این کارها برخلاف سیاست ما است.

آقای علی خرّم آمد. متن نامه اخیر صدام را که خواسته‌های ما را پذیرفته است، آورد و گفت در سازمان ملل به عنوان سند پخش شده و ضمناً غربی‌ها به شدت نگرانند که همکاری ایران و عراق، کار مبارزه با صدام را مشکل‌تر کند.

تلفنی مصوبات دیروز شورای‌عالی امنیت را به اطلاع آقای خامنه‌ای رساندم و قرار شد به عراق اطلاع دهیم که بتواند از یکشنبه هفته آینده هیأت بفرستند. قرار شد تأکید کنیم که موضع ما در مورد کویت، تغییر ناپذیر است.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1369

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. و این چنین بود که امام مجبور به نوشیدن جام زهر شد…. چون بعضی‌ها خودشان را بسیار باهوش فرض کرده بودند. هاشمی و فرزندانش … رو در حق ایران و ایرانی تمام کردند.

    1
    5
    1. حیف که به احتمال زیاد امثال تو در اون زمان به دنیا نیومده بودید که با تفکر و تدبیرتون مانع از نوشیدن جام زهر توسط امام بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا