خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نکند مردم حکام را متجاوز تلقی کنند!

حجت‌الاسلام شهاب‌الدین حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «نکند مردم حکام را متجاوز تلقی کنند!» نوشت:

سعید نفیسی در کتاب ارزشمند تاریخ معاصر ایران می‌گوید پس از حمله آغامحمدخان قاجار به گرجستان برای سرکوب هراکیلیوس زمامدار گرجستان که از تحت الحمایگی ایران سرباز زده و خود را تحت الحمایه روس خوانده بود و شکست وی، بنا به روایتی 15 هزار و بنا به روایتی دیگر 25 هزار اسیر از زنان ودختران آن سرزمین به ایران آورد. مورخ می‌نویسد از تعداد کشتگان شهروندان تفلیسی عددی در دست نیست اما تفلیس و گرجستان در حقیقت از همین زمان پیوستن دوباره، از ایران جدا شدند و دیگر هیچگاه به ایران بازنگشتند!

غرض آنکه قوه قهریه آغامحمدخان اگرچه گرجستان را به ظاهر به ایران بازگرداند اما افراط در خشونت موجب شد این بازگشت چند ماه بیشتر نیانجامد و برای همیشه گرجستان به عنوان یک مهاجم به ایرانی نگاه کند.

این روزها باید به دقت برخورد نیروهای امنیتی و نظامی را با شهروندان در آبان 98 و با شهروندان استانی مانند خوزستان که در اعتراض به سوء مدیریت‌ها به خیابان آمدند را تجزیه تحلیل کرد که نکند بد رفتاری‌ها و خشونت‌ها مردم را نسبت به حکومت مرکزی بدگمان و متنفر نماید.

بایست نسبت به سیاست‌هایی که تحریم‌های شدیدی به‌دنبال داشته و زندگی وحیات مردم را، کار وکاسبی آنها را، پول ملی مردم، یعنی دارایی مردم را نابود کرده ولو به‌نام دفاع از فلان مردم مظلوم دنیا باشد باید تجزیه و تحلیل کرد. نکند این مردم حاکمان خود را بسان مهاجمان به هستی و آب و خاک خود تلقی کنند.

تلقی مردم از حاکمان برآیند کیفیت تعامل حکام با مردم است.

اگر منافع ملی ایران و ایرانی محور تصمیم حکام باشد طبعا مردم حاضر به همه‌گونه جانفشانی هستند نکته مهم این است که نگاه مردم و برداشت عامه مردم چیست آیا تصمیم حکام را ضد منافع ملی می‌دانند یا در مسیر آن؟

برداشت مردم از یک مسئله در نتیجه اطلاعات و پردازش اطلاعات، شکل می‌گیرد. عقلانیت عامه مردم بایست گواهی به خیرخواهی حکام دهد نه گروه خاص و اقلیتی که منتفع از همراهی حکام‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا